Meterkasten en NEN normen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrNizeGuy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:24
Situatie:
Flatgebouw, 4 appartementen per etage, de meterkast zit niet in het appartement, maar 'centraal' op de verdieping, dus één grote kast waar 4x groepenkast en 4x gasmeter hangt.

Van de week een brief gekregen van de beheerder: bij een controle is gebleken dat onze groepenkast niet voldoet aan de NEN3140 norm. 'een fout of storing in de elektrische installatie is namelijk een van de grootste oorzaken van kortsluiting en brand'. En omdat de groepenkast "mijn eigendom" is draai ik op voor de kosten, a €340,-

Ten eerste vind ik het vreemd dat de beheerder zomaar aan "mijn eigendom" zit maar dat terzijde.
Ten tweede, voor zover ik weet en wat ik kan vinden, is de NEN3140 een veiligheidsnorm voor bedrijven, niet particulier. Neemt niet weg dat de boel wel veilig moet zijn natuurlijk. Voor zover ik kan testen, werkt de aardlek en werken de schakelaars naar behoren, de afgelopen 4 jaar is 2x de meter vervangen (1e keer slimme meter, 2e keer vervangen defecte slimme meter) en er is nooit een opmerking gemaakt dat de installatie niet goed zou zijn.

In hoeverre is het verplicht om als particulier te voldoen aan deze norm en wat houd die norm precies in, want mij wordt het niet duidelijk?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:18
De NEN3140 geeft geen inhoudelijke normen aan in de zin van "hier moet je meterkast aan voldoen". Het is een norm voor de bedrijfsvoering van elektrische installaties, voor het werken met en aan elektrische installaties en arbeidsmiddelen.

Nu ben je thuis natuurlijk ook regelmatig aan het werk met elektrische installaties (nu je dit bericht leest waarschijnlijk), maar het is inderdaad een norm waar je in thuisgebruik weinig mee te maken hebt. Dit zul je in die norm zelf trouwens niet letterlijk lezen... Maar als je een stapje terug gaat, waarom zou jij je aan een document dat door een willekeurige instantie is gepubliceerd moeten houden? Het is geen wet. :)

Wetten kunnen wel verwijzen naar NEN normen en dat gebeurt ook regelmatig. Zo verwijst de woningwet naar het bouwbesluit en het bouwbesluit naar de NEN1010, daarom ben jij wel degelijk verplicht om je te houden aan de NEN1010 of om te kiezen voor een oplossing die aantoonbaar minstens net zo veilig is. In de arbowet wordt invulling gegeven aan het "werken met" elektrische installaties en daar kom de NEN3140 om de hoek kijken. Maar thuis heb jij ook niets met de ARBO-wetgeving te maken. ;)

Dus in mijn ogen is verwijzen naar de NEN3140 bij woningen redelijk doelloos. Dat zou nog wat rare fratsen opleveren zeg!
- Heb jij wel een schriftelijke aanwijzing tot voldoende onderricht persoon? Anders mag je niet eens een installatieautomaat bedienen :P
- Wie is er door de eigenaar (jij) aangewezen als installatieverantwoordelijke? De installatieverantwoordelijke bepaalt wie er in die meterkast mag komen en beslist ook over uit te voeren inspecties. Zonder jouw toestemming mocht dit dus helemaal niet gebeuren juist volgens de NEN3140 8)7

Nee, als je een woning wilt keuren, kijk je naar mijn idee of die woning voldoet aan de normen die van toepassing waren bij aanleg. De NEN1010 dus. Maar normaal ben jij als eigenaar sowieso verantwoordelijk voor de veiligheid van jouw installatie, dus ik vind het een beetje gek dat iemand anders voor je gaat beslissen dat er gekeurd moet worden.

Is hierover iets opgenomen in het regelement van de VvE?

Wat is er eigenlijk uit die inspectie gekomen? Wat mankeert er precies? Ben je nu verplicht om het op te laten lossen voor €340 en op basis waarvan is dat? Kun je het niet zelf op (laten) lossen?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrNizeGuy
Bedankt voor je uitgebreide antwoord!
De brief de we hebben gekregen is vrij sumier en algemeen voor alle woningen: er wordt niet aangegeven wat er precies fout is, alleen dat we het binnen 14 dagen moeten tekenen, want dan kunnen ze het vervangen tegen dit 'collectieve' tarief. Wel hebben we de keuze om alleen de aardlek te laten vervangen voor 120,- maar of dit voor ons van toepassing is weet ik niet. Ik zal natuurlijk nog is vragen wat er precies niet goed is en hoe ze tot die conclusie zijn gekomen.
De brief doet overkomen alsof het verplicht is, maar dit wordt niet letterlijk gezegd. Dat zal ook ff lekker worden, ik bepaal zelf wel wie er wat doet aan mijn meterkast.
Het komt op mij over van, "we gaan even snel wat geld verdienen om het jaar goed af te sluiten".

