Hulp nodig. Overheating northbrigde chipset

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel187
  • Registratie: Februari 2016
  • Niet online
Beste leden.

Ik bezit over een Acer Aspire m7721 met een micro atx fx58m (micro atx) mobo 1366sock Intel core i7 cpu 920 @ 2.67ghz. 

Kheb deze comp sinds 2009.

Toendertijd was het een redelijke computer dat ondertussen stap voor stap obsoleet wordt. ;w

Ik heb een basis zelf aangeleerde computer kennis. Ik ben sinds oktober dit jaar Google aan t lezen en te bestuderen. Mocht er wat niet duidelijk omschreven zijn, graag uw geduld met computer talen etc. _/-\o_

Als eerste stap om mijn computer weer leven te geven heb ik de hdd's vervangen door Samsung pro 512 gig ssd waarop Windows C en D gesplitst is en Samsung Pro 256 gig ssd als F voor gaming installs. 

De bedoeling was eerst om windows op 256 gig te dupliceren, maar dit gaf een fout melding van ruimte te kort.

Ik heb een software gedownload om windows van de hdd's op de ssd's te dupliceren.

Dit programma heet Paragon hard disk manager suit 15, mocht iemand het gelijk willen weten.

Verder heb ik de graphics card veranderd van Oem versie Nvidia300 series ofzo naar een MSI N730GT.

Omdat ik ergens las dat bij ombouwen van je comp met nieuw hardware het handig is om dit in de gaten te houden. Heb ik CPUZ/AIDA/Corsair link en soortgelijke programma's geïnstalleerd.

Nu kwam ik te weten dat mijn MB temp #1 80/85 graad aangaf op idle en 90/95 max getest met Diablo3 en dat spel heeft niet veel nodig.

Ik heb dus een CPU fan besteld de Hyper EVO 212. Na reviews te hebben gelezen was dit een goeie budget cpu koeler en dat is ook daadwerkelijk zo.

Ook de breedte/hoogte van mijn Aspire case speelde hierbij een rol zodat ik beperkt was in keuze.

Maar het doet zn werk goed, ts veel groter tegenover de Oem koeler, netter afgewerkt.

Ook heb ik een sterkere 92/92mm artic f9 pst pwm fan besteld die ik met de achter casefan zou verwisselen. 

Terwijl de bestelling op zich laat wachten kwam ik na verder onderzoeken dat de MB temp#1 niet zoals gedacht de CPU temp was maar dat van de North bridge chipset.

Ik bestelde een sterkere 40/40mm ebm papst fan erbij.  

Toen de EVO 212 binnen was, kwam ik erachter dat het niet in de case zou passen, tenzij ik de case custom zou maken. Dit doordat de meegeleverde bracket dat vanachter te mobo gaat om de cpu fan aan te monteren verder uitstak dan de Oem. Ik zou de behuizing zo'n 5 bij 5 cm ofzo moeten  snijden.

Gezien ik dacht dat de aanschaf van een atx case over het behouden van een oudated micro atx case toekomst gericht meer mogelijkheden gaf, ook wat betreft optimale koeling, ben dus gelijk opzoek gegaan naar een nieuwe case.

Eind resultaat de Aerocool Aero-1000.

Wat betreft qualiteit geld verhouding en wat je ervoor terug krijg, de bewerking, mogelijkheid voor cable management, mogelijkheid voor eventueel waterkoeling, een case tot m'n dood denk ik. O-)

Gezien de Oem atx psu van de Acer Aspire m7720 er niet uitzag en waardig is de aerocool-1000 te verprutsen, heb ik een nieuwe semi modulaire 600watt sharkoon voeding besteld.

Bij binnenkomst en installatie had ik ff wat problemen met de paneel koppelingen deze waren niet op de mobo aangegeven. Goed dat ik foto's had gemaak en kon zo sneller de sw power switch gokken. Dat is de belangrijkste, de rest kwam later.

