• Kipcorn
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21-09 00:07
Ik haalde een week of twee geleden mijn Camera (600D) weer eens uit de kast om wat in het bos te gaan fotograferen, en achteraf bleken alle foto's onscherp te zijn.
In de eerste instantie dacht ik aan bewegingsonscherpte in combinatie met ruis, maar na wat testen blijkt dat de focus steeds op de verkeerde plek ligt.

Onderstaande foto's tonen volgens mij goed aan wat ik bedoel.

https://i.imgur.com/aXK1xpB.jpg
https://i.imgur.com/guvvBi3.jpg

Foto's zijn gemaakt vanaf een statief en met een wired remote.

Na wat speurwerk werd al snel duidelijk dat ik hier zelf niets aan kan doen omdat de 600D geen micro adjustments ondersteunt, en dat handige Sigma USB docking station waarmee lens correcties gedaan kunnen worden is niet compatibel met de 17-50 F2.8.
Ik heb daarna met Sigma Benelux gebeld, en zij vertelden mij dat ik de lens wel naar het service center in Houten kan brengen om hem opnieuw te laten afstellen op mijn camera body. Kosten zijn 50 euro exclusief btw.

Nu is dat wel het overwegen waard, want elke foto handmatig scherpstellen is niet te doen.
Maar voordat ik naar Houten rijd en mijn camera en lens achterlaat wil ik het probleem hier nog even voorleggen in de hoop dat iemand een ander idee heeft.

Zou ik bijvoorbeeld de lens op een body met micro adjustments ondersteuning kunnen zetten of is de kans groot dat het probleem alleen maar erger wordt zodra de lens weer op mijn 600D zit?

[ Voor 2% gewijzigd door Universal Creations op 02-12-2016 12:29 . Reden: Plaatjes graag verkleinen naar maximaal 800pixel breed ]

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08:47

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Op een camerabody met MA-mogelijkheid zetten heeft geen zin, het is een instelling van die camera voor die lens en wordt niet 'weggeschreven' in de lens oid.

Wil je hier wat aan doen, is een andere camera (met MA) kopen als vervanging van je 600D of opsturen van het objectief naar Sigma de enige mogelijkheid.

[ Voor 10% gewijzigd door Icephase op 02-12-2016 11:22 ]

• Kipcorn
Icephase schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 11:22:
Op een camerabody met MA-mogelijkheid zetten heeft geen zin, het is een instelling van die camera voor die lens en wordt niet 'weggeschreven' in de lens oid.

Wil je hier wat aan doen, is een andere camera (met MA) kopen als vervanging van je 600D of opsturen van het objectief naar Sigma de enige mogelijkheid.
Daar was ik al bang voor. Bedankt voor je snelle reactie.
Dan maar een keer richting het Sigma service center. Op deze manier heb ik weinig aan mijn lens.

Ik heb deze lens overigens al sinds 2011 en voorheen heb ik hier geen last van gehad. Of ik heb nooit goed naar mijn foto's gekeken...

Zou een lens na verloop van tijd zelf last kunnen krijgen van front- of back focus?

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08:47

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Kipcorn schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 11:27:
[...]

Daar was ik al bang voor. Bedankt voor je snelle reactie.
Dan maar een keer richting het Sigma service center. Op deze manier heb ik weinig aan mijn lens.

Ik heb deze lens overigens al sinds 2011 en voorheen heb ik hier geen last van gehad. Of ik heb nooit goed naar mijn foto's gekeken...

Zou een lens na verloop van tijd zelf last kunnen krijgen van front- of back focus?
In principe niet, tenzij het objectief een keer is gevallen o.i.d.

• Kipcorn
Icephase schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 11:33:
[...]

In principe niet, tenzij het objectief een keer is gevallen o.i.d.
Het objectief (excuus, dat wist ik wel) is nooit gevallen, maar wel een keer eerder terug geweest voor reparatie omdat de zoom ring erg stug en schokkerig draaide. Daarna heb ik echter nooit de indruk gehad dat er front- of back focus was.

Nou ja, het zij zo. Hij gaat maar een keer terug om goed afgesteld te worden.

Nogmaals bedankt.

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06:52
Ik heb hetzelfde probleem gehad met de Sigma 18-35 1.8. Ben naar Houten gegaan en het is toen onder garantie (had de lens net een week) aangepast. Was de lens en body 4 uurtjes kwijt. Daarna trad het probleem veel minder vaak op. Waar het eerst 90% van de tijd was, was het na kalibratie nog maar een enkel shot in tig foto's.

