6700k of 7700k?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• zar
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 28-01 22:02
Mijn vraag
Beste mensen, ik wil graag mijn 3770k vervangen met een nieuwe CPU, de 6700k of de 7700k. Eerst wilde ik sowieso de 7700k, aangezien deze waarschijnlijk ongeveer evenveel zal kosten als de 6700k. Maar naar enkele benchmarks die ik online gevonden heb, zie ik dat de 7700k extreem hoge temperaturen behaald, en ik zit nou juist niet te wachten op een hete build. Mijn vraag is nu.. wat denken jullie? Zal ik de 6700k kopen(komt deze trouwens op sale deze maand?) of zal ik gewoon nog ff tot 5 januari wachten en het erop gokken om de 7700k te kopen en dan hopen dat hij niet zo heet wordt? Ik ga de nzxt kraken x62 watercooler ervoor gebruiken, en aangezien de chip al op 4.5ghz runt, ben ik ook niet van plan hem over te clocken. Ik hoor graag jullie ideeën en meningen welke CPU ik nou moet halen. En als iemand weet of de 6700k voor sale gaat zijn in december dan hoor ik dat ook graag. 😊😊

Beste antwoord (via zar op 04-12-2016 12:39)

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik ben sinds twee dagen over van een 3770k naar een 6700k en het is iets sneller, eigenlijk het geld niet waard, maar ja, het blijft hobby en na vier jaar mocht het wel een keer.

[ Voor 12% gewijzigd door Ernemmer op 03-12-2016 22:28 ]

Alle reacties

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Als je kan wachten, dan wacht je toch? Als die echt uit is, ( misschien is de nieuwe chipset ook wel leuk) en de echte prestaties, en echte temperaturen bekend zijn, en de prijs, kan je alsnog je beslissing nemen.

Waarom denk je dat er een mogelijkheid inzit dat de 6700k in de "sale" zou gaan?

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
De 6700k zal nooit in de sale gaan, veel te populaire high-end cpu. De 7700k wordt gewoon nog weer een stuk duurder, er is toch geen concurrentie momenteel. Check voor de grap eens het vorige populaire i7
model, de 4790K. Die serie is in feite al end of life maar kost nog steeds ~€350,-

Verder rest de vraag: is er een reden dat je wilt upgraden vanaf een 3770K naar een 6700/7700K? Gaat je veel geld kosten en voor bijv. gameprestaties gaat het je bar weinig opleveren. Dit is trouwens geen 'aanval' hoor, ben gewoon benieuwd waar de upgrade drang vandaan komt.

[ Voor 13% gewijzigd door stin00 op 03-12-2016 22:10 ]

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026🪦🪦🪦

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:38
Ik mis de reden waarom je wilt upgraden?

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-02 19:47
Sluit me aan bij stin00
Als ik niet mijn oude s1366 mobo met I7 970 had vernaggeld met een waterkoelingsoepsje dan had ik daar nu nog op gedraaid.
Investeer dat geld in een nieuwe videokaart als dat nodig is.

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18:55
Als je kan wachten zou ik eerder op zen wachten: als deze daadwerkelijk vergelijkbaar is met haswell-X en 8 cores voor 300 a 400 euro wordt, dan heb je daar een stuk betere upgrade aan dan van een quadcore naar een quadcore.

Acties:
  • Beste antwoord

• Ernemmer
  • Niet online
Ik ben sinds twee dagen over van een 3770k naar een 6700k en het is iets sneller, eigenlijk het geld niet waard, maar ja, het blijft hobby en na vier jaar mocht het wel een keer.

[ Voor 12% gewijzigd door Ernemmer op 03-12-2016 22:28 ]

• zar
Ten eerste bedankt voor de reacties allemaal :),

De reden dat ik wil upgraden is omdat ik in sommige CPU intensive games toch soms nare FPS drops heb, ook vind ik dat de 3770k best erg heet wordt wat mij best irriteert :P. Persoonlijk heb ik helemaal niks met AMD dus ik zie ZEN ook niet echt helemaal zitten :/ ik heb niet echt veel vertrouwen in AMD producten (ben een beetje een INTEL en NVIDIA fanboy tehehe). Wachten op de z270 chipset is ook geen optie, want ik heb deze week de MSI gaming m7 gekocht (z170A), ik vind dit een enorm fijn MOB en de voordelen die de 270 series gaan brengen spreken me ook niet echt heel erg aan dus daarom dacht ik van ik koop gewoon de MSI gaming m7, aangezien deze ook gratis met MAFIA III kwam :p. Misschien kunnen jullie me overtuigen om naar AMD te gaan (CPU), als ik echt erachter kom dat ik gewoon een intel fanboy ben, neem ik misschien toch wel een ZEN. Maar to be honest, een quad core is alles wat ik nodig heb en zal denk ik ook beter zijn voor gamen dan een 6/8 core CPU, aangezien games toch niet echt meer dan 4 cores gebruiken. Fable, ik heb een vraagje aan je over je upgrade, heb je CPU intensive games gespeeld zoals GTA V? daar zou je denk ik toch wel enorm wat FPS erbij moeten hebben (ik had op YT wat benchmarks gezien 3770k vs 6700k). En hoeveel zal de 7700k gaan kosten denken jullie? Ik denk rond de 400.00. Ik hoor graag van jullie allemaal :)
EDIT: AMD ZEN kan ik niet meer doen, want ik zit nu met mijn nieuwe MOB op de 1151 chipset.

