Toon posts:

Beginnersvraag 2: Hoe voorkom ik het onthouden van ww?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
En dan beginnersvraag nummer twee, na 20 jaar ben ik overgestapt van windows op mac en veel is mij al duidelijk maar toch resteren wat vragen:

Mij wordt niet geheel duidelijk wat sleutelhangertoegang doet. Welke wachtwoorden slaat hij wel op en welke niet?
En wat kan ik doen om te zorgen dat sites niet ingelogd blijven (Safari)?

Wanneer ik inlog op bv een forum dan onthoudt mijn mac het wachtwoord en na opnieuw opstarten kom ik weer in mijn eigen omgeving op dat forum terecht. Ik wil echter steeds bij volledig afsluiten van Safari dat mijn wachtwoord niet onthouden wordt en ik weer even opnieuw moet inloggen. Klinkt omslachtig maar aangezien er meerdere op deze mac werken (in dezelfde account) wil ik dat wel graag.

Automatisch invullen van formulieren heb ik uitgeschakeld en onder "wachtwoorden" in safari is het veld ook gewoon leeg...

Graag jullie reactie!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• livranca
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 11:41
Maak maar extra gebruikersaccounts aan, of ga werken in gastgebruiker modus. macOs is ontworpen om een enkele gebruiker te serveren binnen een gebruikersaccount. Wat je kunt doen is in de instellingen van Safari gaan snuffelen maar je kunt ook gewoon een andere browser gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennissimeau
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 20-09 22:57
De sessie wordt opgeslagen in Safari, dus inderdaad even opnieuw de pagina openen laat je ingelogd blijven. Je kunt Privé surfen aanzetten en dan heb he daar geen last meer van.

Een veel beter idee is inderdaad @livranca. Maak meerdere gebruikersaccount een en laat ieder zijn ding daarbinnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 08:31
Dit hoeft niet perse met sleutelhanger toegang te maken hebben. Maar meer met bijv cookies die je inloggegevens onthouden. Dit is heel erg afhankelijk van het type forum. Enige wat je dan kan doen is elke keer alle gegevens verwijderen zoals de cookies en website gegevens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ok, bedankt voor de duidelijke antwoorden.
Ik zie net dat ik Safari zo heb ingesteld dat hij elke dag de geschiedenis wist, ik neem aan dat dit dan ook meegenomen wordt. Zo niet dan ga ik idd nog maar een extra account aanmaken.

De sleutelhangertoegang: moet ik dit gewoon zien als een programma wat wachtwoorden opslaat van bv wifinetwerken die ik heb gebruikt zodat ik niet elke keer hoef in te loggen?
Dan is dit in principe hetzelfde als dit in windows was maar dan wordt het specifiek in een app gezet?

Kan iemand mij melden wat ik nog meer met sleutelhangertoegang kan of moet??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eitot
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
Het automatisch wissen van de browsing-geschiedenis is niet voldoende. Cookies, caches en andere gegevens blijven gewoon achter. Je moet in het Safari-menu op ‘Wis geschiedenis…’ klikken. Het is handiger als je privévensters gebruikt, dan worden gegevens namelijk gewist bij het sluiten van het venster.

Sleutelhangers zijn versleutelde databanken waarin gevoelige gegevens worden geplaatst. Niet alleen Safari-wachtwoorden en Wi-Fi-netwerken, maar ook private sleutels, waaronder voor iMessage, en certificaten. De sleutelhanger wordt met het account-wachtwoord beveiligd.

Het is inderdaad niet verstandig om een account te delen. Je kunt meerdere accounts tegelijk gebruiken, je hoeft niet telkens uit te loggen. In de menubalk verschijnt automatisch een menu om snel tussen accounts te wisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ok, dus feitelijk hoef ik niet veel met sleutelhangertoegang?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eitot
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
Nee, dan heb je mijn uitleg verkeerd begrepen. Voor de duidelijkheid: je insteek is gewoon verkeerd. Je probeert om private gegevens af te schermen. Daar heb je accounts voor. Waarom doe je dat niet in plaats van uit te vogelen of het systeem niet toch ergens private gegevens bewaart? Het is volkomen onnodig om een account met iemand te delen.

Ik zie net ook dat je iCloud wilt gebruiken. Belangrijke iCloud-gegevens worden eveneens in een sleutelhanger bewaard. Deel vooral geen accounts als je iCloud gebruikt.

[ Voor 20% gewijzigd door Eitot op 02-12-2016 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11:52
Klinkt omslachtig maar aangezien er meerdere op deze mac werken (in dezelfde account) wil ik dat wel graag.
En dat is dus precies NIET de bedoeling. Een account is "persoonsgebonden". Derhalve is er ook maar 1 admin account en kan de rest van de gebruikers een verzoek bij die persoon indienen als ze iets geïnstalleerd willen hebben.

Fiks dit en je zult nooit last hebben van problemen met rechten en wachtwoorden of eventuele malware die per ongeluk door moeders is geïnstalleerd. Accounts delen is absoluut niet okee.
Pagina: 1