Verbaast was ik toen ik bij eerste boot constateerde dat er niks was veranderd aan de temperatuur. 8)7 _O- 7(8)7

Hier heb ik dus 2weken op gewacht tot alles binnen was...klap in t gezicht. |:(

Ok mischien overdrijf ik :X ..zeg maar ts 1g raad gedropt lol. Idle op 80/84 en voor mij niet genoeg voor wat ik uitgegeven.

Gezien de case met zn eigen pre installed 3*120 mm fans kwam, hield ik de 92mm artic fan over })

Gelukkig had ik 2*pci slots.

Mijn gpu ging van de bovenste slot naar de laagste slot. Dit om gelijk warmte rond de chipset weg te halen en tegelijkertijd ruimte te maken om de 92mm fan te plaatsen. Ik heb de fan met tie wraps aan de poten van de cpu fan gekoppeld waardoor deze bovenop de heatsink van de Northbridge chipset kwam te zitten. :r

De temperatuur zakte naar een stabiele 82 graad idle.

Maar ik was nog niet tevreden.

De 92mm artic fan had ik met pwm gekocht.

Dus ging ik nu onderzoeken naar een fan controller.

Ik kwam nu te weten dat als je een 4 pin in een 3 pin plaatst de fan automatisch default op zn maximum rpm zal draaien....Waaaaaaat! !!! oOo _/-\o_

Temperatuur na aanpassing 71/72 graad idle en 74/76 bij Diablo3. })

10 graad!!!! Naar beneden...Door zoiets simple? Holy crap! 

Had ik dat eerder geweten, had ik veel geld kunnen besparen.

Maar goed, de comp kan nu weer ff mee tot ik indien nodig een Atx bord aanschaf. 

Maar ik ben nog niet te vreden, omdat ik weet dat het lager kan. Dit omdat ik weet dat je op de northbridge heatsink/chipset opnieuw cooling pasta kan aanbrengen.

Het problem nu is dat op deze mobo de heatsink geen visuele clipjes aan de achterkant van de mobo heeft om deze los te maken.

Aan de voorkant is het vast door 2 klemmen die je naar onder kan duwen maar niet eruit kan trekken omdat ze in een gesloten oog zitten. Ers geen speling om deze naar onder te duwen en uit t oog te halen..Ts ook solid vast.

Enig mogelijkheid is afknippen?, maar mag dat wel? 

Verder vermoed ik dat als ik de 2klemmen afsnijd de heatsink nog met een soort kleef padje boven op de chipset zit.

Ik kan ook nog geen redelijke site vinden die soortgelijke heatsinks met klemmen verkoopt om deze na t knippen te vervangen.

Graag hierbij uw hulp als ik het wel mag snijden en een nieuwe mag plaatsen en waar ik kan kijken om deze te kopen. _/-\o_

Ondertussen heb ik 2*140 fans besteld met pwm en 3 speed controller voor de bovenkant van de behuizing.

Gezien warme lucht stijgt, ga ik voor nu met de fans spelen en rouleren.

======edit======

Momenteel lees ik op AIDA af:

Motherboard temp 27graad 

Cpu temp 13graad 

Rest niet leesbaar door trial versie.

Corsair link lees ik:

Mb temp #1 69 graad (koude start 62 graad en stijgt in +\-30min naar 70 graad, waarbij het stabiel blijft)

Mb temp #2 27 graad

Mb temp #3 13 graad

Cpu core #1-4  @30graad

SSD #1 21 graad

SSD #2 17 graad

Gpu temp 25 graad

Alvast bedankt  _/-\o_

Grtjs,

Daan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19:29
Ik vermoed een brakke sensor. Omdat de rest wel normaal is. Je kan je kast open doen. En een ventilator vol op zetten.(je case fans op vol vermogen kan ook helpen). Doet dit niets(idle) dan is je sensor brak.

Je hand op het koelblok kan ook helpen.