[ Voor 3% gewijzigd door zar op 04-12-2016 02:06 ]

• Amanoo
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 29-01 20:06

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Je zegt dat je hem niet gaat overklokken. Boeiend als hij dan een beetje warm wordt. Intel zal vast geen CPU's uitbrengen die spontaan gaan thermal throttlen, zelfs met een fatsoenlijke koeler erop.

• zar
Mijn 3770k heb ik ook gewoon op stock speed en is tijdens het gamen (battlefield 1 bijvoorbeeld) 90C, okal is dit niet heel erg, hou ik echt gewoon niet van een hete build, ik hoop dan ook dat de nieuwe cpu niet boven de 80C komt onder full load.

• Baloes
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12-02 14:27
Tsja.. hoe ziet de rest van je build er uit? Welke GPU? Welk mobo, welke behuizing?
90 graden is best warm maar zou zomaar naar 60 teruggebracht kunnen worden met een koeler van een paar 10tjes. Daar hoef je dan niet van socket voor te verwisselen.

Daarbij kunnen processoren best wat hebben.. zodra hij echt te warm wordt schakelt de thermische beveiliging hem gewoon uit.

[ Voor 28% gewijzigd door Baloes op 04-12-2016 02:02 ]

• zar
Ik zit momenteel met de volgende build:
CASE: CM STORM STRYKER
CPU: i7 3770k @ 3,9Ghz
GPU: MSI GTX 980ti gaming 6G
RAM: 16GB DDR3
MOB: Asus maximus V extreme
HDD/SSD: 2x2TB HDD 1x120GB m4 SSD
CPU COOLER: Hydro h80i

De nieuwe CPU ga ik echter in mijn nieuwe PC plaatsen, met de volgende specs:
CASE: NZXT H440 new edition (black/red)
CPU: ????????????????????
GPU: MSI GTX 980ti gaming 6G
RAM: 16GB DDR4 corsair vengeance
MOB: MSI 170A GAMING M7
HDD/SSD: 2x2TB HDD 1x512GB intel 600p SSD (m2)
CPU COOLER: NZXT kraken x62

• Baloes
Wel erg apart dat je CPU met zulke specs 90°C wordt... Een vriend van me heeft de 3770K op stock onder een simpele tranquillo zitten en die haalt icm een gtx 980 de 65°C niet..
Al een keer de koelpasta vervangen?

[ Voor 9% gewijzigd door Baloes op 04-12-2016 02:07 ]

• zar
Ik snap er eerlijk gezegd ook niks van XD daarom irriteert het me ook zo erg dat mijn cpu zo heet wordt :p. Mn build kan het niet aan liggen. En ja, heb er kort geleden nog nieuwe pasta op gedaan, 0% verschil.

[ Voor 19% gewijzigd door zar op 04-12-2016 02:08 ]

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
ik zit max op 60 graden met zware games met een externe koeler (geen super speciale koeler) op mijn 3770k. (niet geclockt)

[ Voor 7% gewijzigd door Farabi op 04-12-2016 02:09 ]

• zar
Heel vreemd, waar zou het aan kunnen liggen dat mijne zo heet wordt? Ik test het met verschillende progammas en ze geven allemaal het zelfde weer. :/

• Baloes
Je zou eens kunnen beginnen met de koelpasta opnieuw aan te brengen en de boel weer goed te monteren. Misschien is daar toch iets niet goed gegaan.

• zar
ik heb dat afgelopen maand samen met een vriend gedaan, heb daarna weer de temperaturen gemeten en deze zijn exact hetzelfde.

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
wat ik wil zeggen is dat het niet aan de kwaliteit van de 3770K ligt dat het zo warm wordt. verder heb ik er geen verstand van.

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Hoe veel koelpasta hebben jullie gebruikt?

• zar
Rijstkorreltje, we hadden goed gekeken hoe alles moest voordat we eraan begonnen.

• Baloes
Waterkoeling goed gevuld?

Iets moet er niet goed zijn want als ik dit dan zie : productreview: Corsair Hydro H80i review door dmvdberg

• zar
De waterkoeling heb ik nooit mee geklooid, dus ik neem aan dat er dan gewoon genoeg water in zit toch? of moet dit na enkele jaren worden vervangen?

