Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huug Brinkers
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 04-09 17:34
Beste,

Vandaag mijn gloednieuwe RX480 MSI gaming X ontvangen, echter zit ik met het volgende probleempje:

YouTube: MSI RX480 GAMING X - Coil whine? ( misschien geluid iets harder zetten).

Ik vroeg mij af waar dit geluid vandaan komt. De fans staan stil en het geluid is afhankelijk van wat er op mijn beeldscherm beweegt. Ik vermoed dat het coil whine is maar wil dit graag bevestigd hebben.

Zo ja, heeft het vervangen van de voeding dan erg veel zin? Heb er een 750W voeding in zitten die al een flinke tijd mee gaat (jaartje of 8, heeft meerder builds mee gemaakt). Mijn vorige videokaart had dit probleem niet en trok volgens mij ongeveer het zelfde vermogen.

Anders de kaart proberen te ruilen via amazon.de ?

Systeem:
  • - Intel i7 6700K met Scythe Fuma er bovenop
  • - ASUS Z170 PRO GAMING
  • - 16Gb Kingston hyper X
  • - NZXT H440 (met alle fan opties bezet, meestal alles in idle. super stil, vandaar de overlast door de kaart)
  • - Antec TruePower New TP-750 Blue 750W
  • - Samsung 850 256
  • - 'oude' 1TB hardeschijf
  • - MSI RX480 GAMING X 8GB
Groetjes,
Huug

[ Voor 20% gewijzigd door Huug Brinkers op 02-12-2016 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17-09 13:58

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Dit is inderdaad coil whine! Het wordt hierdoor veroorzaakt:
Blaat schreef op woensdag 5 oktober 2016 @ 10:47:
[...]

Dit hierboven zou ik willen aanvullen/licht corrigeren.

Stromen (dus niet spanningen/voltage) genereren magneetvelden bij geleiders. Zet je een geleider in een spoelconfiguratie dan krijg je binnen in de spoel een geconcentreerd magneetveld.

Spoelen worden net als condensators in elektrische schakelingen gebruikt om de toegevoerde spanning te "filteren", dat wil zeggen, fluctuaties met bepaalde frequenties weg te halen. In het geval van een videokaart is dat om een zo schoon mogelijke voeding en/of signaal voor en vanaf de GPU genereren.

Het magneetveld wat in de spoelen zit is echter altijd wat traag, dat wil zeggen, zodra de stroom wegvalt blijft het magneetveld altijd nog even een bepaalde tijd hangen. Hoe lang dat is is afhankelijk van het formaat van de spoel, de hoeveelheid wikkelingen en de conductor diameter etc.

Soms echter wordt er een frequentie door de spoel heen gehaald waarbij de trillingstijd ongeveer even lang of iets langer is dan de "lag time" van het magneetveld. Het resultaat daarvan is dat de stroomrichting in de spoel al is omgedraaid terwijl het magneetveld van de vorige stroomrichting nog aanwezig is. Het gevolg is dat er een kracht op de spoel wordt uitgeoefend waardoor de spoel op de frequentie van de toevoerspanning gaat resoneren.

Dit is dus geen mechanische resonantie maar elektrische resonantie! Niks massa veer systeem. :P

Wat hier invloed op uitoefent is:

1. Hogere load op de videokaart --> hogere stromen dus grotere krachten.
2. Output impedantie van PCI-E slot --> hogere dempingsfactor betekent sneller uitgedempt magneetveld
3. Output impedantie van voeding --> hogere dempingsfactor betekent sneller uitgedempt magneetveld
4. Content --> niet elke load belast elk onderdeel even veel.
5. Output spanning/ripple van de voeding --> meer ripple en/of offset zorgt voor meer werk voor de filtercircuits.

Verder kan een videokaart fabrikant daar weinig tegen doen behalve de spoeltjes inkapselen of bewerken met een druppel lijm. Het toevoegen van meer spoeltjes om de stroom te verdelen is qua schakeling geen optie omdat je daarmee ook de filtereigenschappen wijzigt. Een schakeling maken met dezelfde eigenschappen met een condensator is ook geen optie omdat condensators met voldoende capaciteit (e.g. elektrolieten) polariteitsgevoelig zijn en dus een additionele diodebrug nodig hebben. Dat komt de kwaliteit van je stabilisatie niet ten goede.

