Vraag

• KoningBaksteen
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 03-09 19:38
Hallo Tweakers,

Ik zit met een probleem, sinds afgelopen week heeft (volgens mij) mijn pc/2 toetsenborduitgang op mijn moederbord het begeven, dit is van de ene op de andere dag gebeurt. Nu heb ik uiteraard meteen een ander toetsenbord eraan gehangen, maar ook deze deed het niet. Als noodoplossing heb ik nu een (actieve) PC/2 naar USB adapter gekocht en mijn toetsenbord via een USB-poort aangesloten. Dit is alleen geen fijne oplossing nu ik ook game op dit toetsenbord en soms opeens de input wegvalt (daar bedoel ik mee dat als ik met de 'w' toets loop, stopt hij er soms gewoon mee waardoor ik in-game stil komt te staat, en dan weer opnieuw de toets moet indrukken. Het lijkt dus dat het signaal van de input van de 'w' toets wegvalt. Let wel, dit heb ik alleen als ik ook andere toetsen indruk, zoals 'a' en 'd'. Op de pc/2 poort heb ik dit echter nooit gehad, dus het heeft volgens mij niks met ghosting te maken.). Maarja, zoals jullie begrijpen is dit dus helaas ook geen oplossing.

Het toetsenbord wordt nog wel van stroom voorzien door de PC/2 poort want het lampje van numlock gaat wel gewoon aan en uit.

Mijn vraag is: is mijn PC/2 poort echt kapot, en hoe kan ik dit eventueel testen, en is er misschien een driver die ik kan downloaden die het probleem zou kunnen oplossen (en welke is dat dan? zie: http://www.asrock.com/mb/.../?cat=Download&os=Win1064 )

En daarnaast vraag ik me af of iemand een verklaring heeft voor het probleem dat het signaal van het toetsenbord soms wegvalt. Want als dat op te lossen is, kan ik ook gewoon prima verder ermee.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...
Meerdere toetsenborden aangesloten, in apparaatbeheer alle toetsenborden verwijderd, en daarna gezocht naar de nieuwste drivers. Nu aangesloten met PC/2 naar USB kabel, maar dit is ook geen oplossing voor gamen, maar gelukkig wel voor het typen van dit bericht :P

Ik hoor graag van jullie, en alvast bedankt

[ Voor 0% gewijzigd door KoningBaksteen op 04-12-2016 13:08 . Reden: typo`s ]

Beste antwoord (via KoningBaksteen op 05-12-2016 20:43)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

KoningBaksteen schreef op zondag 4 december 2016 @ 13:08:
[...]

Nu heb ik uiteraard meteen een ander toetsenbord eraan gehangen, maar ook deze deed het niet.
Je hebt toch niet PS/2 zitten hot-pluggen? Geen wonder dat het dan kapot gaat, die poort is daar helemaal niet op berekend :o

PS/2 mag je alleen in- en uitpluggen als de PC uit staat (echt stroom eraf, niet een of andere standby/slaapstand). Doe je dat wel, dan heb je in ieder geval de "hoe?"-vraag beantwoord....
[...]
Mijn vraag is: is mijn PC/2 poort echt kapot, en hoe kan ik dit eventueel testen, en is er misschien een driver die ik kan downloaden die het probleem zou kunnen oplossen (en welke is dat dan? zie: http://www.asrock.com/mb/.../?cat=Download&os=Win1064 )
In BIOS is er nog geen sprake van drivers, als hij het daar niet doet maar dezelfde toetsenbord doet het wel op een andere PC weet je genoeg. Hardwarematig probleem. Waarschijnlijk SMD zekering achter de poort doorgebrand.
En daarnaast vraag ik me af of iemand een verklaring heeft voor het probleem dat het signaal van het toetsenbord soms wegvalt. Want als dat op te lossen is, kan ik ook gewoon prima verder ermee.
USB is een gedeelde bus. Kan dus zijn dat ander verkeer de bus vol laat lopen. Daarnaast kan het adaptertje (je noemt niet welke - wel zo relevant lijkt me :o ) simpelweg het niet aankan. Sowieso is USB tot 5-key rollover beperkt waar je met PS/2 n-key rollover kunt krijgen.

Oslik blyat! Oslik!

Alle reacties

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20:32
PS2 gebruikt geen drivers. Doet het toetsenbord het in de bios / Linux live cd ook niet?

