Asrock 770 extreme + AMD FX6100, werkt dat? (zonder gezeik)

Pagina: 1
Acties:

• dennis_rsb
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:52
Om een lang verhaal kort te maken.

Hier thuis is nog een amd fx6100 en een asrock 770 extreme 3 vrij. Nu heb ik een amd athlon x2 240 in dat bordje, maar de kracht is wel erg matig (logisch natuurlijk gezien de simpelheid en oudheid van die cpu.

Nu zie ik op de support list http://www.asrock.com/mb/AMD/770%20Extreme3/?cat=CPU van de asrock 770 extreme 3 dat de fx6100 er niet bijstaat. Terwijl er wel diverse Phenoms x6 bijstaan.. nu weet ik wel dat het mobo am3 is en de cpu am3+ maar toch.

Zou het werken, of is de kans groot dat ik cpu en/of mobo kapot maak daarmee? Zover ik zie is de TDP van de fx6100 niet extreem hoog. En stel jullie zeggen, dat gaat lukken, zou ik de variabele kloksnelheid zo laten 3.3-3.9 ghz of vast (lager) zetten? pricewatch: AMD FX-6100 Boxed

Ik waardeer jullie hulp, ik zou het heel leuk vinden als het kan, maar niet ten koste van alles. Maar als jullie zeggen waarom het niet kan met beargumentatie, dan leer ik daar weer van.

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Het zal om meerdere redenen niet werken. Zo heeft het BIOS geen ondersteuning voor de CPU en zal die dus niet herkend worden en er zijn daarnaast ook nog meerdere fysieke beperkingen aan het moederbord waardoor het niet mogelijk is.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• dennis_rsb
-The_Mask- schreef op zaterdag 3 december 2016 @ 10:49:
Het zal om meerdere redenen niet werken. Zo heeft het BIOS geen ondersteuning voor de CPU en zal die dus niet herkend worden en er zijn daarnaast ook nog meerdere fysieke beperkingen aan het moederbord waardoor het niet mogelijk is.
Hmm oke, want was ook gaan googlen en las dat er wel mensen een am3+ bulldozer cpu in een normaal am3 bordje werkend kregen. Nja ik herinner me wel dat ik ooit een ik geloof pentium e5200 werkend kreeg in een moederbord wat hem officieel niet ondersteunde. Maar dat was uiteraard beide socket 775.

• -The_Mask-
  • Niet online
Je kunt de FX6100 ook verkopen en een Phenom II X6 terug kopen dan kost het je waarschijnlijk niks extra's.

AMD Nieuwsdiscussie

• dennis_rsb
-The_Mask- schreef op zaterdag 3 december 2016 @ 11:06:
Je kunt de FX6100 ook verkopen en een Phenom II X6 terug kopen dan kost het je waarschijnlijk niks extra's.
Is ook een optie, al zou een Phenom II X4 opzich ook al volstaan denk ik. Ik game tegenwoordig weer op de XBOX. De pc zelf is prima nog gewoon goede onderdelen zitten er in, 8 gb geheugen ook en leuk ssd'tje. Alleen die x2 240 is toch wel erger dan ik dacht. 1080p trektie moeilijk op YT, ook met losse videokaart. En ik wil soms ook virtuele machines draaien, en die cpu heeft het al zwaar zat met zichzelf zegmaar.

Wat ook een optie is om een (evt 2dehands) am3+ moederbord te nemen, maar prijstechnisch is het misschien beter wat jij zegt ook. En het voelt niet goed om nog geld te investeren in een oude cpu/socket reeks.

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

-The_Mask- schreef op zaterdag 3 december 2016 @ 10:49:
Dat is bij AMD vrij vaak best wel grappig geregeld.
BIOS support is er niet officieel, maar vaak werken de CPU's wel gewoon probleemloos.

Waar je met AM2/AM3 vaak tegenaan loopt is of de geintegreerde memory controller overeen komt met het moederbord.
Je kan namelijk AM3 CPU's krijgen die ook op AM2+ werken, omdat ze nog een DDR2 controller aan boord hebben. Of je hebt een AM2+ board met zowel DDR2 als DDR3 slots, en dan kan je er ook gewoon een AM3 CPU met alleen een DDR3 controller in prikken.

