Toon posts:

HDD / update problemen sinds installatie win10

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb afgelopen maandag windows 10 NL geinstalleerd op mijn pc waarop eerst windows 7 gedraaid heeft. Gelijk vanaf het begin werkt dit niet goed. Het eerste probleem dat ik opmerkte is dat mijn harde schijf van 2TB het niet goed doet. Zodra ik een map open met meer dan 50 items (ongeveer) loopt de harde schijf vast. Als ik deze dan opnieuw probeer te openen zie ik in verkenner niet meer staan dat de capaciteit 2TB is, maar soms wel en soms niet opent de verkenner alsnog de bestanden.

Ik heb geprobeerd een grote map met enkele duizenden bestanden weg te gooien. Er verschijnt een schermpje met ''berekenen...' of iets soortgelijks, waarna dit scherm ook lang blijft hangen en vastloopt. Het verwijderen van kleinere groepen bestanden werkt wel.

Hierom heb ik het OS opnieuw geinstalleerd. Dit heeft niet geholpen, maar nu is mijn 1TB harde schijf niet zichtbaar in verkenner.
Met spin up bedoel ik dat je de schijf hoort zoemen, een soort 'klik' hoort en dan laadt de verkenner gewoon goed. Zo werkte het onder Win7.

het os is steeds op de 250GB SSD geinstalleerd.

Ik heb het OS 2x geinstalleerd vanaf een USB stick en nu voor de derde keer vanuit die downloadbare hulpsoftware met 'terugzetten naar fabrieksinstellingen'.

Ik hoor geen spin-up als ik de 2TB schijf open, maar zie beide schijven wel in het BIOS en in het OS installatiescherm.

Ook zaken als windows update doen het niet (blijven hangen op een random percentage of zeggen simpelweg dat ze falen. De meegeleverde software onder 'problemen oplossen' onder 'hardware en apparaten' blijft ook heel lang zoeken, op het moment van schrijven al een uur.

Omdat niets echt een error geeft maar het gewoon niet doet weet ik niet waar ik op moet zoeken of op kan letten. Omdat alle problemen zich precies voor deden sinds de installatie van Win10, de harde schijven wel zichtbaar zijn in het BIOS heb ik het vermoeden dat de hardware zelf niet kapot is.

Mijn hardware:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6500 Boxed€ 209,90€ 209,90
1Gigabyte GA-H110M-S2H€ 56,95€ 56,95
1WD Red WD20EFRX, 2TB€ 91,95€ 91,95
2Crucial CT8G4DFD8213€ 44,95€ 89,90
1Crucial BX100 250GB€ 139,99€ 139,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 588,69

Verder zit er nog een intel SSD in, maar die geeft geen problemen, en volgens mij een spinpoint F1 1TB HDD maar ik weet het typenummer niet zeker.

Ik heb echt geen idee waar ik zou kunnen beginnen met zoeken. Ik heb al 3x windows opnieuw geinstalleerd. Ik kan me voorstellen dat het BIOS een update moet, maar hier zie ik dat de nieuwste driver uit kwam in 2014 dus dat lijkt me niet toch? Ik durf niet echt willekeurig dingen te installeren uit angst dat het probleem verergert.

Excuses voor de vage probleemomschrijving, het is voor mij ook hinderlijk dat niets echt crasht of vastloopt of een error geeft, maar gewoon dat eeuwige blauwe draaiende rondje laat zien.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 02-12-2016 18:49 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Het kan zijn dat je iets te ongeduldig bent.
Na de nieuwe instal van windows 10 worden nogal wat zaken afgehandeld binnen het systeem, waaronder controle wat er allemaal aanwezig is, hard en sofware op alle schijven. Dat kan soms erg lang duren. Dat gedaan, gaat windows updaten. Pas na 2 rondes updaten kan de boel lekker werken.

Dit zie je overigens wel bij oude hardware, en niet zo snel bij nieuwe hardware. Het kan zijn dat er iets op de hdd staat dat windows tegenwerkt.