[edit]
Ah, ik lees net ergens dat er achter een aardlek maar 4 groepen mogen zitten. Bij mij zitten er 5. Wellicht dat dit een punt van aandacht is.

[ Voor 8% gewijzigd door DrNizeGuy op 02-12-2016 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Elektrische instalaties moeten in princiepe voldoen aan de voorwaarden die geldig waren ten tijde van van het installeren. En die hoeven helemaal niet aan de allerlaatste normen te voldoen.

maar 5 achter een aardlek. geen idee of dat heeft gemogen. vermoed van niet.
Als die beheerder toch commentaar heeft mag die op zijn minst zeggen wat er zou moeten gebeuren

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Even opzoeken wanneer jou/jullie installatie aangelegd is, rapport opvragen van de punten die naar voren zijn gekomen, hopelijk staat daarin naar wat ze verwijzen, welke norm van welk jaar, en dan bezwaar maken. Mijn gevoel is dat ze dit doen om een vernieuwing van de elektra vergoed te krijgen, ze hebben geen poot om op te staan. :)

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theuser
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 03-01 19:20
Ik denk wel dat in het verleden 5 achter een aardlek toegestaan is geweest, als je huis oud genoeg is en er weinig aan de installatie veranderd is hoeft er zelfs geen aardlek schakelaar aanwezig te zijn.

Als er veel aan de installatie gewijzigd wordt moet het wel volgens de huidige normen anders niet!

Neemt niet weg dat als je een 500mA aardlek schakelaar hebt het niet onverstandig is deze te vervangen door een 30mA type maar dat hoeft geen 120 euro te kosten denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:49
5 groepen achter een aardlek mocht vroeger wel, maar over het algemeen heb je het dan niet over een 30mA aardlek maar eentje die klapt bij 0,5A. Ik heb hier 5 smeltzekeringen achter een 0,5A aardlek.

En nee, een 0,5A aardlek is niet veilig, dat ding slaat in principe alleen af bij geaarde apparatuur (paar jaar terug meegemaakt toen het 1700W element van de oven doorfikte), als je zelf degene bent die de aardverbinding maakt ben je dood voordat ie afslaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:52

Onbekend

...

Xander schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 21:22:
Wetten kunnen wel verwijzen naar NEN normen en dat gebeurt ook regelmatig. Zo verwijst de woningwet naar het bouwbesluit en het bouwbesluit naar de NEN1010, daarom ben jij wel degelijk verplicht om je te houden aan de NEN1010 of om te kiezen voor een oplossing die aantoonbaar minstens net zo veilig is. In de arbowet wordt invulling gegeven aan het "werken met" elektrische installaties en daar kom de NEN3140 om de hoek kijken. Maar thuis heb jij ook niets met de ARBO-wetgeving te maken. ;)
Raar. Zie https://www.rijksoverheid...12/10/nen-normen-dwingend

Beide NEN-normen staan niet in de pdf, maar er wordt wel naar verwezen?

De norm is overigens wel gratis, maar je kunt hem niet gemakkelijk inzien:
https://www.nen.nl/NEN-Shop/Norm/NEN-10102015C22016-nl.htm

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrNizeGuy
Onbekend schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 22:06:
[...]

de 1010 en 3140 staan niet in die lijst en dan dus ook niet dwingend. bwaap, dat zei jezelf dus ook al |:(

Ik heb net even gekeken wat er allemaal op welke groep zit (uberhaupt wel handig om te hebben) en nu zie ik dat groep 4 + 5 aan elkaar vast zitten. Het zijn op het oog 2 aparte schakelaars maar deze zitten dus vast aan elkaar met een pinnetje en klappen er dus ook allebei tegelijk uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

DrNizeGuy schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 22:11:
[...]

de 1010 en 3140 staan niet in die lijst en dan dus ook niet dwingend. bwaap, dat zei jezelf dus ook al |:(

Ik heb net even gekeken wat er allemaal op welke groep zit (uberhaupt wel handig om te hebben) en nu zie ik dat groep 4 + 5 aan elkaar vast zitten. Het zijn op het oog 2 aparte schakelaars maar deze zitten dus vast aan elkaar met een pinnetje en klappen er dus ook allebei tegelijk uit.
Ok dit is dan neem ik aan je kookgroep. Als dat zo is mag je die als 1 groep beschouwen

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrNizeGuy
mja, hierop zit alleen de oven én de wasmachine, maar deze staat aan de andere kant van het appartement. Mag dat dan ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:45
Is de 'beheerder' de organisatie die door de VVE is aangewezen voor onderhoud, etc.?