Kortom, gewoon proberen. Je maakt er niks mee stuk, de sockets zijn elektrisch compatible.
Hooguit dat het niet wil booten, maar daar ben je dan snel genoeg achter.

Edit:
Nog een klein verschilletje is dat een AM2 board officieel niet hoeft te ondersteunen dat de verschillende power aansluitingen naar de CPU op verschillende voltages werken.
AM3 kan dat wel, zodat je vanaf het moederbord per core het voltage kan bijregelen en daarmee efficienter stroom aflevert.
Is geen vereiste voor een AM3 CPU, maar ze worden er ietsjes onzuiniger van (like, 5% ofzo) als je ze in een AM2 socket stopt.

[ Voor 17% gewijzigd door McKaamos op 03-12-2016 11:20 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• -The_Mask-
  • Niet online
McKaamos schreef op zaterdag 3 december 2016 @ 11:15:
[...]
Kortom, gewoon proberen. Je maakt er niks mee stuk, de sockets zijn elektrisch compatible.
Hooguit dat het niet wil booten, maar daar ben je dan snel genoeg achter.
Er zijn dus wel degelijk elektrische verschillen in AM3 en AM3+

AMD Nieuwsdiscussie

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

-The_Mask- schreef op zaterdag 3 december 2016 @ 11:32:
[...]

Er zijn dus wel degelijk elektrische verschillen in AM3 en AM3+
Nou, nee. Wel in de stroomvoorziening die fijnmaziger af te stellen is, maar effectief voor de CPU maakt het niet uit. Het is nogsteeds pin-compatible en het is niet alsof het board ineens hogere voltages gaat sturen dan waar de CPU om vraagt.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• dennis_rsb
Interessant stuk wat je schrijft McKaamos, als dat klopt kan ik het proberen. Als ik niks stuk er mee maak, en als je niks merkt tijdens gebruik van een niet ondersteunde processor (hooguit miss dat de snelheid wat wordt teruggedrongen naar wat de mobo aankan) dan durf ik de uitdaging wel aan.

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:08

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Ik zou wel de laatste bios (of toch zien dat de 1.8 erop staat) erop zetten, moest dat nog niet gedaan zijn ;)

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• dennis_rsb
Dat zou ik
Damic schreef op zaterdag 3 december 2016 @ 12:26:
Ik zou wel de laatste bios (of toch zien dat de 1.8 erop staat) erop zetten, moest dat nog niet gedaan zijn ;)
Dat zou ik even moeten nakijken, indien dat niet gebeurd is kan ik dat doen idd!

Edit: had al de nieuwste bios 1.90

[ Voor 5% gewijzigd door dennis_rsb op 03-12-2016 13:34 ]

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:19
dennis_rsb schreef op zaterdag 3 december 2016 @ 11:02:
[...]

Hmm oke, want was ook gaan googlen en las dat er wel mensen een am3+ bulldozer cpu in een normaal am3 bordje werkend kregen. Nja ik herinner me wel dat ik ooit een ik geloof pentium e5200 werkend kreeg in een moederbord wat hem officieel niet ondersteunde. Maar dat was uiteraard beide socket 775.
Er is geen enkele ondersteuning voor de Bulldozer-familie van de FX' en. Nieuwe instructies in Bulldozer worden dus ook niet ondersteund:

Wiki Bulldozer: "The Bulldozer cores support most of the instruction sets implemented by Intel processors available at its introduction (including SSE4.1, SSE4.2, AES, CLMUL, and AVX) as well as new instruction sets proposed by AMD; ABM, XOP, FMA4 and F16C.[4][5]"

Bovendien heeft AM3-support van AM3+-processoren een kwalitatief betere powertoevoer nodig heeft dan standaard AM3 nodig heeft. De latere AM3-borden hebben dat vaak wel, maar de vroegere niet.