Probeer de boel eerst eens met enkel de ssd te runnen, als dat werkt en er geen updater meer aktief is, prik er 1 hdd bij en wacht weer af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaosstorm
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09:57
Je zou met hdd tune de smartwaardes kunnen controleren of een scan naar bad sectors doen.
Misschien is je hardeschijf wel aan het overlijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Reepje schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 19:13:
Het kan zijn dat je iets te ongeduldig bent.
Na de nieuwe instal van windows 10 worden nogal wat zaken afgehandeld binnen het systeem, waaronder controle wat er allemaal aanwezig is, hard en sofware op alle schijven. Dat kan soms erg lang duren. Dat gedaan, gaat windows updaten. Pas na 2 rondes updaten kan de boel lekker werken.

Dit zie je overigens wel bij oude hardware, en niet zo snel bij nieuwe hardware. Het kan zijn dat er iets op de hdd staat dat windows tegenwerkt.

Probeer de boel eerst eens met enkel de ssd te runnen, als dat werkt en er geen updater meer aktief is, prik er 1 hdd bij en wacht weer af.
Bedankt! Ga ik doen. Ik kom er op terug zodra dit gebeurd is. Het is wel zo dat ik de pc 24/7 heb aan staan, dus moet het echt _zo_ lang duren?
Chaosstorm schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 19:15:
Je zou met hdd tune de smartwaardes kunnen controleren of een scan naar bad sectors doen.
Misschien is je hardeschijf wel aan het overlijden.
HDtune loopt vast na een tijdje. Ik zal 'm vanavond nogmaals proberen te draaien en dan morgenochtend kijken wat er uit komt.

Voor beiden, ik zag zojuist wel de melding 'D:/videos is niet beschikbaar door een fout in een I/O apparaat' toen ik die map probeerde te openen. Ik opende de map, hij deed het niet, en kwam later terug en zag dit verschijnen.. Lijkt dus op een hardwarefout te wijzen, maar ik ga eerst jullie tips afwerken voor ik hier verder naar kijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Verwijderd schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 18:34:
...
Met spin up bedoel ik dat je de schijf hoort zoemen, een soort 'klik' hoort en dan laadt de verkenner gewoon goed....
Als een schijf 'klik' doet, issie aan het overlijden. Ga je eerst maar eens zorgen maken over je backups

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Brahiewahiewa schreef op zaterdag 3 december 2016 @ 06:55:
[...]

Als een schijf 'klik' doet, issie aan het overlijden. Ga je eerst maar eens zorgen maken over je backups
Ik heb gelukkig alle belangrijke bestanden van die harde schijf gebackupt, dus dat zit goed :)

Ik heb een setje tests gedraaid met HDtune. Opmerkelijk is dat de 1TB harde schijf hier wel zichtbaar is.

De resultaten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/JvwDA3TiCl084KgmKij4nn8m/full.png
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/LhyhzAaKDsBDHILY4Up7tdN4/full.png
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/OZIQk2xio0fLMV3SEO1sdOOl/full.png
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/8L2rikwwO7DDmfRHoxwYqH7v/full.png
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/E5D3IHaIEBXNbLVVrNtoeXIS/full.png
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/53uM77iVn0B48UhEXgyz75i9/full.png
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/kuRRAodbP6GTFkWtUbEbC0QD/full.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Deze gegevens lijken er op te wijzen dat de schijf gezond is niet? Ik ga er nu enigszins van uit dat de schijf kapot aan het gaan is, maar goed.

Een ander ding is is dat die 1 TB schijf niet in Windows verschijnt maar wel in HDtune. Waar kan ik meer vinden hoe ik dat op los?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Windows herkent de partitie ws alleen als raw disk. Wat zegt disk management?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Er was geen Volumeletter aan toegewezen. Dit is gebeurd en nu kan ik er weer bij.

Conclusie:
1) de grote schijf is kapot.
2) de kleine schijf is weer toegankelijk
3) Andere problemen mbt het niet goed functioneren zijn niet meer voorgekomen.

Ik ben er tevreden mee, bedankt voor de input iedereen :)
Pagina: 1