Football Leaks

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Topicstarter
Het lijkt me beter apart Football Leaks te bespreken, om de andere topics daarvan vrij en overzichtelijk te houden

Afbeeldingslocatie: https://s16.postimg.org/69lrbwxxx/leaks.jpg

Zestig journalisten uit twaalf landen onderzochten maandenlang 1,9 terabyte aan documenten over het Europese voetbal. Der Spiegel heeft de documenten verkregen en deelde ze met de EIC-partners. Het bleek een goudmijn aan contracten, facturen, e-mails, bankafschriften en meer - 18,6 miljoen documenten. Het internetplatform Football Leaks publiceerde eerder al documenten, met grote gevolgen. Dit was het hele pakket.

De voetbaldocumenten bieden een inkijk in een zeer gesloten en tegelijk maatschappelijk relevante wereld. Die inkijk hadden we op een andere manier niet kunnen krijgen. Dit gaf de doorslag bij de beslissing aan het werk te gaan met materiaal waarvan niet volledig bekend is hoe het is verkregen. Het is afkomstig van een klokkenluider met wie enkel Der Spiegel het contact onderhield.

Het lijkt er dus op dat er na Wiki-Leaks ook De Voetbal getroffen wordt
o.a het Ronaldo Dossier wat nu vol op in het nieuws, Zullen er gevolgen zijn voor de Nederlandse Clubs ?

[ Voor 73% gewijzigd door Hackus op 04-12-2016 10:41 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:44

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Als je dan toch graag de TS wilt zijn, maak dan even een OP met wat inhoud en bronnen. ;)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Topicstarter
Gonadan schreef op zondag 4 december 2016 @ 10:29:
Als je dan toch graag de TS wilt zijn, maak dan even een OP met wat inhoud en bronnen. ;)
Was even weg voor mijn sanitaire stop ;)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Ik heb er wel wat moeite mee. Het gaat hier om legale praktijken. Moreel misschien verwerpelijk, maar volgens de wet toegestaan op het moment van handelen. Waarom dan zoveel inbreuk op de privacy?

En goed is het natuurlijk niet, maar als ik tegen een gemiddeld persoon aangeef dat ik zijn belasting van 52% naar 10% kan brengen, op een legale en risicoloze manier, dan gaat iedereen mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Alle bedrijven doen aan slim boekhouden en het maken van constructies, de meeste zeer rijke mensen hebben ook trucjes. Waarom is een voetballer, die vaak zelf half bedrijf is, zo veel anders? Het komt op mij wat over als selectieve verontwaardiging.

Het enige waar ik nog wel benieuwd naar ben is in hoeverre die aparte contract constructies van invloed zijn op selectiebeleid en wedstrijdverloop. Want dat is toch wel wat anders.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Het is ook pas deel 2 van de leaks.
https://footballleaks2015.wordpress.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
PWM schreef op zondag 4 december 2016 @ 11:10:
Ik heb er wel wat moeite mee. Het gaat hier om legale praktijken. Moreel misschien verwerpelijk, maar volgens de wet toegestaan op het moment van handelen. Waarom dan zoveel inbreuk op de privacy?
Vanwege de combinatie van nieuwswaardigheid (grote voetballers die in de spotlights staan) en het morele punt dat je zelf al noemt. Netter zou zijn geweest om geen namen te noemen en alleen de cijfers te noemen om een beeld te schetsen wat er achter de schermen allemaal gebeurt in de voetbalwereld. Maarja, dat heeft natuurlijk een stuk minder impact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

