DTS/Dolby 5.1 via optisch op Windows 10 werkend krijgen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sankara
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 10-06 21:59
Mijn vraag:

Hoe krijg ik DTS interactive/Dolby Digital live op mijn PC?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Windows 10
MSI 970 Gaming
LG LHB625

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:

Nieuwste drivers geinstalleerd: 6.0.1.7960
DTS/Dolby digital werkt, heb gewoon 5.1 geluid. Ik zie echter niet de tabblad 'dolby' bij eigenschappen van de realtek audio. Ook bij de realtek HD manager zie ik niets staan over dolby digital (live). De audio processor van de mobo hoort het echter wel te hebben (Realtek ALC1150).

Nu zie ik dat mensen 'unsigned' drivers installeren - mede omdat de drivers van de mobo de licentie niet hebben. Echter zo ver ik weet, ondersteund mijn mobo wel deze licentie door Realtek ALC1150.

Wat moet ik nu doen? Beter gezegd, wat is er fout? Mijn mobo promoot zichzelf als 'super audiophile', je zou dus verwachten dat alles gewoon zou werken. Google verwart alles alleen maar erger, vooral omdat MSI natuurlijk ook de 970 GTX op zijn naam heeft staan (en deze stukken bekender is dan de mobo variant). Weten jullie misschien de oplossing?

http://eu.battle.net/d3/en/profile/Sankara88-2341/hero/1258821

Beste antwoord (via Sankara op 03-12-2016 22:56)

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:03

FeaR

In GoT we trust

Sankara schreef op zaterdag 3 december 2016 @ 21:56:
Het gaat mij er dus meer om dat mijn achterste twee speakers niet het geluid van de voorste twee nabootsen, maar werkelijk als linksachter en rechtsachter gezien worden.
Dat is toch ook het idee van 5.1? Als je wilt dat de achter speakers het geluid van de fronts nadoen wil je meer iets als All Channel Stereo forceren. Voor DTS en Dolby Digital hoeft je PC eigenlijk niets te doen. Die track staat op elke DVD of in de file van de film/serie en wordt bitstream naar de home cinema gestuurd. Die pakt de track uit en laat deze horen. Deze ga je ook niet aanpassen op de PC. Instellingen doe je op de home cinema.

Ik zal ook (zodra ik het echte probleem/aanleiding van dit topic door heb) een Titel Fix doorvoeren, want de huidige dekt de lading niet. Maar ik zie om eerlijk te zijn het probleem (nog) niet.

Edit:
Doet YouTube überhaupt wel echt 5.1? Als ik de comments lees onder de video die je post lijkt het er niet op. Als DD dan wel DTS wel werkt via een film of desnoods een 5.1 FLAC dan ligt het eerder aan de bron dan aan de instellingen.

[ Voor 39% gewijzigd door FeaR op 03-12-2016 22:20 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Volgens mij heb je niet het idee wat Dolby Digital Live of DTS Interactvie exact inhoud.

Meer informatie vind je hier :
https://nl.hardware.info/...uctervaring-door-lip#z87a

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:11

The Eagle

I wear my sunglasses at night

dat idd. Zorgt er dus gewoon voor dat je 5.1 digitaal geluid direct van je PC over optical naar je LG kunt krijgen. Vroeger kon dat alleen via analoog. Dus klopt het dat je het niet ziet want je hebt het niet (meer) nodig.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sankara
De titel/inval is misschien niet goed, ik heb eerder problemen om werkelijk 5.1 vanuit mijn pc naar mijn LG te versturen. En bedankt voor de link, ik weet echter wel wat DDL en DTS interactive inhoud (maar mijn tekst was misschien niet duidelijk genoeg).

Onder realtek HD manager staat niets onder optical, ook bij tabje advanced niet bij eigenschappen van speakers (2 channel, niet 5.1). Het gaat mij er dus meer om dat mijn achterste twee speakers niet het geluid van de voorste twee nabootsen, maar werkelijk als linksachter en rechtsachter gezien worden. Verschillende testen op youtube bijv. hoor ik niets als het om de surround speakers gaan (achteren en subwoofer). Vanuit mijn receiver staat het op 5.1, ik ben bang alleen dat mijn pc het niet als 5.1 verstuurt en dat mijn receiver dit virtueel dus verspreid - en dus geen echte dts meer heb.

Nu heb ik wel DTS en Dolby digital aangevinkt bij eigenschappen van de sounds, als ik de test doet dan werkt hij gek genoeg wel.

Komt dit omdat het een home cinema receiver is? Of klopt er iets niet met mijn drivers?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:03

FeaR

In GoT we trust

Sankara schreef op zaterdag 3 december 2016 @ 21:56:
Het gaat mij er dus meer om dat mijn achterste twee speakers niet het geluid van de voorste twee nabootsen, maar werkelijk als linksachter en rechtsachter gezien worden.
Dat is toch ook het idee van 5.1? Als je wilt dat de achter speakers het geluid van de fronts nadoen wil je meer iets als All Channel Stereo forceren. Voor DTS en Dolby Digital hoeft je PC eigenlijk niets te doen. Die track staat op elke DVD of in de file van de film/serie en wordt bitstream naar de home cinema gestuurd. Die pakt de track uit en laat deze horen. Deze ga je ook niet aanpassen op de PC. Instellingen doe je op de home cinema.

Ik zal ook (zodra ik het echte probleem/aanleiding van dit topic door heb) een Titel Fix doorvoeren, want de huidige dekt de lading niet. Maar ik zie om eerlijk te zijn het probleem (nog) niet.

Edit:
Doet YouTube überhaupt wel echt 5.1? Als ik de comments lees onder de video die je post lijkt het er niet op. Als DD dan wel DTS wel werkt via een film of desnoods een 5.1 FLAC dan ligt het eerder aan de bron dan aan de instellingen.

[ Voor 39% gewijzigd door FeaR op 03-12-2016 22:20 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sankara
nee, mijn probleem is dat mijn achterste twee het geluid na doet van de voorste twee en niet als aparte speakers worden gezien. Bij de test van windows zelf lukt het wel, maar als ik dus een (youtube) film kijkt, hoor ik niets achter en geven de twee voorste speakers geluid ipv van de achterste. Het gekke is dat mijn center box wel werkt.

Het lijkt nu dus dat mijn achterste twee speakers niet 'surround' sounds geven en alleen de voorste twee speakers emuleren. Het is ook raar om te zien dat windows zelf alleen 2 channels ziet (of door stuurt) en niet 5.1.

[ Voor 9% gewijzigd door Sankara op 03-12-2016 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sankara
FeaR schreef op zaterdag 3 december 2016 @ 22:11:
[...]

Edit:
Ik weet het nu even niet meer joh. Dingen van google zijn denk ik al verouderd (als windows 10 het niet meer aangeeft zoals the eagle het zei). Via windows test hoor ik wel surround, dus het werkt ergens wel. Denk dat ik daar maar voldoende bij hou en het voor nu laat. Hartstikke bedankt jongens dat jullie wel even tijd namen voor deze (misschien voor jullie onnozele) vraag van mij.

Pagina: 1