Dat op een 775-socket een processor niet ondersteunt wordt, maar toch werkt is niet heel bijzonder. Intel had 2-3 reeksen (technisch gezien) en heeft daar tientallen variaties op gemaakt, die in de basis niet anders zijn en slechts verschillen in fsb, cache, aantal cores en wart meer of minder features (vt-X, 64 bit etc). Als het bord dus de uitgebreidste van een bepaalde familie ondersteunt en Intel brengt 3 jaar later een cpu uit op basis van die familie, dan zal er geen bios-ondersteuning zijn, maar het zal wel werken.

• dennis_rsb
White Feather schreef op zaterdag 3 december 2016 @ 13:31:
[...]

Er is geen enkele ondersteuning voor de Bulldozer-familie van de FX' en. Nieuwe instructies in Bulldozer worden dus ook niet ondersteund:

Wiki Bulldozer: "The Bulldozer cores support most of the instruction sets implemented by Intel processors available at its introduction (including SSE4.1, SSE4.2, AES, CLMUL, and AVX) as well as new instruction sets proposed by AMD; ABM, XOP, FMA4 and F16C.\[4]\[5]"

Bovendien heeft AM3-support van AM3+-processoren een kwalitatief betere powertoevoer nodig heeft dan standaard AM3 nodig heeft. De latere AM3-borden hebben dat vaak wel, maar de vroegere niet.

Dat op een 775-socket een processor niet ondersteunt wordt, maar toch werkt is niet heel bijzonder. Intel had 2-3 reeksen (technisch gezien) en heeft daar tientallen variaties op gemaakt, die in de basis niet anders zijn en slechts verschillen in fsb, cache, aantal cores en wart meer of minder features (vt-X, 64 bit etc). Als het bord dus de uitgebreidste van een bepaalde familie ondersteunt en Intel brengt 3 jaar later een cpu uit op basis van die familie, dan zal er geen bios-ondersteuning zijn, maar het zal wel werken.
Oké helder, maar kan ik het wel gewoon proberen zonder de componenten te beschadigen? McKamoos zegt dat je het kan proberen, als het niet werkt merk je dat zonder dat er wat stuk gaat.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:56

Nemesizz

Untouchable

dennis_rsb schreef op zaterdag 3 december 2016 @ 13:34:
[...]

Oké helder, maar kan ik het wel gewoon proberen zonder de componenten te beschadigen? McKamoos zegt dat je het kan proberen, als het niet werkt merk je dat zonder dat er wat stuk gaat.
Die zekerheid is er niet, je kan wel degelijk de processor en/of moederbord beschadigen door een CPU erin te stoppen die niet support word.

Om als voorbeeld (maar weer) zo'n socket 775 van Intel erbij te pakken, als je een 45nm Core2Duo (of Core2Quad) in een oud socket 775 Pentium 4 bord (zonder enige Core2 support) kun je wel degelijk je CPU om zeep helpen. Fysiek past het, maar dingen zoals stroomtoevoer zijn er niet op berekend en kunnen dus de CPU of het bord beschadigen.

Zo'n AMD FX is heel wat anders dan een Phenom II, ondanks dat ze misschien nog wel op hetzelfde voetje (socket) passen.

• dennis_rsb
Nemesizz schreef op zaterdag 3 december 2016 @ 13:44:
[...]

Die zekerheid is er niet, je kan wel degelijk de processor en/of moederbord beschadigen door een CPU erin te stoppen die niet support word.

Om als voorbeeld (maar weer) zo'n socket 775 van Intel erbij te pakken, als je een 45nm Core2Duo (of Core2Quad) in een oud socket 775 Pentium 4 bord (zonder enige Core2 support) kun je wel degelijk je CPU om zeep helpen. Fysiek past het, maar dingen zoals stroomtoevoer zijn er niet op berekend en kunnen dus de CPU of het bord beschadigen.

