Krachtige Linux laptop

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• derabbink
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 18-04-2020
Ik ben op zoek naar een krachtige Linux laptop. Tot deze conclusie ben ik gekomen nadat ik niet erg anthousiast werd van de nieuwste MacBook Pro, en omdat een *nix computer voor mijn werk vereist is. Helaas heb ik amper verstand van hardware, dus ik hoop dat deze geweldige community van tweakers me kan helpen een geschikt model te vinden.

Wat ga je met je laptop doen?
Ik ben software engineer, en ik gebruik veel tools uit de wereld van Scala, Java, en Android (ik draai vaak meerdere instanties van Eclipse en IntelliJ tegelijk). Daar komt VirtualBox (en Genymotion) ook vaak bij om de hoek kijken, en breng ik veel tijd in bash door.

Wat is je budget?
Tot c.a. 4000 euro

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Niet heel vaak, maar hij moet in een rugzak passen. Zelf vind ik 15" de ideale form factor voor een laptop.
Het gewicht is daaraan secundair.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Naast prestaties vind ik bouwkwaliteit een belangrijk aspect. En het moet geen Sony zijn, omdat alles van dat merk binnen een jaar kapot gaat, ook al ga je er nog zo voorzichtig mee om. :9

Verder zijn de volgende kenmerken van wens:
* quad core processor (met hypervisor, voor het draaien van VMs)
* >=32GB werkgeheugen
* Mogelijkheid tot het aansluiten van 2 externe schermen, waarvan een 4k
* Goede inkijkhoek bij ingebouwde scherm
* 1TB SSD
* Een gigabit ethernet poort (al dan niet via een adapter) zou ik op prijs stellen
* US keyboard
* Een touch screen is niet nodig
* Een hybernate functie/sluimerstand (weinig/geen stroom verbruiken, maar niet helemaal uitgeschakeld zijn) is voor mij essentieel

Ik heb even op de lijst van Ubuntu-certified Laptops gekeken, maar het lijkt erop dat er daar vooral wat oudere/low-end modellen tussen staan, of modellen die in in Europa niet te koop zijn.

Ik heb ook wat bronnen gevonden waar bijv. de Dell XPS 15 van Ubuntu wordt voorzien, maar tegelijk las ik dat de bouwkwaliteit van dat model tekort schiet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Misschien moet je kijken naar de HP ZBook 15 G3. Deze modellen doen het in elk geval goed met Red Hat Linux. Voor RHEL 6.x en RHEL 7.x heeft HP drivers op zijn site staan.

Versie met Full HD scherm: pricewatch: HP ZBook 15 G3 T7V57ET
Deze versie komt af fabriek al met 32GB geheugen, een 512GB NVME SSD en een mobiele Xeon CPU.

Versie met 4K scherm: pricewatch: HP ZBook 15 G3 T7V59EA
Deze versie komt geleverd met 16GB geheugen, een 512GB NVME SSD en een Core i7.

De ZBook 15 G3 kan tot 64GB geheugen hebben. Dingen als een LAN aansluiting zitten er gewoon op. De videokaart kan meerdere schermen aan. Ik heb de G2 versie van deze ZBook en met de dockingstation erbij kan ik zes schermen aansluiten als het moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel_Elessar
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 02-01-2022
Ik werk zelf met een 'lower' end g3(i7HQ/16GBRam) en kwa bouwkwaliteit is hij perfect. Er kunnen 2 m2 SSD's in en nog een normale 2,5" bay. Hij kan tot 1TB SSD aan heb ik vernomen. Verder zoals CMD zegt je kunt via een dock meerdere schermen aansluiten. Gewicht, ja hij is iets zwaarder om even iets te doen met je laptop op 1 hand etc. Maar daar staan al de aansluitingen tegenover. Zeer robuuste machine. Linux draait ook zeer goed :) al draai ik dat zelf via HyperV.

Someone now is screaming as the flames fly high.. PSN: DanielElessar