Mjah, dit kan toch onmogelijk als een verrassing komen? Het is meer een bevestiging dan schokkend nieuws? Voetballers laten zich vertegenwoordigen door zaakwaarnemers en financiële instellingen. De zaakwaarnemers behappen het sportieve gedeelte (contracten etc.) en de financiële instellingen beheren het kapitaal. Die zelfde financiële instellingen kwamen naar voren in de Panama-papers. Zo lang er verschillen zitten in belastingen per land zullen kapitalen altijd verschoven worden om zo min mogelijk belasting te betalen over het kapitaal, niks vreemds aan. Kijk naar de 'zaak Ronaldo'... door te schuiven met 65 miljoen wordt er voorkomen dat over dat bedrag 30+ miljoen belastingen betaald moet worden. Als ik dergelijke bedragen had dan zou ik dat ook doen. Het verhuizen naar België of Monaco is een lichte vorm van dit en dat doet bijna ieder vermogend persoon in NL, zelfs onze nieuwe nationale held Max Verstappen.

Het enige wat eventueel interessant kan zijn is wellicht clubs die zich inlaten met schimmige partijen.

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
RoD schreef op zondag 4 december 2016 @ 11:23:
[...]

Vanwege de combinatie van nieuwswaardigheid (grote voetballers die in de spotlights staan) en het morele punt dat je zelf al noemt. Netter zou zijn geweest om geen namen te noemen en alleen de cijfers te noemen om een beeld te schetsen wat er achter de schermen allemaal gebeurt in de voetbalwereld. Maarja, dat heeft natuurlijk een stuk minder impact.
En dat vind ik weer de journalistieke zwakte hieraan, de sensatie staat voorop en niet de nieuwswaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
RoD schreef op zondag 4 december 2016 @ 11:23:
[...]Vanwege de combinatie van nieuwswaardigheid (grote voetballers die in de spotlights staan) en het morele punt dat je zelf al noemt. Netter zou zijn geweest om geen namen te noemen en alleen de cijfers te noemen om een beeld te schetsen wat er achter de schermen allemaal gebeurt in de voetbalwereld. Maarja, dat heeft natuurlijk een stuk minder impact.
Het maakt het juist zo interessant.

Personen in kwestie zijn voor veel jongeren en ouderen een voorbeeld waar ze zich aan meten.

Alleen blijkt dus al decennia dat de hele voetbalwereld op een dusdanige manier is doorspekt met geld waar iedereen aan mee doet en waar moraliteit ver te zoeken is. De gewone Mohamed en Fatima ( :P ) kun je niet uitleggen dat iemand praktisch niets afdraagt, en dan niet eens in zijn eigen land. Dat geld voor alle landen en is niet uniek aan Nederland.

Er heerst al decennia den ongezonde cultuur in het voetbal en dit is weer hoofdstuk. En net zoals Capone in het verleden is aangepakt op tax-fraud, is het te hopen dat landen zich eens kunnen verenigen om eens paal en perk te stellen aan dergelijke praktijken waarbij de uiterste worden gezocht om de kosten te dekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

De publieke verontwaardiging moet zich dan ook niet richten op de voetballers of clubs, maar op de financiële bedrijven en het gebrek aan goede regelgeving die dit soort zaken mogelijk maken.

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fleximex
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:58
Wat een storm in een glas water verhaal:
http://www.vi.nl/nieuws/f...-vergoedingen-bij-psv.htm

De kop alleen al. "Buitenproportionele". Dat bepaald PSV verdomme lekker zelf wel :P
We zijn 5 jaar later. PSV zit al weer een hele tijd in categorie 3 en schrijft toch voornamelijk zwarte cijfers? Verder wordt er begroot op 1 keer in de 3 jaar Champions League en worden aankopen voornamelijk gedaan met de verkopen van spelers. Mertens, Dzsudzsák, Strootman, Wijnaldum, Memphis, Bruma. Allemaal hebben die een veelvoud opgebracht van wat ze kostten.

