Slecht ziend... graag advies!

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boy4forums
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 05-08-2021
Mijn vraag:

Beste allen,

Ik ben slechtziend, ik kan met één oog kijken. Met dit oog (rechts) zie ik ongeveer 70 procent. Ik heb een vrij sterke leesbril voor het ene oog waarmee ik kan zien.
Het linkeroog heeft een hoornvliestransplantatie ondergaan; voorlopig zal ik daar niet veel mee kunnen zien (misschien over 1, 5 jaar iets meer dan nu).
Ik moet het vooral met het rechteroog doen, maar daar heb ik dus ook niet zo'n heel relaxed zicht mee.
Het staat en valt dus met het rechteroog, die moet alles doen.

Ik ben bezig met een studie, een vrij zware universitaire studie. Ik moet heel veel lezen (en schrijven).
Ik kom er niet onderuit dat ik een laptop moet hebben, want wegens omstandigheden (pre-master student) heb ik geen toegang tot de pc's op de uni. Wel kan ik met een laptop een gast-account krijgen waardoor ik kan internetten en in het algemeen kan werken.

In de Apple store in Amsterdam heb ik ervaren dat de 15 inch macbook pro goed te doen is. Ik kan er lang op kijken zonder dat mijn ene oog waarmee ik kan zien, snel vermoeid raakt. Maar dat is de situatie in de Apple winkel, hoe het thuis zou zijn weet ik niet. Of hoe het op de uni zou bevallen, weet ik ook niet. Ik weet ook niet of het Retina scherm problemen kan opleveren bij bepaald daglicht. Zou ik zo ie zo misschien moeten nadenken over een mat scherm of maakt dit in wezen niet uit?

De laptop moet mijn desktop gaan vervangen.
Als ik geen 15 inch laptop neem, dan neem ik een 13 inch, maar die moet dan aangesloten worden op een goed scherm, minimaal 24 inch. Te denken valt aan een combi van macbook pro 13 inch met... welk scherm?! Advies welkom.

De laptop moet dus vaak mee naar de uni. Verder ga ik vanaf volgend jaar 1 keer per week langdurig treinen, ook dan zou ik de laptop willen gebruiken. Het treinen zal voor 1 jaar zijn (1 keer per week, enkele reis 2,5 uur).

SAMENVATTING VRAAG:
1. welk formaat laptop, 15 inch of 13 inch?
2. Merk laptop: ik heb tot nu toe alleen Apple bekeken. Andere merken aan te bevelen voor slecht zienden?
3. Als ik geen 15 inch laptop kies, en dus voor een 13 inch ga, welke 24 inch scherm (of groter) is aan te raden voor iemand in mijn conditie? Ik realiseer mij wel dat een scherm op de uni niet dezelfde kan zijn als een scherm die ik thuis zal hebben.

Budget:
Rond de 1.500 euro. En voor een hele goede, langdurige oplossing voor mijn oogproblematiek, wil ik ook meer uitgeven, maar dan kan ik bijvoorbeeld geen extra's kopen zoals een hoes voor de laptop, extra kabels, een verzekering voor de laptop, een printer etc.
Totaal budget (dus echt maximaal opgerekt inclusief alle extra's) is 2.000 euro.

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Ik gebruik alleen het internet en het programma Word om teksten en papers te schrijven.
Op een laptop zou ik, vanwege mijn studie, 2 wordpagina's naast elkaar kunnen willen openen. Of een word pagina en een internet pagina naast elkaar, zodat ik dingen kan opzoeken of copy-pasten etc.

Op het internet doe ik veel googlen, Uitzending gemist kijjken (ik heb geen tv thuis) en Netflix kijken.
Daarnaast is mijn huidige pc (een Dell XPS 8300) aangesloten op een receiver met boxen van Keff 9.2 voor het geluid. Nogal ouderwetse opstelling, maar goed, ik heb totaal geen verstand van geluidsinstallatie mogelijkheden voor een laptop. Ik hou van goed geluid als ik naar muziek luister of naar een film kijk.

