Thuisserver keuzehulp,

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• boatfreak
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09-09-2025
Jaren terug heb ik een Q6600 op een p35c-ds3r gezet. Lang van genoten, maar toch aan vervanging toe. Daarom wil ik de kast en voeding hergebruiken voor een thuisserver en eigenlijk overstappen naar een laptop. Na wat lezen merk ik dat een server wel een heel ander verhaal is als een DIY desktop. Ik heb een aantal raspberry pi achtige boardjes draaien. Daarom zou een zuinige centrale fileserver een stuk makkelijker zijn. In de eerste instantie wilde ik de Q6600 simpelweg undervolten en gaan gebruiken, maar deze heeft geen ECC ondersteuning. Een alternatief waar ik aan dacht is een bananapi board met openmediavault. Maar ik weet niet hoe safe ik de data hier weg kan schrijven. Ik hoor daarnaast goede dingen over ZFS dus een "echte" pc lijkt me meer geschikt.

Ik zoek een?
moederbord, en processor geschikt voor ECC ram en freenas. In de eerste instantie voor zo'n 6TB aan data.

Ik heb beschikbaar voor hergebruik?
- 2x 4Gb DDR3 ECC compatible ram [icidu si-707218]
- 600W psu van corsair
- aantal schijven 3-2-2-1 TB (zijn waarschijnlijk nieuwe, dezelfde schijven nodig?)
- tower chasis met ruimte voor 10 schijven

Wat is je budget?
Budget-vriendelijk, 2ehands is een prima optie.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Intel schijnt geschikter te zijn voor linux achtige systemen, verder geen voorkeur

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
De server dient voornamelijk als dataserver, en als mediaserver voor kodi. In het verleden heb ik te maken gehad met corrupte data en verloren data. Daarom is het voor mij belangrijk om (eindelijk) alle data eens secure thuis weg te kunnen zetten zonder al te veel omkijken. De fileserver hoeft niet 24/7 aan te staan.

Kortom: mijn kennis gaat vooral over desktop en client computers, maar servers heb ik geen verstand van.
Kan jij mij helpen een leuke goedkope thuisserver te bouwen?

Beste antwoord (via boatfreak op 04-12-2016 21:35)

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-02 20:28

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

boatfreak schreef op zaterdag 3 december 2016 @ 22:46:
@unezra, Ik heb hem zien staan. Misschien inderdaad de betere oplossing... Een geschikt moederbordje en processor zal misschien 50 euro besparen?
Ik denk dat het inderdaad niet veel meer is, als je dat al haalt. Groot voordeel van zo'n kant en klare server is dat je je ook geen zorgen hoeft te maken of alle componenten wel goed bij elkaar passen.

Wat ik zelf heel fijn vind is dat het een behoorlijk klein kastje is dat heel degelijk in elkaar is gezet. Het voelt echt aan als een wat te heet gewassen grote server. Standaard zitten er bijvoorbeeld 2 netwerk poorten op en kun je het systeem op afstand (ILO) beheren. (Hoewel dat laatste in jouw situatie missschien minder nuttig is en voor gebruik van ILO *na* booten van je OS moet je officieel een licentie kopen die in verhouding veel te duur is.)

Officieel passen er dus 4 3,5" disks in, ik weet dat het mogelijk is d'r nog 2 2,5" disks bij te plaatsen. (Er zitten wat vrije SATA porten on-board.) Je hebt daar wat converters voor nodig om de voeding van je 2,5" disks aan te sluiten.

Mocht de CPU op een gegeven moment te krap worden, die is te upgraden. (Zijn veel mensen die dat al gedaan hebben, genoeg informatie over te vinden op internet.)

Directe grafische performance hoef je niet van het ding te verwachten, er zit een nogal magere on-board GPU in die echt puur bedoeld is om je server OS te installeren. Dat is op te lossen. Er zit een half-height PCI-x slot in. Als je niet meer dan 2 netwerk aansluitingen nodig hebt, kun je daar een GPU in stoppen. (Let er wel op dat die niet TE zwaar is, er zit niet een heel zware voeding in.)