In het kort, coil whine is geen graadmeter voor de kwaliteit van je component maar eerder een gevolg van de steeds gevoeliger GPU's die we hebben. Hoe kleiner het productieproces wordt, hoe preciezer de toevoerspanning moet zijn. Met een 250nm chip lig je niet wakker van een spanningsfluctuatie van +/- 0.05 volt. Bij een 16nm chip is dat desastreus! Veel preciezere en complexere stabilisatie is vereist en zodoende de toenemende coil whine klachten bij de nieuwere generaties videokaarten.

Waarom hebben mobo's dit probleem dan niet? Simpel, veel minder grote stromen. Een CPU gebruikt een bak minder energie dan een GPU. Maar ook hier gaat het soms mis; geluk speelt een grote rol.

Gaat dit de komende generaties beter worden? Waarschijnlijk niet.

Hoop dat dit de boel duidelijker maakt. :)
Ten eerste, het kan geen kwaad. Ten tweede, vindt je het storend? Zoja ruilen die hap!

Anders lekker laten zitten.

Mag ik vragen wat voor merk en type voeding je hebt? Het kan afhankelijk van het merk verstandig zijn die te vervangen en dat zou wel eens kunnen helpen met het verminderen van coil whine.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:29

nelizmastr

Goed wies kapot

Inderdaad eerst een andere voeding proberen. Voedingen kunnen zelf ook flinke coilwhine veroorzaken in de juiste omstandigheden en na 8 jaar dienst is het niet onverstandig voor je main systeem eens te vernieuwen.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huug Brinkers
Bedankt voor de reacties. Het geluid is voor mij zeer storend, zeker bij spellen met een hogere fps (cs:go en dergelijke). Mijn pc staan dan bijna alle fans stil (ook die van de gpu) dus ik hoor enkel het tikken en zoemen van de kaart. Bij sommige spellen dus zelfs door het geluid van mijn headset heen.

Ik heb als voeding een Antec TruePower New TP-750 Blue 750W. Voor doen der tijd een nette voeding als ik me goed herinner.

Ik heb zojuist Amazon.de aan de lijn gehad en zeer netjes geholpen. Ik krijg een nieuwe videokaart opgestuurd en moet komende periode met hun retourlabel de kaart met het probleem retour sturen. Leuke kans om ook een crossfire setup eens te proberen dacht ik zo. Daarmee kan ik ook testen of de voeding aan het einde van zijn leven is? Als ik beide kaarten er in hang en het probleem is dan extreem of hij valt uit zal het een voedingsprobleem zijn. Mijn voeding zou qua vermogen de crossfire setup moeten kunnen trekken?

Ik heb ook eventueel een oscilloscoop (Rigol 1104Z) waarmee ik schakelfrequenties/rimpel/oscillatie terug kan zien. Als het probleem voedingsgerelateerd is zou ik dat op de voedingslijn van de voeding terug moeten kunnen zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Huug Brinkers schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 11:52:
Bedankt voor de reacties. Het geluid is voor mij zeer storend, zeker bij spellen met een hogere fps (cs:go en dergelijke). Mijn pc staan dan bijna alle fans stil (ook die van de gpu) dus ik hoor enkel het tikken en zoemen van de kaart. Bij sommige spellen dus zelfs door het geluid van mijn headset heen.

Ik heb als voeding een Antec TruePower New TP-750 Blue 750W. Voor doen der tijd een nette voeding als ik me goed herinner.

Ik heb zojuist Amazon.de aan de lijn gehad en zeer netjes geholpen. Ik krijg een nieuwe videokaart opgestuurd en moet komende periode met hun retourlabel de kaart met het probleem retour sturen. Leuke kans om ook een crossfire setup eens te proberen dacht ik zo. Daarmee kan ik ook testen of de voeding aan het einde van zijn leven is? Als ik beide kaarten er in hang en het probleem is dan extreem of hij valt uit zal het een voedingsprobleem zijn. Mijn voeding zou qua vermogen de crossfire setup moeten kunnen trekken?

Ik heb ook eventueel een oscilloscoop (Rigol 1104Z) waarmee ik schakelfrequenties/rimpel/oscillatie terug kan zien. Als het probleem voedingsgerelateerd is zou ik dat op de voedingslijn van de voeding terug moeten kunnen zien?
Quantitatieve resultaten als ripple en offset op de 12v lijn gaan je niks helpen.

Het kan zelfs zijn dat een voeding met een grotere afwijking op 12v juist geen coil whine veroorzaakt op je kaart. Dit is puur geluk of pech hebben met de combinatie van componenten die je hebt.

