Jaren terug heb ik een Q6600 op een p35c-ds3r gezet. Lang van genoten, maar toch aan vervanging toe. Daarom wil ik de kast en voeding hergebruiken voor een thuisserver en eigenlijk overstappen naar een laptop. Na wat lezen merk ik dat een server wel een heel ander verhaal is als een DIY desktop. Ik heb een aantal raspberry pi achtige boardjes draaien. Daarom zou een zuinige centrale fileserver een stuk makkelijker zijn. In de eerste instantie wilde ik de Q6600 simpelweg undervolten en gaan gebruiken, maar deze heeft geen ECC ondersteuning. Een alternatief waar ik aan dacht is een bananapi board met openmediavault. Maar ik weet niet hoe safe ik de data hier weg kan schrijven. Ik hoor daarnaast goede dingen over ZFS dus een "echte" pc lijkt me meer geschikt.
Ik zoek een?
moederbord, en processor geschikt voor ECC ram en freenas. In de eerste instantie voor zo'n 6TB aan data.
Ik heb beschikbaar voor hergebruik?
- 2x 4Gb DDR3 ECC compatible ram [icidu si-707218]
- 600W psu van corsair
- aantal schijven 3-2-2-1 TB (zijn waarschijnlijk nieuwe, dezelfde schijven nodig?)
- tower chasis met ruimte voor 10 schijven
Wat is je budget?
Budget-vriendelijk, 2ehands is een prima optie.
Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Intel schijnt geschikter te zijn voor linux achtige systemen, verder geen voorkeur
Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
De server dient voornamelijk als dataserver, en als mediaserver voor kodi. In het verleden heb ik te maken gehad met corrupte data en verloren data. Daarom is het voor mij belangrijk om (eindelijk) alle data eens secure thuis weg te kunnen zetten zonder al te veel omkijken. De fileserver hoeft niet 24/7 aan te staan.
Kortom: mijn kennis gaat vooral over desktop en client computers, maar servers heb ik geen verstand van.
Kan jij mij helpen een leuke goedkope thuisserver te bouwen?
Ik zoek een?
moederbord, en processor geschikt voor ECC ram en freenas. In de eerste instantie voor zo'n 6TB aan data.
Ik heb beschikbaar voor hergebruik?
- 2x 4Gb DDR3 ECC compatible ram [icidu si-707218]
- 600W psu van corsair
- aantal schijven 3-2-2-1 TB (zijn waarschijnlijk nieuwe, dezelfde schijven nodig?)
- tower chasis met ruimte voor 10 schijven
Wat is je budget?
Budget-vriendelijk, 2ehands is een prima optie.
Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Intel schijnt geschikter te zijn voor linux achtige systemen, verder geen voorkeur
Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
De server dient voornamelijk als dataserver, en als mediaserver voor kodi. In het verleden heb ik te maken gehad met corrupte data en verloren data. Daarom is het voor mij belangrijk om (eindelijk) alle data eens secure thuis weg te kunnen zetten zonder al te veel omkijken. De fileserver hoeft niet 24/7 aan te staan.
Kortom: mijn kennis gaat vooral over desktop en client computers, maar servers heb ik geen verstand van.
Kan jij mij helpen een leuke goedkope thuisserver te bouwen?