Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• tweakG5
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 22:27
Mijn vraag
Hier wordt een licentiesleutel voor Windows 10 Pro aangeboden. Het is weliswaar een OEM licentie maar deze is vele malen goedkoper dan de rest.

Gaat het in dit geval om een legale sleutel?

https://actiehunt.nl/inde...ct/pc-windows-10-pro-oem/

Alle reacties

• maratropa
  • Registratie: maart 2000
  • Niet online
Hij zal wel activeren en aangezien thuisgebruikers nooit gecontroleerd worden, why not.

Als bedrijf kom je er waarschijnlijk niet mee weg bij controle :)

specs

• tweakG5
quote:
maratropa schreef op zaterdag 3 december 2016 @ 16:59:
Hij zal wel activeren en aangezien thuisgebruikers nooit gecontroleerd worden, why not.

Als bedrijf kom je er waarschijnlijk niet mee weg bij controle :)
Ha en laat dat tweede nou net de reden zijn dat ik het vraag.

• Read
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 21:11

Read

Join The Résistance

AC of DC is hetzelfde als je er teveel van op je donder krijgt leg je toch het loodje.

• maratropa
  • Niet online
quote:
tweakG5 schreef op zaterdag 3 december 2016 @ 17:00:
[...]

Ha en laat dat tweede nou net de reden zijn dat ik het vraag.
Ik zou het risico iig niet nemen als bedrijf.

Voorzover ik het begrijp is een OEM windows alleen als kleine system builder officieel als 1-pack te koop met COA en medium er bij. Dus al die goedkope keys lijken me dan al uiterst obscuur. Grote OEMS dealen direct met MS en daar zie je dat ze de COA ook achterwege kunnen laten. Maar het lijkt me dat bij controle ze wel een COA verwachten als het niet zo'n systeem van een grote OEM betreft.

Daarnaast is zelf zo'n OEM versie installeren waarschijnlijk ook niet licence compliant. (pc moet als compleet systeem gekocht zijn)

OEM System Builder Licensing Guide - Microsoft

maratropa wijzigde deze reactie 03-12-2016 17:17 (21%)

specs

• tweakG5
quote:
maratropa schreef op zaterdag 3 december 2016 @ 17:15:
[...]

Ik zou het risico iig niet nemen als bedrijf.

Voorzover ik het begrijp is een OEM windows alleen als kleine system builder officieel als 1-pack te koop met COA en medium er bij. Dus al die goedkope keys lijken me dan al uiterst obscuur. Grote OEMS dealen direct met MS en daar zie je dat ze de COA ook achterwege kunnen laten. Maar het lijkt me dat bij controle ze wel een COA verwachten.

Daarnaast is zelf zo'n OEM versie installeren waarschijnlijk ook niet licence compliant. (pc moet als compleet systeem gekocht zijn)

OEM System Builder Licensing Guide - Microsoft
Ik heb altijd begrepen dat op het moment dat je zelf een pc in elkaar zet je in feite een OEM bent en daardoor ook deze licentie op de pc mag plakken.

De code die wordt verschaft bij de site is enkel een code dus geen enkel bewijs van legitieme software. Dus zou ik dan een OEM licentie kunnen kopen waarbij ik de sticker er wel netjes bij krijg?

• maratropa
  • Niet online
quote:
tweakG5 schreef op zaterdag 3 december 2016 @ 17:17:
[...]

Ik heb altijd begrepen dat op het moment dat je zelf een pc in elkaar zet je in feite een OEM bent en daardoor ook deze licentie op de pc mag plakken.

De code die wordt verschaft bij de site is enkel een code dus geen enkel bewijs van legitieme software. Dus zou ik dan een OEM licentie kunnen kopen waarbij ik de sticker er wel netjes bij krijg?
Check die link van me, ik vraag me af of MS bij controle -zelf een OEM versie installeren- als "license compliant" ziet..

Volgens mij hebben de duurdere aanbieders van rond de 140 euro wel gewoon 1 pack win 10 oem versies met COA en dvd.

Al lijkt dit me ook dubieus, bijbetalen voor een COA... Ze geven ook aan dat HOME niet zakelijk gebruikt mag worden wat voorzover ik weet onzin is. (dell levert vostro's ook gewoon met home)

maratropa wijzigde deze reactie 03-12-2016 18:42 (17%)

specs

• Palomar
  • Registratie: februari 2000
  • Niet online
Ik heb een tijdje geleden ook bij zo'n soort site een windows 10 pro licentie gekocht voor een dergelijk bedrag. Had ook even twijfels over de legitimiteit en ben ff gaan googlen. Het schijnt zo te zijn dat deze licenties afkomstig zijn van bedrijven die de licenties ingekocht hebben maar om een of andere manier niet hebben gebruikt (bijv. bedrijf failliet of minder gebruikers dan verwacht). In het kader van een of andere europese wetgeving mogen deze licenties als tweedehands doorverkocht worden.

