5 volt voedingskabel splitten om ssd mee te laten werken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 847349

Topicstarter
Relevante software en hardware die ik gebruik:

Raspberry pi 2b+ met de software Moode
Ifi ipower 5V/2.5A
Samsung evo 850 ssd 500 gb

Mijn vraag:

Beste mensen,
Ik speel mijn muziek af via voorgaande componenten. Ik laat de dac, versterker even buiten beschouwing.

Ik heb nu een goedkope 12v voeding aan de usb naar ssd-sata. Al mijn muziek staat op die ssd. Is het echter mogelijk om de 5v voeding van mijn ifi ipower the splitten en daarmee ook de ssd te voeden?

Zo ja, welke usb naar sata adapter heeft de mogelijkheid om mijn 5v ifi daar ook in te prikken?

Ik zie dergelijke kabels alleen voor 12v maar wil liever niet nog een ifi ipower kopen (50€) als dat niet nodig is.

Bij voorbaat veel dank voor jullie input! :-)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
PS ik wil dus mijn ifi ipower 5v adapter gebruiken voor én mijn Raspberry én mijn ssd.

Dit scheelt geld omdat ik dan maar 1 dure voor audio geschikte voeding hoef te hebben i.p.v. 2 (1x5v en 1x12v).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:34
Heb je het al geprobeerd via een simpele 2.5" SATA - USB externe schijfbehuizing? Volgens de Samsung site is het gemiddelde verbruik van je SSD rond de 2.5W, ofwel 500mA bij 5V, wat netjes binnen de USB standaard valt. Piek is iets hoger, voor de meeste USB poorten geen probleem maar mogelijk dat het bji een Pi wat kritischer is.
Average Power Consumption (System Level)3)
500 GB: Average 2.5 W Maximum 3.5 W
https://www.samsung.com/s...duct/consumer/850evo.html

categorie: Externe HDD/SSD behuizingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dank voor jouw snelle reactie! Ik heb het geprobeerd met een hardeschijf adapter ( 2x usb naar sata). Ik neem aan dat dat op hetzelfde neerkomt. Dan doet het helemaal niets. Als ik een externe behuizing neem met eigen 12volt netvoeding dan doet de ssd het daarmee prima. Maar ik zou dan wellicht een behuizing voor ssd 2.5" kunnen gebruiken als ik daar direct de 5 volt in kan prikken van mijn kwaliteitsvoeding? Of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:34
Praktisch geen enkele 2.5" schijfbehuizing heeft een aparte voedingsaansluiting omdat normaal gesproken USB voeding voldoende is voor een 2.5" harde schijf of ssd. Sommigen hebben inderdaad een extra USB aansluiting voor extra voeding als één aansluiting net niet genoeg vermogen kan leveren, maar is normaal gesproken niet nodig. Misschien dat je voeding niet genoeg vermogen heeft voor én de Pi en de SSD. Werkt je USB-SATA adapter wel op een normale PC?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
zelf zou ik denk ik 5V aftappen voor de spanningsregeling van de Pi . dan zit je immers niet met de limieten van de usb poort van de PI

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@Nielson:

Die USB-SATA adapter werkt ook niet op mijn laptop. Zal het ding kapot zijn?... Ik ben bang dat ik weer een onbruikbaar apparaat heb als ik iets soortgelijks koop.

Ik heb via tweakers.net ssd behuizingen bekeken en kom er wel enkele tegen met extra (5volt) dc input naast de mini-usb aansluiting/usb-aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07-06 16:51
Anoniem: 847349 schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 22:30:
Dank voor jouw snelle reactie! Ik heb het geprobeerd met een hardeschijf adapter ( 2x usb naar sata).
2 maal USB naar SATA? Heb je dan een typenummer (desnoods een foto)? Welke USB heb je aangesloten? Eén maar of allebei? Je moet waarschijnlijk beide aansluiten, één is voor data, de andere voor vermogen. Is het een USB 3 adapter? Maar zelfs dan zou die compatibel moeten zijn met de Raspberry Pi. Als je adapter niet werkt op een laptop, en als je die zeker goed aangesloten hebt, koop je best een andere, bv pricewatch: Delock Converter SATA 6 Gb/s 22 pin > USB 3.0-A male + USB 2.0-A ..., is volgens mij de elegantste oplossing.

Eerlijk gezegd zie ik het nut niet van een audiofiele 5V adapter voor je Raspberry Pi, tenzij die ook je DAC van stroom voorziet. Hoe heb je je DAC eigenlijk aangesloten, aangezien de Raspberry Pi, behalve HDMI, geen digitale audio-uitgang heeft. Gaat het dan over een USB DAC? Dan begrijp ik wel waarom je een voeding met zo min mogelijk storing wilt.

Je zegt de DAC en versterker even buiten beschouwing te laten, maar als je DAC ook stroom krijgt van de Raspberry Pi, is dat toch wel belangrijk.Normaal gezien zou je een 500 mA peripheral, zoals die SSD, wel aan de praat moeten kunnen krijgen, maar als je dan nog iets anders gaat voeden, zal je al snel te kort komen met de standaard instellingen omdat de limiet op 600mA staat voor alle poorten tegelijk.

Hier is een tabel wat een peripheral maximaal mag verbruiken op diverse Raspberry Pi varianten: https://www.raspberrypi.org/help/faqs/#powerReqs. Je kunt die limiet verleggen als je het bestand /boot/config.txt aanpast, ssh met bv nano met administrator rechten, en dan de lijn max_usb_current=1 toevoegt. Hiermee kun je dan toestellen aansluiten van in totaal maximaal 1,2A. Je voeding kan, als ik het goed lees, 2,5A leveren, dus dat is ruim voldoende voor de Raspberry Pi + SSD, maar dan moet jij eens laten weten wat je DAC nodig heeft.

[ Voor 10% gewijzigd door MacPoedel op 03-12-2016 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@macpoedel:

Hartelijk dank!

Ik heb precies die Delock converter die jij noemt.
Data-en vermogenkabel aangesloten op een usb-poort maar geen enkel teken van leven, de ssd wordt daarmee niet gezien.

Ik heb een Pifi Digi+ SPDIF Soundcard via i2s interface en een Chord 2qute met eigen Sbooster voeding geprobeerd.

Ik zal een nieuwe delock usb naar sata converter moeten kopen denk ik na al jullie info te zien. Het moet wel kapot zijn. Ik ga het proberen en laat van me horen.
Pagina: 1