Sport abonnement afkoelperiode

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezborger
  • Registratie: Februari 2010
  • Nu online
In november (rond de 19e) ben ik naar een nieuwe sportschool gegaan in mijn woonplaats, laten we deze gemakshalve X noemen. Ik heb op dat moment een contract getekend met X voor een eenjarig sportabonnement per 1-12-2016 en vervolgens getekend voor de datum 1-12-2016.
Op dat moment had ik geen kopie van het contract meegekregen of enige algemene voorwaarden gekregen, er was mij ook niks verteld over inschrijfgeld, opzegtermijn of andere belangrijk voorwaarden. X heeft ook nog geen website omdat zij nieuw zijn, hier kon ik dan ook niet zelf de algemene voorwaarden vanaf slurpen.

Ik heb zelf rondgekeken op het internet, een oudere wet zegt dat er een afkoelperiode was van 7 werkdagen vanaf het moment van tekenen, maar als je gebruik maakt van de dienst binnen de afkoelperiode dat de afkoelperiode dan vervalt.
Een nieuwere bron: Klik geeft aan dat het 14 kalenderdagen is geworden en dat het verplicht is om de afkoelperiode te melden en als dat niet gebeurd, de afkoelperiode automatisch 12 maanden wordt.
Daarnaast zag ik dat er €25,- van mijn rekening extra is afgeschreven door X, dit zijn de inschrijfkosten, iets wat ik ook niet wist bij het afsluiten van de overeenkomst.

Nu ben ik vandaag gaan sporten maar ik de sportschool bevalt mij niet. Te budget, geen kwaliteitsapparaten endus 3 van de 5 crosstrainers waren al defect en geen douches.

Wat zijn mijn rechten nu? Kan ik van mijn abonnement af? Ik vraag jullie advies zodat ik voorbereid langs kan gaan bij X op maandag.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:14
Jouw bron is van toepassing op "Online, telefonische en F2F verkoop buiten de verkoopruimte". Een abonnement wat je afsluit aan de balie valt daar uiteraard niet onder.

Wat stond er allemaal op dat contract wat je getekend hebt? Kun je daar niet alsnog een kopie van krijgen? De gemiddelde sportschool heeft op de achterkant van dergelijke formulieren ook meteen de AV geprint.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezborger
  • Registratie: Februari 2010
  • Nu online
Xander schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 18:41:
Jouw bron is van toepassing op "Online, telefonische en F2F verkoop buiten de verkoopruimte". Een abonnement wat je afsluit aan de balie valt daar uiteraard niet onder.

Wat stond er allemaal op dat contract wat je getekend hebt? Kun je daat niet alsnog een kopie van krijgen? De gemiddelde sportschool heeft op de achterkant van dergelijke formulieren ook meteen de AV geprint.
Je hebt gelijk, inderdaad.

Het was een heel simpel formulier in Word gemaakt. Op de achterkant stond niks, dat weet ik 100%.
Ik zal eens proberen aan een kopie te komen van mijn getekende contract (onder het mom voor mijn eigen administratie).

[ Voor 4% gewijzigd door Cheezborger op 02-12-2016 18:50 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Je bent 24 en hebt een contract getekend. Man the fuck up. Dat is juridisch jargon voor 'Nee, je kan niet van je contract af.'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• donleone83
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 23-06 02:11
Met ^. Waarbij ik me ook afvraag waarom je in hemelsnaam ergens zomaar lid wordt zonder er überhaupt een keer gesport te hebben of een rondleiding gevraagd te hebben. Klinkt alsof je de aanbieding zo goed vond dat je niet verder hebt gekeken dan je neus lang is. Laat het een les zijn.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:27

Sick Nick

Drop the top!

Een sportschool zonder douche? Sta je bij iemand in de schuur op de loopband ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 597256

@ hierboven

dat wou ik dus net zeggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kubuksa
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-06 21:14
Tsja. Je kan natuurlijk een les leren en een jaar lang hiervoor moeten betalen, of Je geld lekker op de bank proberen te houden. Als je je argumenten kan onderbouwen schat ik je niet kansloos in bij een kantonrechter, mits je het goed speelt en direct begint met een dossier op te bouwen. Er zijn echter ook leukere dingen die je kan doen met je tijd, dus je kan ook overwegen om er onderling uit proberen te komen (bijv 2 maanden aftikken en beloven nooit meer terug te komen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
En waarom zou de sportschool dat doen? Het is niet alsof ts nu zo'n goede positie heeft on druk op te bouwen.

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06:53

Sport_Life

Solvitur ambulando

Wat zijn de maandkosten? Als dat beneden de (ca) 25 euro is hoef je ook niet heel veel te verwachten van een sportschool. Dit had je ook makkelijk zelf in kunnen schatten voordat je tekende. Hopelijk betaal je niet de hoofdprijs..

