Nieuwe upgrade set start niet goed op.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Mauvries
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 05-05-2021
beste tweakers ik zit even met een probleempje

ik heb een andere moedebord van asus H87-Pro + Intel I5 4670 + 2 maal 8 gb geheugen modules geplaats
nu is alles of lijkt alles goed aangesloten,
Maar zodra ik de powerknop indruk gaat de cpu van 5 seconden draien en lijkt hij op te starten wat hij niet doet. dit blijft zicht herhalen,
ik heb de geheugen modules al opnieuw erin geklikt.

heeft iemand van jullie techneuten een idee wat dit kan zijn.....

ik kom er nu even niet uit. gelukkig heb ik nog nog een dell laptop waar ik op werk. :)

Alle reacties

• Frank1973
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-12 13:19

Frank1973

XBL: Ghostleader1NL

Wat zijn de rest van jouw specs?

• Mauvries
ik heb een coolermaster real power 520W voeding + een geforce 9600GT
de videokaart word nog vervangen voor een geforce 750T

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:02

nelizmastr

Goed wies kapot

Probeer de boel buiten de kast op een stuk karton te testen. Werkt het dan wel heb je een probleem met je behuizing die kortsluiting oid veroorzaakt. Afstandsbusjes goed geplaatst tussen moederbord en kast? Niet teveel?

Plaats desnoods even een plaatje met wat jij verstaat onder goed aangesloten, misschien dat we er iets op kunnen zien. Gewoon even ergens uploaden zoals op imgur of whatever en hier de link delen :)

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

Verwijderd

Wat is het merk en type van de geheugenmodules?

• Mauvries
Geheugen modules heb ik afgelopen week van een tweaker gekocht
Corsair DDR3 CMV8X3M1A1600C11 2 modules van 8gb

• frankym
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 22-11 16:53
Hoeveel geheugen kan je moederbord aan?
Sommige moederborden kunnen maar max modules van 4gb aan.

• Mauvries
Bedankt voor de reacties, ik ben er achter gekomen na testen dat 1 geheugenmodule stuk is en dat is het probleem.
windows is intussen aan het installeren.
dit geheugen heb ik van de tweaker overgenomen...........je verwacht toch beter.
dje mag zijn geheugen voor de 60 euro die ik er voor betaald heb aan mij overmaken ik heb er niks aan.

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Mauvries schreef op zaterdag 3 december 2016 @ 00:37:
Bedankt voor de reacties, ik ben er achter gekomen na testen dat 1 geheugenmodule stuk is en dat is het probleem.
dit geheugen heb ik van de tweaker overgenomen...........je verwacht toch beter.
dje mag zijn geheugen voor de 60 euro die ik er voor betaald heb aan mij overmaken ik heb er niks aan.
Normaal gesproken gaan ram latjes echt niet zo 1,2,3 stuk. Het is niet voor niets dat menig fabrikant levenslange garantie op deze producten geeft.

Ben dus wel benieuwd hoe je getest hebt c.q. tot de conclusie bent gekomen dat 1 latje defect zou zijn.

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Verwijderd

Mauvries schreef op zaterdag 3 december 2016 @ 00:37:
Aan de andere module heb je blijkbaar wel iets want die gebruik je om Windows te installeren. Als ik de verkoper was en ik lees dit topic zou je de helft terug krijgen.

• Mauvries
Het is een dual simm set en zo heb ik het ook gekocht. het gaat vast netjes opgelost worden.
ga ik ondertussen voor een nieuwe set kijken.

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Mauvries schreef op zaterdag 3 december 2016 @ 01:04:
Het is een dual simm set en zo heb ik het ook gekocht. het gaat vast netjes opgelost worden.
ga ik ondertussen voor een nieuwe set kijken.
Schijnbaar kun je starten met dat ene latje. Heb je toevallig ook al geprobeerd om te booten met enkel het andere (volgens jou kapotte) ram?

