2x windows virtualiseren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LigeTRy
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 02-10 18:59
Hey Tweakers

Zo zaterdagavond zat ik wat te puzzelen met mezelf.

Het probleem: Mijn pc zit aan mijn tv verbonden. dit zorgt er voor dat de muis wel eens buiten mijn eigen scherm raakt en dat ik 2 muizen aangesloten heb (1 muis en toetsenbord bij mijn 'pc beeldscherm', en een bluetooth keyboardje op de bank om kodi mee aan te sturen)

Nu zat ik te denken, als ik 2 operating systems tegelijkertijd kan draaien (PC is daar wel krachtig genoeg voor), dan kan ik het hele zooitje splitten (TV zit op mobo hdmi en PC scherm op videokaart, aparte muisbediening).
Na wat googlen kwam ik al bij de term hypervisor, dit zou de 'host' moeten worden. vSphere (esxi) komt overal naar boven, maar voor zover ik het nu begrijp kan ik dit niet uitvoeren op 1 pc (je moet dus een fysieke server en een fysieke client gebruiken als ik het goed heb).

Kunnen jullie mij hier advies in geven? ik kan nergens een duidelijke tutorial vinden.

Thanks in advance _/-\o_

[ Voor 4% gewijzigd door LigeTRy op 03-12-2016 23:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slurpgeit
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:10
Het korte antwoord is "VMware Workstation" of "Virtualbox" :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LigeTRy
Slurpgeit schreef op zondag 4 december 2016 @ 00:01:
Ja dat zou natuurlijk de meest voor de hand liggende oplossing zijn, maar dan zit ik nog steeds met het probleem dan mijn pc muis over virtualbox haal en hij dus uit m'n eigen scherm is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slurpgeit
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:10
Zou je één van de twee muizen niet kunnen doorgeven aan een VM? Ik weet dat je daar bij workstation een optie voor hebt, dan kan hij niet ontsnappen uit je vm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LigeTRy
Slurpgeit schreef op zondag 4 december 2016 @ 00:04:
Zou je één van de twee muizen niet kunnen doorgeven aan een VM? Ik weet dat je daar bij workstation een optie voor hebt, dan kan hij niet ontsnappen uit je vm.
Yup. je kan een usb poort koppelen aan een VM, dus ook een dedicated muis voor de VM. Maar de muis van de host moet eigenlijk geblokkeerd worden bij de rand van mijn scherm. of in ieder geval niet bij de VM komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-10 16:14

Gerco

Professional Newbie

Het is mogelijk om (in ieder geval met Linux en KVM als hypervisor) een PCI device door te geven aan een VM. Daarvoor hoef je geen aparte fysieke client PC te hebben. Je kan dan Linux/KVM als host draaien en beide Windows VMs een eigen videokaart en USB keyboard/muis geven. Je moet dan waarschijnlijk wel een derde videokaart in je PC plaatsen voor de host zelf (hoeft niets speciaals te zijn, maar moet wel video uitvoer kunnen geven). Je hardware moet hiervoor wel IOMMU ondersteuning hebben.

Je kan iets dergelijks waarschijnlijk ook wel met een andere hypervisor voor elkaar krijgen, maar daar heb ik nooit mee gespeeld dus daar kan ik weinig over zeggen.

[ Voor 4% gewijzigd door Gerco op 04-12-2016 00:07 ]

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ja, goed antwoord... Zoals je ziet snapt de topicstarter al niet alles van virtualiseren gezien sommige termen.

VMware Workstation of Hyper-V (als je een Windows 10 Pro hebt) zijn inderdaad al hypervisor-oplossingen en dan kan je gewoon zonder extra server (zoals in de topicstart beschreven) meerdere VM's draaien. Door USB-binding kan je dan poorten vastzetten aan VM's alhoewel dat nog wel eens lastig is met PnP van het host-OS. Ook het binden van een VM aan een GPU kan soms lastig zijn; in sommige gevallen moet je de "virtuele BIOS" zoals een VMware VMX-file gaan editen/hacken om het altijd voor elkaar te laten zijn.

Vergeet even niet dat je zaken met grafische power, zoals Kodi of games, slecht tot niet kan virtualiseren tenzij je een GPU hebt die op de HCL van de hypervisor staat en daarmee een passthrough naar de VM kan realiseren. Helaas zal je hiervoor vaak een "server uitvoering" moeten draaien zoals Server 2012R2 of VMware ESX en dat kan weer niet als je nu al Windows 8 hebt geinstalleerd staan; dit zijn "bare metal OS'en" en die moet je dus dedicated op een disk installeren.

[ Voor 10% gewijzigd door MAX3400 op 04-12-2016 00:08 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-09 03:32

PcDealer

HP ftw \o/

Laten we beginnen met welke Windows versie en -type je tot je beschikking hebt (7, 8, 10 en Home, Pro en OEM of Retail). Zo weten we of je het out of the box kan of een nieuwe/extra licentie moet kopen.

[ Voor 5% gewijzigd door PcDealer op 04-12-2016 00:09 ]

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Wat doe je met je computer nu? Want er zijn een aantal zaken dat niet of niet goed werken als je het in een virtuele omgeving wilt draaien. Let ook op de licentievoorwaarden voor Windows. Als je een OEM licentie hebt, mag je die nu niet meer virtueel draaien, omdat deze aan de fysieke hardware gekoppeld is en een virtuele machine is in zekere zin andere hardware.