[ Voor 9% gewijzigd door loki504 op 04-12-2016 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 06-06 08:04

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

kan het zijn dat het de VRM's zijn ipv de North Bridge? VRM's zullen namelijk snel in dit bereik zitten, zeker bij OEM bordjes

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
beste manier is toch even met de hand voelen. een overhitte northbridge komt bijna niet meer voor en al helemaal niet als er een fan op gericht staat. als het koelblokje enigszins warm wordt dan is hij nog goed bevestigd en dan denk ik idd ook dat het de vrm's van het moederbord zijn die worden aangezien voor NB.

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel187
  • Niet online
Ik dacht dat de koelingsbit onder de CPU dat ik zag de northbridge chipset koelt?.... kben nu blanco en moet nu blijkbaar VRM gaan googlen, ben die term nog niet tegen gekomen. morgen ff foto maken om aante wijzen, denk dat dat handiger is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel187
  • Niet online
net gegoogled en denk niet dat het de VRM is dat jullie benoemen. Voltage regelaar voor je Mobo?. ga foto maken, ziet er anders uit dan de voorbeelden op Google.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 31-12-2024

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Meestal hebben die klemmetjes die in die oogjes haken aan minimaal 1 kant een haakje in plaats van een oogje, zodat je die eraf kan halen.
Mocht dit niet het geval zijn kan je het wel kapot knippen maar dan moet daarna wel je wel heatsink terug plakken. Maar omdat er een ventilator op geschroefd zit weet ik niet of dat allemaal blijft zitten.

Uiteindelijk maakt het niet veel uit hoe warm het is, totdat het er mee stopt. Aangezien je er voorheen geen klachten over had zou ik me er nu ook niet al te druk over maken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel187
  • Niet online
Hippocampus schreef op maandag 5 december 2016 @ 17:43:
Meestal hebben die klemmetjes die in die oogjes haken aan minimaal 1 kant een haakje in plaats van een oogje, zodat je die eraf kan halen.
Mocht dit niet het geval zijn kan je het wel kapot knippen maar dan moet daarna wel je wel heatsink terug plakken. Maar omdat er een ventilator op geschroefd zit weet ik niet of dat allemaal blijft zitten.

Uiteindelijk maakt het niet veel uit hoe warm het is, totdat het er mee stopt. Aangezien je er voorheen geen klachten over had zou ik me er nu ook niet al te druk over maken. ;)
Ok hippo dus wat jij zegd, is om de mobo zolang door te laten gaan totdat t plof gaat _O-

hier foto met de fan aan de cpu fan getiewrapped

Afbeeldingslocatie: https://s12.postimg.org/p0zb0vld5/IMG_20161205_192818.jpg

Deze foto zonder fan erbovenop. kan je zien dat het in gesloten ogen zijn.

Afbeeldingslocatie: https://s18.postimg.org/pna6saaat/IMG_20161206_125346.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Als het al sinds 2009 draait, waarom zou je je er dan nu druk over gaan maken? Lekker laten zo. Stel je zet er een andere heatsink opmet wat Arctic Silver, dat zal best wat schelen. Maar nauwelijks relevant gezien de levensduur.
Je CPU koeler zou ik wel een kwartslag draaien, tegen de klok in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 31-12-2024

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Daniel187 schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 16:20:
[...]

Ok hippo dus wat jij zegd, is om de mobo zolang door te laten gaan totdat t plof gaat _O-
Tja, dat kan gek lijken maar blijkbaar werkt het zooitje gewoon bij deze temperaturen. Dus waar maak je je druk over?
hier foto met de fan aan de cpu fan getiewrapped

[afbeelding]
Dat zal zeker effect hebben, maar het is wel erg lelijk ;)
Deze foto zonder fan erbovenop. kan je zien dat het in gesloten ogen zijn.

[afbeelding]
De 'ogen' die in het bord zitten wel ja, maar de uiteindes van de beugel zijn gewoon open, dus dat moet toch niet te moeilijk zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel187
  • Niet online
Theeft idd altijd al goed gedraaid, maar je moet wel snappen dat ik nooit eerder mn temperatuur heb bijgehouden, dus vanaf wanneer het zo warm draaid zou ik ook niet weten en ik schrok ervan.
Ik dacht ik verhelp t liever nu dat ik er bewust van ben om eventueel schade te voorkomen.