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Als je kan wachten, zou ik een CPU uit de 7000 reeks pakken, al is het wel afhankelijk van wat je met je PC doet. Als je slechts gaat gamen, zou ik geen 7700 nemen, de hyperthreading heeft dan 0 meerwaarde. Het prijsverschil kan je dan in een leuke(re) GPU steken, daar win je dan meer mee. ;)

• zar
Ik edit ook regelmatig videos voor youtube :p. Met het renderen is Hyperthreading dus idd best wel fijn om te hebben :p. Ik denk dat ik idd gewoon voor de 7700k. Zover ik weet moet deze op 5 januari te koop zijn, hoop dat het dan ook echt zo is, anders zou ik erg teleurgesteld zijn xD.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
je hebt een koelprobleem en geen overclock, als je die 2 zaken verhelpt dan kun je al een flinke boost krijgen.

check de voltages onder load, of de fans en pomp goed lopen en remount het koelblock.

( mijn h80i houdt een 3930k (zelde cores) op 4,6ghz onder de 80 graden bijv)

specs

• Ernemmer
  • Niet online
zar schreef op zondag 4 december 2016 @ 01:52:
Ten eerste bedankt voor de reacties allemaal :),

De reden dat ik wil upgraden is omdat ik in sommige CPU intensive games toch soms nare FPS drops heb, ook vind ik dat de 3770k best erg heet wordt wat mij best irriteert :P. Persoonlijk heb ik helemaal niks met AMD dus ik zie ZEN ook niet echt helemaal zitten :/ ik heb niet echt veel vertrouwen in AMD producten (ben een beetje een INTEL en NVIDIA fanboy tehehe). Wachten op de z270 chipset is ook geen optie, want ik heb deze week de MSI gaming m7 gekocht (z170A), ik vind dit een enorm fijn MOB en de voordelen die de 270 series gaan brengen spreken me ook niet echt heel erg aan dus daarom dacht ik van ik koop gewoon de MSI gaming m7, aangezien deze ook gratis met MAFIA III kwam :p. Misschien kunnen jullie me overtuigen om naar AMD te gaan (CPU), als ik echt erachter kom dat ik gewoon een intel fanboy ben, neem ik misschien toch wel een ZEN. Maar to be honest, een quad core is alles wat ik nodig heb en zal denk ik ook beter zijn voor gamen dan een 6/8 core CPU, aangezien games toch niet echt meer dan 4 cores gebruiken. Fable, ik heb een vraagje aan je over je upgrade, heb je CPU intensive games gespeeld zoals GTA V? daar zou je denk ik toch wel enorm wat FPS erbij moeten hebben (ik had op YT wat benchmarks gezien 3770k vs 6700k). En hoeveel zal de 7700k gaan kosten denken jullie? Ik denk rond de 400.00. Ik hoor graag van jullie allemaal :)
EDIT: AMD ZEN kan ik niet meer doen, want ik zit nu met mijn nieuwe MOB op de 1151 chipset.
Ik speel alleen BF1 maar heb dat op de nieuwe computer nog niet gedaan. Ik denk dat er niet veel vooruitgang zal zijn aangezien BF1 al zeer goed liep op een 3770k.

Grote voordeel van de 6700k tov de 3770k is dat deze makkelijk op 4,8 loopt en de 3770k al moeilijk deed bij 4,3. Wat de 7700k kan weet ik niet en ik had gewoon geen zin om te wachten. :)

[ Voor 4% gewijzigd door Ernemmer op 04-12-2016 10:03 ]

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:38
Als je CPU 90 graden wordt, dan vraag ik me meer af of je koeler wel goed aansluit op de processor. Vaak kan je dit zien aan de afdruk van de koelpasta (als je de koeler rustig eraf haalt).

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01-2025
Jumpman schreef op zondag 4 december 2016 @ 09:27:
Als je CPU 90 graden wordt, dan vraag ik me meer af of je koeler wel goed aansluit op de processor. Vaak kan je dit zien aan de afdruk van de koelpasta (als je de koeler rustig eraf haalt).
Zoiets verwacht ik ook. Of het voltage staat veel te hoog (zelf ingesteld), automatische voltage werkt meestal ook niet goed.

• xscept
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 12-02 13:11
Het lijkt er idd op dat er iets mis is net de koeling. Weet je zeker dat je koeling goed is? Probeer anders is met een andere of met de stock koeler(als je die nog hebt).

• Reeker
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 08-02 09:22
Zonde van je geld. Ga je geen prestatiewinst uit halen, je kan beter je huidige probleem vinden en daar aan werken. Doodzonde om iets goed werkends te vervangen voor honderden euros, voor niks.