Ga je toch de virtuele weg op, dan moet je je ook een beetje verdiepen in de mogelijkheden. Er zijn namelijk twee type hypervisors. Type 1 is iets als VMWare ESXi en Xen. Dit is een mini OS dat puur en alleen de virtuele machines draait. Er kan zo goed als niets naast. Dit levert betere performance op, maar je kan met de Host, de fysieke hardware, dus niet veel meer.
Dan is er nog het Type 2 hypervisor. Dit draait bovenop een volledig OS en hierbij moet je denken aan VMWare Workstation of Server en VirtualBox. Zie het als kunnen spelen met bijvoorbeeld Linux zonder dat je je Windows installatie hoeft aan te passen, ruimte op je harde schijf moet vrijmaken voor de installatie, etc. Ook herstarten om naar het andere OS te gaan hoeft niet, je start het op als een programma en werkt er mee als een aparte computer.

Wat Gerco voorstelt met Linux en KVM gaat voor het geval van Windows draaien niet goed werken. KVM en Windows gaan momenteel niet geweldig samen.

Er zijn nog andere opties mogelijk, allemaal afhankelijk van wat je nu met je systeem doet. Speel je games bijvoorbeeld, dan worden je opties al flink beperkt. Dus, maak eerst even een lijstje met wat je doet, wilt en je hardware.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco

Gerco

Professional Newbie

Hero of Time schreef op zondag 4 december 2016 @ 00:09:
Wat Gerco voorstelt met Linux en KVM gaat voor het geval van Windows draaien niet goed werken. KVM en Windows gaan momenteel niet geweldig samen.
Wat is hier het probleem mee? Ik draai een simpele VM server met LInux/KVM en een klein stapeltje Linux en Windows VMs. Dit lijkt tot zover prima te werken. Is er een bepaald iets wat niet goed werkt met Windows/KVM waar ik nog niet tegenaan gelopen ben? De performance is niet geweldig maar dat heb ik tot nu toe geweten aan het feit dat ik op een btrfs raid draai en dat is sowieso niet al te vlot.

Ik heb wat problemen gezien met Nvidia videokaarten en PCI passthrough. Dat lijkt te komen doordat nvidia actief dit gebruik probeert tegen te gaan. Een beetje spoofing met de KVM versie nummers en drivers laat dat ook prima werken en de PCI passthrough werkt dan goed. Met AMD kaarten nog geen problemen gezien.

Het is wel behoorlijk tricky om PCI passthrough goed werkend te krijgen op Linux. Kostte me aardig wat moeite en een hoop reboots om de kernel en drivers te laten samenwerken met de hypervisor.

[ Voor 28% gewijzigd door Gerco op 04-12-2016 00:15 ]

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LigeTRy
Thanks voor alle snelle reacties, ben nog geen expert op dit gebied, leren door te doen zeggen ze wel eens

Ik heb 2 legale windows OEM licenties tot mijn beschikking (andere versies zijn aan te komen)
Mijn PC heeft een 6700k CPU en 16GB ram tot zijn beschikking
Er hangt een GTX1070 in. Op deze PC game ik. Op de TV wil ik graag Kodi draaien.

Als ik het verhaal van MAX en Hero of time begrijp dan wordt dat lastig omdat de host zelf ook een gpu nodig heeft en m daarna doorgeeft aan de vm (in totaal 3 videokaarten nodig dus)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Bij OEM heeft virtualisatie volgens mij nooit gemogen. Windows biedt echter ook de mogelijkheid om zonder extra software te virtualiseren met Hyper-V.

[ Voor 22% gewijzigd door PcDealer op 04-12-2016 00:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LigeTRy
Kleine toevoeging, Linus tech tips heeft een keer 7 gamers op 1 cpu laten spelen, https://www.youtube.com/watch?v=LXOaCkbt4lI. Over hoe hij 7 VM's aan de praat krijgt op 1 fysieke computer heeft hij het niet..

Hoe heeft hij dat dan voor elkaar gekregen, dat is eigenlijk precies wat ik zoek, maar dan maar met 2 schermen/VM's

[ Voor 14% gewijzigd door LigeTRy op 04-12-2016 00:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Omdat je graag games speelt, wil je de beste performance hebben daar. Dan gaat het virtueel draaien daarvan gewoon niet werken. Je zal er altijd wat van merken en uiteindelijk irriteert het je te veel.

Omdat je in feite twee videokaarten hebt, kan je de iGPU naar een VM laten sturen zodat Kodi fatsoenlijke hardware versnelling kan gebruiken. Omdat je het tweede scherm in feite fysiek aan de VM geeft, hoeft dat venster niet open te blijven om in te werken. Je TV geeft deze immers weer. Er is daarmee dus geen kans dat je van de 'Host' spontaan in je VM zit te klikken. Geef je de VM het bluetooth apparaat, dan kan je VM ook niet per ongeluk naar de Host toe en daar wat typen.

Dit is in theorie allemaal prima mogelijk met Hyper-V en VirtualBox/VMWare Workstation. Hyper-V kan echter alleen als je Windows 10 Pro hebt, daar zit het namelijk in. Anders ga je naar VirtualBox (gratis) of VMWare Workstation (betaald).

