Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Teruglevering zonnepanelen valt tegen. Terecht?

Pagina: 1
Acties:

• TweakersOnly
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05:34
Een paar maanden geleden heb ik een woning gekocht, waarop de vorige bewoners 12 250wp zonnepanelen hebben gelegd. Alle panelen hebben een eigen optimizer.

Aangezien het schuine dak van de woning bijna op het zuivere zuiden ligt, was dat natuurlijk mooi meegenomen. Enige nadeel is dat ik een halfvrijstaand huis heb. Zie foto's.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/NmuBN6rMmVHdD9DyjjonCMpX/full.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/5O0uqb9DV9v4UMwMRsRqypcu/full.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/jMVM6kyjDXeFoISo7eGuIKXp/full.jpg

De laatste tijd valt de teruglevering erg tegen. Ter vergelijking een dag afgelopen week met de zonnepanelen die mijn ouders hebben liggen:
Bij mijn ouders: 16 panelen a 240wp hebben 13,5 KWH terug geleverd
Bij mij: 12 panelen a 250wp hebben 4,5 KWH terug geleverd Ik had het dubbele verwacht.

Uit de statistieken van de SolarEdge website blijkt dat de bovenste 5 zonnepanelen gemiddeld 650wh per stuk hebben teruggeleverd, terwijl de onderste 7 zonnepanelen slechts tussen 35wh en 300wh hebben geleverd

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/fosqqfOK1aw5LAjOblABwRjj/full.jpg

Dat vind ik wel een heel erg groot verschil. Uiteraard zullen de onderste panelen in de winter minder opleveren vanwege de laagstaande zon. Zijn deze verschillen realistisch of moet ik toch maar een afspraak met een monteur maken?

[ Voor 13% gewijzigd door TweakersOnly op 02-12-2016 13:49 ]

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-11 14:45

AMDFreak

Intel is zo..

Helaas zijn de foto's niet bijgesloten..

Maar dat de onderste 7 minder opwekken kan misschien kloppen omdat er bv schaduw opvalt? Dat vertelt het verhaal niet..

Je geeft aan dat je er al een half jaar woont, ik neem aan dat je al vaker aan de "monitor" hebt gehangen?

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Een lage opbrengst kan ook ontstaan door aanvriezing van vocht op de panelen. Of dat er (snel) vanaf gaat hangt af van de ligging/windrichting/hoek.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 10:48
als in de portal blijkt dat de onderste panelen ineens zoveel minder opbrengen dan zou ik smorgens en smiddags eens kijken of die onderste panelen net zoveel zon/licht krijgen als de bovenste.
Als ze allemaal evenveel licht hebben dan is er wat anders aan de hand :)

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:05
Kun je in dat portal niet iets verder terugkijken? Bij voorkeur de opbrengst per hele jaren. Als dat namelijk wel goed is dan kun je de rest gewoon negeren tenzij de opbrengst ineens achter begint te lopen bij voorgaande jaren.

[ Voor 18% gewijzigd door Rukapul op 02-12-2016 13:45 ]

• TweakersOnly
Foto's (eindelijk) toegevoegd. :)

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 29-11 20:45
TweakersOnly schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 13:26:

De laatste tijd valt de teruglevering erg tegen. Ter vergelijking een dag afgelopen week met de zonnepanelen die mijn ouders hebben liggen:
Bij mij: 12 panelen a 250wp hebben 4,5 KWH terug geleverd Ik had het dubbele verwacht.
Je kijkt ook naar teruglevering? Want opbrengst en teruglevering zijn twee verschillende dingen.
Bij een lage teruglevering maar wel een flinke opbrengst voor die dag houd het dus in dat je veel opbrengst meteen hebt opgemaakt. Je zegt dat dit de laatste tijd wat slechter gaat. Je hebt en een lager staande zon, en je gebruikt meer verlichting en dergelijke vanwege de laagstaande zon.

[ Voor 55% gewijzigd door adjego op 02-12-2016 13:55 ]

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:05
Nogal wiedes :D

De onderste panelen hebben helemaal geen vrij zicht op de horizon door het dak van de buren gedurende het begin en einde van de dag als de zon laag staat. Dit is ook consistent met dat de panelen aan de zijkanten nog wat meer opleveren aangezien de zon opkomt/ondergaat in het oosten/westen en het andere dak er dan nog niet voor zit.