PS. Je bedoelt waarschijnlijk dual channel ipv dual simm.
In theorie zegt een dual setje niet zoveel. Het is namelijk de taak van het mobo om dit aan te sturen waarbij de voorkeur uitgaat naar 2 soortgelijke latjes. Een "dual kit" wil dan ook niets anders zeggen dan dat er 2 soortgelijke rams gebundeld zijn waardoor de kans op problemen te verwaarlozen zijn.

Neemt overigens mijn bovenstaande vraag niet weg. Hoe ben je tot de conclusie gekomen dat die ene ram module kapot zou zijn? Hoewel niet onmogelijk, is de kans echter (groot) dat het probleem heel ergens anders ligt en je wellicht iets te voorbarig bent in je conclusie.

[ Voor 46% gewijzigd door Switchie op 03-12-2016 01:19 ]

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

• Mauvries
Met het kapotte latje start de pc 5 tellen op en dan stopt ie weer. ik kwam er achter door er een te verwijderen en toen in alle slots een keer een ddr module te plaatsen.
met de goede die er nu inzt zijn er geen problemen.

ik bedoelde uiteraard een dual channel setje (<)

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Mauvries schreef op zaterdag 3 december 2016 @ 01:22:
Met het kapotte latje start de pc 5 tellen op en dan stopt ie weer. ik kwam er achter door er een te verwijderen en toen in alle slots een keer een ddr module te plaatsen.
met de goede die er nu inzt zijn er geen problemen.

ik bedoelde uiteraard een dual channel setje (<)
Waarom alle slots proberen? Handleiding geeft keurig aan in welke slot iets geplaatst moet worden in geval van 1,2 of 4 latjes.

Heb je trouwens toevallig een speakertje liggen? Het moederbord zal je namelijk in die 5 seconden een geluidssignaal geven waaruit je een error kunt afleiden

nogmaals, sluit niet uit dat er daadwerkelijk sprake is van een rot ram latje maar denk enkel dat jouw conclusie misschien te voorbarig c.q. ongefundeerd is

[ Voor 11% gewijzigd door Switchie op 03-12-2016 01:30 ]

• Mauvries
ik had ook nog vanavond overleg via facebook chat met een kennis van mij die met computers werkt.bij een gemeente.
Vroeg dat ook al of het moederbord piepjes gaf , dat deed ie niet.. het leek alsof ie opstarte met dat duurde 5 seconden dan stopte hij weer en dat herhaalde zicht telkens.
Pas nadat ik 1 geheugen module eruit had gehaald en in elk slot getest kwam ik er achter dat 1 ddr 3 module niet werkt.
1 ddr module van 8 gb werkt wel en die gebruik ik nu.

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 02:26
Switchie schreef op zaterdag 3 december 2016 @ 01:11:
[...]

Schijnbaar kun je starten met dat ene latje. Heb je toevallig ook al geprobeerd om te booten met enkel het andere (volgens jou kapotte) ram?

PS. Je bedoelt waarschijnlijk dual channel ipv dual simm.
In theorie zegt een dual setje niet zoveel. Het is namelijk de taak van het mobo om dit aan te sturen waarbij de voorkeur uitgaat naar 2 soortgelijke latjes. Een "dual kit" wil dan ook niets anders zeggen dan dat er 2 soortgelijke rams gebundeld zijn waardoor de kans op problemen te verwaarlozen zijn.

Neemt overigens mijn bovenstaande vraag niet weg. Hoe ben je tot de conclusie gekomen dat die ene ram module kapot zou zijn? Hoewel niet onmogelijk, is de kans echter (groot) dat het probleem heel ergens anders ligt en je wellicht iets te voorbarig bent in je conclusie.
Wat een rare 'verbetering'.
Dual-channel is een mogelijke functie van een systeem. Het vereist o.a. twee of meer geheugenmodules.
Een kit van twee (wat de TS bedoelt) betekent (slechts) twee dezelfde geheugenmodules.

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

zetje01 schreef op zaterdag 3 december 2016 @ 01:45:
[...]