Hoe je dit allemaal precies laat werken, en of het ook allemaal wel gaat werken, durf ik zo niet te zeggen. Wat je wel kan doen, is Kodi op een Linux distro draaien (meest simpele is iets als LibreElec) en zo een Windows licentie besparen. Omdat het dan op de Intel videokaart werkt, zal de hardware versnelling voor video afspelen verlopen via VA-API (tip: gebruik dat als zoekterm voor configuratie ;)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

PcDealer schreef op zondag 4 december 2016 @ 00:15:
Bij OEM heeft virtualisatie volgens mij nooit gemogen. Windows biedt echter ook de mogelijkheid om zonder extra software te virtualiseren met Hyper-V.
Jawel, want één OEM licentie geeft simpelweg recht op één OSE. Een OEM licentie sluit niet per definitie virtualiseren uit. Het wordt pas ingewikkeld als je met RDP verbinding wilt maken met zo'n gevirtualiseerde OSE (iets met Software Assurance etc..).

Al met al valt dit wat mij betreft samen te vatten tot een relatief simpel antwoord. De vraag:
Kunnen jullie mij hier advies in geven? ik kan nergens een duidelijke tutorial vinden.
Wat jij wilt is met de huidige stand van zaken gewoon nog niet (betrouwbaar!) mogelijk. Het kan best zijn dat je dit aan de praat krijgt, maar een paar dagen (of weken) later valt het weer om en uiteindelijk wordt je het zo zat dat je een aparte HTPC gaat samenstellen.

Er zijn wel oplossingen te koop waarbij je meerdere mensen kan laten werken achter één Windows PC. Ik heb dit jaren geleden wel eens uitgerold bij scholen maar je wil niet weten wat een ellende dit was. En dan was het niet eens geschikt om op te gamen :)

[ Voor 10% gewijzigd door Glashelder op 04-12-2016 00:34 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LigeTRy
Hero of Time schreef op zondag 4 december 2016 @ 00:30:
Omdat je het tweede scherm in feite fysiek aan de VM geeft, hoeft dat venster niet open te blijven om in te werken
poh _/-\o_ , gpu assignen kan volgens mij ook wel in Virtualbox. dus dan kan ik het daadwerkelijk splitten.

Ik denk dat dit de makkelijkste oplossing gaat zijn (al is het uitvogelen van virtualiseren natuurlijk ook leuk)

Thanks, ik ga het proberen!

Edit: ik ben wat dieper gaan zoeken op de manier die Linus gebruikte bij hun 7 in 1 pc. Unraid heet het stukje software wat hij daarvoor gebruikt en als je deze video ziet: Klik!, lijkt het mogelijk om mijn probleem op te lossen met unRaid.

Ik ga er dieper op in en houd jullie op de hoogte

Edit 2: Nog meer info over unRaid: Klik!

[ Voor 34% gewijzigd door LigeTRy op 04-12-2016 00:40 . Reden: typo + toevoeging ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik ben moderator geweest van het VirtualBox forum (stopte paar maanden voordat ik hier mod werd :P) en weet zo best veel van virtualisatie en VirtualBox zelf. Heb echter niet met GPU passthrough gewerkt en precies uitgezocht wat nodig is hiervoor. Je moet iig met de command line, vboxmanage, gaan werken want via de GUI is het niet in te stellen iig. Lees hiervoor dus even de handleiding (snel te vinden via F1 bij VirtualBox ;)), hoofdstuk 9: Advanced Topics.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ik weet niet precies wat die optie doet, maar Hero of Time legt het goed uit: Virtualbox is een Type2 Hypervisor en daardoor kan deze nooit via passthorugh je GPU 'doorgeven' aan een gast OS. Het host-os heeft immers controle over de hardware. Het enige wat zou kunnen is dat Virtualbox een soort van PCIe driver gebruikt om de GPU aan te sturen (net zoals wat met USB-passtrough gebruikelijk is met Type2 hypervisors) maar ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat Virtualbox zo ver gevorderd is (of uberhaupt deze moeite zou nemen om zo'n specifieke use-case mogelijk te maken).

Wat jij wilt is op zich mogelijk. De ontwikkelingen op dit gebied gaan er echter nog wel altijd vanuit dat er sprake is van een client/server model. Oftewel: de server bevat de videokaart en biedt deze 'service' aan een client aan.

Jij wilt echter hypervisor en client in één hebben en dat is op dit moment een probleem.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

VMWare Workstation is de betaalde variant. Voor particulier is VMWare Player (Free) an sich meer dan voldoende, de gratis tegenhanger van VirtualBox, maar dan van VMWare. Een ander alternatief (mits Windows gebruikt wordt) is VirtualPC van Microsoft.

Ah, Virtual PC op Windows 10 is in elk geval niet nodig, als je gaat virtualiseren binnen Windows 10. Bij de Pro versie zitten daar namelijk al mogelijkheden voor ingebouwd; https://computertotaal.nl...ware-op-windows-10-68123/

[ Voor 33% gewijzigd door CH4OS op 04-12-2016 01:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flamesz
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19:38
wessel145 schreef op zondag 4 december 2016 @ 00:21:
Kleine toevoeging, Linus tech tips heeft een keer 7 gamers op 1 cpu laten spelen, https://www.youtube.com/watch?v=LXOaCkbt4lI. Over hoe hij 7 VM's aan de praat krijgt op 1 fysieke computer heeft hij het niet..

