probleem elektriciteit

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 04-06 12:57
Gisterenavond had ik een raar probleem in de stal met de elektriciteit:

er komt een kabel toe (5G2.5) die in het huis op een 20A 3fase 400V zekering zit (3fase + N). In de stal hangt een zekeringkastje met hierin een verliesstroomschakelaar (30mA) en 3 zekeringen. De zekeringen zitten elk op een fase en geven dus elk 230V.
Het geheel werkt perfect gedurende een kleine 2 jaar.
Gisteren in de namiddag was er een aannemer aan het slijpen en opeens valt de lamp uit (op zelfde zekering) en ook z'n slijpschijf. Maar de zekering was niet gesprongen en ook de verliesstroomschakelaar niet. Na een minuutje is alles terug aan. Dit is 3 keer voorgekomen.

Even later zag ik dat de voeding van m'n robomow niet meer werkte (en later gehoord dat het toestel die de schrikdraad doet ook defect was).
Gisterenavond nog de voeding gewisseld van de robomow en die werkte terug toen ik ze instak.
Maar blijkbaar is er een 10tal min later terug een probleem geweest: de lampen gingen blijkbaar even uit (vernoemen van de persoon die toen aanwezig was) en aan en het vervangtoestel van de schrikdraad ging ook kapot. Ook de robomow voeding is dan vermoedelijk kapot gegaan.
Opnieuw geen enkele zekering gesprongen of verliesstroomschakelaar uitgevallen.

Deze ochtend heb ik alles eens nagekeken: geen visuele schade aan kabels, geen water/condens zichtbaar in de verbindingsdozen etc.

Enige puntje: bij het aanzetten van de zekering waar het schrikdraadtoestel opzat (die dus nu niet meer aanwezig is) begint de verliesstroomschakelaar lichtjes te zoemen als de tl lampen achter die zekering branden. Bij het aanzetten van die zekering (met 4 tl lampen aan) dan zakt de spanning op die zekering ongeveer 10V (210 a 215 ipv 220 a 225, het is wel een kabel van 50m (3g 2.5) die erachter hangt)

Iemand een idee wat er kan mislopen?

Beste antwoord (via Promy op 03-12-2016 16:58)

• theuser
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 03-01 19:20
Hallo Promy,
Ik denk aan ergens een slecht contact in de NUL!!
Er is dan geen verlies stroom of te grote stroom door een zekering.
Maar de verdeling van spanningen kan ernstig uit balans komen 0-400V is mogelijk.
Een verbruiker die voor 230V ontworpen is overleeft 400V meestal niet.

Het beste lijkt mij tijdelijk alle verbruikers afkoppelen en de aanvoer afschakelen.
Dan alle nul aansluitingen controleren! (goed aangedraaid en of oxidatie of gebroken ergens).

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• theuser
Hallo Promy,
Ik denk aan ergens een slecht contact in de NUL!!
Er is dan geen verlies stroom of te grote stroom door een zekering.
Maar de verdeling van spanningen kan ernstig uit balans komen 0-400V is mogelijk.
Een verbruiker die voor 230V ontworpen is overleeft 400V meestal niet.

Het beste lijkt mij tijdelijk alle verbruikers afkoppelen en de aanvoer afschakelen.
Dan alle nul aansluitingen controleren! (goed aangedraaid en of oxidatie of gebroken ergens).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
Thanks, daarnet de schroeven van de verliesstroomschakelaar proberen aan te spannen en de nul kon ik inderdaad bij aandraaien.... vermoedelijk iets los gekomen tijdens de werken iets verder (trillingen). Al de rest zat super vast.
Na deze handeling had ik mooi 230v (iets meer dan ervoor) op de 3 fases, net zoals in huis (upstream). Ik vermoed (en hoop) dat het daarmee is opgelost... maandag toch eens de verzekering bellen....

Zou de voeding van de robomow nog te repareren zijn? Zekering was gesprongen intern maar bij vervangen springt ze opnieuw bij aanzetten stroom. Geen visuele schade op de printplaat.

[ Voor 17% gewijzigd door Promy op 03-12-2016 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Laatst online: 23:59

SA007

Moderator Tweaking
Bij een losse nul kan je spanning 'opeens' 400VAC zijn ipv de normale 230.

Als dat gebeurd is kan die voeding best heel hard stuk zijn.

Mijn vermoeden zou zijn een harde kortsluiting op de primaire mosfet, maar dat zou je moeten meten.
Alleen meten aan geschakelde voedingen is moeilijk, geen hele grote kans dat je het probleem vind.

Zou eerst eens kijken wat een vervanging kost, vaak is het het niet waard dagen te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theuser
Mooi dat het opgelost lijkt te zijn.

Vermoedelijk is die voeding nog wel te repareren maar wordt moeilijk als je niet weet wat je aan het doen bent.

NIET aansluiten maar meten waar de kortsluiting zit, (vermoedelijk een VDR of FET mogelijk ook de gelijkrichter en primaire Condensator) .
Na vervanging zou hij het best weer kunnen doen maar garantie heb je niet.