Wat een rare 'verbetering'.
Dual-channel is een mogelijke functie van een systeem. Het vereist o.a. twee of meer geheugenmodules.
Een kit van twee (wat de TS bedoelt) betekent (slechts) twee dezelfde geheugenmodules.
Dat is toch ook precies wat ik zeg? Namelijk dat een dual kit betekent dat er 2 "identieke" latjes worden gebundeld maar dat het het dual channel verhaal door het mobo geregeld wordt.
Ts zegt "dual simm" jij interpreteert dit alszijnde "een kit van twee"
Ik zie het woord dual en link deze aan "dual channel" aangezien de term dual eigenlijk nooit gebruikt wordt om een ramkit ansich aan te duiden.

Anyway;
Mauvries schreef op zaterdag 3 december 2016 @ 01:42:
ik had ook nog vanavond overleg via facebook chat met een kennis van mij die met computers werkt.bij een gemeente.
Vroeg dat ook al of het moederbord piepjes gaf , dat deed ie niet.. het leek alsof ie opstarte met dat duurde 5 seconden dan stopte hij weer en dat herhaalde zicht telkens.
Pas nadat ik 1 geheugen module eruit had gehaald en in elk slot getest kwam ik er achter dat 1 ddr 3 module niet werkt.
1 ddr module van 8 gb werkt wel en die gebruik ik nu.
Moederbord geeft alleen piepjes als je een speakertje hebt aangesloten. Als je deze niet hebt aangesloten, ga je uiteraard niets vernemen.

Snap overigens nog steeds het hele "in elk slot getest" principe niet.
Handleiding schrijft duidelijk het volgende voor;

Ram

Gebruik je een latje, stop je deze in het 2e slot.
Gebruik je 2 modules, gebruik je het 2e en 4e slot.

Meest voor de hand liggende manier om een defecte module vast te stellen is dus;
1. Een latje in 2e slot.
Start de pc op? Sluit deze netjes af.
2. Veruil het ram voor het andere latje en druk deze wederom alleen in het 2e slot.
3. Start de pc nu niet op? Oké, valide reden om te twijfelen aan het goed functioneren van het 2e ram latje

[ Voor 5% gewijzigd door Switchie op 03-12-2016 02:05 ]

• noguru
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-08-2019
Switchie schreef op zaterdag 3 december 2016 @ 01:57:
[...]

Snap overigens nog steeds het hele "in elk slot getest" principe niet.
Handleiding schrijft duidelijk het volgende voor;

[afbeelding]

Gebruik je een latje, stop je deze in het 2e slot.
Gebruik je 2 modules, gebruik je het 2e en 4e slot.

Meest voor de hand liggende manier om een defecte module vast te stellen is dus;
1. Een latje in 2e slot.
Start de pc op? Sluit deze netjes af.
2. Veruil het ram voor het andere latje en druk deze wederom alleen in het 2e slot.
3. Start de pc nu niet op? Oké, valide reden om te twijfelen aan het goed functioneren van het 2e ram latje
Die configuratie moet je aanhouden als je dual channel wil draaien. Als je de dimms in slot A1 en A2 doet zou het geheugen gewoon moeten werken, niet in dual channel natuurlijk, maar het zou herkent moeten worden.

• Mauvries
Alle methodes zoals boven beschreven heb ik al uitgetest
Zodra ik latje 1 en 2 in het 2 de slot en 4 de plaats. start de pc 5 seconden op en stopt dan en start dan weer 5 seconden op.
Zodat ik 1 DDR3 latje in slot 2 doe en die andere slots leeg laat, dus 1 module van 8 gb plaats, start de pc gewoon goed op. Dan trek ik de conclusie dat er een ddr latje niet in orde is.

Ook heb ik gister alle ddr sloten nagelopen door het goede latje telkens erin te plaatsen dus afszonderlijk ieder ddr slot te testen. Dan start de pc wel op!
Dit geeft aan dat geen enkel ddr slot defect is

Zodra iik het andere defecte lddr latje plaats en in elk ddr slot test, gaat de pc weer 5 seconden opsarten - stoppen -opstarten enz enz
Moederbord geeft geen piepjes en het geluid heb ik indmiddels aangsloten en gaf geluid via de speakers bij het afspelen van een mp3 bestand

Duidelijker kan ik het niet maken.....of jullie moeten op huisbezoek komen. dan haal ik pepernoten (^>^)
Pagina: 1