Windows 10 installeren op NVME ssd gaat mis

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:39
Allereest de specs:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-6700K Tray€ 376,-€ 376,-
1Gigabyte GA-Z170X-Gaming 3€ 148,95€ 148,95
1Asus STRIX-GTX960-DC2OC-2GD5€ 228,90€ 228,90
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 49,37€ 49,37
1WD Green WD10EZRX, 1TB€ 52,90€ 52,90
1Thermaltake Suppressor F31€ 88,50€ 88,50
2LG IPS224V-PN Zwart€ 0,-€ 0,-
1Logitech X-230€ 0,-€ 0,-
1be quiet! Dark Rock 3€ 62,90€ 62,90
1NZXT Sentry 3€ 39,95€ 39,95
3Scythe Slip Stream 1200rpm, 120mm€ 5,59€ 16,77
1Logitech MK520 Wireless Combo (AZERTY)€ 47,90€ 47,90
1Kingston HyperX Fury HX421C14FBK2/16€ 101,95€ 101,95
1Seasonic M12II 520W€ 0,-€ 0,-
1Samsung 850 Pro 256GB€ 129,99€ 129,99
1Samsung 950 Pro 256GB€ 189,90€ 189,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.533,98

Ik draai Windows 10 op de 850. Nadien heb ik een 950 Pro gekocht en hier ook Windows 10 op geïnstalleerd, en de 850 installatie bij gehouden als backup.
Na een of andere fout gelopen update van Windows 10 bleef het scherm hangen op het circle of white dots-scherm. Hierna wou ik Windows 10 opnieuw installeren, en vanaf dan begonnen de problemen...

Elke keer als ik een installatie uitvoer van Windows 10, dan krijg ik dat het BCD corrupt is (verse installatie!). Eén keer heb ik het aan de praat gekregen met RebuildBcd in command prompt, bleek nadien dat hij mijn system reserved partition op mijn HDD geïnstalleerd heeft. Wil ik niet, want ik wil natuurlijk nog kunnen opstarten als mijn games hdd het begeeft...
Opnieuw dus, maar dit keer niet meer aan de praat te krijgen.

Heb al serieus was op google gezocht maar nog geen lotgenoten tegen gekomen. Wel heb ik al gezien dat hij in GPT modus moet staat en de BIOS in UEFI modus. De poging hierboven is nog geformatteerd via de installer, en dat bleek MBR te zijn. Nu heb ik hem in GPT geformateerd, wilt de installer niet verder omdat de BIOS niet in UEFI staat.

Echter staat hij wel in Windows 8/10 modus met CSM enabled. Iets anders zie ik niet meteen in de BIOS.
Hdd's en 850 heb ik afgekoppeld zodat de installeer geen system reserved partition erop kan maken.

Iemand die weet wat ik over het hoofd zie?!
Alvast bedankt _/-\o_

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Alle reacties

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Malantur schreef op zaterdag 3 december 2016 @ 20:55:

Na een of andere fout gelopen update van Windows 10 bleef het scherm hangen op het circle of white dots-scherm. Hierna wou ik Windows 10 opnieuw installeren, en vanaf dan begonnen de problemen...
Dit is je veronderstelling.

Het zou ook kunnen dat op dat moment er iets kapot is gegaan. Dus geen software, maar een hardware fout.

En dan kan je installeren tot je een ons weegt....

• Malantur
Tja, dat kan natuurlijk ook altijd. Maar aangezien hij volledig benaderbaar is als ik boot van de 850 wordt de kans natuurlijk al kleiner.

Ik ben nu nog eens aan het testen om een nieuwe bootable stick te maken met Rufus. Ik denk dat ik de vorige met de WindowsMediaCreationTool heb gemaakt, en dat is automagisch MBR. Werkt dus ook wel, maar waarschijnlijk enkel als je de System Reserved partitie op een andere disk kan zetten. Van zodra er geen andere disk meer in je systeem zit kom ik keer op keer op de BCD corruptie.
Op hoop van zege met de andere installatie stick!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 00:32
Eerste waar ik aan denk als je windows op een nvme drive wil installeren dat dat een dingetje was mbt ondersteuning op moederborden. Misschien dat het helpt om een biosupdate te doen?

• Malantur
Het is in orde gekomen. Om toekomstige mensen met dit probleem te helpen leg ik het nog even uit. BIOS is al de op 1 na nieuwste, en de nieuwste geeft enkel nieuwe CPU support (zonder downgrade mogenlijkheid).

Het komt er dus op neer dat de WindowsMediaCreationTool een MBR installatie stick maakt. Dit werkt wel, maar is enkel bootbaar als je boot bestanden op een andere disk staan en je haalt de volle potentie van de ssd niet.

Vandaar moet je dus met het programma Rufus een bootable GPT disk maken.
Voor de zekerheid alle andere disk los koppelen of de SATA poorten tijdelijk uitschakelen in de BIOS.
Je BIOS moet ingesteld staan op Windows 8/10 modus. CSM staat bij mij aan, "Storage Boot Option Control" staat op Legacy Only en "Other PCI Drive ROM Priority" op UEFI only.
Vervolgens boot je van de stick (op de plek waar je je boot volgorde insteld moet er UEFI geschreven staan voor de partitie waarvan je wilt booten).
Dan kom je in de installatie, moet je alle partities verwijderen van de disk en vervolgens een nieuwe partitie aanmaken. Windows maakt dan automatisch 3 andere partities aan. Als hij er maar 1 aanmaakt zit je nog in MBR...
Hierna is het zoals altijd de installer van Windows volgen en bij het installeren van de drivers, de NVME drivers niet vergeten ;)

Dus eigenlijk niet zo heel speciaal, maar je moet het maar weten dat je WindowsMediaCreationTool niet mag gebruiken :9

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 00:32
Top dat het in orde is gekomen. Suf dat het niet werkt via de normale wegen. Maar goed om te weten hoe het wel moet als ik ook ooit een nvme disk koop :)

• valkenier
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:07
Bizar,

Ik kon linux zo installeren, zonder al die poespas, rechtstreeks vanuit de live USB stick. Disks loskoppelen? Alle partities verwijderen? NVME drivers handmatig toevoegen?