• KoningBaksteen
.Maarten schreef op zondag 4 december 2016 @ 13:09:
PS2 gebruikt geen drivers. Doet het toetsenbord het in de bios / Linux live cd ook niet?
Hallo Maarten,

Ik kom de bios dus niet in omdat ik daar F11 voor moet drukken :(

[ Voor 3% gewijzigd door KoningBaksteen op 04-12-2016 13:12 ]

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Best mogelijk dat het poortje kapot is, zou gewoon moeten werken zonder drivers (bios). Misschien toch een goed ander toetsenbord voor gaming met n-key rollover (veel / ongelimiteerd) meerdere toetsen tegelijk indrukken mogelijk). Kijk ook eens in het grote mechanische toetsenborden topic en dan voor USB (bijna alles is USB tegenwoordig qua toetsenborden).

[ Voor 20% gewijzigd door ToFast op 04-12-2016 13:13 ]

• KoningBaksteen
Hallo ToFast,

Ik ben inderdaad aan het kijken naar een nieuw toetsenbord (zit te denken aan de LOGITECH G610 ORION BROWN) alleen heb ik nog meer dan een jaar garantie op dit moederbord, en werkt m`n toetsenbord eigenlijk ook nog prima. Dus als ik met zekerheid kan vaststellen dat het niet aan mijn beperkte technische kennis ligt, en die uitgang echt kapot is dan stuur ik hem terug naar de verkoper om te laten repareren.

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
KoningBaksteen schreef op zondag 4 december 2016 @ 13:14:
Hallo ToFast,

Ik ben inderdaad aan het kijken naar een nieuw toetsenbord (zit te denken aan de LOGITECH G610 ORION BROWN) alleen heb ik nog meer dan een jaar garantie op dit moederbord, en werkt m`n toetsenbord eigenlijk ook nog prima. Dus als ik met zekerheid kan vaststellen dat het niet aan mijn beperkte technische kennis ligt, en die uitgang echt kapot is dan stuur ik hem terug naar de verkoper om te laten repareren.
Nee hoor, de poort werkt of niet (of half gaar). Dus RMA ja, maar ik zou lekker overstappen op USB en niet de PC (moederbord opsturen) een week of langer kwijt willen zijn. PS/2 ga je toch nooit meer gebruiken daarna. Leuk tobo die Logitech. Er is best veel keuze, zoek even goed uit welke switches je wilt, uiterlijk en prijs.

[ Voor 6% gewijzigd door ToFast op 04-12-2016 13:19 ]

Acties:
  • Beste antwoord

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

KoningBaksteen schreef op zondag 4 december 2016 @ 13:08:
[...]

Nu heb ik uiteraard meteen een ander toetsenbord eraan gehangen, maar ook deze deed het niet.
Je hebt toch niet PS/2 zitten hot-pluggen? Geen wonder dat het dan kapot gaat, die poort is daar helemaal niet op berekend :o

PS/2 mag je alleen in- en uitpluggen als de PC uit staat (echt stroom eraf, niet een of andere standby/slaapstand). Doe je dat wel, dan heb je in ieder geval de "hoe?"-vraag beantwoord....
[...]
In BIOS is er nog geen sprake van drivers, als hij het daar niet doet maar dezelfde toetsenbord doet het wel op een andere PC weet je genoeg. Hardwarematig probleem. Waarschijnlijk SMD zekering achter de poort doorgebrand.
USB is een gedeelde bus. Kan dus zijn dat ander verkeer de bus vol laat lopen. Daarnaast kan het adaptertje (je noemt niet welke - wel zo relevant lijkt me :o ) simpelweg het niet aankan. Sowieso is USB tot 5-key rollover beperkt waar je met PS/2 n-key rollover kunt krijgen.

Oslik blyat! Oslik!

• KoningBaksteen
dion_b schreef op maandag 5 december 2016 @ 13:55:
[...]

Oke, nou als die dan al niet stuk was dan is die dat nu zeker 8)7 haha.
Het gaat om het volgende stekkertje: https://www.conrad.nl/nl/...9588_pla-975286&WT.srch=1

• KoningBaksteen
dion_b schreef op maandag 5 december 2016 @ 13:55:
[...]

Overigens krijgt het toetsenbord nog wel stroom (de num lock indicator licht nog steeds op), dus zou je zeggen dat de zekering niet stuk kan zijn :?

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

KoningBaksteen schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 11:55:
[...]

Overigens krijgt het toetsenbord nog wel stroom (de num lock indicator licht nog steeds op), dus zou je zeggen dat de zekering niet stuk kan zijn :?
De zekering is niet om de voedingslijn naar het toetsenbord te beschermen maar de datalijn uit het toetsenbord. Zo'n connector heeft niet voor niets meerdere pins :o

Maar goed, of het nu een zekering is of (goedkoop moederbordontwerp) daadwerkelijk de ingang van de keyboard controller op de southbridge van het chipset, dood is dood.

Als je je toetsenbord wel op een ander systeem kunt gebruiken maar hier geeneen PS/2 toetsenbord dan weet je genoeg.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1