Moet ik dit zien zoals het belasting verhaal van Ronaldo dat 'toevallig' naar buiten komt voor de topper met Barca. En dit verhaal dus net voor de topper Ajax - PSV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 00:06
Fleximex schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 12:10:

De kop alleen al. "Buitenproportionele". Dat bepaald PSV verdomme lekker zelf wel :P
We zijn 5 jaar later. PSV zit al weer een hele tijd in categorie 3 en schrijft toch voornamelijk zwarte cijfers? Verder wordt er begroot op 1 keer in de 3 jaar Champions League en worden aankopen voornamelijk gedaan met de verkopen van spelers. Mertens, Dzsudzsák, Strootman, Wijnaldum, Memphis, Bruma. Allemaal hebben die een veelvoud opgebracht van wat ze kostten.

Moet ik die zien zoals het belasting verhaal van Ronaldo dat 'toevallig' naar buiten komt voor de topper met Barca En dit verhaal dus net voor de topper Ajax - PSV.
Ik vind het ook wat overdreven allemaal, ben veel meer benieuwd naar de taferelen van Twente, want daar zou ook nog het 1 en ander van worden onthuld >:)

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:26
Van Twente is van de week al onthuld dat er een paar tientjes op het loon worden ingehouden voor de lunches. Nou ja, en dat de zaakwaarnemer van Ziyech een ton per seizoen aan vergoeding kreeg. Tot nu toe vind ik dat er bijzonder weinig boeiends "onthuld" wordt. We weten toch allemaal allang dat topvoetballers veel geld verdienen en dat er een heel leger gieren en vliegen rond die mannen heenzwerft om een graantje mee te pikken... Als er wat spannends tussen zat zouden we dat al wel gehoord hebben.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchgio
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 00:42
Het creatief omzeilen valt ook wel mee, want het salarisplafond van die 1 miljoen is er wel. Daarnaast krijgen ze vervolgens een leuke bonus of tekengeld.
Was dat bij het verlengen van De Jong ook niet bekend gemaakt? Dat ging om iets van 2 miljoen dacht ik.
Dat zaakwaarnemers goed mee profiteren is ook niets nieuws.

Matig nieuws wordt iets te groot uitgepakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joster
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13-09 12:44

Moet ik dit zien zoals het belasting verhaal van Ronaldo dat 'toevallig' naar buiten komt voor de topper met Barca. En dit verhaal dus net voor de topper Ajax - PSV.
Ik vind het artikel van NRC ook vooral clickbait. Met een beetje fantasie hadden we dat artikel zelf kunnen schrijven, het enige wat zou ontbreken is de exacte getallen. Let wel, ik vind het ook schrijnend om te zien hoeveel matige spelers en hun makelaars eraan verdienen, maar dat is toch lekker aan PSV zelf? PSV houdt zich gewoon aan de afspraken die gemaakt zijn met de gemeente (staat notabene óók in het artikel van NRC), over een salarisplafond of het omzeilen daarvan met bonussen / tekengelden zijn helemaal geen afspraken gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 00:06
T-MOB schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 12:18:
Van Twente is van de week al onthuld dat er een paar tientjes op het loon worden ingehouden voor de lunches. Nou ja, en dat de zaakwaarnemer van Ziyech een ton per seizoen aan vergoeding kreeg. Tot nu toe vind ik dat er bijzonder weinig boeiends "onthuld" wordt. We weten toch allemaal allang dat topvoetballers veel geld verdienen en dat er een heel leger gieren en vliegen rond die mannen heenzwerft om een graantje mee te pikken... Als er wat spannends tussen zat zouden we dat al wel gehoord hebben.
Bij Twente zou het niet over salarissen gaan uiteraard, maar meer over cijfers voorschotelen die niet kloppen aan onder andere de gemeente.

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JST94
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 31-07 13:28

Wanneer je een afspraak maakt dien je er gewoon aan te houden vind ik. Verder vind ik hogere salarissen niet zo spannend. Prestatiebonussen zie je toch veel vaker? :9 Dat goede spelers iets boven het salarisplafond zitten begrijp ik ook wel, maar volgens dat artikel zitten spelers als Maher, Schaars, Narsingh en Pereiro ook tussen? 8)7 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joster
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13-09 12:44
JST94 schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 12:22:
[...]