Zo'n AMD FX is heel wat anders dan een Phenom II, ondanks dat ze misschien nog wel op hetzelfde voetje (socket) passen.
Hmm dan doe ik het toch maar niet denk ik, zou zonde zijn als de fx6100 en/of het moederbord, of zelfs ook nog andere onderdelen stuk gaan. Dan liever even proberen nog met die x2 240 (misschien lichtjes overklokken, zit een aftermarket koeler op) maar dat zou ik dan ff moeten uitzoeken. Ik heb ook nog een macbook pro (bootcamp draait ook op win10) en daar zit 8 gb, i5 (weet niet welke gen, wel wat nieuwere) en pci-e ssd in. En misschien gewoon ff binnenkort nieuw upgrade kitje in een kast. Of zelfs alles geheel nieuw. Wat ook nog kan is wat in dit topic gezegd is door The Mask, die fx6100 verkopen en dan een hexa (of miss quad core) pakken die wel geschikt is voor deze asrock.

[ Voor 6% gewijzigd door dennis_rsb op 03-12-2016 16:38 ]

• dennis_rsb
Ik kwam dit nog tegen, wel een oud artikel.

https://nl.hardware.info/...dozer-werkt-op-socket-am3

Ik heb ook opgezocht, de fx6100 heeft een tdp van 95 watt, en op de pagina van het bordje zag ik dit staan: Supports CPU up to 140W.

Dan zou je toch denken dat het moet werken, ook al staatie niet officieel op de support list van de cpu's. Of het moet zo zijn dat hij gewoon niet in de socket past.

• Rhin
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 18-11 10:35
Nou raak ik wel erg benieuwd... ;)

Verwijderd

Er is anders wel gewoon een Beta BIOS beschikbaar voor AM3+ CPU's:
http://www.asrock.com/mb/AMD/770%20Extreme3/?cat=Beta

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
4+1 fase (ongekoeld) moederbord, wellicht dat het heel heel heel even 140w aan kan maar dan overhitten de VRMs en throttled alles terug :) (als het al opstart natuurlijk) Die 'Support 140w TDP' is zeer goedkope marketing van ASRock voor een moederbord wat dat nooit aan kan ;)

Fixing things to the breaking point...

• dennis_rsb
Die heb ik ook gezien, maar dan denk ik op mijn beurt waarom is er nooit een definitieve vernieuwde bios voor de bulldozer serie uitgebracht. Wellicht was het resultaat toch teleurstellend de combi fx cpu's & asrock 770 Extreme 3.

• dennis_rsb
RGAT schreef op zaterdag 3 december 2016 @ 18:51:
4+1 fase (ongekoeld) moederbord, wellicht dat het heel heel heel even 140w aan kan maar dan overhitten de VRMs en throttled alles terug :) (als het al opstart natuurlijk) Die 'Support 140w TDP' is zeer goedkope marketing van ASRock voor een moederbord wat dat nooit aan kan ;)
Ik snap het, maar die fx6100 heeft een TDP van 95 watt. Dus dat is ruimschoots onder de 140 TDP (ook al kan het bord geen 140 TDP aan)

Verwijderd

dennis_rsb schreef op zaterdag 3 december 2016 @ 19:00:
[...]

Die heb ik ook gezien, maar dan denk ik op mijn beurt waarom is er nooit een definitieve vernieuwde bios voor de bulldozer serie uitgebracht. Wellicht was het resultaat toch teleurstellend de combi fx cpu's & asrock 770 Extreme 3.
Voor zover ik weet is er bij geen enkel AM3 bord een officiële BIOS uitgekomen voor AM3+ CPU's, alleen Beta's.

• RGAT
  • Niet online
dennis_rsb schreef op zaterdag 3 december 2016 @ 19:01:
[...]

Ik snap het, maar die fx6100 heeft een TDP van 95 watt. Dus dat is ruimschoots onder de 140 TDP (ook al kan het bord geen 140 TDP aan)
Bord kan 140w ruimschoots niet aan ;) 95w zal ook een probleem zijn...
Zou het iig zeker niet aanraden ;)

• dennis_rsb
RGAT schreef op zaterdag 3 december 2016 @ 19:41:
[...]

Bord kan 140w ruimschoots niet aan ;) 95w zal ook een probleem zijn...
Zou het iig zeker niet aanraden ;)
Puur uit nieuwschierigheid, ik heb ooit toen ik dat bord kocht een x6 phenom er op gezet, ik meen de zwaarste (3,3 ghz) draaiend op 125 tdp max. Ik wil maar zeggen, da's toch nog zwaarder. Of zit die fx6100 totaal anders in elkaar?