Zo ja, ga dan eerst maar eens na bij de VVE wat dit te betekenen heeft. Je zou haast denken dat de beheerder een een-tweetje speelt met een installatiebedrijf. Overigens kunnen er allemaal redenen zijn waarom juist wel een veiligheidscontrole plaatsvindt (voorval, verzekering, ...).

Verder, vraag het rapport op wat er niet goed zou zijn. Voor 340 euro vervang je ongeveer een complete groepenkast.

Die verwijzing naaar normen slaan nergens op bij een bestaande installatie en zijn ook niet equivalent aan 'veilig'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Laatst online: 00:18
[...]

Naar de NEN1010 wordt letterlijk verwezen ja?

http://vrom.bouwbesluit.c...bb2012/hfd6/afd6-2/art6-8

Kan het ook niet helpen dat die niet in jouw PDF staat? :?
Rukapul schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 22:21:
Verder, vraag het rapport op wat er niet goed zou zijn. Voor 340 euro vervang je ongeveer een complete groepenkast.

Die normen slaan nergens op bij een bestaande installatie en zijn ook niet equivalent aan 'veilig'.
"Die normen slaan nergens op"? :? Welke?

De NEN3140 toepassen in deze situatie slaat inderdaad nergens op, maar beweren dat de NEN1010 nergens op slaat vind ik nogal een uitspraak... Bestaande installatie of niet. Installatie van de TS zou gewoon moeten voldoen aan de NEN1010 die gold ten tijde van aanleg ontwerp van zijn woning.

Echter, de enige die daarvoor verantwoordelijk zou moeten zijn is TS zelf. Tenzij hij natuurlijk iets anders heeft afgesproken met de VvE of verzekeraars.

Opvragen wat er precies mankeert lijkt me de enige juiste vervolgstap. 5 groepen achter een aardlekschakelaar is misschien vervelend, omdat die aardlekschakelaar wel eens onverhoopt uit zou kunnen slaan, maar dat kun je natuurlijk niet rijmen met dit verhaaltje...
'een fout of storing in de elektrische installatie is namelijk een van de grootste oorzaken van kortsluiting en brand'

[ Voor 57% gewijzigd door Xander op 02-12-2016 22:29 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:52

Onbekend

...

Ik kon zo'n link eerst niet vinden, maar het staat er inderdaad in. :)
En er staat inderdaad duidelijk:
"NEN 1010:1962 (bestaande bouw) Veiligheidsbepalingen voor laagspanningsinstallaties"

Dus dit geldt dus ook voor bestaande bouw.....

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik zou die brief wel eens willen zien. Lijkt bijna op scam. "We hebben iets geconstateerd maar zeggen lekker niet wat, maar je mag wel centjes overmaken."

Het kan zijn omdat je in een appartementencomplex woont dat men er strikter in is maar een woonhuis mag iedereen met een veterstrikdiploma aan de elektrische installatie knutselen, zolang het maar na de energiemeter zit. Enige punt is dat het bij brand door kortsluiting of ondeugdelijke installatie niet vergoed wordt.

Voor het gevraagde geld zou ik eerst eens duidelijkheid willen hebben over wat er is bekeken, door wie dit is bekeken, waarom dit is bekeken, in opdracht van wie er is gekeken, wat er niet goed is aan de installatie en wat de voorgestelde oplossing is voor dat bedrag. Dit zijn naar mijn idee reële vragen waar de VVE of de keuringsinstantie zonder na te denken antwoord op kan geven.
Onbekend schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 22:29:
Ik kon zo'n link eerst niet vinden, maar het staat er inderdaad in. :)
En er staat inderdaad duidelijk:
"NEN 1010:1962 (bestaande bouw) Veiligheidsbepalingen voor laagspanningsinstallaties"

Dus dit geldt dus ook voor bestaande bouw.....
Als je de tekst héél goed leest staat er dit:
Deze norm heeft betrekking op: f) wijzigingen en uitbreidingen van installaties, inclusief delen van de bestaande installatie die door wijzigingen en uitbreidingen worden beïnvloed.