[ Voor 34% gewijzigd door Rukapul op 02-12-2016 13:52 ]

• adjego
Rukapul schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 13:50:

De onderste panelen hebben helemaal geen vrij zicht op de horizon door het dak van de buren gedurende het begin en einde van de dag als de zon laag staat.
Inderdaad zeker met de lage zon die er nu is. Het puntdak van de buren valt kwa schaduw over de onderste panelen heen. Dit is totaal verklaarbaar.

Maar wat iemand anders al zei, kijk eens wat verder terug.

• TweakersOnly
Zoals ik al zei, verwacht ik door de lage zon dat de onderste rij zonnepanelen inderdaad minder opbrengst heeft dan de andere zonnepanelen. Maar dit verschil van 80%-90% vond ik wel erg groot.

• adjego
Dat plaatje van het panelen overzicht, over welke periode is dit? Daarnaast is het zo dat de panelen echt wel UV nodig hebben willen ze flink wat doen. Schaduw is dus nagenoeg geen UV dus daardoor ook veel minder opbrengst.

[ Voor 54% gewijzigd door adjego op 02-12-2016 13:57 ]

• TweakersOnly
adjego schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 13:56:
Dat plaatje van het panelen overzicht, over welke periode is dit?
Dat is de opbrengst van één dag afgelopen week.
Op die dag hebben mijn zonnepanelen in totaal 4,5 kwh opgebracht, terwijl de 16 panelen van mijn ouders die dag 13 kwh hebben opgebracht.

Ik had verwacht dat mijn zonnepanelen dan rond 7,8 kwh zouden opbrengen.

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
het lijkt er op dat je naar de dagopbrengst kijkt. In de portal (of app) kun je bij het overzicht van de panelen kiezen uit dagelijks, wekelijks, maandelijks, jaarlijks en totaal. Mijn onderste panelen doen in de winter ook beduidend minder dan de bovenkant, dit vanwege een boom. Echter de opbrengst in de winter is ten opzichte van de zomer zo weinig, dat dit op het jaarlijkse overzicht vrijwel niet te zien is.

• adjego
TweakersOnly schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 13:59:
[...]

Dat is de opbrengst van één dag afgelopen week.
Op die dag hebben mijn zonnepanelen in totaal 4,5 kwh opgebracht, terwijl de 16 panelen van mijn ouders die dag 13 kwh hebben opgebracht.

Ik had verwacht dat mijn zonnepanelen dan rond 7,8 kwh zouden opbrengen.
Opbrengst of teruglevering??

• gysman11
  • Niet online
Simpel, je onderste panelen pakken vrijwel geen zon, dus tellen niet mee. Feitelijk heb je dus maar ongeveer 6 panelen die wat doen. Klopt dus prima in vergelijking met die van je ouders. Niks aan de hand, en wachten op de zomer. Je dak ligt natuurlijk met dat van de buren ook niet echt ideaal...

[ Voor 22% gewijzigd door gysman11 op 02-12-2016 14:02 ]

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-11 10:57
Dit is volkomen logisch. Als je kan, zet de boel eens in sketchup op de ingebouwde Mapviewer en speel met de tijden voor schaduw. Je ziet dan dat de meeste panelen gewoon nauwelijks zonlicht krijgen en voornamelijk daglicht vangen. Je zit ook zo ongeveer in de slechtste periode van het jaar te kijken.

Deze heb ik voor mijn huis gemaakt:
Verschillende jaargetijden zonnepanelen

Het volgende plaatje laat het ook goed zien. Je 'nieuwe' horizon op het zuiden is de nok van de buren en die ligt zomaar op 20-25 graden.

Afbeeldingslocatie: http://www.weerstationuithoorn.nl/weer/Charts/Zonnestand.gif

[ Voor 9% gewijzigd door Señor Sjon op 02-12-2016 14:03 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 29-11 16:01

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Rukapul schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 13:50:

De onderste panelen hebben helemaal geen vrij zicht op de horizon door het dak van de buren gedurende het begin en einde van de dag als de zon laag staat.
"Het begin en het einde van de dag"? De laagste hoogste zonnestand (winter zonnewende) is 16 graden boven de horizon. Dan wordt misschien alleen de bovenste rij panelen belicht.
Ik zou eens in een programma als sketchup kijken hoe de daadwerkelijke belichting van de panelen is door het jaar heen. Of anders gewoon eens op een blaadje papier de hoeken berekenen om van de nok van de buren tot de onderkant van je drie rijen zonnepanelen te komen.