• zar
Bedankt voor de reacties allemaal. Ik ga ondanks dat sommige zeggen dat het geen echte slimme upgrade is, toch(lekker koppig xD) upgraden zodra op 5 januari de 7700k uitkomt. Het klopt inderdaad dat ik in sommige games echt niet veel verschil zal zien(misschien 8fps of iets) maar in CPU intensive games ga ik toch wel echt een dikke fps boost krijgen(en bij het renderen denk ik ook wel) en bovendien voelt het gewoon fijn om weer een verse, vernieuwde pc te hebben staan. Het nieuwe moederbord die ik nu al binnen heb vind ik ook erg mooi en schijnt ook erg handig te zijn (easy bios enzo). Het is misschien wel een prijzige upgrade (price/performance wise) maar in mijn ogen toch wel nodig zo ná 4 jaar. Thanks voor het meedenken allemaal iig :)

• Flamesz
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 00:38
Als je wilt uitsluiten dat je koeling een probleem is, wat je dan dus ook zou hebben met je 7700, als je daar de zelfde koeler op gaat zetten, is ff kijken hoe je huidige cpu draait als je je stock koeler er weer op zet. Als je daarmee wel normale temperaturen krijgt weet je tenminste dat er met je koeling iets mis is en dat je dat dus al kan fixen voor je je nieuwe cpu binnen hebt.

• zar
Ik heb een nieuwe koeler (kraken x62 van nzxt) en de stock koeler heb ik helaas niet meer. Dat moet wel goed komen dus.

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

zar schreef op zondag 4 december 2016 @ 12:36:
Bedankt voor de reacties allemaal. Ik ga ondanks dat sommige zeggen dat het geen echte slimme upgrade is, toch(lekker koppig xD) upgraden zodra op 5 januari de 7700k uitkomt.
NOFI, maar waarom startte je het topic dan? :)
Het nieuwe moederbord die ik nu al binnen heb vind ik ook erg mooi en schijnt ook erg handig te zijn (easy bios enzo). Het is misschien wel een prijzige upgrade (price/performance wise) maar in mijn ogen toch wel nodig zo ná 4 jaar. Thanks voor het meedenken allemaal iig :)
Hou er rekening mee, dat voordat je een Kaby Lake CPU in het moederbord prikt éérst een BIOS/UEFI update flashed! Als het moederbord daarvoor al een update krijgt (ik ga uit van wel, je weet maar nooit echter!). Anders wordt de CPU niet herkend. Dus je zult nu sowieso een CPU moeten hebben wat past op je MSI Gaming M7! Dat zijn overigens deze processoren, kun je vast goedkoop uit de Vraag & Aanbod plukken dan, je huidige 3770 past in elk geval niet, ivm het verschil in sockets!

Of toch niet gaan wachten en een i7 6700 er in prikken, als je per se i7 wilt, of een i5 6600, waar je ook meer dan prima mee vooruit kan, dat kan natuurlijk ook. :)

[ Voor 8% gewijzigd door CH4OS op 04-12-2016 13:17 ]

• zar
Ik heb door de winkel waarbij ik het MOB bestelde de nieuwste bios versie erop laten zetten, op de website van het moederbord stond er bij de laatste update "supports new generation processors" dus de correcte bios versie staat er op :) maar bedankt dat je dat toch even erbij zegt want het had heel veel problemen voorkomen als ik dat nog niet wist, dus thanks😊. En de reden dat ik de topic startte was omdat ik hoopte, dat de twijfel die ik had een beetje weggewerkt kon worden en een beetje dat er misschien tips zouden komen over welke cpu ik moet nemen. Het was allemaal alleen kind of off-topic gegaan toen het potentiële probleem met mijn current cpu cooler ontdenkt werd xD

[ Voor 9% gewijzigd door zar op 04-12-2016 13:24 ]

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

zar schreef op zondag 4 december 2016 @ 13:19:
Ik heb door de winkel waarbij ik het MOB bestelde de nieuwste bios versie erop laten zetten, op de website van het moederbord stond er bij de laatste update "supports new generation processors" dus de correcte bios versie staat er op :) maar bedankt dat je dat toch even erbij zegt want het had heel veel problemen voorkomen als ik dat nog niet wist, dus thanks😊.
Ik denk niet dat men nu al BIOS/UEFI verspreid waarmee Kaby Lake CPU's herkend worden. Het zou mooi zijn, maar ik zou er wel rekening mee gaan houden! Je zou het tegen die tijd kunnen testen, het kan namelijk geen kwaad naar mijn weten als een CPU niet herkend wordt. Ik zou wel als de CPU's uitgebracht zijn regelmatig controleren of er updates zijn. "supports new generation processors" kan namelijk ook een nieuwe revisie van de Sky Lake processors zijn bijvoorbeeld.
En de reden dat ik de topic startte was omdat ik hoopte, dat de twijfel die ik had een beetje weggewerkt kon worden en een beetje dat er misschien tips zouden komen over welke cpu ik moet nemen. Het was allemaal alleen kind of off-topic gegaan toen het potentiële probleem met mijn current cpu cooler ontdenkt werd xD
Je hebt toch ook advies gehad? :+ En ook aangaande de koeling heb je tips gekregen. :)

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12-02 07:21
Of je build warmte produceert hangt van het aantal watt af. Niet de temps van de CPU. Anders zou de warmte productie ineens verminderen als je er een andere koeler op zet. En/of wel/geen koelpasta op smeert. Dus kijk naar verbruik

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

1) Veel merken hebben reeds een Kaby lake bios update op hun site staan voor de Z170 serie.