[ Voor 17% gewijzigd door Sport_Life op 03-12-2016 09:49 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 09:41

g0tanks

Moderator CSA
Sport_Life schreef op zaterdag 3 december 2016 @ 09:48:
Wat zijn de maandkosten? Als dat beneden de (ca) 25 euro is hoef je ook niet heel veel te verwachten van een sportschool.
Tenzij je een dalurenabonnement neemt. :) Voor €9,95 per maand elke dag sporten voor het werken, of erna als je niet te lang door moet (toegang 7:00 - 17:30). Vond het zelf ideaal.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08:19
Buiten gaan hardlopen en denken ; geweldig deze sportschool. Groot buitenveld, douches net als thuis en al mijn spullen binnen handbereik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisterEagle
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23-06 15:52
Cocytus schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 23:35:
Je bent 24 en hebt een contract getekend. Man the fuck up. Dat is juridisch jargon voor 'Nee, je kan niet van je contract af.'
Onzin volgens mij.. Misschien pas ik het verkeerd toe hoor, corrigeer me dan gerust
Gronden voor vernietigbaarheid van bedingen in algemene voorwaarden.
De wederpartij heeft geen redelijke mogelijkheid (zie art. 6:234 BW) gekregen om van de voorwaarden kennis te nemen (sub b)
Bron: Boom Basics - Verbintenissenrecht blz 50

Dus volgens mij: Als de AV niet zijn aangeleverd en niet op internet beschikbaar zijn, danwel er ergens vermeld of aangegeven is waar ze te lezen zijn. Kan je het hele contract nietig laten verklaren en er dus onderuit.

Maar goed, ik ben een BIM student die toevallig deze periode het vak Recht heeft.. dus pin me er niet op vast :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23-06 08:48
MisterEagle schreef op zaterdag 3 december 2016 @ 11:37:
Dus volgens mij: Als de AV niet zijn aangeleverd en niet op internet beschikbaar zijn, danwel er ergens vermeld of aangegeven is waar ze te lezen zijn. Kan je het hele contract nietig laten verklaren en er dus onderuit.
Nee, je kan alleen onder de AV uit, niet onder het hele contract. Dat staat daar toch ("gronden voor vernietigbaarheid [...] algemene voorwaarden")? Dus misschien hoeft TS de inschrijfkosten niet te betalen, maar 12x het afgesproken maandbedrag wel.

[ Voor 9% gewijzigd door Tom-Z op 03-12-2016 11:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Firefly III
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Firefly III

Bedrijfsaccount Firefly III
-

[ Voor 106% gewijzigd door Firefly III op 21-10-2019 09:44 . Reden: Leeg ivm privacy ]

Hulp nodig met Firefly III? ➡️ Gitter ➡️ GitHub ➡️ Mastodon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08:19
JCE schreef op zaterdag 3 december 2016 @ 11:57:

Zet maar vast in je agenda: 30 oktober 2017, abonnement sportschool opzeggen. En laat het een wijze les zijn.
Naah, nu direct. Per 1-12-2017.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kubuksa
nare man schreef op zaterdag 3 december 2016 @ 09:30:
En waarom zou de sportschool dat doen? Het is niet alsof ts nu zo'n goede positie heeft on druk op te bouwen.
Als de TS de betalingen gaat storneren moet de sportschool maar proberen dat geld alsnog te krijgen. Dit betekent een lang traject waar niemand vrolijk van wordt en kosten voor de sportschool waarvan zij alleen maar kunnen hopen dat ze die terug gaan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firefly III
  • Niet online

Firefly III

-

[ Voor 120% gewijzigd door Firefly III op 21-10-2019 09:44 . Reden: Leeg ivm privacy ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kubuksa
JCE schreef op zaterdag 3 december 2016 @ 12:08:
[...]

Grapje zeker? No cure no pay incassobureau, en deze casus kan mijn oma nog winnen voor de rechter.
Incassobureau niet betalen uiteraard, en no cure no pay bij het gerechtelijk traject is verboden. Zoals gezegd: als de TS het goed speelt schat ik hem niet kansloos in voor de rechter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23-06 08:48
kubuksa schreef op zaterdag 3 december 2016 @ 12:11:
[...]

Incassobureau niet betalen uiteraard, en no cure no pay bij het gerechtelijk traject is verboden. Zoals gezegd: als de TS het goed speelt schat ik hem niet kansloos in voor de rechter.
Wat bedoel je met "goed spelen"? Moet TS ontkennen dat hij het contract getekend heeft en dat de sportschool zijn handtekening na heeft gemaakt...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kubuksa
Tom-Z schreef op zaterdag 3 december 2016 @ 12:20:
[...]