• RGAT
  • Niet online
dennis_rsb schreef op zaterdag 3 december 2016 @ 22:16:
[...]

Puur uit nieuwschierigheid, ik heb ooit toen ik dat bord kocht een x6 phenom er op gezet, ik meen de zwaarste (3,3 ghz) draaiend op 125 tdp max. Ik wil maar zeggen, da's toch nog zwaarder. Of zit die fx6100 totaal anders in elkaar?
Het 'kan' wel werken, dat het aan gaat etc. maar je plaatst een vrachtwagen motor in een boodschappenwagentje, die overbelast raakt en je hebt er dus niks aan ;)

• dennis_rsb
RGAT schreef op zaterdag 3 december 2016 @ 22:17:
[...]

Het 'kan' wel werken, dat het aan gaat etc. maar je plaatst een vrachtwagen motor in een boodschappenwagentje, die overbelast raakt en je hebt er dus niks aan ;)
Hmm dus achteraf gezien was die Phenom II x6 3,3 ghz ook te zwaar voor dat bordje? ik heb hem trouwens nooit 100% belast as so far i know, dus misschien is dat het geluk geweest. Maar die cpu is op een ongelukkige manier overleden. (Ik haalde de koeler los, was een joekel en trok de cpu er mee uit, pff heel vreemd want ik deed het rustig (maar goed amd had ook niet zo'n extra beveiliging zoals intel doorvoert vanaf s775, dat had misschien het voorkomen) anyhow dat is al weer bijna 5 jaar geleden inmiddels.

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:04
Op het internet lees je een hoop verhalen van hexacores op moederborden van asrock met matige stroomtoevoers. Sommige werken meteen niet, sommige naar een paar maanden niet. In ieder geval komt het allemaal op hetzelfde neer: overhittende VRM's. Als je een goede caseflow hebt zou je de gok kunnen nemen, maar ik zou er eerder een phenom x6 in stoppen dan een fx6100 (tenzij je de fx6100 al hebt) IIRC waren de phenoms x6 een stukje beter dan de fx6XXX waren.

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Wat betreft stroomverbruik zou ik er juist eerder een FX dan een Phenom in zetten. Waar de FX-serie op 32nm gemaakt is, was dat voor de Phenom nog 45nm waardoor die vanwege het productieproces minder zuinig is. Een ruim hogere kloksnelheid compenseert dan wel weer voor de iets minder instructies per kloktik.

Voor de rest is alles wel al gezegd denk ik. Er bestaat een kleine kans dat de CPU gaat werken op het bord aangezien CPU's die niet op de lijst staan soms wel werken, maar de kans is wat minder groot omdat er geen CPU van dezelfde generatie op de lijst staat. Zorg dan in ieder geval voor een goede airflow langs de processor om oververhitting te voorkomen.

• Zoepertje
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 16-11 15:15
RGAT schreef op zaterdag 3 december 2016 @ 22:17:
[...]

Met goede koeling wil het wel hoor ;) ik draai ook een FX-6300 in een ASUS M5-A88M 24/7 plankgas stabiel. Dit mobo heeft ook zon 4+1 Power design zonder heatsink. Deze kan ik max draaien met een 0,2 ghz overclock 8)7 in een zeer luchtstroom onefficiente kast. Als ik hoger ga wil gamen nog maar bij Folding@home raken de VRM's oververhit en valt de pc uit. Ik kan het wel aanbevelen om een goede liggende koeler te installeren om de VRM's extra te koelen. Daarnaast kan je het standaard core voltage vaak een heel stuk verlagen in vergelijking tot het automatische voltage wat ook weer veel hitte scheelt 8)

Helaas gaat je mobo waarshijnlijk geen FX eten maar ik wens je succes. Misschien dat je goedkoop een X2BE op de kop kan tikken en deze kan unlocken naar een X4. Dit werkte bij mij ook super en een goedkopere cpu kan je niet krijgen. ;)
Pagina: 1