deurtelefoon/parlofoon, draadloze uitbreiding

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvanavermaet
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 01-10-2023
In ons appartementsgebouw hebben we een klassieke parlofoon-installatie (aka deurtelefoon, deur-intercom). Ik zou graag onze binnenpost vervangen door of aanvullen met een draadloos apparaat – dan moet ik niet naar de hal spurten telkens er iemand aanbelt. De rest van de installatie (bedrading in het gebouw, buitenpost, transformator) zal nog wel enkele jaren blijven zoals ze is.

Het is een analoge installatie met bedrading van het type 4+N – dat betekent dat er 4 draden gemeenschappelijk zijn voor alle appartement en dat er één draad specifiek is voor elk appartement. De functies van die draden zijn:
A: massa;
B: de bezoeker drukt beneden op de knop en boven gaat de bel/zoemer (dit is de “specifieke draad” van het appartement;
C en D: korte dialoog tussen bezoeker en bewoner;
E: de bewoner duwt op de knop en beneden gaat de deur open.

Ik beeld me in dat het nieuwe apparaat zou bestaan uit twee delen: één deel wordt gemonteerd in de plaats van de huidige binnenpost (of ernaast), het andere deel is draadloos en snoerloos en de communicatie gebeurt via WiFi of zoiets; eventueel fungeert een smartphone als tweede deel.

We zoeken niet naar een videosysteem. We zoeken ook niet naar draadloze communicatie die verder gaat dan ons appartement.

Beste antwoord (via pvanavermaet op 06-12-2016 10:55)

• Sabbi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 29-05 17:40

Sabbi

je denkt aan mij.

Misschien een Arduino met GSM shield, die dan als er aangebeld wordt je eigen telefoon opbelt en het geluid van de deur aankoppelt? En dan kan je op de Arduino met DTMF detectie doen dat als je op je telefoon Hekje drukt de deur open gaat.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:23
Even samen gevat, je wilt de bestaande intercom niet vervangen maar je wilt een oplossing om niet naar de hal te moeten lopen.
Wat je daarbij niet verteld is of je spraak wilt hebben daarbij. Want bij alleen maar kunnen openen vanaf afstand zou je namelijk ook een draadloze schakelaar voor de aansturing van je deuropener kunnen gebruiken.
Verder is bij de meeste (analoge systemen) ook mogelijk om meerdere binnenposten aan te sluiten. Wellicht dat dat ook nog een optie is, je moet dan eventueel wel draden trekken of met gootjes werken.
vaak loopt de bestaande intercom bekabeling terug naar je meterkast en wellicht kun je van daar met een loze leiding je kabel in de buurt van de gewenste plek krijgen.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvanavermaet
Bedankt voor je reactie. Ik wil zeker via dat nieuwe apparaat met de bezoeker kunnen spreken en als het kan ook de deur openen. (Als dat laatste niet kan zou ik natuurlijk kunnen zeggen "even geduld - ik loop naar de knop om de deur te openen".)

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Sabbi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 29-05 17:40

Sabbi

je denkt aan mij.

Misschien een Arduino met GSM shield, die dan als er aangebeld wordt je eigen telefoon opbelt en het geluid van de deur aankoppelt? En dan kan je op de Arduino met DTMF detectie doen dat als je op je telefoon Hekje drukt de deur open gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvanavermaet
Bedankt voor je reactie. Ik heb me ook al afgevraagd of zoiets zou kunnen met een Arduino of met een Raspberry Pi, maar ik ben helemaal niet thuis in die werelden. Hoedanook zou ik voor de communicatie eerder WiFi kiezen.