Ik speel geen spelletjes op de computer en ook niet op de telefoon.

Ik vind goed zicht op een scherm heel belangrijk en goed geluid ook.

Ik heb nog nooit een laptop gehad. Ik vermeed het altijd, omdat ik nogal wat schouderklachten heb en in het verleden rsi heb gehad.

De laptop moet voor mij erg LANG mee gaan, want ik heb geen geld, tijd of zin om mij regelmatig te moeten verdiepen in een andere laptop. Daarom moet ik misschien ook nadenken om de laptop te verzekeren tegen diefstal, maar hierin moet ik mij nog verdiepen (advies in deze ook welkom).
Dus: mocht de laptop gestolen worden dan heb ik zeker niet het geld om weer snel een nieuwe te kopen.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Apple macbook pro 13 inch en 15 inch. Heb ik in de winkel uitgeprobeerd.
Ik sta ook open voor Windows, als de laptop maar rust geeft aan mijn oog en als ik maar goed kan lezen op het scherm met één oog.
De reden dat ik een voorkeur heb voor Apple is dat ik geen zin heb in dat de laptop crashed of andere problemen geeft. Ik moet het apparaat soepeltjes kunnen gebruiken, zonder te stressen dat het stuk kan gaan etc.

HEEL VEEL DANK voor de tips en adviezen!! _/-\o_

Ik lees ook graag reacties van mensen die ook oogproblemen hebben of moeite hebben met lezen en/of slecht zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mick1990
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Waar ik vooral aan moet denken is het spiegelende scherm van de Macbooks. Bij zo'n scherm moet je bij fellere lichtomstandigheden, zoals lampen en zonlicht dat er direct op schijnt, de helderheid hoger zetten vergeleken met matte schermen wil je nog een beetje goed kunnen lezen en niet jezelf willen zien in de spiegel. En dat kan mogelijk een probleem opleveren: hoe feller de helderheid des te meer blauw licht waardoor je ogen sneller vermoeid kunnen raken.

Ik heb zelf mijn ogen laten laseren voor bijziendheid en heb nu last van de bijwerking dat ik slecht tegen fel licht kan. Mijn ogen worden dan snel vermoeid, ga dubbelzien en krijg snel last van droge ogen. Momenteel werk ik gewoon op een mat beeldscherm en vergeleken met de iMac met gratis spiegel die ik had is dat echt een verademing voor mijn ogen. Ik kan nu gewoon de hele dag achter de computer zitten zonder last te hebben van vermoeide ogen. Maar dat is per persoon uiteraard verschillend.

Een beeldscherm met een matte coating is gewoon veel rustgevender voor de ogen. Ik zou dat zeker mee laten meewegen in je aankoop. Succes!

WP: Mitsubishi SUZ-SWM40 VA + EHST20D-VM2D | WTW: Zehnder E300

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boy4forums
Ha Mick 1990,

Bedankt voor het advies.
Welke laptop gebruik jij nu van welk merk?
Of heb je geen laptop maar gebruik je een pc?

Mijn oogproblemen zijn trouwens vergelijkbaar met die van jou, en ook om dezelfde reden ontstaan.
Ik kan slecht tegen blauw licht.
De "gratis spiegel" van Apple is in die zin misschien toch niet zo verstandig... :-(

[ Voor 45% gewijzigd door boy4forums op 03-12-2016 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mick1990
  • Niet online
Ik heb inderdaad geen laptop maar een Mac Mini. Wat je natuurlijk ook eventueel kunt doen is toch een Macbook kopen en voor thuis een monitor met een matte coating. Zelf ben ik er in ieder geval wel van overtuigd dat ik nooit meer een monitor wil hebben met glossy coating. Niet voor niets dat dat voor kantoorwerk verboden is door de arbowet ;) Een uur nonstop op een iPad en ik heb direct hoofdpijn voor de rest van de dag.