Als je de beugel naar beneden druk heeft het zero speling om naar achter te trekken uit t oog. Enig optie is snijden,opnieuw solderen (of drukken en eruitbuigen, welk ik beetje gevaarlijk vind), heb t al verder onderzocht.
De onderdelen vind ik wel op americaanse sites, maar niks in NL, de oogjes zijn gesoldeerd, als t hier leverbaar was, had ik het geknipt en opnieuw gesoldeerd maar ga geen 20 usd alleen al betalen aan verzendkosten.

Maar goed Hippo, ts zo, blijft zo, klaat t doen.
wagenveld schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 16:35:
Als het al sinds 2009 draait, waarom zou je je er dan nu druk over gaan maken? Lekker laten zo. Stel je zet er een andere heatsink opmet wat Arctic Silver, dat zal best wat schelen. Maar nauwelijks relevant gezien de levensduur.
Je CPU koeler zou ik wel een kwartslag draaien, tegen de klok in.
wageveld..kweet niet wat je precies bedoeld met cpu fan kwart slag draaien?? of miss toch wel.....

In de manual voor een 1366 sock (INTEL mobo) staat aangegeven dat het zo geplaatst dient te worden.. ik kan het niet draaien, anders steekt het ondervlak van de cpu koeler uit of maakt dat neit uit?. de fan blaast naar boven. De case heeft gelukkig boven genoeg gaten.

Kheb zelfs de PSU omgedraaid XD, ipv dat ie van onder de behuizing zuigd en naar buiten blaast, zuigd hij van binnen de case en blaast ie naar buiten, scheeld weer 2-3 graad kouder _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twam
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08:57
Daniel187 schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 18:48:
Kheb zelfs de PSU omgedraaid XD, ipv dat ie van onder de behuizing zuigd en naar buiten blaast, zuigd hij van binnen de case en blaast ie naar buiten, scheeld weer 2-3 graad kouder _/-\o_
Waarmee je nu dus je voeding koelt met warme lucht. Als daar een uitleesbare sensor in zou zitten, zou die vermoedelijk opeens paar graden warmer blijken te draaien.

Een ding om in het achterhoofd te houden, bij dit soort dingen, is de temperatuur waarop onderdelen ontworpen zijn. Heb je al gekeken of je ergens een spec sheet kon vinden? Er is zat elektronica die gewoon geschikt is voor dat hogere temperaturen, namelijk. Je kan koste wat kost de temperatuur in die kast omlaag jagen, maar als onderdelen ontwikkeld zijn om warm te draaien, win je daar vrijwel niks mee.

De northbridge op mijn oude P4 2,4 Ghz liep ook fors heet, maar heeft tien jaar gedraaid. Waarna ik m weg deed omdat de boel hopeloos verouderd was, niet omdat er iets defect was. Sterker nog, de gpu van m'n vorige laptop draaide eigenlijk standaard boven de 90 graden en heb ik de 100 graden vaak genoeg zien raken.

Ik zou dus echt aanraden eens uit te zoeken wat de gespecificeerde temperaturen zijn voor die chip. Goeie kans dat ie keurig binnen de marges valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel187
  • Niet online
Twam schreef op woensdag 7 december 2016 @ 08:38:
[...]

Waarmee je nu dus je voeding koelt met warme lucht. Als daar een uitleesbare sensor in zou zitten, zou die vermoedelijk opeens paar graden warmer blijken te draaien.

Een ding om in het achterhoofd te houden, bij dit soort dingen, is de temperatuur waarop onderdelen ontworpen zijn. Heb je al gekeken of je ergens een spec sheet kon vinden? Er is zat elektronica die gewoon geschikt is voor dat hogere temperaturen, namelijk. Je kan koste wat kost de temperatuur in die kast omlaag jagen, maar als onderdelen ontwikkeld zijn om warm te draaien, win je daar vrijwel niks mee.