Het moet toch niet gekker worden.....

Verwijderd

Malantur schreef op zondag 4 december 2016 @ 00:13:
Het is in orde gekomen. Om toekomstige mensen met dit probleem te helpen leg ik het nog even uit. BIOS is al de op 1 na nieuwste, en de nieuwste geeft enkel nieuwe CPU support (zonder downgrade mogenlijkheid).

Het komt er dus op neer dat de WindowsMediaCreationTool een MBR installatie stick maakt. Dit werkt wel, maar is enkel bootbaar als je boot bestanden op een andere disk staan en je haalt de volle potentie van de ssd niet.

Voor de zekerheid alle andere disk los koppelen of de SATA poorten tijdelijk uitschakelen in de BIOS.
Je BIOS moet ingesteld staan op Windows 8/10 modus. CSM staat bij mij aan, "Storage Boot Option Control" staat op Legacy Only en "Other PCI Drive ROM Priority" op UEFI only.
Vervolgens boot je van de stick (op de plek waar je je boot volgorde insteld moet er UEFI geschreven staan voor de partitie waarvan je wilt booten).
Dan kom je in de installatie, moet je alle partities verwijderen van de disk en vervolgens een nieuwe partitie aanmaken. Windows maakt dan automatisch 3 andere partities aan. Als hij er maar 1 aanmaakt zit je nog in MBR...
Hierna is het zoals altijd de installer van Windows volgen en bij het installeren van de drivers, de NVME drivers niet vergeten ;)

Dus eigenlijk niet zo heel speciaal, maar je moet het maar weten dat je WindowsMediaCreationTool niet mag gebruiken :9
Ik loop zelf ook tegen dit probleem aan, kan jij mogelijk jouw bootable GPT disk ter beschikking stellen aan mij?

Mijn setup is als volgt

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6400 Boxed€ 191,80€ 191,80
1Gigabyte GA-B150-HD3P€ 92,95€ 92,95
1Asus GTX750TI-PH-2GD5€ 127,95€ 127,95
1Phanteks Enthoo Evolv ATX Grijs€ 161,99€ 161,99
1LG 34UM95-P Zilver€ 0,-€ 0,-
1Scythe Mugen 4€ 39,95€ 39,95
1Logitech Illuminated Keyboard (Qwerty)€ 52,11€ 52,11
1Logitech G602 Wireless Gaming Mouse€ 54,99€ 54,99
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2400C16€ 105,95€ 105,95
1Corsair RM550x€ 95,95€ 95,95
1Samsung 960 EVO 250GB€ 131,17€ 131,17
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.054,81

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2017 10:50 ]

• Malantur
Verwijderd schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 10:49:
[...]

Ik loop zelf ook tegen dit probleem aan, kan jij mogelijk jouw bootable GPT disk ter beschikking stellen aan mij?
Waar exact gaat het mis?

De ISO is te downloaden met MediaCreationTool (dus enkel download ISO, niet meteen branden via dit programma naar een USB stick).
Dan met Rufus een bootable USB stick maken van bovenstaande ISO.
Vervolgens booten van de stick (via boot volgorde in BIOS/UEFI of eenmalig via bv de F12 toets bij het booten.

Verwijderd

Het is me gelukt, eindelijk draai ik van de 960 EVO ik moet zeggen is wel een stukje sneller dan de 840

• Steiner
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 25-05-2025
Malantur schreef op zondag 4 december 2016 @ 00:13:

Met grote dank _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ voor deze info , werkt prima .

Zat te balen dat de boot sector op een gewone ssd zette , is niet clean .

Inderdaad alle sata afkoppelen en met rufus volgens jouw methode een stick maken , komt ie helemaal op de NMVE schijf.

• Zorian
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 29-01 15:31

Zorian

What the fox?

Beetje mosterd na de maaltijd maar om welke reden heb je CSM eigenlijk aan?
Dat zorgt er enkel voor dat ouderwetse legacy meuk kan blijven werken.
Zelf zet ik CSM altijd uit en Secure Boot aan. Maakt de boel weer wat sneller (snellere POST).

• Dutch2007
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 24-09-2025
Zorian schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 13:41:
Beetje mosterd na de maaltijd maar om welke reden heb je CSM eigenlijk aan?
Dat zorgt er enkel voor dat ouderwetse legacy meuk kan blijven werken.
Zelf zet ik CSM altijd uit en Secure Boot aan. Maakt de boel weer wat sneller (snellere POST).
pricewatch: Asus GTX750TI-PH-2GD5 = video kaart, die kan waarschijnlijk geen UEFI aan, als ik bij mij zelf kijk en mijn test GFX card gebruik, dan moet ik CSM aan zetten anders eigenlijk geen beeld (gelukkig detecteren de meeste biossen dit en activeren dit alsnog danwel started safe mode op.
Pagina: 1