Hoe heeft hij dat dan voor elkaar gekregen, dat is eigenlijk precies wat ik zoek, maar dan maar met 2 schermen/VM's
Hoe je dat kan doen legt ie hier uit.
YouTube: 2 Gaming Rigs, 1 Tower - Virtualized Gaming Build Log

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LigeTRy
Heb t afgelopen uur filmpjes over het systeem zitten kijken, ik denk dat unRaid voor mij de oplossing gaat zijn

site: https://lime-technology.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07:57

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

Kodi kan je aan een scherm toewijzen maak de ander je primaire monitor. Je kan ook een raspberry kopen voor 1 van de schermen draai je daar kodi vanaf.
Windows 10 pro zit gratis hyperv bij, rdp naar die virtuele machine op een van je schermen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11:44
CH40S schreef op zondag 4 december 2016 @ 00:57:
[...]
VMWare Workstation is de betaalde variant. Voor particulier is VMWare Player (Free) an sich meer dan voldoende, de gratis tegenhanger van VirtualBox, maar dan van VMWare. Een ander alternatief (mits Windows gebruikt wordt) is VirtualPC van Microsoft.
VMware player bestaat niet meer sinds vorig jaar. Wat je nu hebt is VMware workstation in twee versies, een player versie en een pro versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Glashelder schreef op zondag 4 december 2016 @ 00:32:
[...]

Jawel, want één OEM licentie geeft simpelweg recht op één OSE. Een OEM licentie sluit niet per definitie virtualiseren uit. Het wordt pas ingewikkeld als je met RDP verbinding wilt maken met zo'n gevirtualiseerde OSE (iets met Software Assurance etc..).
Klopt. User heeft dan twee licenties nodig.
Use in a virtualized environment. This license allows you to install only one instance of the software for use on one device, whether that device is physical or virtual. If you want to use the software on more than one virtual device, you must obtain a separate license for each instance.
https://www.microsoft.com...EM_Windows_10_English.htm[/]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:33

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Call me stupid, maar zou het niet eenvoudiger zijn op zoek te gaan naar een tooltje om een muis te begrenzen op een bepaald gebied?

En @TS je weet dat je 2 schermen hebt, dus als je,je muis kwijt bent, kun je hem toch wel terugkrijgen door de goede kant op te bewegen?

Kodi gaan virtualiseren lijkt me geen goed idee als het al haalbaar mocht zijn..

Ik had eerder ook een 10m hdmi kabel van mijn pc naar de tv getrokken, maar dat was toch niet optimaal. Iedere keer dat ding inschakelen en de film op dat beeld neerzetten enz..

Ik heb een simpel Dell pctje geregeld en daar een nette grafische kaart in gezet, low profile en statische koeling en een netwerkkoppeling gemaakt met mijn pc waarop de media staat. Werkt perfect! OS op een ssd en verder geen overbodige zou erop, media player start direct op, appje op mijn telefoon, goede muis van Logitech voor nood en klaar!

[ Voor 3% gewijzigd door Alfa Novanta op 04-12-2016 10:12 ]

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik heb een soortgelijke setup. Mijn oplossing was om 2 profielen te maken, één met alleen de tv actief en de ander met alleen de monitor. Deze profielen zijn middels een toetsencombi te schakelen. Zo kan je altijd de monitor/tv actief krijgen die je wilt en raakt er nooit iets buiten beeld. Ik deed dat gewoon via Catalyst maar helaas werkt dat nu niet meer. Ik heb dan ook een oude videokaart met oude catalyst, wellicht werkt het bij jou wel.

2 OS'en draaien lijkt me wat overkill en een hoop beheer opleveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeBee
  • Laatst online: 02-10 09:11

GeeBee

Oddball

Alfa90_Buttje schreef op zondag 4 december 2016 @ 10:11:
Call me stupid, maar zou het niet eenvoudiger zijn op zoek te gaan naar een tooltje om een muis te begrenzen op een bepaald gebied?
Lijkt mij ook...
Als je in je bureaubladinstellingen je beeldschermen met de punt tegen elkaar zet (linker scherm met z'n punt rechtsonder tegen het rechter scherm met z'n punt links boven) dan kan de muis alleen via een heel kleine kans naar het andere scherm komen.

Woof, woof, woof! That's my other dog imitation.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:35
Wil je dat twee personen tegelijk gaan werken op zowel je monitor als op je TV?

Als dit niet zo is dan kun je gewoon je scherm klonen ipv uitbreiden. Mocht je verschillende resoluties willen dan kun je met HRC een snelkoppeling toewijzen voor elke resolutie. https://funk.eu/hrc/

Ik heb zelf dezelfde setup als jij. 1080 op mijn monitor en omdat text anders slecht leesbaar is 720 op mijn TV.
GeeBee schreef op zondag 4 december 2016 @ 10:46:
[...]