Een ander dingetje waar je ook rekening mee dient te houden is dat bij monitoren met PWM hoe lager de helderheid van de monitor, des te groter de kans dat je last kunt krijgen van PWM-flicker, vooral bij goedkopere beeldschermen. Zie hier een vergelijking: YouTube: Monitor Flicker Test - PWM vs non-PWM PWM-flickering is echt ontzettend vermoeiend voor je ogen en het erge is dat je het zelf niet kunt zien. Maar als ik een beetje rond google lijkt bijna alles tegenwoordig wel PWM-vrij te zijn. Maar als je een bepaalde laptop op het oog hebt zou ik het wel even onderzoeken of bij de fabrikant navragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boy4forums
Oei... wat een gedoe! Veel werk om mij erin te verdiepen, allemaal nieuwe termen en begrippen waar ik nog niet zo veel van weet. Wel bedankt voor de linkjes, het is een begin punt.
Maar! Ik heb nogal haast met de aanschaf. Waar werk jij momenteel mee (hoe lang geleden aangeschaft)? Dan gebruik ik dat als verdere oriëntatiepunt. Scheelt een hoop onderzoek werk ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xh3adshotx
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-02-2023
Je zou eventueel ook nog anti-relfectie folie kunnen aanbrengen op je MacBook scherm: http://www.smartfolie.com/ (zelf geen ervaring mee)

[ Voor 10% gewijzigd door xh3adshotx op 03-12-2016 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luca
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 08-05 23:56
Eens met hierboven, dat kun je zeker overwegen.

Moet je wel even kijken naar een van fatsoenlijke kwaliteit, want daar zit ook wel weer een verschil in. De een zal weinig verschil geven behalve het matte toevoegen, terwijl sommige juist weer last hebben van color shifting onder bepaalde hoeken of zo'n regenboog effect.

Gewoon even kijken naar wat recensies en dan een keuze maken.

Overigens, Macbooks hebben wel al een anti-reflecterende coating over het scherm waardoor ze al minder spiegelend zijn dan menig andere schermen.

[ Voor 16% gewijzigd door Luca op 03-12-2016 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Schermkwaliteit is voor jou ESSENTIEEL!.
Ik weet van de macbooks dat ze erg goede schermen hebben, wel reflecterend wat mogelijk een probleem kan zijn. Enige schermen die ik ken die superieur zijn aan macbooks zijn Pro schermen die je niet in laptops hebt, of OLED die ook niet in laptops beschikbaar zijn.

Kun je niet een mede-student lief aankijken om even zijn/haar macbook te lenen om te kijken of dit voor je werkt? De nieuwe macbooks hebben schijnbaar nog betere schermen (heb zelf een 2014 13" en ik vind het het beste laptop scherm wat ik ooit gezien, ondanks dat ik een hekel heb aan spiegelcoating).

Mocht dat niet lukken en je in de buurt van EIndhoven wonen, dan nodig ik je graag uit om bij me op kantoor een uurtje te komen werken op een macbook 13 (2014) om te kijken of dit wat voor je is.

Bij lenovo heb ik nog nooit een fatsoenlijk scherm gezien dus die zou ik mijden.

Voor een teveel aan blauw zijn er legio software tooltjes om minder blauw en meer rood weer te geven.
Als je interesse hebt, dan laat maar weten en dan zorg ik dat er een tooltje als flux oid op staat.

Persoonlijk lijkt mij een Hoog DPI scherm prettiger dan een laag DPI, maar ik kan niet in je 'handicap kijken' Windows kan niet fatsoenlijk omgaan met hoge DPI, dus indien je van mening bent hoog DPI prettiger is voor jou kom je eigelijk automatisch bij een macbook uit. (tenzij je wilt tweaken en van een windows laptop een linux bak maakt).

Voordeel van een macbook is ook dat ze technisch duurzamer en waardevast zijn dan windows laptops, de aanschafprijs is significant hoger maar de TCO (total cost of ownership) ligt vaak lager.