2) Waarom koop je al een mobo terwijl je de cpu wellicht/waarschijnlijk pas in januari gaat kopen :? Of kan je huidige cpu in je nieuwe z170 mobo ?

Imo had je dan beter een z270 kunnen kopen in januari. Zal niet veel schelen in geld.

Daarnaast zou ik me over de temps niet al te druk maken. Zal vast niet veel schelen met een 6700K

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

• zar
[b][message=49364075,noline]
[...]
Je hebt toch ook advies gehad? :+ En ook aangaande de koeling heb je tips gekregen. :)
Ja dont get me wrong :p ik waardeer elke reactie en weet dat alle comments ook goed bedoeld zijn :)) en als het goed is is de bios update die msi afgelopen maand had uitgebracht echt voor de kaby lake dus daarover hoef ik me gelukkig geen zorgen te maken. De reden dat ik nu alvast een nieuw MOB heb gekocht, is omdat ik er gratis "mafia III" bij kreeg, ook heb ik reviews bekeken van de msi m7 170a en deze spraken me heel erg aan en de looks van het mob ook en aangezien ik geen gebruik zal maken van extra pci slots en optane memory, zie ik voor mij niet echt het voordeel in van een 270 mob. Kort om: de gaming m7 sprak mij zo erg aan dat ik gewoon dacht van ik koop hek gewoon nu dan heb ik zeker weten geen miskoop en ook nog gratis mafia 3 :p.

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 00:45

SomerenV

It's something!

Even een reactie vanuit een andere hoek. Zelf monteer ik ook video's (4K spul met een bitrate van 200Mbps) en ik doe het nog op een 2500k met lichte OC. Ik check al regelmatig benchmarks en dergelijke en ik vind het verschil ten opzichte van nieuwe generatie CPU's nog altijd te klein om over te stappen. Een goede grafische kaart met CUDA doet bijvoorbeeld meer voor je performance qua video-editing dan een CPU-upgrade.

In games is het verschil van de upgrade te verwaarlozen, met video-editing is het verschil te verwaarlozen en je neemt verder niks aan van de adviezen die hier gegeven worden. Kijk, prima als je een topic opent maar dit komt op mij persoonlijk meer over als een manier waarop jij een bepaalde aankoop goed kunt praten. Maar hey, jouw geld. Zo zou ik ook nooit een moederbord kopen voor de looks of voor een gratis game. Reviews zijn belangrijk maar ook de ratio tussen prijs en wat je krijgt. En natuurlijk moet er het een beetje oké uit zien als je een open behuizing hebt, maar dan nog vind ik meer dan 200 euro voor een moederbord echt nergens op slaan :+

Maar, luister naar de adviezen. Je kunt nu wel allemaal dure hardware kopen voor die paar procent meer prestaties, maar dan mag je over X aantal jaar weer hetzelfde bedrag aftikken. Of, je koopt nu wat ouder (maar nog steeds erg goed) spul voor een flink wat lager bedrag. Dat verschil ga je nauwelijks merken en misschien doe je er wel even lang mee, waardoor het dus behoorlijk wat geld bespaart.

Ik Schiet Film | Website | Instagram

• arbraxas
Mafia 3 kun je voor 18 euro hier op V&A krijgen. Ben je geen 200 euro kostend moederbord voor nodig.
Maar volgens mij gaat dit puur over de WAF of moet je jezelf nog overtuigen.

Kijk als jij 600 euro wilt uitgeven prima, maar verwacht hier geen aanmoedigingstopic. Nodig is het niet, maar jij hebt nogal last van het "want factor".
Prima, ga het kopen. Maak jezelf blij. Maar vermoei ons niet met onzintopics.

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

• zar
SomerenV schreef op zondag 4 december 2016 @ 15:40:
Even een reactie vanuit een andere hoek. Zelf monteer ik ook video's (4K spul met een bitrate van 200Mbps) en ik doe het nog op een 2500k met lichte OC. Ik check al regelmatig benchmarks en dergelijke en ik vind het verschil ten opzichte van nieuwe generatie CPU's nog altijd te klein om over te stappen. Een goede grafische kaart met CUDA doet bijvoorbeeld meer voor je performance qua video-editing dan een CPU-upgrade.

