Ik wilde eens spelen met 10Gb ethernet, dus heb ik van eBay twee 10Gb NICs gekocht (Intel EXPX9501FXSRGP5 en Intel EXPX9501AFXSR), en een glasvezelkabel. Na het installeren van de NICs vertikten beide PCs het echter om nog op te starten.
PC1:
PC2:
Probleem bij PC 1:
Na een druk op de powerknop: Fans gingen wel draaien, HD LED knipperde heel kort, power LED ging NIET branden, geen beeld.
Pogingen dit issue op te lossen (uiteindelijk succesvol):
Rebooten -> Geen verandering
Lang power eraf -> Geen verandering
10Gb NIC verwijderd -> Geen verandering
Videokaart verwijderd, BIOS gereset, en monitoren direct op moederbord aangesloten -> Resultaat! Het ding boot weer
Videokaart teruggeplaatst en monitoren aan videokaart gehangen -> Werkt nog steeds
Problemen bij PC 2:
BIOS komt ie succesvol door
Windows probeert te booten, maar struikelt na enkele seconden, en reboot succesvol naar opstartherstel. Dit kan echter geen probleem vinden.
Pogingen dit issue op te lossen: (tot op heden onsuccesvol) (uiteindelijk succesvol)
Windows RAM check gedraait -> Geen fouten gevonden
Videokaart verwijderd, BIOS gereset, videokaart teruggeplaatst -> Geen verandering
Disk modus stond op IDE, omgezet naar AHCI -> Resultaat! Het ding boot weer
PC 2 heeft helaas geen on-board video, ik heb geen extra videokaart, en ik voel er weinig voor om mijn R9 390 hierin te steken. Voor deze PC zit ik dus een beetje met mijn handen in het haar voor wat betreft het oplossen van dit issue, en ik sta open voor suggesties.
Wat in elk geval voor morgen op de planning staat is (proberen te) booten vanaf een linux live stick.
Ook ben ik uiteraard heel erg benieuwd waarom het simpelweg toevoegen van de NICs mijn PCs zo hard over de zeik heeft geholpen. Wellicht een interrupt conflict?
PC1:
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Core i5-6600K Boxed | € 244,95 | € 244,95 |
| 1 | MSI Z170A KRAIT GAMING | € 151,- | € 151,- |
| 1 | Powercolor PCS+ R9 390 8GB | € 321,99 | € 321,99 |
| 1 | Fractal Design Define R5 Blackout Edition | € 110,50 | € 110,50 |
| 1 | Microsoft Windows 10 Home EN 64bit OEM | € 91,- | € 91,- |
| 1 | Scythe Mugen 4 PCGH Edition | € 42,95 | € 42,95 |
| 1 | Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16 | € 109,95 | € 109,95 |
| 1 | Seasonic M12II Evo 620W | € 79,90 | € 79,90 |
| 1 | Crucial MX200 M.2 60mm 500GB | € 157,99 | € 157,99 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.310,23 | |
PC2:
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | AMD FX-8350 Black Edition | € 155,10 | € 155,10 |
| 1 | MSI 890FXA-GD70 | € 0,- | € 0,- |
| 1 | XFX HD5870 1GB DDR5 PCI-E (HD-587X-ZNDA) | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Fractal Design Define R4 Pearl Black | € 89,90 | € 89,90 |
| 1 | Scythe Mugen 3 PC Games Hardware Edition | € 0,- | € 0,- |
| 2 | GeIL Black Dragon GB34GB1333C7DC | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Antec Earthwatts EA 650 | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Crucial MX100 256GB | € 0,- | € 0,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 245,- | |
Probleem bij PC 1:
Na een druk op de powerknop: Fans gingen wel draaien, HD LED knipperde heel kort, power LED ging NIET branden, geen beeld.
Pogingen dit issue op te lossen (uiteindelijk succesvol):
Videokaart verwijderd, BIOS gereset, en monitoren direct op moederbord aangesloten -> Resultaat! Het ding boot weer
Videokaart teruggeplaatst en monitoren aan videokaart gehangen -> Werkt nog steeds
Problemen bij PC 2:
BIOS komt ie succesvol door
Windows probeert te booten, maar struikelt na enkele seconden, en reboot succesvol naar opstartherstel. Dit kan echter geen probleem vinden.
Pogingen dit issue op te lossen: (tot op heden onsuccesvol) (uiteindelijk succesvol)
Windows RAM check gedraait -> Geen fouten gevonden
Videokaart verwijderd, BIOS gereset, videokaart teruggeplaatst -> Geen verandering
Disk modus stond op IDE, omgezet naar AHCI -> Resultaat! Het ding boot weer
PC 2 heeft helaas geen on-board video, ik heb geen extra videokaart, en ik voel er weinig voor om mijn R9 390 hierin te steken. Voor deze PC zit ik dus een beetje met mijn handen in het haar voor wat betreft het oplossen van dit issue, en ik sta open voor suggesties.
Wat in elk geval voor morgen op de planning staat is (proberen te) booten vanaf een linux live stick.
Ook ben ik uiteraard heel erg benieuwd waarom het simpelweg toevoegen van de NICs mijn PCs zo hard over de zeik heeft geholpen. Wellicht een interrupt conflict?