De northbridge op mijn oude P4 2,4 Ghz liep ook fors heet, maar heeft tien jaar gedraaid. Waarna ik m weg deed omdat de boel hopeloos verouderd was, niet omdat er iets defect was. Sterker nog, de gpu van m'n vorige laptop draaide eigenlijk standaard boven de 90 graden en heb ik de 100 graden vaak genoeg zien raken.

Ik zou dus echt aanraden eens uit te zoeken wat de gespecificeerde temperaturen zijn voor die chip. Goeie kans dat ie keurig binnen de marges valt.
toon volledige bericht
Ik was via een buitenlandse forum een Intel lijst tegen gekomen, maar die gaf niet aan dat het onder normale omstandigheden idle 85 Graad moest draaien, maar meer als het belast was.

Wel stond er idd bij dat de chips hoge temperaturen aan konden.

Ik kan de Intel spec lijst niet meer vinden en als ik Intel zelf mailt, lijkt t alsof ze Alien praten ofzo 8)7

T tikte in het begin vooral als ik bv mn comp scande makkelijk naar 97 Graad... bij 100 kookt water al man en er wordt wel gezegd dat het veel aankan, maar wat is veel als ik de maximum ook niet kan achterhalen.

Ts nu gewoon goed zo op 70 Graad met websurfing heeft het nu meer speling, kheb er nu meer vertrouwen in. 85 Graad voor idle vond ik te hoog. _/-\o_

Als ik toekomstig een Atx mobo koop ga ik de heatsink van deze Micro ATX bord alsnog aanpakken, puur voor ervaring, dan plaats ik fotos voor wie dan ook in deze topic d:)b

Kheb ergens gelezen dat de klevende pads die de heatsink op de chipset laat kleven moeilijk los gaat en je je mobo o.a in de vriezer kan doen? kzit ernaar uit te kijken om te experimenteren. _O-

Ik sluit dit af, ben nu met een mini ITX computer bezig voor in de woonkamer.
Ik koop ook nooit meer een compleet in elkaar geprutste computer, maar doe t nu zelf, khad toendertijd geen verstand van, maar ts ook niet moeilijk en je bespaard er ruim veel geld op door het zelf te doen, vooral door niet voor overbodige hardware te betalen. d:)b

khad 1000€ Betaald voor deze computer doendertijd, terwijl de hardware niet eens high quality was, maja dat wist ik toen niks van, t draaide en dat was genoeg. _O-

Als ik nu kijk wat ik met 1000€ kan bouwen, kan ik 100% zeggen : Pre-build computers are a ripp off ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel187
  • Niet online
Ff een update.

Kheb de heatsinks verwisseld.
Temp is nu 60/65 graad idle 70/75 graad met load.

Cpu weer opnieuw gepaste, kon niet anders.
Gelijk zuid heatsink meegenomen. vergeleken met NB heatsink was dat wel plug and play, dus heb het hergebruikt.
Voltage regulator hs heb ik laten doen ^^.. vind t te gevaarlijk met mn ervaring and de temps daar zijn goed in orde, mischien toekomstig puur om ervaring op te bouwen als ik een nieuwe mobo aanschaf.

Kheb een aanpasbare heatsink gekocht vanuit China. 2x incl 40mm fan voor maar 10€
Je kan het op 2 verschillende manieren bevestigen, met of zonder beugel.

Noord Heatsink haken had ik geduldig met een kniptang moeten snijden, ts best hard materiaal dus duurt ff.
Daarna een fohn erop gericht om het los te halen van de kleefpadje.

Groot temp verschil. Als ik de comp voor virussen scan hoef ik niet meer bang te zijn.
ben nu happy.

Temp voor
Afbeeldingslocatie: https://s28.postimg.org/wp72cwouh/20170101_120627.jpg
Temp na
Afbeeldingslocatie: https://s29.postimg.org/qse7goh4z/20170101_155037.jpg
verschil Oem en aftermarket hs
Afbeeldingslocatie: https://s28.postimg.org/7y92gjr3t/20161230_130549.jpg
HS Installed
Afbeeldingslocatie: https://s23.postimg.org/yrsuy9m2f/20161230_133843.jpg
Pagina: 1