In games is het verschil van de upgrade te verwaarlozen, met video-editing is het verschil te verwaarlozen en je neemt verder niks aan van de adviezen die hier gegeven worden. Kijk, prima als je een topic opent maar dit komt op mij persoonlijk meer over als een manier waarop jij een bepaalde aankoop goed kunt praten. Maar hey, jouw geld. Zo zou ik ook nooit een moederbord kopen voor de looks of voor een gratis game. Reviews zijn belangrijk maar ook de ratio tussen prijs en wat je krijgt. En natuurlijk moet er het een beetje oké uit zien als je een open behuizing hebt, maar dan nog vind ik meer dan 200 euro voor een moederbord echt nergens op slaan :+

Maar, luister naar de adviezen. Je kunt nu wel allemaal dure hardware kopen voor die paar procent meer prestaties, maar dan mag je over X aantal jaar weer hetzelfde bedrag aftikken. Of, je koopt nu wat ouder (maar nog steeds erg goed) spul voor een flink wat lager bedrag. Dat verschil ga je nauwelijks merken en misschien doe je er wel even lang mee, waardoor het dus behoorlijk wat geld bespaart.
Bedankt voor de reactie, ik snap wat je bedoeld. Maar de prestaties in cpu intensieve games is soms tot wel 20fps, en voor mij is dat toch wel belangrijk, videos editen doe ik 1x per week als hobby voor youtube dus qua renderen/editen maakt het me niet echt heel veel uit of ik performance verschil ga zien. Ook kan de 3770k nu nog voor een mooi prijsje weg, wat deels de kosten covered voor de upgrade. Als ik echter nog 2-3 jaar wacht met upgraden (voor coffee-lake bv) dan zullen de componenten die ik nu nog redelijk goed kan verkopen, bijna niks meer waard zijn, waardoor de upgrade ook duurder zal uitlopen. Als ik over 2-3 jaar mijn 7700k kwijt wil, zal dit waarschijnlijk wel makkelijk voor een leuk prijsje lukken. Dus al met al heb ik sterk het gevoel, ondanks dat de meeste adviseren het niet te doen, dat als ik long-term denk.. het toch niet een hele stomme keuze is om nu up-te graden. Je hebt wel gelijk dat ik misschien een beetje eigenwijs ben en mijn aankoop wil goedkeuren, daar herken ik mezelf wel in haha. Maar toch denk ik dat het geen verkeerde keuze is.

• zar
arbraxas schreef op zondag 4 december 2016 @ 15:46:
Mafia 3 kun je voor 18 euro hier op V&A krijgen. Ben je geen 200 euro kostend moederbord voor nodig.
Maar volgens mij gaat dit puur over de WAF of moet je jezelf nog overtuigen.

Kijk als jij 600 euro wilt uitgeven prima, maar verwacht hier geen aanmoedigingstopic. Nodig is het niet, maar jij hebt nogal last van het "want factor".
Prima, ga het kopen. Maak jezelf blij. Maar vermoei ons niet met onzintopics.
Het is niet 100% een aanmoedigings topic. Ik zei al duidelijk dat ik twijfelde tussen de 6700k en 7700k, dat ik ga upgraden was dus vanaf het begin al duidelijk. Het is ook je eigen keuze om hier op te reageren, ik ben dankbaar en respecteer elke reactie. Maar met zoiets als dit aankomen vind ik toch een beetje apart. Voel je niet genoodzaakt te reageren op deze topic als je hem niet waardig vind of iets, voor mij is die belangrijk en daar gaat het om. Bedankt.

• Flamesz
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 00:38
zar schreef op zondag 4 december 2016 @ 15:54:
[...]

Bedankt voor de reactie, ik snap wat je bedoeld. Maar de prestaties in cpu intensieve games is soms tot wel 20fps, en voor mij is dat toch wel belangrijk, videos editen doe ik 1x per week als hobby voor youtube dus qua renderen/editen maakt het me niet echt heel veel uit of ik performance verschil ga zien. Ook kan de 3770k nu nog voor een mooi prijsje weg, wat deels de kosten covered voor de upgrade. Als ik echter nog 2-3 jaar wacht met upgraden (voor coffee-lake bv) dan zullen de componenten die ik nu nog redelijk goed kan verkopen, bijna niks meer waard zijn, waardoor de upgrade ook duurder zal uitlopen. Als ik over 2-3 jaar mijn 7700k kwijt wil, zal dit waarschijnlijk wel makkelijk voor een leuk prijsje lukken. Dus al met al heb ik sterk het gevoel, ondanks dat de meeste adviseren het niet te doen, dat als ik long-term denk.. het toch niet een hele stomme keuze is om nu up-te graden. Je hebt wel gelijk dat ik misschien een beetje eigenwijs ben en mijn aankoop wil goedkeuren, daar herken ik mezelf wel in haha. Maar toch denk ik dat het geen verkeerde keuze is.
Als je verwacht 20 fps winst te halen heb je misschien iets te hoge verwachtingen. In de benchmarks van het filmpje hieronder hebben ze in de meeste spellen rond de 5 frames verschil en hebben alle spellen al een respectabele framerate. Dit is dan wel tussen de 3770k en de 6700k, maar van Kaby lake worden geen baanbrekende vooruitgangen verwacht.
YouTube: 5 Generations of Core i7 Processors: 2600K, 3770K, 4770K, 5775C &amp...

