Ik ben op zoek naar een krachtige Linux laptop. Tot deze conclusie ben ik gekomen nadat ik niet erg anthousiast werd van de nieuwste MacBook Pro, en omdat een *nix computer voor mijn werk vereist is. Helaas heb ik amper verstand van hardware, dus ik hoop dat deze geweldige community van tweakers me kan helpen een geschikt model te vinden.
Wat ga je met je laptop doen?
Ik ben software engineer, en ik gebruik veel tools uit de wereld van Scala, Java, en Android (ik draai vaak meerdere instanties van Eclipse en IntelliJ tegelijk). Daar komt VirtualBox (en Genymotion) ook vaak bij om de hoek kijken, en breng ik veel tijd in bash door.
Wat is je budget?
Tot c.a. 4000 euro
Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Niet heel vaak, maar hij moet in een rugzak passen. Zelf vind ik 15" de ideale form factor voor een laptop.
Het gewicht is daaraan secundair.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Naast prestaties vind ik bouwkwaliteit een belangrijk aspect. En het moet geen Sony zijn, omdat alles van dat merk binnen een jaar kapot gaat, ook al ga je er nog zo voorzichtig mee om.
Verder zijn de volgende kenmerken van wens:
* quad core processor (met hypervisor, voor het draaien van VMs)
* >=32GB werkgeheugen
* Mogelijkheid tot het aansluiten van 2 externe schermen, waarvan een 4k
* Goede inkijkhoek bij ingebouwde scherm
* 1TB SSD
* Een gigabit ethernet poort (al dan niet via een adapter) zou ik op prijs stellen
* US keyboard
* Een touch screen is niet nodig
* Een hybernate functie/sluimerstand (weinig/geen stroom verbruiken, maar niet helemaal uitgeschakeld zijn) is voor mij essentieel
Ik heb even op de lijst van Ubuntu-certified Laptops gekeken, maar het lijkt erop dat er daar vooral wat oudere/low-end modellen tussen staan, of modellen die in in Europa niet te koop zijn.
Ik heb ook wat bronnen gevonden waar bijv. de Dell XPS 15 van Ubuntu wordt voorzien, maar tegelijk las ik dat de bouwkwaliteit van dat model tekort schiet.
Wat ga je met je laptop doen?
Ik ben software engineer, en ik gebruik veel tools uit de wereld van Scala, Java, en Android (ik draai vaak meerdere instanties van Eclipse en IntelliJ tegelijk). Daar komt VirtualBox (en Genymotion) ook vaak bij om de hoek kijken, en breng ik veel tijd in bash door.
Wat is je budget?
Tot c.a. 4000 euro
Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Niet heel vaak, maar hij moet in een rugzak passen. Zelf vind ik 15" de ideale form factor voor een laptop.
Het gewicht is daaraan secundair.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Naast prestaties vind ik bouwkwaliteit een belangrijk aspect. En het moet geen Sony zijn, omdat alles van dat merk binnen een jaar kapot gaat, ook al ga je er nog zo voorzichtig mee om.
Verder zijn de volgende kenmerken van wens:
* quad core processor (met hypervisor, voor het draaien van VMs)
* >=32GB werkgeheugen
* Mogelijkheid tot het aansluiten van 2 externe schermen, waarvan een 4k
* Goede inkijkhoek bij ingebouwde scherm
* 1TB SSD
* Een gigabit ethernet poort (al dan niet via een adapter) zou ik op prijs stellen
* US keyboard
* Een touch screen is niet nodig
* Een hybernate functie/sluimerstand (weinig/geen stroom verbruiken, maar niet helemaal uitgeschakeld zijn) is voor mij essentieel
Ik heb even op de lijst van Ubuntu-certified Laptops gekeken, maar het lijkt erop dat er daar vooral wat oudere/low-end modellen tussen staan, of modellen die in in Europa niet te koop zijn.
Ik heb ook wat bronnen gevonden waar bijv. de Dell XPS 15 van Ubuntu wordt voorzien, maar tegelijk las ik dat de bouwkwaliteit van dat model tekort schiet.