Toon posts:

Werkt Time Machine op halfvolle externe HDD?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op mijn eerste mac (Na 20 jaar windows) wil ik gebruik maken van timemachine. Echter heb ik hier wat vragen over en ik hoop hier het antwoord te krijgen;

1: Kan ik een EXFAT geformatteerde externe HDD gebruiken voor timemachine?
2: En is het dan een probleem dat 1 van de twee beschikbare TB's op die schijf vol staat met films en foto's?
3: Slaat timemachine zijn gegevens dan in een aparte map op?
4: En als hij vol loopt dan worden oude bestanden verwijderd, ik neem aan dat hij dan mijn films en foto's wel met rust laat?
5: En dat verwijderen van oude gegevens, kan het dan zijn dat ik op den duur gegevens (documenten) kwijt raak? Of zijn het oude backupversies die hij dan verwijderd?

6: En als ik nu Icloud instel en die optiemaal gebruik, heeft timemachine dan nog meerwaarde? Want ook daar worden documenten en instellingen bewaard....

Graag jullie reactie!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• livranca
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 21:17
Timsmachine gebruikt je hele HDD, en formatteert deze wanneer nodig(naar HFS+). Wanneer de schijf vol loopt gooit ie de oudste backup weg.

iCloud kan een hoop, maar nog niet het maken van volledige backups van je systeem! Hou hier rekening mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myrdhin
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05-10 16:54
1. Nee, door de manier waarop Timemachine werkt kan niet met Ex-FAT. TimeMachine formatteert je schijf.
2. Zie 1
3. Zie 1 ;) (het wordt wel in een aparte map opgeslagen, je zou dus 1 timemachine schijf voor meerdere macs kunnen gebruiken. Het is echter niet aan te raden)
4. Oude backups worden automatisch verwijderd. Of je krijgt de keuze om een nieuwe lege schijf aan te koppelen en daarop verder te gaan.
5. Het zijn oude backup versies, niet je bestaande bestanden
6. iCloud is geen backup, het is slechts een kopie. Verwijder je het bestand dan is het ook echt weg, ook in iCloud.

[ Voor 15% gewijzigd door Myrdhin op 02-12-2016 08:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ok, dus moet ik een aparte schijf hebben voor time machine. Geen probleem, gaan we dat doen.

Stel dat ik nu per abuis bestanden verwijder van mijn mac en dus ook van de icloud, kan ik dan losse bestanden terughalen uit timemachine? Of zet je de laatste backup in zijn geheel terug?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eitot
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
Je kunt losse bestanden terughalen met het programma ‘Time Machine’.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrRobin
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 17:27
Dit is niet correct. Ik heb op mijn Retina MBP uit 2012 een externe 1TB disk hangen (WD Elements).
Zo lang je de disk opsplitst in twee partities kan je gewoon de helft indelen voor time machine, en de andere helft bestanden op zetten. Ik durf alleen niet te zeggen of die andere helft dan exfat mag zijn, of dat het HFS+ MOET zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Het moet een GPT-geformatteerde HFS+ partitie zijn, omdat Time Machine gebruik maakt van hard links. Daarnaast hoef je niet per se een HDD in twee partities op te splitsen, alhoewel het wel handig is. Je kunt nl. gewoon je bestanden naast de Time Machine backup opslaan. Time Machine zal alleen (uiteindelijk) de volledige beschikbaar ruimte gebruiken. Vandaar dat het splitsen in twee (of meerdere partities) handig is, omdat Time Machine dan alleen die ene partitie volzet. Daarnaast kun je de tweede partitie als ExFAT formatteren, zodat deze ook op een Windows machine te lezen is zonder extra software.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eitot
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
Daedalus schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 14:42:
Het moet een GPT-geformatteerde HFS+ partitie zijn
GPT is alleen vereist als je de schijf wilt versleutelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ik ga eens studeren hoe ik een schijf opdeel en op die wijze formatteer. Nog tips daarvoor?

En als ik hem dan in twee partities heb waarvan er 1 exfat is, ziet een windows pc dan alleen die exfatpartitie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KRASH
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03-10 13:20

KRASH

Juist ja...

Je kan overigens gewoon een gelimiteerde sparsebundle file aanmaken die je vervolgens voor TM gebruikt. Of dit ook op een exfat partitie werkt durf ik niet te zeggen.

Zie bijvoorbeeld https://discussions.apple.../1522821?start=0&tstart=0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:56
Ik gebruik een timecapsule van 3TB voor de backup van 4 Macbooks en een Imac.
Op die schijf staan ook nog losse films. Dat loopt allemaal prima en zonder drama of onderhoud.

Omdat op mijn Imac nogal wat belangrijke spullen staan wordt die dubbel gebackupt op een losse schijf die er direct aan hangt. Je stelt dan gewoon in dat die alternatief back-up doet op de Timecapsule en de losse schijf.

Je kan die schijf dus zeker nog voor iets anders gebruiken, tot ze vol is. Je backups worden elke dag iets groter omdat je terug kan gaan in de tijd.
Plaats vrij maken kan je op een ietwat artificiële manier:
- ofwel gooi je de oude backup weg en maak je een nieuwe (kan je niet meer terug in de tijd)
- of schijf vol zetten met waardeloze data, zodat je de backup verplicht om kleiner te worden
- nadien gooi je de waardeloze data weg, en je hebt terug plaats.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Pagina: 1