• zar
Flamesz schreef op zondag 4 december 2016 @ 16:11:
[...]

Als je verwacht 20 fps winst te halen heb je misschien iets te hoge verwachtingen. In de benchmarks van het filmpje hieronder hebben ze in de meeste spellen rond de 5 frames verschil en hebben alle spellen al een respectabele framerate. Dit is dan wel tussen de 3770k en de 6700k, maar van Kaby lake worden geen baanbrekende vooruitgangen verwacht.
YouTube: 5 Generations of Core i7 Processors: 2600K, 3770K, 4770K, 5775C &amp...
Nee klopt :p. maar in CPU intensive games zoals bijvoorbeeld GTA V zag ik benchmarks met dik 20fps verschil. Het gaat mij dan ook echt om de CPU intensive games waar ik me erg irriteer aan de fps drops met mijn 3770k.

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 00:45

SomerenV

It's something!

zar schreef op zondag 4 december 2016 @ 15:54:
[...]

Check dit even. In vrijwel alle games die daar getest worden is het verschil niet heel spannend, zelfs vergeleken met een 2e generatie i7. Het verschil dat daar naar boven komt is te overbruggen met een overclock. Dat is nu zo en dat zal voorlopig waarschijnlijk nog niet veranderen. En zoals ik zei, het is jouw geld, maar de realiteit die jij schetst (20fps verschil) bestaat niet. Het is natuurlijk wel zo dat je de 3770k nog voor een leuk prijsje kunt verkopen nu, maar zelfs dan nog is een upgrade zonde van het geld.

Ik Schiet Film | Website | Instagram

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:48
Ik zie daar bij enkele games al wel 15% verschil tussen 3770k en 6700k op dezelfde klokfrequentie...

• zar
Hmm fair enough, okal ben ik zelf echt totaal niet van het overclocken dus aangezien de 7700k op 4,5Ghz runt is dit wel fijn want ik zie mezelf mijn 3770k niet naar 4,5 overclocken omdat dat mij allemaal te heet wordt. Maar inderdaad, het is wel een beetje onnodig om van de 3770k naar de 7700k te gaan price/performance wise, zeker na het kijken van deze video. Maar al met denk ik toch dat het ondanks dat het misschien dus price/performance wise niet echt een slimme keuze is, ook weer niet een hele slechte keuze is als ik long-term kijk. Bedankt voor de informatie en de hulp iig :) toch ff fijn om de mening en ideeën van andere te lezen.

[ Voor 5% gewijzigd door zar op 04-12-2016 16:25 ]

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
zar schreef op zondag 4 december 2016 @ 16:13:
[...]

Nee klopt :p. maar in CPU intensive games zoals bijvoorbeeld GTA V zag ik benchmarks met dik 20fps verschil. Het gaat mij dan ook echt om de CPU intensive games waar ik me erg irriteer aan de fps drops met mijn 3770k.
Ga er maar vanuit dat die videos gesponsord zijn door (kuch kuch Intel) ;)
20FPS is wel extreem optimistisch, en ben dan ook eerder benieuwd naar je settings (en GPU) als je framedrops krijgt, zou zomaar kunnen dat je CPU throttled en je daarom fps drops hebt bijv wat (hopelijk) met een nieuwe koeler opgelost is (ondanks dat je huidige ook zat capaciteit heeft) maar zou jammer zijn om een bak geld er tegen aan te gooien en dan niks op te schieten ;)
Grote kans dat zodra je die koeling goed krijgt je je huidige CPU ook zo kan overclocken om een vergelijkbare 'boost' te krijgen (als het al een grote boost is).

[ Voor 9% gewijzigd door RGAT op 04-12-2016 16:26 ]

Fixing things to the breaking point...

• zar
Thanks allemaal :) ik ga de topic nu sluiten want ik ben er uit, het wordt de 7700k, tenzei deze meer dan 420.00 euro kost, dan haal ik de de 6700k. Nog een fijne zondag allemaal ;)

Verwijderd

Met een oog op centen zou ik het niet doen voor het minimale verschil.
De 6700k kun je relatief goedkoop aan komen maar de 7700k zal voor de volle pond gaan.
Aan jou om te bepalen of je vind dat de meerprijs het waard is.

• New Yorker
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online
Waarom kijk je niet naar 6 core?
4 cores is inmiddels verouderd.