Het enige wat je daarmee kan zien is of de ripple onderdrukking van je voeding nog wel OK is. Maar eerlijk gezegd maak ik mij daar met jouw voeding niet zo heel druk over.

Uiteindelijk had je dit probleem met je vorige kaart niet dus puur en alleen aan de voeding kan het niet liggen. Ruilen met die kaart dus en hopen dat je het dan kwijt bent. :)

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huug Brinkers
Verschil is wel dat mijn vorige kaart een MSI R6850 Cyclone 1GD5 Power Edition/OC was. Een flink lagere belasting voor mijn voeding dus?

Als ik zo hoor dat de voeding vrijwel geen verschil maakt voor de coil whine, waarom zou ik deze dan wel moeten vervangen? Praktisch gezien zijn het gewoon twee schakelende voedingen achter elkaar. Zonde goede filtering daar tussen zouden beide schakelfrequenties elkaar in de weg kunnen zitten wat voor opslingering van het regelsysteem kan zorgen?

Is de kans niet veel reëler dat ik gewoon pech heb met mijn videokaart? Een spoel die lekker staat te rammelen en niet goed is vastgezet/gelijmt of zo? Ook zonder dat de fans echt draalen kan ik wat vibraties in mijn kaart voelen. Geluid veranderd dat ook minimaal.

Ik heb verder in mijn systeem de volgende componenten zitten:
  • - ASUS Z170 PRO GAMING
  • - NZXT H440 (met alle fan opties bezet, meestal alles in idle. super stil, vandaar de overlast door de kaart)
  • - Samsung 850 256

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De voeding is van uitstekende kwaliteit en zou minimaal 10 jaar mee moeten kunnen. Een defect na 8 jaar is eerder een uitzondering dan een regel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Huug Brinkers schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 12:16:
Verschil is wel dat mijn vorige kaart een MSI R6850 Cyclone 1GD5 Power Edition/OC was. Een flink lagere belasting voor mijn voeding dus?

Als ik zo hoor dat de voeding vrijwel geen verschil maakt voor de coil whine, waarom zou ik deze dan wel moeten vervangen? Praktisch gezien zijn het gewoon twee schakelende voedingen achter elkaar. Zonde goede filtering daar tussen zouden beide schakelfrequenties elkaar in de weg kunnen zitten wat voor opslingering van het regelsysteem kan zorgen?

Is de kans niet veel reëler dat ik gewoon pech heb met mijn videokaart? Een spoel die lekker staat te rammelen en niet goed is vastgezet/gelijmt of zo? Ook zonder dat de fans echt draalen kan ik wat vibraties in mijn kaart voelen. Geluid veranderd dat ook minimaal.

Ik heb verder in mijn systeem de volgende componenten zitten:
  • - ASUS Z170 PRO GAMING
  • - Samsung 850 256
Coil whine wordt veroorzaakt door een combinatie van componenten, zoals ik ook uitleg in mijn eerste reactie.

Het kan zomaar zijn dat jouw whinende kaart helemaal geen coil whine heeft in een andere pc puur omdat er andere componenten omheen zitten.

Wil je er echter vanaf zal je de kaart moeten vervangen.

De reden dat ik vroeg naar je voeding is omdat hier dikwijls te veel op bespaard wordt door mensen. Het komt maar al te vaak voor dat mensen zeggen een 1200w HangLing voeding hebben en dan verbaasd zijn dat ze problemen hebben. De voeding kan een bijdrage leveren aan de coilwhine van een videokaart dus als je een slechte voeding had had je die beter eerst kunnen vervangen, met als bijkomend voordeel dat je coilwhine misschien weg was.

Maar aangezien je voeding prima is blijven we daar gewoon vanaf en zal je de kaart moeten vervangen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huug Brinkers
Is het vervangen van de kaart door 1 van het zelfde type dan voldoende of is een geheel nieuw pcb ontwerp nodig om het te laten verminderen?

Ik krijg van amazon.de een nieuwe kaart opgestuurd en de oude moet voor 30 januari retour. Kan ze dus beide proberen. Mijn broertje moet een nieuwe voeding kopen dus kan op die manier misschien met zijn nieuwe iets proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huug Brinkers
Iemand die mijn vraag hier boven kan beantwoorden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Huug Brinkers schreef op zaterdag 3 december 2016 @ 11:53:
Is het vervangen van de kaart door 1 van het zelfde type dan voldoende of is een geheel nieuw pcb ontwerp nodig om het te laten verminderen?