Nog even gekeken naar het Microserver topic hier, maar dat is uit 2012. Sterk verouderd dus, er zijn nieuwere modellen Microserver op de markt. (Het huidige coulante model is de Gen8. Er zijn geruchten dat er een Gen9 of Gen10 aan komt, maar dat zijn enkel nog geruchten.)

Oh ja, de Microservers hebben 1 hele harde beperking: Er kan 16G geheugen in. Niet meer. Ik verwacht niet dat ze die restrictie ook met de Gen9 gaan verwijderen omdat ze hem heel specifiek als low-end, goedkope server in de markt zetten. De harde geheugenbeperking lijkt het meest op een extra manier van HP om te voorkomen dat mensen deze machines gebruiken voor situaties waar HP liefst een duurdere tower of rack server voor verkoopt.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Alle reacties

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11:21
Voor ZFS heb je geen nieuwe of dezelfde schijven nodig, de pariteitsschijf van je pool moet wel minimaal zo groot zijn als de grootste dataschijf in je pool. Met de schijven die je nu hebt, moet je dus de 3TB schijf als pariteit gebruiken, en dan zit je aan een pool van max 5TB, niet 6TB. Voor zo'n pool is 8GB RAM nog voldoende, er wordt aangeraden +-1GB RAM te hebben per TB data. Besef wel dat je een RAID-Z pool niet zomaar kunt uitbreiden, je kunt wel een nieuwe pool beginnen maar dan heb je dus meteen meerdere schijven nodig.

Of je ECC nodig hebt voor ZFS is een discussie die al vaak gevoerd is, je hebt nu al ECC RAM dus dan gebruik je het maar beter, maar volgens mij baat het weinig voor een thuisserver.

Volgens mij kun je tweedehands wel een zaakje doen. Neem bv dit moederbord:
V&A aangeboden: Asus P8B WS (prijs mag misschien iets lager)
Met bv deze processor:
V&A aangeboden: Intel Pentium G2030T Tray

Als je ook aan transcoding moet doen voor Kodi, dan heb je wel een wat krachtiger CPU nodig dan die Pentium. Probleem is daar dan weer dat je Xeon 12xx V2 moet vinden dan, want Core processors ondersteunen geen ECC.

Ik veronderstel dat je zelf ook al gezien hebt dat de keuze aan tweedehands moederborden op V&A met ECC ondersteuning verder redelijk klein is.

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

Even twee dingen
- die psu zal nIet bijdragen aan zuinigheid, ik zou naar een nieuwe kijken afgestemd op je behoefte
- wil je zfs met raid z1/z2/z3 gebruiken?

Everything is better with Bluetooth

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-02 08:55
boatfreak schreef op zaterdag 3 december 2016 @ 15:29:

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
De server dient voornamelijk als dataserver, en als mediaserver voor kodi. In het verleden heb ik te maken gehad met corrupte data en verloren data. Daarom is het voor mij belangrijk om (eindelijk) alle data eens secure thuis weg te kunnen zetten zonder al te veel omkijken. De fileserver hoeft niet 24/7 aan te staan.

Kortom: mijn kennis gaat vooral over desktop en client computers, maar servers heb ik geen verstand van.
Kan jij mij helpen een leuke goedkope thuisserver te bouwen?
Je hebt dus een goede back-up nodig en dat is niet alleen een thuisserver.
Elke hardware kan corrupt gaan raken.
ZFS is al beter.
Maar meerdere kopieën zul je toch moeten hebben.

• unezra

unezra

Kom ik weer... :)

Ik zou serieus kijken naar een HP Microserver Gen8. Het Entry model.
Dat kost je iets meer dan 200 EUR inclusief BTW kaal, zonder geheugen, zonder disks en is een van de betere en goedkopere oplossingen op dit gebied.

Het ding heeft 4x3,5" en zonder al te veel gedoe kun je er nog eens 1x 2,5" in stoppen en/of een USB stick.