Ik vraag mij alleen af... stel dat je de lens mee neemt naar een volgende body. Zou het dan weer moeten gebeuren?

[ Voor 19% gewijzigd door PdeBie op 02-12-2016 15:00 ]

• Prozac[NL]
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-10 20:30

Prozac[NL]

zucht.......

Die kans is natuurlijk wel groot, zeker als de 18-35 zelf specifiek op je huidige body is afgesteld. Maar misschien kan je het zelf doen als je nieuwe body MA heeft.
Op welke body heb je deze nu?
Een d7000 dus , die heeft toch MA? Wat is er dan destijds afgesteld, het objectief of de MA van je d7000?

[ Voor 22% gewijzigd door Prozac[NL] op 02-12-2016 15:48 ]

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 05-11 22:37

• Kipcorn
Hij is in 2011 aageschaft.

• PdeBie
Prozac[NL] schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 15:47:
Die kans is natuurlijk wel groot, zeker als de 18-35 zelf specifiek op je huidige body is afgesteld. Maar misschien kan je het zelf doen als je nieuwe body MA heeft.
Op welke body heb je deze nu?
Een d7000 dus , die heeft toch MA? Wat is er dan destijds afgesteld, het objectief of de MA van je d7000?
De D7000 inderdaad. Die heeft AF finetuning ja, maar de lens had een hele inconsistente focus. Dan weer backfocus en dan weer front. De lens zelf was dus niet goed. De reden dat ze de body erbij wilde hebben, was zodat ze konden uitsluiten of het niet aan de body lag. Dat wist ik overigens wel zeker, maar goed... snap dat ze het willen uitsluiten :)

Ze hebben aan mijn body geen aanpassingen gedaan, maar puur aan de lens.

Als Kipcorn overigens naar Houten rijdt, moet hij niet schrikken. Je geeft je lens letterlijk af bij een doorgeef-luikje en that's it. Ze hebben geen showroom of iets dergelijks, dus erop wachten is niet echt je van het. Ik zou dan ook lekker even gaan shoppen in Houten ofzo (of Utrecht, je bent toch in de buurt) als je de lens afgegeven hebt.

In Utrecht heb je een Kamera Express, dus daar kan je lekker kwijlen op meer camera gear :9~ :+

[ Voor 4% gewijzigd door PdeBie op 13-12-2016 13:40 ]

• Prozac[NL]
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-10 20:30

Prozac[NL]

zucht.......

Dank voor je toelichting!

• Kipcorn
PdeBie schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 13:25:
[...]

De D7000 inderdaad. Die heeft AF finetuning ja, maar de lens had een hele inconsistente focus. Dan weer backfocus en dan weer front. De lens zelf was dus niet goed. De reden dat ze de body erbij wilde hebben, was zodat ze konden uitsluiten of het niet aan de body lag. Dat wist ik overigens wel zeker, maar goed... snap dat ze het willen uitsluiten :)

Ze hebben aan mijn body geen aanpassingen gedaan, maar puur aan de lens.

Als Kipcorn overigens naar Houten rijdt, moet hij niet schrikken. Je geeft je lens letterlijk af bij een doorgeef-luikje en that's it. Ze hebben geen showroom of iets dergelijks, dus erop wachten is niet echt je van het. Ik zou dan ook lekker even gaan shoppen in Houten ofzo (of Utrecht, je bent toch in de buurt) als je de lens afgegeven hebt.

In Utrecht heb je een Kamera Express, dus daar kan je lekker kwijlen op meer camera gear :9~ :+
Bedankt voor de info. Ik moet nog even kijken of ik er wel 65 euro voor wil uitgeven.
Het probleem is voornamelijk zichtbaar wanneer ik heel dicht op een object zit, en voor dat doel moet ik toch nog eens naar een macro objectief kijken.

• PdeBie
65 euro voor een objectief wat altijd goed focussed is nog altijd goedkoper dan een macro objectief ;)

• Kipcorn
PdeBie schreef op woensdag 14 december 2016 @ 16:08:
65 euro voor een objectief wat altijd goed focussed is nog altijd goedkoper dan een macro objectief ;)
Daar heb je natuurlijk helemaal gelijk in, maar voor andere doeleinden dan close-up fotografie voldoet de 17-50mm in zijn huidige staat nog wel. Een beetje front of back focus zie je in een landschapsfoto of soortgelijk iets toch niet terug.
Pagina: 1