Ik krijg van amazon.de een nieuwe kaart opgestuurd en de oude moet voor 30 januari retour. Kan ze dus beide proberen. Mijn broertje moet een nieuwe voeding kopen dus kan op die manier misschien met zijn nieuwe iets proberen?
Kan voldoende zijn. Een ander merk, type/serie kan het ook hebben. Je moet ook wel een beetje geluk hebben natuurlijk.

[ Voor 5% gewijzigd door ToFast op 05-12-2016 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Huug Brinkers schreef op zaterdag 3 december 2016 @ 11:53:

Een ander ontwerp is niet nodig. Zelfs binnen hetzelfde ontwerp is er voldoende productvariatie om het bij de ene kaart wel te hebben en bij de andere niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huug Brinkers
Vandaag de nieuwe videokaart ontvangen en met de nieuwe kaart nog steeds flink veel last van lawaai op het moment dat ik de kaart belast. Crossfire draait overigens prima voor zo ver dat kan (weet nu wel waarom ze zeggen dat het niet ideaal is, hapert af en toe vreemd). Kaarten trekken volgens de AMD software beide ongeveer 150W onder belasting.

Ik zit zelf te denken om de Corsair RM750x te kopen. Vergeleken met 550W uit de serie kost de 650W maar iets meer (tientje). Vervolgens is het stapje naar de 750 nog een euro of 8, maar de 750 is een ander ontwerp voeding met zeker onder belasting een hogere efficiency (zie tweakers review).
Zeggen jullie dat het halen van die voeding voor mij het probleem zou kunnen oplossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindamann
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15-09 16:23

Pindamann

Human

Ik heb dezelfde kaart en ook deze vertoonde hetzelfde geluid laatst even. Het is na die keer echter niet weer voorgekomen.

9800X3D | 3070

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huug Brinkers
Pindamann, heb je veel fans in je computer die het lawaai misschien overstemmen waardoor het niet opvalt? Bij mij is het meeste bijna passief, enkel de cpu koeler draait iets van 500RPM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Huug Brinkers schreef op donderdag 8 december 2016 @ 20:49:
Vandaag de nieuwe videokaart ontvangen en met de nieuwe kaart nog steeds flink veel last van lawaai op het moment dat ik de kaart belast. Crossfire draait overigens prima voor zo ver dat kan (weet nu wel waarom ze zeggen dat het niet ideaal is, hapert af en toe vreemd). Kaarten trekken volgens de AMD software beide ongeveer 150W onder belasting.

Ik zit zelf te denken om de Corsair RM750x te kopen. Vergeleken met 550W uit de serie kost de 650W maar iets meer (tientje). Vervolgens is het stapje naar de 750 nog een euro of 8, maar de 750 is een ander ontwerp voeding met zeker onder belasting een hogere efficiency (zie tweakers review).
Zeggen jullie dat het halen van die voeding voor mij het probleem zou kunnen oplossen?
Het zou kunnen maar garanties zijn er op dat vlak nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Huug Brinkers schreef op donderdag 8 december 2016 @ 20:49:
Vandaag de nieuwe videokaart ontvangen en met de nieuwe kaart nog steeds flink veel last van lawaai op het moment dat ik de kaart belast.
Wat versta je hier onder lawaai? Een snel draaiende ventilator op de videokaart geeft ook lawaai, maar daar gaat een andere voeding niks tegen helpen.
Als je geen CrossFire met twee high-end kaarten gaat draaien dan heb je niks aan een 750W voeding. Een RX 480 is overigens geen high-end kaart, dat is een mainstream kaart, twee van die kaarten draaien dan ook prima op een high-end 450W voeding.
Als je nu met de nieuwe kaart ook last hebt van coil whine, dan bestaat er idd een redelijke kans dat een andere voeding het probleem oplost.

pricewatch: BitFenix Whisper BWG450M is iig een goede voeding voor jouw als je bij één videokaart blijft. Daarmee kun je ook prima een high-end videokaart van stroom voorzien of dus twee mainstream kaarten zoals de RX 480. Dit is daarnaast ook een erg stille voeding.
Zie ook onderstaande review van de 550W versie welke dezelfde voeding is op de 100W na.
http://www.tomshardware.c...series-550w-psu,4805.html

