NAS- aankoop advies

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Horatius
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 11-02 14:51
Ik zoek een?
Nas, opslag in de cloud

Wat is je budget?
Maximaal 250 euro

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Nop

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Wij zoeken een NAS die we willen gebruiken voor opslag van documenten, en dan ook back-ups daarvan.
Eisen;
overal bereikbaar zijn, moet thuis staan terwijl wij er door het hele land bij kunnen, including thuis.
Minimaal 1,5TB en dan ook nog back-ups erbij

Hoezo de vraag
We hebben tekort aan opslag ruimte op de laptops en we moeten backups kunnen maken, daarop is mij geadviseerd een NAS te nemen. Maar daar heb ik geen kennis van vandaar deze vraag.

-Random

Alle reacties

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Heel snel door de Pricewatch en dan kom ik op pricewatch: Lenovo Iomega ix2 Network Storage 2TB uit.

Maar je topicstart laakt een beetje informatie. Dat kan omdat je aangeeft weinig kennis te hebben maar zelf inlezen in de materie, helpt je misschien te begrijpen wat je wel moet weten voordat je een NAS neerzet.

En de discussie zal ook wel gaan komen; backups op dezelfde locatie zijn niet slim. 1 waterlek, brandje of inbreker en zowel de laptops als NAS zijn niet meer bruikbaar.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Horatius
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 11-02 14:51
MAX3400 schreef op zondag 4 december 2016 @ 12:10:
Heel snel door de Pricewatch en dan kom ik op pricewatch: Lenovo Iomega ix2 Network Storage 2TB uit.

Maar je topicstart laakt een beetje informatie. Dat kan omdat je aangeeft weinig kennis te hebben maar zelf inlezen in de materie, helpt je misschien te begrijpen wat je wel moet weten voordat je een NAS neerzet.

En de discussie zal ook wel gaan komen; backups op dezelfde locatie zijn niet slim. 1 waterlek, brandje of inbreker en zowel de laptops als NAS zijn niet meer bruikbaar.
Ik heb mijzelf zo goed proberen in te lezen, maar zoveel informatie over een NAS kan ik niet echt vinden jammer genoeg aangezien ik het zelf erg interessant vind.

En wat geeft u als een tip voor een back-up? Want als je naar dropbox gaat of onedrive dan betaal je weer per jaar en ik vind die overlays ook niet het jewelste.

-Random

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Bedenk je eerst eens hoeveel data je absoluut 100% altijd terug wil hebben. Een gemiddeld gezin heeft misschien 200MB aan PDFs die hun hele leven "bewijzen" zoals hypotheek, koopaktes, verzekeringen etc. Daarnaast heb je mogelijk nog wat foto's en video's die wel belangrijk zijn maar niet van levensbelang; laten we die even op 500GB houden.

Oftewel, voor een online backup zou je ergens rond de 500GB nodig hebben en dan kan je bijvoorbeeld uit de voeten met TransIP Stack.

Daarnaast zijn er meerdere NAS-apparaten te koop die ook van buitenaf bereikbaar zijn. Maar dan zit je weer met een configuratie over je router/modem en de grote keuze wordt dan "portforward NAS naar buiten" of "VPN van buiten naar binnen".

/edit: en ik liet weet iets wegvallen... Je kan dus voor die 500GB ook kiezen om een USB3.0 HDD in huis te hebben, eens per maand de data te updaten en daarna elders (bij familie) onder te brengen. Dan heb je alleen nog een NAS nodig voor "lopende zaken" zoals "lekker spelen met het editen van videos" of "1 laptop volledig imagen naar de NAS".

[ Voor 19% gewijzigd door MAX3400 op 04-12-2016 12:21 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof