BerryBoot OS-keuze zonder muis of toetsenbord

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09:43
Op een RPi2 (met HifiBerry DAC) heb ik Volumio en RetroPie geïnstalleerd via BerryBoot. In mijn toepassing zal er geen muis en/of toetsenbord aan hangen. Hoe zou ik nu het te booten OS kunnen kiezen? Iemand een creatief idee?
Zelf dacht ik aan:
  • Knoppen via GPIO (maar hoe moet dat en kan dat als ik al een DAC op de GPIO heb zitten)
  • Touchscreen (is onderdeel van de setup), maar hoe krijg ik dit werkend bij BerryBoot??
  • Knoppen via USB, maar hoe?

Beste antwoord (via barrymossel op 18-01-2017 16:11)

• maxnl
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20-12-2024
Echter bestaat de map X11 niet als ik in Berryboot zelf zit.
Berryboot draait niet onder X, maar maakt gebruik van Qt Embedded dat rechtstreeks op het scherm (/dev/fb0) tekent, en rechtstreeks input devices (standaard via evdev) uitleest, zonder X.
Iemand enig idee hoe ik toch mijn touchscreen kan cailbreren voor wat betreft het kiezen van het OS?
De betere touch screens -waaronder het model dat de stichting zelf verkoopt- hebben geen handmatige calibratie nodig, daarom bied Berryboot daar standaard ook geen ondersteuning voor.

Als je perse een scherm wilt gebruiken dat dit wel nodig heeft zul je Berryboot van source moeten compileren.
Geef met "make menuconfig" in buildroot aan dat Qt tslib i.p.v. "linux input" voor de invoer moet gebruiken, en voeg handmatig een /etc/pointercal met calibratie informatie aan het rootfs toe.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:59

SA007

Moderator Tweaking
Je zal de bootloader een 'schakel' opdracht moeten kunnen geven, dat is het moeilijke deel, daarvoor moet je zoeken wat de opties zijn.

Via GPIO zou je een goede kans maken, naast je DAC is er ruimte genoeg vrij voor wat knopjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Is een Ultimarc Ipac een idee? Dat ding is eigenlijk bedoeld voor (zelfbouw) arcadekasten om keyboardcommando's met schakelaars door te geven. Dat zou ook wel eens kunnen werken op een bootloader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Die kende ik nog niet, maar dat lijkt me een prima iets. Knopje omhoog en knopje omlaag zou al genoeg zijn. Ik ga het even checken! Thanks!

---edit---
Flake schreef op zondag 4 december 2016 @ 11:55:
Is een Ultimarc Ipac een idee? Dat ding is eigenlijk bedoeld voor (zelfbouw) arcadekasten om keyboardcommando's met schakelaars door te geven. Dat zou ook wel eens kunnen werken op een bootloader.
Haha, ik wist niet wat je met I-Pac bedoelde, maar die heb ik dus nog liggen (althans iets vergelijkbaars voor een Arcade kast). Zou dus goed een optie kunnen zijn...

[ Voor 63% gewijzigd door barrymossel op 04-12-2016 19:52 ]

• maxnl
Kan ook de pijltjes van de afstandbediening van je TV gebruiken.
Berryboot ondersteund HDMI CEC.

• barrymossel
maxnl schreef op donderdag 22 december 2016 @ 12:49:
Kan ook de pijltjes van de afstandbediening van je TV gebruiken.
Berryboot ondersteund HDMI CEC.
In mijn setup geen TV :) maar een 7 inch touchscreen. Die heb ik werkend, maar krijg ik vooralsnog niet goed gecalibreerd, omdat ik geen idee waar ik de betreffende calibratie-file moet plaatsen (en hoe). Bij de installaties zelf kan ik via SSH wel calibreren, maar bij BerryBoot krijg ik dat dus niet voor elkaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lennyz
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 25-09 09:49
barrymossel schreef op donderdag 22 december 2016 @ 13:22:
[...]

In mijn setup geen TV :) maar een 7 inch touchscreen. Die heb ik werkend, maar krijg ik vooralsnog niet goed gecalibreerd, omdat ik geen idee waar ik de betreffende calibratie-file moet plaatsen (en hoe). Bij de installaties zelf kan ik via SSH wel calibreren, maar bij BerryBoot krijg ik dat dus niet voor elkaar.
Wat heb je nodig? Een soort 'Enter' knop?

Je kunt met een Atmega32U4 een keyboard emuleren. Als je deze nou powered via de 5v gpio pin de usb van de Raspberry en die chip de keys laat verzenden die je nodig hebt, dan is je probleem toch opgelost?

Bijvoorbeeld twee knoppen erbij maken, waarbij iedere knop de keyboardtoets(en) verzend die je nodig hebt.

https://www.aliexpress.co...th-2-row/32269525920.html

• maxnl
barrymossel schreef op donderdag 22 december 2016 @ 13:22:
Dat gaat inderdaad alleen lukken als je Berryboot van source compileert, tslib in buildroot aanzet, en je calibratie file handmatig toevoegt.

Een beter touchscreen nemen dat geen calibratie nodig heeft is makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Mijn touchscreen kan ik calibreren door /etc/X11/xorg.conf.d/99-calibration.conf aan te maken en daar de calibratiegegevens in te zetten. Echter bestaat de map X11 niet als ik in Berryboot zelf zit. Het touchscreen werkt overigens wel.

Iemand enig idee hoe ik toch mijn touchscreen kan cailbreren voor wat betreft het kiezen van het OS?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• maxnl
Echter bestaat de map X11 niet als ik in Berryboot zelf zit.
Berryboot draait niet onder X, maar maakt gebruik van Qt Embedded dat rechtstreeks op het scherm (/dev/fb0) tekent, en rechtstreeks input devices (standaard via evdev) uitleest, zonder X.
De betere touch screens -waaronder het model dat de stichting zelf verkoopt- hebben geen handmatige calibratie nodig, daarom bied Berryboot daar standaard ook geen ondersteuning voor.

Als je perse een scherm wilt gebruiken dat dit wel nodig heeft zul je Berryboot van source moeten compileren.
Geef met "make menuconfig" in buildroot aan dat Qt tslib i.p.v. "linux input" voor de invoer moet gebruiken, en voeg handmatig een /etc/pointercal met calibratie informatie aan het rootfs toe.
Pagina: 1