Lijkt mij ook...
Als je in je bureaubladinstellingen je beeldschermen met de punt tegen elkaar zet (linker scherm met z'n punt rechtsonder tegen het rechter scherm met z'n punt links boven) dan kan de muis alleen via een heel kleine kans naar het andere scherm komen.
En ook alleen via dat kleine gaatje terug als je hem kwijt bent. :p

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:18

TheVMaster

Moderator WOS
Het zou cool zijn als je dit goed zou kunnen oplossen, begrijp me niet verkeerd. Maar soms is het gewoon makkelijker om voor die Kodi bak gewoon een Raspberry Pi te halen van een paar tientje....kun je je pc gewoon lekker 100% voor het gamen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Glashelder schreef op zondag 4 december 2016 @ 00:51:
Ik weet niet precies wat die optie doet, maar Hero of Time legt het goed uit: Virtualbox is een Type2 Hypervisor en daardoor kan deze nooit via passthorugh je GPU 'doorgeven' aan een gast OS. Het host-os heeft immers controle over de hardware. Het enige wat zou kunnen is dat Virtualbox een soort van PCIe driver gebruikt om de GPU aan te sturen (net zoals wat met USB-passtrough gebruikelijk is met Type2 hypervisors) maar ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat Virtualbox zo ver gevorderd is (of uberhaupt deze moeite zou nemen om zo'n specifieke use-case mogelijk te maken).

Wat jij wilt is op zich mogelijk. De ontwikkelingen op dit gebied gaan er echter nog wel altijd vanuit dat er sprake is van een client/server model. Oftewel: de server bevat de videokaart en biedt deze 'service' aan een client aan.

Jij wilt echter hypervisor en client in één hebben en dat is op dit moment een probleem.
De eerste helft van 2011 heeft gebeld, ze willen hun beperkte functies terug:
https://www.virtualbox.org/wiki/Changelog-4.1:
VirtualBox 4.1.0 (released 2011-07-19)
• Experimental support for PCI passthrough for Linux hosts, see the manual for more information.

Je loopt dus behoorlijk achter met wat mogelijk is in een Type 2 hypervisor ;). Zoals je ziet, kan je een PCI device sinds VirtualBox 4.1 al naar de guest sturen. Zie hiervoor ook de handleiding:
Essentially this feature allows to directly use physical PCI devices on the host by the guest even if host doesn't have drivers for this particular device. Both, regular PCI and some PCI Express cards, are supported. AGP and certain PCI Express cards are not supported at the moment if they rely on GART (Graphics Address Remapping Table) unit programming for texture management as it does rather non-trivial operations with pages remapping interfering with IOMMU. This limitation may be lifted in future releases.

To be fully functional, PCI passthrough support in VirtualBox depends upon an IOMMU hardware unit which is not yet too widely available. If the device uses bus mastering (i.e. it performs DMA to the OS memory on its own), then an IOMMU is required, otherwise such DMA transactions may write to the wrong physical memory address as the device DMA engine is programmed using a device-specific protocol to perform memory transactions. The IOMMU functions as translation unit mapping physical memory access requests from the device using knowledge of the guest physical address to host physical addresses translation rules.

Intel's solution for IOMMU is marketed as "Intel Virtualization Technology for Directed I/O" (VT-d), and AMD's one is called AMD-Vi. So please check if your motherboard datasheet has appropriate technology. Even if your hardware doesn't have a IOMMU, certain PCI cards may work (such as serial PCI adapters), but the guest will show a warning on boot and the VM execution will terminate if the guest driver will attempt to enable card bus mastering.
Het vetgedrukte is wel een aandachtspuntje. Plus het feit dat het initieel voor Linux hosts is gemaakt, maakt het voor op een Windows host een uitdaging. Hier heb ik niet de ontwikkeling van bijgehouden.
CH40S schreef op zondag 4 december 2016 @ 00:57:
Een ander alternatief (mits Windows gebruikt wordt) is VirtualPC van Microsoft.
VirtualPC is zo dood als een dodo. MS heeft dat volledig de deur uit geschopt nu Hyper-V er is. De laatste release is van 2011, aldus Wikipedia: Windows Virtual PC. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Hero of Time schreef op zondag 4 december 2016 @ 12:55:
VirtualPC is zo dood als een dodo. MS heeft dat volledig de deur uit geschopt nu Hyper-V er is. De laatste release is van 2011, aldus Wikipedia: Windows Virtual PC. ;)
Ja, ik las later ook dat W10 Pro mogelijkheden heeft middels Hyper-V, vandaar mijn edit. :)
ninjazx9r98 schreef op zondag 4 december 2016 @ 08:34:
VMware player bestaat niet meer sinds vorig jaar. Wat je nu hebt is VMware workstation in twee versies, een player versie en een pro versie.
Ach, als je zoekt op VMWare Player Free kom je uiteindelijk vast uit bij de juiste versie.
Hero of Time schreef op zondag 4 december 2016 @ 13:02:
Correct, maar je deed het voorkomen alsof je VPC nog kon gebruiken als alternatief in geval je W10 'home' hebt en dat is dus niet zo. ;)
Ah, helder. :) Hoe zit dat dan voor bijvoorbeeld Windows 7, wat ook nog veel gebruikt wordt?

