Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Desktopvervanger: eerste orientatie

Pagina: 1
Acties:

• Cumulus
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 27-09 22:04
Mijn bijna 8 jaar oude laptop is aan vervanging toe en ik ben nu op zoek naar een goede desktopreplacer. Het kan nog eventjes duren eer ik de definitieve beslissing voor aankoop maak, maar wil me al eens voorzichtig orienteren adhv jullie waardevolle adviezen :)

Wat ga je met je laptop doen?

Tijdens de zomerperiode vooral licht gebruik (surfen, mailen, wat programmeerwerk, tekstverwerker etc). Tijdens de winterperiode echter vrij intensief gebruik: gaming en films kijken waardoor goede hardware en een goed scherm gewenst zijn. Voorbeelden van games: Far Cry 4, Dragon's Age, The Witcher3, paar gunstige steam sales en mogelijk nieuwe MMORPG's (als er nog eens een echter WOW-killer uitkomt). Gezien ik de laptop maar 6 maanden per jaar intensief gebruik moet het dus niet het beste van het beste zijn, maar ik zou er toch een stuk of vijf winters mee willen overbruggen.

Wat is je budget?

Rond 1600 euro

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?

Regelmatig verhuis ik tussen de woning en mijn tuinkamer die 30 meter verderop in de tuin ligt. Een desktop is dus geen optie maar ik heb er geen bezwaar tegen om een zware laptop waar alle functionaliteit van een desktop in zit tussen beide lokaties te verhuizen, zelfs al zou die 10 kg wegen. De tuinkamer heeft 220V dus er hoeft geen monsterbatterij of waterstofgenerator oid in te zitten. Zou wel een plus zijn als hij een paar uur zelfstandig een film kan afspelen zodat ik me ermee in de zetel kan zetten zonder mezelf te verstrikken in kabels.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren

- Ram geheugen: 16 GB
- SSD of SSD met HDD
- 17" of groter IPS scherm
- RGB keyboard met nummeriek gedeelte
- Degelijke videokaart (960m bijvoorbeeld of uit 10x serie)
- Gaming uiterlijk is ok (ik weet het, de meesten verfoeien het hier)
- Optische drive
- Accidental damage support (het pad naar mijn tuinkamer is nogal glibberig)

Zoektochten op de laptopkeuzehulp van Tweakers leiden me steeds naar de MSI Gaming Series GE72 6QD-016NL of de Dominator pro serie van MSI. Maar Die zoekfunctie doorloop ik al een jaar ofzo bijna maandelijks en steeds kom ik op dit exemplaar uit. En de prijzen veranderen ook nauwelijks (hoezo snel waardeverlies van computers). Zijn die dingen nog niet verouderd? Doe ik er goed aan om nog even te wachten tot die 10x videokaarten en nieuwe generatie processoren goed tot de markt zijn doorgedrongen om te zien of het wat met de prijs van dit exemplaar doet of zou er niet veel meer veranderen? In 2009 kon ik het videogeheugen van mijn Dell XPS gratis verdubbeld zien door een maand langer te wachten met aankoop en hoop nu dus een even goede slag te kunnen slaan ;)

De Titan Serie van MSI spreekt me ook aan maar die zit ver boven budget en bij de ROG's ontbreekt dat RGB keyboard dan weer. De Medion Erazer uit de BBG spreekt me ook aan, maar tegenwoordig zijn deze BBG's op Tweakers niet meer zo betrouwbaar dus of ik er goed aan doe om mijn budget tot 2000 euro te verhogen...?

Stel dat ik te lang wacht met mijn keuze en de GE72 6QD-016NL is niet meer op de markt te verkrijgen, riskeer ik dan dat er enkel nog toestellen van de Titan serie gaan zijn die ver boven mijn budget zitten of zouden die de prijzen van dit toestel overnemen (en de Medion misschien ook)?