[ Voor 37% gewijzigd door eL_Jay op 03-12-2016 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boy4forums
Bedankt voor de adviezen xh3, Danny en el_Jay!

@ el_Jay: bedankt voor het aanbod om langs te komen! Ik woon helemaal in het Noorden van het land, dus Eindhoven is niet echt in de buurt.
In Amsterdam heb ik al wel gewerkt in de winkel op zowel een 13 inch als een 15 inch. Ik moet zeggen: de 15 inch ging mij een stuk makkelijker af, wat betreft langdurig werken (ik heb een paar uur in de winkel gezeten).
Maar langdurig werken op een 13 inch was trouwens geen optie, die hadden ze niet staan boven in de winkel. Alleen beneden, maar daar kun je niet op je gemak lang zitten werken.

Ik geloof ook wel dat de macbooks goede schermen hebben, daar zal men toch wel over nadenken gezien de prijs e.d.

Over die software voor minder blauw, daar heb ik nog nooit van gehoord, dus weer wat geleerd. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mick1990
  • Niet online
Wat ik wel weet is dat de huidige Macbooks allemaal PWM-free zijn, dus dat moet geen probleem opleveren. Een screenprotector met matte afwerking is inderdaad geen gek idee! Dan inderdaad wel een goede nemen met overtuigende reviews. F.lux is ook een fijn hulpmiddel, ik gebruik het al zo lang dat ik helemaal vergeten ben het op te noemen :+ Ik gebruik het dag en nacht op één vaste stand van 5400K

Als je overigens een paar uur op een Macbook hebt gewerkt in de Apple store zonder oogklachten dan lijkt mij dat verder geen probleem zou moeten zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Laatst online: 13-11-2022
Ik zou voor 15 inch laptops gaan met een mat scherm. Heb je minder spiegeling als er een felle lichtbron is. Het grotere scherm kijkt ook rustiger dan een priegelig 13 inch scherm met hoge resolutie.

Misschien is deze iets voor je? pricewatch: HP EliteBook 850 G3 T9X19EA

Een 15,6 inch HP Elitebook. Heeft een mat scherm, goede bouwkwaliteit en is licht van gewicht. De stevige bouw is ideaal voor veel meeslepen in de trein en op de universiteit. Als student kan je ook korting krijgen bij HP in hun webshop. Scheelt je geloof ik 10% op het aanschaf bedrag.

HP geeft standaard hun 3/3/3 garantie op deze modellen, dus vrijwel je gehele studie zal je garantie hebben op de laptop.

Voor thuis kan je er nog bij overwegen:
pricewatch: HP UltraSlim Dock 2013
pricewatch: HP EliteDisplay E232 Zwart

Dan kan je de laptop als een desktop gebruiken als je thuis bent. Je kan dan werken op de 23 inch monitor. Het past allemaal binnen het maximale budget van 2000 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boy4forums
Thanks CMD-Snake, heel concreet advies. Heb je, heel toevallig, ook een vergelijkbaar idee maar dan met een DELL opstelling? Volgens mij is Dell iets beter van kwaliteit dan HP (maar dit weet ik niet zeker)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Laatst online: 13-11-2022
boy4forums schreef op zondag 4 december 2016 @ 15:06:
Thanks CMD-Snake, heel concreet advies. Heb je, heel toevallig, ook een vergelijkbaar idee maar dan met een DELL opstelling? Volgens mij is Dell iets beter van kwaliteit dan HP (maar dit weet ik niet zeker)?
De kwaliteit van HP is goed, de Elitebooks zijn zeer degelijk gebouwd. Daar hoef je het niet voor te laten.

Er is ook een Dell variant te maken:
Laptop: pricewatch: Dell Latitude E5570-W31HX
Dockingstation: https://www.centralpoint....rt-452-11415-num-1704112/ (kan deze helaas niet in Pricewatch vinden)
Scherm: pricewatch: Dell P2417H Zwart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boy4forums
Thanks!
Pagina: 1