Vermoedelijk zat deze aansluiting al iets los en had dus een overgang's weerstand.
Na aansluiten van een groot verbruiker wordt deze warm en gaat vonken.
Hierdoor wordt de weerstand groter of onderbreekt helemaal.

Ik zou voor de zekerheid toch de verliesstroomschakelaar spannings vrij maken en daarna de nul draad even verwijderen en kijken of deze wel goed schoon is.
Zo niet even opnieuw aanstrippen en weer goed vast zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
daarnet eens rondgekeken en een vervangende voeding kost tussen de 140 en 155 euro, wat toch niet zo heel weinig is voor een 35V 3A voeding.

Ik vermoed niet dat ik garantie kan claimen voor zoiets (zeker niet aangezien ik gisterenavond een nieuwe meekreeg...)

Net even wat beter zitten rondkijken op de print en ik zag toch een stuk met visuele schade . Het betreft het blauwe element op onderstaande foto. met opschrift MYG 10K471 (nog 1 letter voor de M die ik niet kan lezen.) ik vermoed dat dit een vdr is?

Als ik meet tussen de 2 pinnen (gemonteerd) dan zit er 15.4ohm tussen. Weliswaar meet ik dan ook tussen het gele element en ook over een spoel
Afbeeldingslocatie: http://www.hetgrensland.be/zekering.jpg
Nog wat foto's van de voeding linkje1 linkje2 linkje3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17:32

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

VDR is defect en wrs die grote elco ook. Die spoelen zijn ontstoorspoelen. Die zwarte schijf zal een ntc zijn. Ik vermoed dat heel het primaire gedeelte een stoot heeft gehad en alles wat niet tegen +450VDC kan zal wel kapot zijn.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
De zwarte schijf is idd een ntc (opschrift ntc 5d-13)
De grote elco is 150uF en 400V, die ziet er (visueel) nog ok uit (niet opengegaan bovenaan)
Is het een optie om de VDR en fuse te vervangen en te testen? of kan ik nog anders dingen nakijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theuser
Soldeer dat blauwe ding er uit en kijk wat er op de print staat dit zou ook een condensator kunnen zijn om storingen te onderdrukken.

Vervang de zekering en meet of je nog kortsluiting hebt .
Eventueel de 4diodes (in het grote zwarte gelijkrichter blok meten en of de grote condensator geen kortsluiting maakt.

Als het een condensator is en je hebt na verwijdering geen sluiting meer kun je proberen of er na aansluiting op 230V weer 35Volt op de uitgang komt
Als het een VDR is zul je hem moeten vervangen voordat je kans maakt dat de voeding weer werkt!

NTC en VDR lijkt mij een beetje dubbel op dus denk dat het blauwe onderdeel een condensator is !

Met een beetje mazzel is het allen deze condensator (en zekering).

P.S. dat blauwe ding is gebarsten dus defect!!!

Even een waarschuwing als na het aansluiten van de 230V de zekering heel blijft kan op de 150uF/400V een hoge gelijk spanning staan ook als de spanning er weer af is!!!!

Dus dan niet aanraken of meten maar een paar dagen laten liggen of de condensator anders ontladen .

[ Voor 18% gewijzigd door theuser op 03-12-2016 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:40

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

NTC en VDR kunnen wel degelijk in dezelfde voeding zitten, ze hebben een ander doel. De NTC is om inschakelpieken op te vangen (dus bescherming naar buiten), de VDR is voor het opvangen van stroompieken.

De zwarte is sowieso een NTC (staat er nota bene op), gezien de vorm en plaats moet de blauwe schijf wel een VDR zijn.

Daarnaast is de kans groot dat de zekering doorgebrand is. (het zwarte rechthoekige blokje)
Als de VDR (de gebarsten blauwe schijf) snel genoeg heeft gereageerd, dan is die volledig doorgebrand voor andere componenten schade hebben kunnen oplopen. Eerste, simpele stap is daarom om die VDR en zekering te vervangen en te testen of de voeding nog werkt.

[ Voor 10% gewijzigd door deepbass909 op 03-12-2016 23:16 ]

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
Bedankt voor de hulp!
Het is inderdaad een vdr want er staat MOV1 op de pcb.
Hoe cruciaal zijn die dingen qua waarde? Op deze staat er MYG 10K471, maar bij conrad of rs kan ik hem niet vinden. Volgens datasheet zou dat staan voor 10mm , K +-10% en 471= 470V nominal voltage at 1mA DC. klopt het dat deze of deze dan een correct alternatief is? (eerste is wat groter)
Nu de zekering en vdr eruit is, is er geen kortsluiting meer tussen de 2 sporen waar de vdr opstond.
over de ntc meet ik wel maar 4.5ohm (nog op het pcb), maar dat zou kloppen met de specs van 5ohm lijkt me)

[ Voor 38% gewijzigd door Promy op 04-12-2016 21:13 ]

Pagina: 1