Na aanschaf had ik iig een werkende licentie, waarvan windows aangeeft dat deze geactiveerd is. Of bovenstaande allemaal 100% juist is interesseert me verder ook niet zoveel. Het werkt en ik heb te goeder trouw ervoor betaald, dus daarmee is voor mij de kous af ;)

[edit] ff gegoogled, zie bijv. voor de uitleg: http://www.licensepartner...over-tweedehands-software (weet verder niet of dit een betrouwbare bron is, maar het gaat even om de tekst).

Palomar wijzigde deze reactie 03-12-2016 23:53 (12%)

• Dinsdale
  • Registratie: juli 2014
  • Laatst online: 27-01 19:38
Helaas heeft Microsft voor Windows 10 de voorwaarden veranderd, waardoor je een OEM licentie niet meer op een zelfbouwsysteem zou mogen gebruiken.

https://tweakers.net/ext/f/Q37gc4u6lnllepIFgjkykVOa/full.png

• Hero of Time
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 27-02 21:48

Hero of Time

Moderator NOS

There is only one Legend

quote:
Dinsdale schreef op zondag 25 december 2016 @ 13:19:
Helaas heeft Microsft voor Windows 10 de voorwaarden veranderd, waardoor je een OEM licentie niet meer op een zelfbouwsysteem zou mogen gebruiken.

https://tweakers.net/ext/f/Q37gc4u6lnllepIFgjkykVOa/full.png
Doel je op de laatste zin van de eerste alinea? Dat is een wassen neus. Als je een PC bouwt en daar de system builder oem op zet voor eigen gebruik, ben jij zowel leverancier als afnemer. Met dat in gedachte voldoe je wel aan de voorwaarden.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• Dinsdale
Eerst zin van de tabel onder de kop "Licenties voor het bouwen van een pc voor persoonlijk gebruik - productvergelijking"): "Windows 10 - Hiervoor is het volledige retailproduct vereist."

Ik heb twijfels of je bij bouw voor eigen gebruik jezelf als leverancier en afnemer tegelijk zou kunnen beschouwen.

• Dinsdale
quote:
Hero of Time schreef op zondag 25 december 2016 @ 15:00:
[...]

Doel je op de laatste zin van de eerste alinea? Dat is een wassen neus. Als je een PC bouwt en daar de system builder oem op zet voor eigen gebruik, ben jij zowel leverancier als afnemer. Met dat in gedachte voldoe je wel aan de voorwaarden.
Eerste zin van de tabel onder de kop "Licenties voor het bouwen van een pc voor persoonlijk gebruik - productvergelijking"): "Windows 10 - Hiervoor is het volledige retailproduct vereist."

Ik heb twijfels of je bij bouw voor eigen gebruik jezelf als leverancier en afnemer tegelijk zou kunnen beschouwen.

• Hero of Time
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 27-02 21:48

Hero of Time

Moderator NOS

There is only one Legend

Maar in die tabel staat ook dat de licentie overgedragen mag worden naar een ander systeem en dat is voor een oem weer niet het geval.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• Breezers
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 20:03
quote:
Hero of Time schreef op zondag 25 december 2016 @ 15:00:
[...]

OEM kan je volgens mij alleen maar worden/zijn als je toestemming van Microsoft hebt verkregen voor het verkopen van computers, waarop een besturingssysteem van Microsoft is geïnstalleerd, en waarop een COA-sticker is aangebracht...

Het feit dat je wellicht zelf een PC in elkaar staat te sleutelen maakt je in ieder geval geen OEM zoals bedoelt wordt in de licentieovereenkomst die genoemd wordt en een overeenkomst die je sluit afdoen als een "wassen neus" lijkt mij ook niet echt een handige uitspraak.

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

• zuzelmonster
  • Registratie: juni 2017
  • Laatst online: 23-11-2019
oké jullie maken me nu echt helemaal gek en onzeker. Ik ben een pc builder en heb net een ryzen budget game en edit pc samen gesteld die ik ga bestellen en in elkaar ga zetten om mijn game en edit werk te kunnen verrichten. om mijn werk te kunnen doen op deze pc heb ik een besturingsprogramma nodig, nu ben ik al wantrouwend wegens de enorm lage prijs van nog geen 10 euro en ben ik bang dat ik dadelijk aan iets uitgeef wat niet gaat werken.

DUS! moet en kan ik deze EOM licentie gewoon aan mijn wenslijst toevoegen en via een stickje op mijn pc zetten of word mij dat afgeraden. Ik ben liever GEEN 140 euro kwijt voor een versie die hetzelfde doet!

enkel een ja of nee is genoeg, breng me alstublieft niet nog meer in onwetendheid dan dat ik nu al ben. :'(

• Palomar
  • Registratie: februari 2000
  • Niet online
Ik heb zo'n licentie al een jaar draaien en nog geen problemen ondervonden. Heb ook nog nooit van iemand anders gehoord dat zo'n licentie na een tijdje niet meer werkte. Maar goed, als je 100% zekerheid wilt moet je een officiële licentie kopen via MS.

• zuzelmonster
  • Registratie: juni 2017
  • Laatst online: 23-11-2019
ty nu kan ik met een gerust hart verder, nogmaals bedankt
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True