Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

HP P6 2101ed valt ogenschijnlijk willekeurig uit.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• royor
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 11-10 08:51
Goede morgen Tweakers,

Een 4 jaar oude HP p6-2101ed desktop vertoont sinds een paar dagen geleden kuren: hij valt zonder waarschuwing uit en dit gebeurt maximaal 15 minuten na het opstarten, bij opnieuw opstarten na een uitval gebeurt dit sneller. Dit probleem wil ik graag oplossen.

Specs: https://tweakers.net/pric...-(b2h86ea)/specificaties/

CPU-fan,PSU-fan en case-fan draaien normaal en er zijn geen piepjes te horen. De computer staat inmiddels op een andere plek met een andere stroomaansluiting aangesloten, externe elektriciteitsproblemen lijken mij dus ook uitgesloten. Ook eventviewer in Windows geeft geen kritieke fouten aan.

Ik het het volgende gedaan om dit op te lossen:
Ten eerste dacht ik aan een probleem met de voeding of een warmte-probleem, waardoor het moederbord zich dan uit voorzorg uitschakelt. Daarom ben ik begonnen met een visuele inspectie; alle capacitoren op het moederbord lijken intact en er zat wat stof op de koelers maar veel was het niet. Daarna heb ik een andere, werkende voeding gebruikt om alleen het moederbord (alle aangesloten interface stekkers losgekoppeld) vanaf USB te booten, maar het viel weer uit. Ook heb ik het geheugen omgewisseld voor een andere werkende module, maar de computer viel ook nu weer uit. Daarbij het ik telkens prime95 laten draaien en de temperatuur van de CPU in de gaten gehouden. Deze waren in ruststand onder de 30 en bij volle capaciteit maximaal 50 graden.. Na losschroeven van de heatsink, schoonmaken van het contactoppervlak cpu-heatsink en vervangen van de koelpasta werd dit maximaal 45 graden maar het probleem bleef zich voordoen.

Mijns inziens zit het probleem ergens in het moederbord of CPU en heeft het wellicht te maken met de warmte, dit denk ik omdat het probleem zich na een kwartier voordoet en daarna soms nog sneller. Zeker weten doe ik het niet, vandaar dat ik dit topic open.

Wat zijn jullie adviezen en diagnoses? Mijn voorkeur gaat uit naar reparatie boven vervanging, voorzover dit als hobbyist mogelijk is.

Alle reacties

• frankym
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 22-11 16:53
hoe is de accu capaciteit , heb je gekeken naar de DC-connector ?

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

frankym schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 11:16:
hoe is de accu capaciteit , heb je gekeken naar de DC-connector ?
Bij een desktop?

Maar voor de rest, je zou kunnen kijken of het probleem ook optreed met een ander besturingssysteem. Zet bijvoorbeeld Ubuntu of een ander Linux-smaakje op een USB-stick of CD en start daar van op (zonder te installeren). Hiermee zou je kunnen uitsluiten dat het aan de Windows-installatie ligt.

• royor
dcm360 schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 12:05:
[...]

Bij een desktop?

Maar voor de rest, je zou kunnen kijken of het probleem ook optreed met een ander besturingssysteem. Zet bijvoorbeeld Ubuntu of een ander Linux-smaakje op een USB-stick of CD en start daar van op (zonder te installeren). Hiermee zou je kunnen uitsluiten dat het aan de Windows-installatie ligt.
Bedankt voor je reactie. Ik ben het vergeten te vermelden maar ook heb ik in de UEFi rondgekeken en zelfs toen viel hij uit.

• frankym
dcm360 schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 12:05:
[...]

Bij een desktop?

Foutje! Stom van me ,had er overheen gelezen 😚

• frankym
Weet je zeker dat de 2e voeding wel goed is?

Mocht je in de buurt van Rozenburg wonen nodig ik je uit om langs te komen , ik heb nog wel een aantal computer onderdelen om uit te sluiten wat er kapot is.

• royor
frankym schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 12:23:
Weet je zeker dat de 2e voeding wel goed is?

Mocht je in de buurt van Rozenburg wonen nodig ik je uit om langs te komen , ik heb nog wel een aantal computer onderdelen om uit te sluiten wat er kapot is.
Helaas woon ik niet in de buurt van Rozenburg. De 2e voeding werkt idd goed.

• royor
Update:
Inmiddels heb ik een nieuw moeder bord met dezelfde chipset gekocht en alle andere componenten overgezet. Het werkt nu weer, de fout zit dus in het moeder bord.
Voor de hobby vraag ik me af of ik nog kan vaststellen welk onderdeel defect is gegaan in het moeder bord.

Zijn er hier mensen die aanwijzingen kunnen geven op basis van de gegeven symptomen?
Pagina: 1