[ Voor 48% gewijzigd door CH4OS op 04-12-2016 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

CH40S schreef op zondag 4 december 2016 @ 12:57:
[...]
Ja, ik las later ook dat W10 Pro mogelijkheden heeft middels Hyper-V, vandaar mijn edit. :)
Correct, maar je deed het voorkomen alsof je VPC nog kon gebruiken als alternatief in geval je W10 'home' hebt en dat is dus niet zo. ;)
CH40S schreef op zondag 4 december 2016 @ 12:57:
Ah, helder. :) Hoe zit dat dan voor bijvoorbeeld Windows 7, wat ook nog veel gebruikt wordt?
Veel succes om VirtualPC nog te downloaden bij Microsoft vandaan. Het hele project is al ruim 5 jaar gestaakt, denk je dan dat je 'm nog kan downloaden bij ze? Voor W7 is het gewoon VirtualBox pakken. Is ook nog eens sneller. VPC was echt een drama.

[ Voor 39% gewijzigd door Hero of Time op 04-12-2016 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LigeTRy
TheVMaster schreef op zondag 4 december 2016 @ 11:19:
Het zou cool zijn als je dit goed zou kunnen oplossen, begrijp me niet verkeerd. Maar soms is het gewoon makkelijker om voor die Kodi bak gewoon een Raspberry Pi te halen van een paar tientje....kun je je pc gewoon lekker 100% voor het gamen gebruiken.
Natuurlijk zijn er makkelijke oplossingen. Maar daarvoor zijn we geen tweakers. Een rpi met kodi aan de TV is ook een oplossing, maar het lijkt me gewoon tof om alles op 1 systeem te draaien.

unRaid support niet de passtrough van Interne graphics, Dus dan zou ik een kleine 2e videokaart moeten installeren om die aan mijn kodi VM te koppelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

wessel145 schreef op zondag 4 december 2016 @ 14:34:
[...]

Natuurlijk zijn er makkelijke oplossingen. Maar daarvoor zijn we geen tweakers. Een rpi met kodi aan de TV is ook een oplossing, maar het lijkt me gewoon tof om alles op 1 systeem te draaien.
Ik wist niet dat tweakers per definitie voor de meest lastige oplossing moeten gaan, volgens mij zouden die eerder voor de best mogelijke optie moeten gaan.

Je gaat dit nooit zo mooi en netjes voor elkaar krijgen dan wanneer je een dedicated media speler gebruikt. Dan heb je echt geen gezeur met software die elkaar in de weg gaat zitten of virtualisatie wat voor prestatieverlies zorgt.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerco

Gerco

Professional Newbie

Tsurany schreef op zondag 4 december 2016 @ 18:21:
Je gaat dit nooit zo mooi en netjes voor elkaar krijgen dan wanneer je een dedicated media speler gebruikt. Dan heb je echt geen gezeur met software die elkaar in de weg gaat zitten of virtualisatie wat voor prestatieverlies zorgt.
Prestatieverlies in VM is grotendeels een perceptieprobleem. Grafisch zijn VMs vaak traag, dat los je op met een PCI passthrough GPU. Ook disk IO is vaak een beetje sloom, dat kun je oplossen door de virtio drivers te installeren.

Fatsoenlijk getuned en met de goede drivers hoeft een VM echt niet merkbaar slomer te zijn dan een native host applicatie. Natuurlijk verlies je een procent of wat maar dat is met bovengenoemde problemen (voornamelijk de GPU) opgelost niet merkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Een VM hoeft niet merkbaar slomer te zijn maar je kan mij niet vertellen dat je geen prestatieverlies gaat ervaren als je parallel aan je games nog een virtuele machine draait met Kodi. Dat kost hoe dan ook cpu cycles dus daar verlies je al. Dan is 40-50 euro uitgeven aan dedicated hardware een zeer eenvoudige oplossing waarmee je geen enkel nadeel hebt.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeBee
  • Laatst online: 02-10 09:11

GeeBee

Oddball

... en áls je dan twee systemen in één bak wilt hebben, bouw je een RPi in je systeemkast. Die kun je dan extern benaderen en dan lijkt het net virtualisatie ;)

Woof, woof, woof! That's my other dog imitation.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Tsurany schreef op zondag 4 december 2016 @ 19:30:
Een VM hoeft niet merkbaar slomer te zijn maar je kan mij niet vertellen dat je geen prestatieverlies gaat ervaren als je parallel aan je games nog een virtuele machine draait met Kodi. Dat kost hoe dan ook cpu cycles dus daar verlies je al. Dan is 40-50 euro uitgeven aan dedicated hardware een zeer eenvoudige oplossing waarmee je geen enkel nadeel hebt.
Kodi op 2160p60 HEVC pakt minder dan 10% CPU op een Kaby Lake i7U IGP. Mag je mij vertellen waar/hoe een i7 de overige 90% performance altijd nodig heeft in een game.

Tuurlijk heeft elke virtualisatie een (minimale) overhead maar voor normaal gebruik en enige planning(!!!), zal je amper verlies detecteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stresstak
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Hero of Time schreef op zondag 4 december 2016 @ 00:30:
Hyper-V kan echter alleen als je Windows 10 Pro hebt, daar zit het namelijk in.
Het zit ook in mijn Windows 8.1 Pro. Daar heb ik 'm nou juist voor gekocht. :)
Nog niet echt iets mee gedaan overigens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Alsof je tijdens het gamen naar Kodi gaat kijken. 8)7 Je slingert die VM natuurlijk pas aan als je Kodi wilt gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Hero of Time schreef op zondag 4 december 2016 @ 20:31:
[...]