Signatures zijn voor boomers.

• TweakersOnly
Ik heb zojuist de opbrengst over 2016 bekeken en daaruit blijkt inderdaad dat er veel minder verschil zit in de opbrengst per paneel.

Bovenste rij panelen: 260 tot 270 kWh per paneel
Middelste rij panelen: 237 tot 247 kWh per paneel
Onderste twee panelen: 196 en 200 kWh per paneel

Vraag van mij lijkt dus te zijn beantwoord.

• MeltedForest
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14-11 17:04

MeltedForest

Lenny-t

Komt erop neer dat je - dankzij het dak van je buurman - tussen okt en feb vrijwel geen directe zon gaat krijgen op je onderste panelen. Maar goed, de opbrengst is in deze maanden al van dusdanig laag niveau dat het op een heel jaar waarschijnlijk niet zoveel uit gaat maken.

Ik heb in totaal 4375WP op mijn dak maar afgelopen week kwam daar per dag ook maar max 14kWh uit, terwijl het in de zomer regelmatig meer dan 30kWh is ;)

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 10:11
Vandaar dus ook de optimizers op de panelen, zonder optimizers zouden je panelen nog veel minder opleveren aangezien ze aan elkaar gekoppeld zijn

• gysman11
  • Niet online
en daarom heb je dus solaredge

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 10:48
Wacht tot de SF fanboys komen :)...

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 00:10

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Hier hetzelfde.

Ik zit namelijk exact hetzelfde, ook zuid. Ook dak van de buren over mn onderste panelen in de wintermaanden.
Mijn efficiëntie keldert daardoor vanaf begin/half oktober. Kijk vanaf begin maart maar weer eens :)

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

• DJKroon
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07-12-2024

DJKroon

Fikkiestoker

No Hands schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 14:38:
Wacht tot de SF fanboys komen :)...
Tadaaa! Daar is ie dan :+ 8) :P

Ben ik nou de eenigste? :F :Z
Ik ben blij met me SE SF combo.

[ Voor 6% gewijzigd door DJKroon op 04-12-2016 13:51 ]

1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 19-11 12:16

WoudseHoeve

Hobby Boer

Ik heb hetzelfde "probleem" het huis naast mij ( ben ik ook zelf maar goed) geeft in de winter schaduw op de onderste rij panelen, slechts een randje van 10 cm
Ik heb de onderste rij panelen op een eigen string gezet (alle 62 panelen van het dak gehad) zodat de andere panelen die wel in de zon liggen het goed blijven doen. Jij hebt het voordeel dat er optimizers tussen zitten, niet zonder reden dus.
Het grappige is dat het probleem alleen op zonnige dagen zichtbaar is. Als er alleen diffuus licht is door wolken doen ze allemaal hetzelfde.
Je verlies is beperkt omdat het in een periode gebeurt die toch al weinig opwek levert. Niet druk overmaken, er zijn ergere dingen in het leven :)

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:34

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

TweakersOnly schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 14:08:
Ik heb zojuist de opbrengst over 2017 bekeken
Met je glazen bol? :9

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• crazyharrie
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-11-2023

crazyharrie

9370WP op O-Z-W Ecodan 7,5Kw

In mijn situatie, een platdak 20 graden opstelling krijgen alle panelen last van reepje schaduw van de rij panelen ervoor.
Deze situatie is vanaf midden oktober tot midden maart, gelukkig pakken de diodes in de panelen het verder op maar scheelt wel 25% in opbrengst. ( ik heb 4 diodes per paneel)
Echter op jaarbasis merk je er amper iets van.

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
Blik1984 schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 14:11:
Vandaar dus ook de optimizers op de panelen, zonder optimizers zouden je panelen nog veel minder opleveren aangezien ze aan elkaar gekoppeld zijn
Ja wees blij met de optimizers, bij mij doen alle panelen in de winter nog geen 10% door schaduw van de laagstaande zon!

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Pagina: 1