Wat bedoel je met "goed spelen"? Moet TS ontkennen dat hij het contract getekend heeft en dat de sportschool zijn handtekening na heeft gemaakt...?
Als de TS de rechter kan overtuigen dat hij bewust in de luren is gelegd zou het niet de eerste sportschool zijn die wordt teruggefloten. Aan de andere kant kan een rechter ook zeker oordelen dat ondanks de omstandigheden de TS slecht heeft gehandeld/onderzoek heeft gepleegd voor het ondertekenen van een contract en dat hij inderdaad moet betalen. Ik zeg dus alleen maar dat ik in zo'n geval niet mijn geld in zou zetten op de sportschool, wil niet zeggen dat ik het zelf ook zo zou aanpakken ;)

[ Voor 10% gewijzigd door kubuksa op 03-12-2016 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterEagle
  • Laatst online: 23-06 15:52
Tom-Z schreef op zaterdag 3 december 2016 @ 11:49:
[...]

Nee, je kan alleen onder de AV uit, niet onder het hele contract. Dat staat daar toch ("gronden voor vernietigbaarheid [...] algemene voorwaarden")? Dus misschien hoeft TS de inschrijfkosten niet te betalen, maar 12x het afgesproken maandbedrag wel.
Ik begrijp wat je zegt, maar ligt in de AV niet ook die 12 maanden vast? Al zou het ook logisch zijn als dit op het contract staat maar datzelfde geldt voor inschrijfgeld etc. En dat is blijkbaar niet het geval?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07:51

Stoney3K

Flatsehats!

De TS heeft blijkbaar geen AV voor zijn neus gehad. En de 'sportschool' is niet wat je redelijkerwijs van een sportschool kan verwachten, als de apparaten kapot zijn en er geen douches zijn, dan krijg je gewoon niet wat er in een sportschool hoort.

Die twee argumenten zijn op zich al genoeg reden om het contract gewoon te kunnen ontbinden.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firefly III
  • Niet online

Firefly III

-

[ Voor 100% gewijzigd door Firefly III op 21-10-2019 09:44 . Reden: Leeg ivm privacy ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09:03

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

Stoney3K schreef op zaterdag 3 december 2016 @ 12:55:
De TS heeft blijkbaar geen AV voor zijn neus gehad. En de 'sportschool' is niet wat je redelijkerwijs van een sportschool kan verwachten, als de apparaten kapot zijn en er geen douches zijn, dan krijg je gewoon niet wat er in een sportschool hoort.

Die twee argumenten zijn op zich al genoeg reden om het contract gewoon te kunnen ontbinden.
Hij heeft het contract in de sportschool getekend. Je maakt mij niet wijs dat er toen geen mogelijk was om eens rond te kijken.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadowhawk00
  • Laatst online: 11-05-2024
JCE schreef op zaterdag 3 december 2016 @ 12:08:
[...]

Gegeven dat het abonnement afloopt op 1 december, maand opzegtermijn is 1 november, 30 oktober ;)

[...]

Grapje zeker? No cure no pay incassobureau, en deze casus kan mijn oma nog winnen voor de rechter.
Opzegtermijn is de minimale opzegtermijn er staat altijd je moet minimaal X tijd vooraf opzeggen er staat bijna nergens maximaal. Dus ja als hij nu opzegt en even zorgt dat hij daar bevestiging van krijgt kan dat gewoon. Dat de sportschool dat vervelend vind kan wel maar tenzij ze in het contract hebben staan dat het maximaal x maanden is mag het.
Wel zorgen dat je bevestiging hebt want de opzegging kunnen ze de komende 11 maanden wel eens kwijt raken natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06:53

Sport_Life

Solvitur ambulando

g0tanks schreef op zaterdag 3 december 2016 @ 09:58:
[...]

Tenzij je een dalurenabonnement neemt. :) Voor €9,95 per maand elke dag sporten voor het werken, of erna als je niet te lang door moet (toegang 7:00 - 17:30). Vond het zelf ideaal.
Voor die 120 Eur zou ik dan meteen het verlies nemen..

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23-06 22:02
TS is een redelijk naief geweest en had eerst even goed moeten rondkijken, maar het zet mij wel aan het denken..

Wat als je lid wordt van een sportschool en na een weekje besluiten ze alle fitnessapparatuur weg te halen en hangen ze 20 bokszakken op. Volgens mij gaat hier dan verder ook niemand koeren...

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
  • Laatst online: 10:11
Cobb schreef op zondag 4 december 2016 @ 08:22:
TS is een redelijk naief geweest en had eerst even goed moeten rondkijken, maar het zet mij wel aan het denken..

Wat als je lid wordt van een sportschool en na een weekje besluiten ze alle fitnessapparatuur weg te halen en hangen ze 20 bokszakken op. Volgens mij gaat hier dan verder ook niemand koeren...
Zoiets noem je gewoon oplichting natuurlijk.

PSN: DutchTrickle PVoutput

Pagina: 1