Alsof je tijdens het gamen naar Kodi gaat kijken. 8)7 Je slingert die VM natuurlijk pas aan als je Kodi wilt gebruiken.
Waarom dan uberhaupt moeilijk doen met VM's? Volgens mij is het hele punt juist om het tegelijk te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Tsurany schreef op zondag 4 december 2016 @ 20:45:
[...]

Waarom dan uberhaupt moeilijk doen met VM's? Volgens mij is het hele punt juist om het tegelijk te draaien.
Al zou je alles tegelijk willen draaien; dus met Kodi een film aanzetten voor de familie terwijl je zelf BF1 aan het spelen bent; de PC van topicstarter heeft power zat om even een paar procent CPU te spenderen aan een VM.

Daarnaast zijn er in de modernere hypervisors allerlei optimalisaties (handmatig en automatisch) om de resources uit te delen aan host/guest op basis van de vraag. Hierdoor kan je dus wel aan Kodi een vaste hoeveelheid CPU-cycles uitdelen. Maar je kan het ook niet doen waardoor een film bijvoorbeeld heeeeel even hapert als je in een game een supervette dikke explosie hebt ofzo.

Ik ben in dit topic een beetje in een split; aan de ene kant weet ik (professioneel) genoeg van hypervisors en performance-issues, dat ik niet wil aanraden om de setup van de topicstarter in te richten als "n00b" en maar te zien waar het schip strandt. Aan de andere kant moet het voor 98% allemaal wel lukken maar zal topicstarter echt moeten inlezen in de hypervisor die gebruikt gaat worden om die laatste 2% aan irritatie/issues weg te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
  • Laatst online: 22-09 19:04

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Het is lastig om een hypervisor te vinden die echt prettig werkt met GPU passthrough zonder gebruik van professionele kaarten te maken. Met een losse player ben je in dit geval echt beter af.

Mocht je echt perse willen virtualiseren kun je workstation overslaan. Bij ESXi heb je een kans als je videokaart een Ati is, maar dan nog kan de Intel lastig zijn.

[ Voor 30% gewijzigd door |sWORDs| op 04-12-2016 21:56 ]

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18:47
Ik heb een linux desktop als host. Ik gebruik passthrough voor gpu, sound. Ik gebruik virtio voor network en disk. Windows 10 is de guest. Ik heb 1 a 2 frames verlies daardoor per seconde.
Ik gebruik daarvoor gewoon kvm.
Het is echt heel goed te doen, cpu loopt in games toch veel uit zn neus te vreten.

Ik heb dan een i7 4790k, 1070 gtx, 32 gb ram.

Ik kan beide operating systems echt prima tegelijk draaien.

Maar er zit best wel wat handmatige optimalisatie in, zowel host als guest.

Vooral sound was ff een issue om goed te krijgen.

[ Voor 7% gewijzigd door Adlermann op 04-12-2016 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pi0tr
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17:47
Is iets als SoftXpand niet véél en véél makkelijker?
Zie ook: http://www.miniframe.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rc5proxy
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19-09 14:23
je kan het ook simpel oplossen;
als je de schermen in stelt via de windows optie's dat de schermen niet naast elkaar staan maar schuin boven elkaar.
dan is de kans veel minder groot dat je je muis kwijt raakt op het andere scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LigeTRy
|sWORDs| schreef op zondag 4 december 2016 @ 21:51:
Het is lastig om een hypervisor te vinden die echt prettig werkt met GPU passthrough zonder gebruik van professionele kaarten te maken. Met een losse player ben je in dit geval echt beter af.
unRaid (waar ik nu mijn zinnen op heb gezet) werkt erg goed met GPU passthrough. Deze werken met alle AMD/NVIDIA kaarten. Maar niet met de integrated graphics van mijn CPU, deze wordt gebruikt om de unRaid Ui te draaien. Een lichte videokaart zal hier al voor voldoen.
Pi0tr schreef op zondag 4 december 2016 @ 23:18:
Is iets als SoftXpand niet véél en véél makkelijker?
Zie ook: http://www.miniframe.com/
Als ik de webpagina zo zie dan ziet het er naar mijn idee wat amateuristisch uit. Ik zal nog even verder duiken in dit stukje software.
rc5proxy schreef op zondag 4 december 2016 @ 23:50:
je kan het ook simpel oplossen;
als je de schermen in stelt via de windows optie's dat de schermen niet naast elkaar staan maar schuin boven elkaar.
dan is de kans veel minder groot dat je je muis kwijt raakt op het andere scherm.
Klopt. maar dit is niet mijn ideale oplossing. ook met het switchen naar de TV (bluetooth keyboard) zal dan lastiger gaan.

En ja een raspberry pi in m'n pc bouwen zou bijna hetzelfde doen. Maar ik ben nu toch wel heel enthousiast over unRaid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wessel145 schreef op zaterdag 3 december 2016 @ 23:58:
Het probleem: Mijn pc zit aan mijn tv verbonden. dit zorgt er voor dat de muis wel eens buiten mijn eigen scherm raakt en dat ik 2 muizen aangesloten heb (1 muis en toetsenbord bij mijn 'pc beeldscherm', en een bluetooth keyboardje op de bank om kodi mee aan te sturen)
Welk probleem probeer je exact op te lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barres B.
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 29-09 13:36

Barres B.

six seasons and a movie!!!

