Doorvoer HDMI audio/geluid tussen tv en home cinema set

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudjewee
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-10 19:45
Ik ben aan het kijken om een home cinema set aan te schaffen.

Waar ik mee zit is dat mijn TV HDR ondersteund (HDMI 2.0a). Deze televisie ondersteund ook HDMI ARC.

Mijn vraag is nu of ik een extern apparaat (media center pc) aansluit op de TV waarbij het geluid via HDMI ARC naar de home cinema set gaat. In veel beschrijvingen over HMDI ARC wordt genoemd dat het over het geluid van de TV tuner gaat, er wordt niets genoemd over externe apparaten.

Of is het zo dat ik de media center pc aansluit (met HDMI) op de home cinema set, waarbij het beeld dus via de home cinema set via HDMI naar de TV gaat. Wordt ik in dit geval gelimiteerd door de HDMI versie van de home cinema set? Dit laatste is belangrijk omdat ik in de toekomt misschien een apparaat heb wat HDR beeld ondersteund, het zou jammer zijn als de TV dit signaal niet doorkrijgt omdat het via een ander apparaat is aansloten.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-10 20:28

DarkSide

theres no place like ::1

Je kan je media apparaat rechtstreeks aansluiten op je TV. En dan idd via ARC het geluid terugsturen naar de Receiver. Echter ondersteunt ARC alleen DTS/DD en geen DTS-MA HD of DD True HD.

Het mooiste/makkelijkste is dus gewoon je media apparaat op je receiver aansluiten.
En vanuit daar naar je TV. Je receiver moet dan idd wel over de juiste HDMI poorten en HDCP mogelijkheden beschikken. Maar dat is met een model uit 2016 eigenlijk geen probleem.
Tenzij je iets van een simple all in 1 dingetje koopt.

Dus gewoon goed kijken naar zaken als HDMI 2,0(a), HDR, wide color gamut en dan moet het goed komen

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudjewee
Dank voor je reactie.

Het probleem is echter dat er echt heel weinig home cinema sets met HDMI 2.0a op de markt zijn. Tussen die opties die ik hiervoor vind kom ik niets tegen wat aan al mijn overige eisen voldoet (5.1 systeem incl speakers, max receiver hoogte 11 cm)

Ik overweeg om dan toch om voor de optie te gaan om HDMI ARC te gaan gebruiken. Hoe groot is het kwaliteitsverschil tussen DTS/DD en de nieuwere DTS-HD of DD True HD echt? Hoor je dit verschil goed op een home cinema systeem van rond de 500 euro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Tja, je maakt het je ook wel erg moeilijk: Losse receivers lager dan 11cm met HDMI 2.0 Mogelijk dat ik niet alles weet maar voor 500 Euro een relatieve high-end receiver + speakers + sub aanschaffen, gaat je never nooit lukken.

Het veschil tussen DD of True-HD hoor ik echt wel terwijl sommge "Superbit DVD's met DTS" nog aardig in de buurt weten te komen van sommige minder goede BD-discs.

[ Voor 12% gewijzigd door MAX3400 op 03-12-2016 23:34 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:39

FeaR

In GoT we trust

De lijst is zelfs korter dan uit de PriceWatch komt. De Pioneer VSX-S310 en VSX-S510 zijn al redelijk oud. Dat modeljaar heeft HDMI 1.4 en geen 2.0a. Maar je kan wel de Onkyo TX-L50 toevoegen (7 cm hoog) die dan weer mist.

Nu zitten deze losse receivers al rond of over budget van de TS. Maar stel je zou dan een 5.1 setje kopen van een honderd euro dan gaat iets als HD Audio echt geen meerwaarde bieden. Sowieso vraag ik me af of dergelijke HD-tracks meerwaarde hebben bij de gemiddelde all-in-one setjes of sound bars.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

FeaR schreef op zaterdag 3 december 2016 @ 23:38:
[...]

De lijst is zelfs korter dan uit de PriceWatch komt. De Pioneer VSX-S310 en VSX-S510 zijn al redelijk oud. Dat modeljaar heeft HDMI 1.4 en geen 2.0a. Maar je kan wel de Onkyo TX-L50 toevoegen (7 cm hoog) die dan weer mist.
Handig die PW ;)

Zat nog even terug te zoeken op 2 Engelse sites en zag dat de "Yamaha RX-V381" een relatief goed instap-receiver is met allerlei mooie 2.0 features voor HDMI. Dat gezegd hebbende; die Yamaha vreet al 60% van het budget op en is ook nog eens 15+ cm hoog.

En ja, goedkopere setjes kunnen inderdaad mogelijk niet de volledige range van DTS-HD of THD aan; in die context ben ik het met je eens dat een budget van 500 Euro (en mogelijk zelfs het dubbele) misschien niet eens gaat voldoen aan de geluidseisen/wensen van de topicstarter.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:39

FeaR

In GoT we trust

Alles behalve... Ik ben er ook mee gestopt verbeteringen aan te brengen. Heb het tijden gedaan en dan werd lang niet alles doorgevoerd waardoor de informatie nog steeds maar half klopte. Geen eer aan te behalen... Daarom altijd de data-/spec sheet of de handleiding downloaden.
..in die context ben ik het met je eens dat een budget van 500 Euro (en mogelijk zelfs het dubbele) misschien niet eens gaat voldoen aan de geluidseisen/wensen van de topicstarter.
Duizend euro voor een complete 5.1 set is nog laag om het volle potentieel te behalen. Maar voor de TS: all-in-one halen en aansluiten via ARC dan wel de Digital Out van de TV. Of bronnen die gescheiden beeld en geluid aankunnen direct op de all-in-one zodat je honderd procent zeker bent dat alle tracks worden ondersteunt en niet dat straks alleen DD werkt en niet DTS. Al wil dat qua ingangen ook nog wel eens karig uitpakken...

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equazor_
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06-10 15:36
500,- aan budget voor een receiver + speakers is denk ik ook wat aan de magere kant, vooral is je het verschil wil kunnen horen tussen DTS en DTS-HD.

Misschien kan je de onderstaande receiver voor een leuke prijs krijgen 2e hands?
http://marantz.nl/nl/prod...receiver&productid=nr1506

Deze gaan nieuw voor 399,- en zijn 10.5cm hoog.
Al moet ik wel zeggen als deze in een meubel komt te staan het verre van ideaal is om nog maar 0.5cm vrij te hebben voor de warmte afvoer aan de bovenkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudjewee
Dank voor jullie reacties.
Mijn vraag over het verschil tussen DTS en DTS-HD was niet helemaal goed geïnterpreteerd. Ik wilde weten of DTS-HD meerwaarde had op niet niet al te duur geluidssysteem. Uit jullie reacties kan ik concluderen dat die meerwaarde dus beperkt is.

Uiteindelijk is mijn keuze gevallen op de Sony HT-RTZ7. Een soundbar met draadloze subwoofer en achterspeakers (4.1). Iets duurder dan de richtprijs die ik voorheen noemde, maar heeft verder wel alle features die ik zoek.
Pagina: 1