Weg

Verwijderd

New Yorker schreef op zondag 4 december 2016 @ 22:57:
Waarom kijk je niet naar 6 core?
4 cores is inmiddels verouderd.
Concrete voorbeelden?
Het is zo dat er software is die baat heeft bij meerdere paralelle opdrachten maar gebaseerd op wat ik gezien heb, heb je juist meer baat bij snellere single core dan tragere 4+ cores bij typisch gebruik.

• New Yorker
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 4 december 2016 @ 23:04:
[...]

Concrete voorbeelden?
Het is zo dat er software is die baat heeft bij meerdere paralelle opdrachten maar gebaseerd op wat ik gezien heb, heb je juist meer baat bij snellere single core dan tragere 4+ cores bij typisch gebruik.
Battlefield 1, mijn i7 4790k op 4,4 bottleneck mijn gtx 1080.

Weg

Verwijderd

New Yorker schreef op zondag 4 december 2016 @ 23:09:
[...]

Battlefield 1, mijn i7 4790k op 4,4 bottleneck mijn gtx 1080.
Ja, maar of 6 cores op 3.7 dat oplossen? Ik weet het niet, nooit iets concreet over gezien.
Even heel plat gezien zou je zeggen van wel ie.:
4 * 4.4 = 17.6
6 * 3.7 = 22.2

Maar zo simpel is het niet... Het ligt er aan hoe en met welk doel de cores gebruikt worden.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 04-12-2016 23:19 ]

• zar
Verwijderd schreef op zondag 4 december 2016 @ 21:57:
Met een oog op centen zou ik het niet doen voor het minimale verschil.
De 6700k kun je relatief goedkoop aan komen maar de 7700k zal voor de volle pond gaan.
Aan jou om te bepalen of je vind dat de meerprijs het waard is.
. Ik zie dat de 6700k nieuw op zijn laagst 365 euro kost :( en de 7700k wordt 400/420 euro (vermoedelijk) dus dat kleine beetje extra vind ik het dan wel weer waard om de 7700k te nemen. En inderdaad 6cores zijn onnodig voor gamen de komende paar jaar. Vanaf 2019 wordt 6 core waarschijnlijk wel mainstream, maar dat zie ik dan wel weer.

Verwijderd

zar schreef op zondag 4 december 2016 @ 23:39:
[...]
. Ik zie dat de 6700k nieuw op zijn laagst 365 euro kost :( en de 7700k wordt 400/420 euro (vermoedelijk) dus dat kleine beetje extra vind ik het dan wel weer waard om de 7700k te nemen. En inderdaad 6cores zijn onnodig voor gamen de komende paar jaar. Vanaf 2019 wordt 6 core waarschijnlijk wel mainstream, maar dat zie ik dan wel weer.
Een ~15% hogere prijs voor ~15% hogere performance klinkt redelijk.
Maar ik heb de 6700k al voor lagere dump prijzen zien gaan en ik denk dat we nog niet aan de bodem zitten. d:)b
Zeker wanneer de 7700k on sale gaat.

• zar
Jaa ik baal zo erg! Ik zag de 6700k NIEUW met gratis watchdogs 2 voor 299.99! Ná 1 dag was de aanbieding echter al weer weg(uitverkocht) ik hoop stiekem dat er voordat de 7700k uit is nog zo'n aanbieding komt, want dan pak ik hem meteen. Ik hou de proce watch dagelijks in de gaten tehehhe

Verwijderd

zar schreef op maandag 5 december 2016 @ 08:40:
Jaa ik baal zo erg! Ik zag de 6700k NIEUW met gratis watchdogs 2 voor 299.99! Ná 1 dag was de aanbieding echter al weer weg(uitverkocht) ik hoop stiekem dat er voordat de 7700k uit is nog zo'n aanbieding komt, want dan pak ik hem meteen. Ik hou de proce watch dagelijks in de gaten tehehhe
Op marktplaats werden/worden er een aantal van "black friday" aangeboden tegen de 250 euro, je zou daar eens kunnen kijken :)

• zar
Omg ik ga meteen even kijken, thanks for the tip😊 EDIT: helaas niets decents gevonden

[ Voor 24% gewijzigd door zar op 05-12-2016 08:52 ]

• arbraxas
Wat ik kan zien is een verschil van 1 a 2% tussen die 2.
Ik zou lekker een 6700 gaan halen.

http://www.guru3d.com/new...rks-on-z270-platform.html

Dat is echt geneuzel in de marge en het extra geld voor een 7xxx serie tov een 6xxx niet waard.

• zar
Behoorlijk teleurstellende chip idd, als ik dit zo zie. Ik wacht even de prijs af en als de 6700k een sale krijgt, pak ik die gewoon lekker.

• UltiemePCNerd
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 30-11-2025

UltiemePCNerd

Banaan.

Wachten voor 7700k. Miss kan je ook gelijk vergelijken met Zen.

• zar
Zen is geen optie,heb al een nieuwe 1151 MOB. Ben persoonlijk ook best een intel fanboy haha
Pagina: 1