Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimiw
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11-05 18:24
Hey iedereen,

Ik heb al veel gelezen maar overduidelijk nog niet genoeg anders had ik dit niet hoeven vragen maar ik kom er echt niet uit.

Ik wil mijn Server 2003 Raid 5 bak vervangen voor een NAS. Heb simpele wensen maar toch is de keuze moeilijk.

Wat ik wil doen is het volgende:

-VPN
-Downloaden/Par/Rar
-SMB shares hebben richting Kodi (geen transcoding, dit gebeurt op Kodi bak)
-Media sharen over WAN naar maximaal 3 locaties.

Bij het laatste punt word de keuze moeilijk. Ik heb denk ik geen transcoding nodig want ik heb 500/500 glasvezel. Ik wil op 2 werk locaties en bij schoonouders kunnen streamen vanaf Android/ios naar Chromecast en mss een Nvidia Shield.

Nu lees ik veel over Plex maar het lijkt me eigenlijk dat DS Video / Qfile toch ook aan deze eisen moet voldoen? Dan zou hardware transcoding zelf tot de mogelijkheden behoren of mis ik nu echt iets?

Ik betaal liever nu iets meer dat ik toekomst proof ben en ik geen hickups heb. Ik zat te denken aan oplopend in prijs :

Synology DS416j (indien de transcoding echt niet nodig is)
DS416 Play
Qnap Ts-453A
DS916+

Flinke verschillen in prijs en mij onduidelijk wat nu echt nodig is voor een soepele ervaring voor mijn relatief lage eisen.

Beste antwoord (via Jimiw op 11-12-2016 12:39)

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14:22

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Als je verwacht je 500Mbit te kunnen halen met downloaden van usenet moet je gaan voor een model met krachte cpu zoals de DS916+ of de Qnap Ts-453A.
Beide hebben een Quadcore X86 CPU waarmee je >30MB/s zult halen. Veel ARM gebaseerde modellen zijn relatief traag met usenet, parren etc.

Op mijn vader zijn 215J duurt het repareren van een 8GB bestand zo 1-2 uur, op mijn pc gebeurt dat binnen 1 minuut, op mijn 1815+ (vergelijkbaar met de 916+ qua CPU power) enkele minuten.

[ Voor 26% gewijzigd door Tortelli op 04-12-2016 10:39 ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• z1rconium
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 23-02 09:13
Dat je 500/500 glas hebt is niet relevant voor wel/niet transcoding. Het gaat om de client. Gebruik je iOS of een browser en je hebt niet de juiste codec in je files, dan vind er transcoding plaats.

In het geval van een Chromecast, speel een film met DTS/AC3 af en er zal ook transcoding plaatsvinden, gezien daar geen ondersteuning voor is, hetzelfde gaat op voor subtitles.

DS416 Play met DS Video heeft hardware ondersteuning voor transcoding maar dat komt met gebreken. Plex heeft geen support voor die hardware ondersteuning helaas.

Het is vrij simpel: de meeste NAS-en kunnen transcoding niet aan. De 416 Play heeft een sterkere CPU waar het misschien wel mee lukt, de j-versie zeker niet omdat het een ARM processor is.

Wat dan ook op zijn beurt weer simpel kan zijn: VPN, connect naar je NAS en speel je content via een Kodi client.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Tortelli

Tortelli

Als je verwacht je 500Mbit te kunnen halen met downloaden van usenet moet je gaan voor een model met krachte cpu zoals de DS916+ of de Qnap Ts-453A.
Beide hebben een Quadcore X86 CPU waarmee je >30MB/s zult halen. Veel ARM gebaseerde modellen zijn relatief traag met usenet, parren etc.

Op mijn vader zijn 215J duurt het repareren van een 8GB bestand zo 1-2 uur, op mijn pc gebeurt dat binnen 1 minuut, op mijn 1815+ (vergelijkbaar met de 916+ qua CPU power) enkele minuten.

[ Voor 26% gewijzigd door Tortelli op 04-12-2016 10:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 27-05 21:44
Merk maakt inderdaad niet uit met deze eisen. Kijk eens naar beide software pakketten en kijk dan welke het beste bij je aansluit. Van beiden is een demo beschikbaar.