[...]

Klopt. maar dit is niet mijn ideale oplossing. ook met het switchen naar de TV (bluetooth keyboard) zal dan lastiger gaan.
Ik snap niet helemaal waarom dit dan lastiger gaat werken? Zo heb ik het ook een hele tijd gedaan, ongeveer dezelfde situatie als jij hebt. Switchen gaat net zoals nu, zonder dat je dan per ongeluk op de andere schermen komt. Zo bedoelen we dan bijvoorbeeld, dan kan de muis alleen via die kleine overlapping:
Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/2cyntxu.jpgUitleg: YouTube: Setting Up Dual Monitors With Windows 7

Of 2 profielen zoals eerder genoemd, als dat via een driver wil. Ik heb het idee dat er een heel ingewikkelde oplossing gezocht wordt voor een vrij simpel probleem.

...een dag uit je bed gekomen is een dag niet geleefd... barres.nl | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LigeTRy
Verwijderd schreef op maandag 5 december 2016 @ 02:33:
[...]

Welk probleem probeer je exact op te lossen?
Het probleem dat ik 2 muizen tegelijkertijd op 2 schermen kan gebruiken afzonderlijk van elkaar.
Hierdoor ben ik me gaan verdiepen in virtualiseren (leukste :+ , niet makkelijkste) optie.

Nu ben ik van plan ook nog een nog een VM voor nas/downloadserver te maken dmv unRaid.

De simpelste oplossing voor mijn probleem zou zijn: een rPI aan mijn TV hangen met rasplex erop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr_Blobby
  • Laatst online: 15:06
https://pluralinput.com/
One cursor for each attached mouse
You can limit cursors to specific displays.
While in Beta, Pluralinput is completely free for non-commercial and evaluation use.

en zij zagen niet hoe spot in mij worstelde met verdriet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skoozie
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17:15

skoozie

SCSI

Ik heb ook vaak dat ik game op dezelfde pc als waar mijn vriendin de film/serie op kijkt via Kodi.
het is hel even tijdens het spel stoppen om de nieuwe aflevering aan te zetten en subs te downloaden. maar dat zou ook kunnen met de Yatse-app (remote) windows default geluid op mijn headset en in KODI geluid naar receiver, werkt perfect!

echter nu ze meer via netflix kijkt en voortaan alle programa's enkel naar windows default kijken kan ik niet meer switchen tussen geluidskanalen, maar daar bracht een ChromeCast een oplossing.

maar het is niet zo leuk als zelf klussen an een oplossing :)

Diablo 3 | pc | Z.O.Z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
  • Laatst online: 22-09 19:04

|sWORDs|

vSphere/ESXi

wessel145 schreef op maandag 5 december 2016 @ 00:31:
[...]

unRaid (waar ik nu mijn zinnen op heb gezet) werkt erg goed met GPU passthrough. Deze werken met alle AMD/NVIDIA kaarten. Maar niet met de integrated graphics van mijn CPU, deze wordt gebruikt om de unRaid Ui te draaien. Een lichte videokaart zal hier al voor voldoen.

[...]
Met ESXi is het mogelijk om de console vrij te geven en kun je ook de Intel gebruiken. Maar een nVidia Geforce kaart werkt dan weer niet. Dat is wat ik bedoel, probeer maar eens iets te vinden waarbij en nVidia Geforce en Intel (GVT-d) doorgegeven kan worden en wat ook nog een beetje lekker werkt. Er zal vast wel iets zijn, maar dat is wel even zoeken. Zelfs ATI kaarten zijn niet super lekker om door te geven, vaak moet de host ook rebooten na een VM reboot, etc. Met een Intel GPU en twee Quadro kaarten wordt het al een stuk gemakkelijker, maar dat is weer niet super voor games en een dure grap.

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wessel145 schreef op maandag 5 december 2016 @ 12:56:
Het probleem dat ik 2 muizen tegelijkertijd op 2 schermen kan gebruiken afzonderlijk van elkaar.
Ik werk met veel VM's en altijd met één en dezelfde cursor. Het lijkt er toch sterk op dat je een kleine irritatie probeert op te lossen met grof geweld en het creëren van nog veel meer andere problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:33

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

volgens mij is dit dé oplossing voor TS en ben je voor 22 dollar de man 8)

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik zou persoonlijk een rPi nemen zodat je niet een energieslurpende computer aan hoeft te hebben om een video te kijken. Maar dat is al eerder aangegeven. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LigeTRy
Hero of Time schreef op maandag 5 december 2016 @ 16:37:
Ik zou persoonlijk een rPi nemen zodat je niet een energieslurpende computer aan hoeft te hebben om een video te kijken. Maar dat is al eerder aangegeven. :)
Inmiddels heb ik idd een raspberry pi aan de tv gehangen en dat heeft mijn probleem opgelost. In de kerstvakantie ga ik hobbyen met virtualisering, onder het motto: niet omdat het moet, maar omdat het leuk is.

Iedereen bedankt voor de input!
Pagina: 1