Ze zijn redelijk energiezuinig, ook echt gebouwd als server en geschikt voor 24/7 gebruik. (Ik zou juist zo'n machine 24/7 aan zetten. Dan is 'ie er altijd als je 'm nodig hebt en kun je 'm taken geven die juist 24/7 draaien.)

Zet er Proxmox op als virtualisatieplatform met ZFS als onderlaag (vergeet snapshots niet) en draai alle functionaliteit die je nodig hebt in een vm. (Zie ook "Het grote proxmox topic: Het grote Proxmox VE topic)

Zie ook wat andere posts die ik recent heb gedaan over de voordelen van virtualisatie (Proxmox), juist voor kleine thuissetups zoals die van jou.

Nadeel: je kunt geen onderdelen die je nu hebt hergebruiken, maar die kun je dan weer inzetten voor een ander leuk hobbyproject. :)

• boatfreak
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09-09-2025
De schijven kan ik dus gewoon gebruiken. Beetje budget optie, maar voor het eerste jaar waarschijnlijk voldoende. Deze zou ik later kunnen upgraden als dat nodig is.

Ik vraag me eigenlijk af wat een leuke en goedkope moederbord/processor combi is voor dit gebruik.

@unezra, Ik heb hem zien staan. Misschien inderdaad de betere oplossing... Een geschikt moederbordje en processor zal misschien 50 euro besparen?

@jeanj, PSU's hebben (hadden?) wel degelijk een effeciency-curve. Maar ik doelde voornamelijk op het feit dat ik de PSU nog even kan hergebruiken gezien het budget :) ZFS met raid Z1 lijkt me voldoende.

Acties:
  • Beste antwoord

• unezra

unezra

boatfreak schreef op zaterdag 3 december 2016 @ 22:46:
Ik denk dat het inderdaad niet veel meer is, als je dat al haalt. Groot voordeel van zo'n kant en klare server is dat je je ook geen zorgen hoeft te maken of alle componenten wel goed bij elkaar passen.

Wat ik zelf heel fijn vind is dat het een behoorlijk klein kastje is dat heel degelijk in elkaar is gezet. Het voelt echt aan als een wat te heet gewassen grote server. Standaard zitten er bijvoorbeeld 2 netwerk poorten op en kun je het systeem op afstand (ILO) beheren. (Hoewel dat laatste in jouw situatie missschien minder nuttig is en voor gebruik van ILO *na* booten van je OS moet je officieel een licentie kopen die in verhouding veel te duur is.)

Officieel passen er dus 4 3,5" disks in, ik weet dat het mogelijk is d'r nog 2 2,5" disks bij te plaatsen. (Er zitten wat vrije SATA porten on-board.) Je hebt daar wat converters voor nodig om de voeding van je 2,5" disks aan te sluiten.

Mocht de CPU op een gegeven moment te krap worden, die is te upgraden. (Zijn veel mensen die dat al gedaan hebben, genoeg informatie over te vinden op internet.)

Directe grafische performance hoef je niet van het ding te verwachten, er zit een nogal magere on-board GPU in die echt puur bedoeld is om je server OS te installeren. Dat is op te lossen. Er zit een half-height PCI-x slot in. Als je niet meer dan 2 netwerk aansluitingen nodig hebt, kun je daar een GPU in stoppen. (Let er wel op dat die niet TE zwaar is, er zit niet een heel zware voeding in.)

Nog even gekeken naar het Microserver topic hier, maar dat is uit 2012. Sterk verouderd dus, er zijn nieuwere modellen Microserver op de markt. (Het huidige coulante model is de Gen8. Er zijn geruchten dat er een Gen9 of Gen10 aan komt, maar dat zijn enkel nog geruchten.)

Oh ja, de Microservers hebben 1 hele harde beperking: Er kan 16G geheugen in. Niet meer. Ik verwacht niet dat ze die restrictie ook met de Gen9 gaan verwijderen omdat ze hem heel specifiek als low-end, goedkope server in de markt zetten. De harde geheugenbeperking lijkt het meest op een extra manier van HP om te voorkomen dat mensen deze machines gebruiken voor situaties waar HP liefst een duurdere tower of rack server voor verkoopt.

Pagina: 1