Verder: Synology _/-\o_ O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimiw
Thanks voor de info.

Heb voor mezelf besloten dat het sowieso een Synology word. Nu nog de juiste kiezen.

@Tortelli: Ik verwacht niet 500 te kunnen downloaden. Ik vermeldde die upload enkel voor het upstreamen van Full HD films. Maar nu blijkt dat ik alsnog de audio zal moeten transcoden.

Beide hebben zelfde rating mbt transcoding maar zou de DS416Play echt in staat zijn 3 streams gelijktijdig te transcoden en ook nog acceptabel te par,rarren. Of zou elkaar dat niet heel veel schelen?

@z1rconium: Wat bedoel je met dat DSVideo met gebreken gepaard gaat? Het gaat enkel om schoonouders af en toe en ik op mijn werk die iets naar de Tv chromecast vanaf een Android toestel. In hoeverre zou dit anders zijn dan Plex (ivm transcoding geniet DS Video de voorkeur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• incomer
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14:11
Jimiw schreef op zondag 4 december 2016 @ 21:26:
Thanks voor de info.

Heb voor mezelf besloten dat het sowieso een Synology word. Nu nog de juiste kiezen.

@Tortelli: Ik verwacht niet 500 te kunnen downloaden. Ik vermeldde die upload enkel voor het upstreamen van Full HD films. Maar nu blijkt dat ik alsnog de audio zal moeten transcoden.

Beide hebben zelfde rating mbt transcoding maar zou de DS416Play echt in staat zijn 3 streams gelijktijdig te transcoden en ook nog acceptabel te par,rarren. Of zou elkaar dat niet heel veel schelen?

@z1rconium: Wat bedoel je met dat DSVideo met gebreken gepaard gaat? Het gaat enkel om schoonouders af en toe en ik op mijn werk die iets naar de Tv chromecast vanaf een Android toestel. In hoeverre zou dit anders zijn dan Plex (ivm transcoding geniet DS Video de voorkeur)
Mocht je er iets moeite in willen steken zou je ook een naar openmediavault / Freenas kunnen kijken om zelf een servertje te bouwen. (of zelfs xpenology als je de omgeving van synology fijn vindt)

Voordeel hiervan is dat je voor het budget van een synology al leuke hardware kan hebben die het transcoden doormiddel van plex wel echt aan kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli

Tortelli

Kun je niet veel beter het hele transcoden voorkomen?. Ik vind het zo'n nutteloos (CPU afhankelijk) iets eerlijk gezegd?. Je kunt vanuit KODI direct een ftp server benaderen (of via SSH), Chromecast ken ik niet goed genoeg.
Dit kun je zelfs met een Raspberry Pi 2 of 3 prima werkende krijgen.

Met jou internet snelheid moet het geen probleem zijn, zelfs met 12Mbit upload kon ik via ftp een film vanuit mijn ouders naar mezelf streamen een X jaar geleden.

In het buitenland is de hele optie waarschijnlijk nutteloos, als ik voor het werk weg ben neem ik altijd spul offline mee omdat internet vaak te crappy of onbetrouwbaar is fatsoenlijk te streamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimiw
Sorry voor de late reactie.

Met oog op de toekomst ga ik maar gewoon voor een DS916+. Beter nu paar centen extra betalen ipv over 2 jaar compleet nieuwe moeten kopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lootbox
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 27-05 10:51
Jimiw schreef op zondag 11 december 2016 @ 12:38:
Sorry voor de late reactie.

Met oog op de toekomst ga ik maar gewoon voor een DS916+. Beter nu paar centen extra betalen ipv over 2 jaar compleet nieuwe moeten kopen
Wan media-sharen naar 3 lokaties tegelijk gaat niet lukken met de DS916+. Onvoldoende cpu-power. Mijn 453A kan één stream aan van buitenaf. Uiteindelijk er voor gekozen om een systeem er naast te bouwen met een i7-6700k aan boord. ^.^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli

Tortelli

Als je moet transcoden zal dat wel een probleem zijn, 3x ~10Mbit te gelijk streamen zou niet zo'n probleem moeten zijn.
Pagina: 1