Kortom: als jij ergens een wandcontactdoos bijplaatst hoef je niet ineens je hele aardlekschakelaars aan te passen wanneer dit nog het oude type zijn (I delta nominaal > 30mA).

Dit betekent dus dat een bestaande installatie niet gewijzigd hoeft te worden wanneer de norm gewijzigd wordt.
(zou toch wat zijn: NEN besluit dat er maar 3 groepen op een ALS mogen en iedereen rent naar de winkel/installateur om een ALS bij te laten plaatsen...)

[ Voor 37% gewijzigd door sypie op 02-12-2016 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Laatst online: 00:17

SA007

Moderator Tweaking
Dit topic past beter in Wonen & Verbouwen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Ik zou ook even vragen aan medebewoners hoe zij in dit probleem staan. Hoewel ik het volstrekt eens ben met eerdere posts, is de uitdrukking 'samen sterk' ook hier van toepassing. Als er ooit brand uitbreekt wil je niet in de situatie komen dat andere bewoners naar jou gaan wijzen, terecht of niet.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ligone
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-10 14:32

Ligone

Moeha!

Ik weet niet hoe het in nederland zit (hoewel ik daar ondertussen wel woon :D), maar in belgië was het wel zo dat als er brand uitbreekt in een huis dat niet conform de "norm" was er wel moet aangetoond worden dat het daardoor veroorzaakt is "voor" de verzekering mag zeggen dat het aan de installatie lag.

Voor hetgeen ik al gezien en gehoord heb kan met een afgebrand én ingestort huis de brandweer/expert vrijwel altijd perfect aantonen wat de oorzaak uiteindelijk was. Dat gaat dan tot adaptertjes waar een klein radiootje mee gevoed werd en dergelijke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluemoon23
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20-10 09:36
Rukapul schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 22:21:
Dit ja, wat gaan ze precies doen voor die €340 ?

Het zou mij ook niets verbazen als de beheerder het werk zelf uitvoert, of een "mannetje" van hem.
En wat geld in zijn zak steekt.
DrNizeGuy schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 20:47:dus één grote kast waar 4x groepenkast en 4x gasmeter hangt.
Het hangt allemaal bij elkaar, dat is dus lekker makkelijk en snel werken.
Snel verdiend. :)

[ Voor 24% gewijzigd door bluemoon23 op 05-12-2016 01:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Precies laat ze maar met een lijst met problemen komen. En met offertes die zijn aangevraagd ter vergelijk

Los van of het nodig is

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:12

Rmg

[...]

Dat is het correctieblad :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:36

Stoney3K

Flatsehats!

Fish schreef op maandag 5 december 2016 @ 07:06:
Precies laat ze maar met een lijst met problemen komen. En met offertes die zijn aangevraagd ter vergelijk

Los van of het nodig is
Euh ja, dat dus. Ik zou er niet zo maar mee akkoord gaan als ik geen inspectierapport kan inzien en geen offertes gehad heb van installatiebedrijven voor werkzaamheden die (volgens hen) moeten worden uitgevoerd.

Ik verwacht dat het om een koopappartement gaat en het dus om een meterkast gaat die jouw eigendom is, dan hebben ze daar als beheerders eigenlijk niets te zoeken. NEN3140 heeft er niets mee te maken, hooguit NEN1010, maar zoals gezegd, die geldt alleen als er een nieuwe installatie wordt geplaatst of er ingrijpende wijzigingen worden aangebracht.

Als het huur is dan is de verhuurder voor dit soort zaken verantwoordelijk. Dit zaakje stinkt een beetje, vooral omdat ze met een onredelijk korte termijn van 14 dagen lopen te dreigen. Je zou bijna zeggen dat het een malafide installateur is die de VvE wat heeft wijs gemaakt en de bewoners een poot uit wil draaien.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluemoon23
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20-10 09:36
Stoney3K schreef op maandag 5 december 2016 @ 15:10:
Je zou bijna zeggen dat het een malafide installateur is die de VvE wat heeft wijs gemaakt en de bewoners een poot uit wil draaien.
En die ook toevallig een broer van de eigenaar is O-)
Pagina: 1