Wanneer je een afspraak maakt dien je er gewoon aan te houden vind ik. Verder vind ik hogere salarissen niet zo spannend. Prestatiebonussen zie je toch veel vaker? :9 Dat goede spelers iets boven het salarisplafond zitten begrijp ik ook wel, maar volgens dat artikel zitten spelers als Maher, Schaars, Narsingh en Pereiro ook tussen? 8)7 8)7
Er is geen afspraak over salarisplafonds gemaakt, dat heeft PSV zichzelf opgelegd :)

Alleen Guardado zit qua basissalaris boven het salarisplafond: https://www.nrc.nl/nieuws...terzacht-5760656-a1536319

(En ja, Narsingh, Pereiro, Maher verdienen te veel imo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:26
martinusz schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 12:20:
[...]
Bij Twente zou het niet over salarissen gaan uiteraard, maar meer over cijfers voorschotelen die niet kloppen aan onder andere de gemeente.
Ja, ik snap wel dat je daar op doelt, en dat zou wel nieuwswaardig zijn. Maar als je ziet met wat voor een non-nieuws er tot nu toe uitgepakt is lijkt het me onwaarschijnlijk dat er nog zoiets komt. Waarom een artikel optekenen over lunchgeld als je ook iets serieus te melden hebt over dezelfde club?

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijndoes
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 04-09 15:12
Ik ben met jullie eens dat het enigszins een storm in een glas water is. PSV doet in principe niks fout natuurlijk zolang ze gewoon de 2,4 miljoen elk jaar kunnen lappen aan de gemeente. PSV zal trouwens absoluut niet de enige zijn. Ik weet zeker dat dit soort constructies ook bij bijvoorbeeld Ajax voorkomen en bij Twente hebben we natuurlijk al gezien dat ze daar heel creatief zijn met dit soort constructies.

Echter dit artikel geeft wel een beetje aan hoe ziek de huidige voetbalwereld is. 1 miljoen betalen aan een zaakwaarnemer? 3 ton bonus als de CL behaald wordt. Bonussen voor spelers die even hoog zijn als het jaarsalaris (zonder prestatieclausule?).

Er wordt veel gesproken over het eerlijker maken van de voetbalwereld. Dat de grote clubs niet alleen maar groter worden en de kleine kleiner. Als we dat echt willen zullen we hier moeten beginnen. Limieten aan salarissen en bonussen. Limieten aan vergoedingen voor zaakwaarnemers. Limieten aan aantal spelers met een contract binnen een club.

Dat werkt allemaal vele malen effectiever dan boetes te gaan uitdelen voor het niet voldoen aan financial fair play of te proberen staatssteun te ontdekken. Voetbalclubs zullen weer meer echt om voetbal gaan in plaats van een soort financiele instelling te zijn. De grote clubs zullen geld overhouden die ze kunnen investeren in de jeugd, de veiligheid en de sfeer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fleximex
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:58
https://twitter.com/wethouderDepla/status/808640551407013894
Daar zit je dan als kranten en voetbalwebsites met je sensatiekoppen. Zucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het begint allemaal bij de FIFA. Als er echt verandering wil plaatsvinden in de voetbalwereld moet er vanuit de FIFA openlijk voor meer transparantie omtrent wetgeving en limieten op salarissen van officials, coaches en spelers worden gepleit. Dat gebeurt echter niet omdat het hele management apparaat van de FIFA corrupt is. En dat komt weer doordat de FIFA een systeem heeft waarbij de landen en bonden over de hele wereld mee beslissen. Er zitten gewoon teveel corrupte landen en bonden tussen. Eigenlijk is het schrijnend. Een systeem dat bedoelt is om heel democratisch te zijn (namelijk iedereen doet mee), dat juist corruptie in de hand werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Volgens mij was de FIFA aardig transparant over het feit dat de bestuurders weer een verhoging van 150% kregen. :Y)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Pagina: 1