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huug Brinkers
-The_Mask- schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 14:30:
Wat versta je hier onder lawaai? Een snel draaiende ventilator op de videokaart geeft ook lawaai, maar daar gaat een andere voeding niks tegen helpen.
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=u7gD_8xrhRQ]
Als ik mijn headset op heb (en die staat niet zachtjes) dan kan ik hem er nog redelijk goed doorheen horen. Met de telefoon een beetje moeilijk om op te nemen. Maar het geluid is dus best wel storend.
-The_Mask- schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 14:30:
Als je geen CrossFire met twee high-end kaarten gaat draaien dan heb je niks aan een 750W voeding. Een RX 480 is overigens geen high-end kaart, dat is een mainstream kaart, twee van die kaarten draaien dan ook prima op een high-end 450W voeding.
Ik weet dat het overkill is qua vermogen, maar kan voor de toekomst niet uitsluiten dat er highend kaarten komen die meer gebruiken de de meerprijs was maar klein. Met de code 'WELKOM' bij amazon heb ik de Corsair RM750x voor 108.- binnen. Dan weet ik zeker dat ik de komende 10 jaar weer goed zit ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Huug Brinkers op 10-12-2016 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindamann
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15-09 16:23

Pindamann

Human

Huug Brinkers schreef op donderdag 8 december 2016 @ 22:07:
Pindamann, heb je veel fans in je computer die het lawaai misschien overstemmen waardoor het niet opvalt? Bij mij is het meeste bijna passief, enkel de cpu koeler draait iets van 500RPM.
Hey, ik heb het nog steeds, maar het ligt aan de belasting op de kaart. Bij een specifieke belasting wordt het hoorbaar. Bij maximala belasting valt het soms weer weg en op de desktop is het altijd weg. Coil whine van mijn kaart klinkt overigens iets anders. Het is meer een soort van snel getik.
Zojuist heb ik weer een uur BF1 gespeeld zonder coil whine. Met Warframe, een lichter spel, heb ik het wel weer.

Het zit voor mij op het randje m.b.t. ruilen. Ben er nog niet helemaal over uit, maar ik denk dat ik het laat zitten.

Ik heb trouwens een 450 watt Corsair voeding die gemeten ongeveer 300 watt verbruikt bij zware load (games).

[ Voor 28% gewijzigd door Pindamann op 10-12-2016 21:57 ]

9800X3D | 3070

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huug Brinkers
Ik ben inmiddels van mijn geluid af! Het plaatsen van de Corsair RM750x heeft voor mij het probleem bijna helemaal weg genomen. Als ik het geluid uit zet en goed luister bij de computer dan hoor ik het geluid nog wel maar echt vele malen minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vreemd, ik ben benieuwd naar wat precies de oorzaak is. Het lijkt me duidelijk dat het door een verschil in output van de voedingen komt maar hoe en wat precies...?
Proficiat in ieder geval!

Jij bent niet de enige die succes heeft met het vervangen van de voeding:

http://www.overclockers.c...ine-buzz-in-my-video-card
The PSU can cause coil whine. As to why, its anyones guess (bad design? bad components?). My motherboard is well known to have coil whine, that can change depending on power settings in the bios, as well as what PSU is being used. Certain combinations would cause the coild whine to be ever present, while other combinations would have zero coil whine. Same with PSUs. I had coil whine with my previous PSU when trying to use certain power settings. When I swapped PSUs, I could now use those power settings and have next to no coil whine at all (at least not all the time, and even the few times there is some whine, I have to be listening for it to notice).

So yes, the PSU can be a factor in coil whine from components.

[ Voor 255% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2016 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huug Brinkers
Als ik zo mag gokken denk ik dat het iets te maken heeft met de (pwm)schakelfrequentie van de voeding en de frequentie van de onboard schakelfrequentie. De wat modernere buck converters hebben een wisselende schakelfrequentie die zich aan het meest ideale situatie aanpast om zo een zo hoog mogelijk rendement te halen. Hogere frequentie geeft meer schakelverliezen, maar geeft een kwalitatief betere spanning(minder rimpel) onder zware belasting.

Maar om het precies te weten te komen kan ik je niet verder helpen. Ook ik kan er heel weinig over vinden. Het enige wat ze op internet als oplossing aandragen is het extra vast zetten van grote inducties(spoelen) op de kaart. Al zou ik daar zelf op een nieuwe kaart niet zo snel aan beginnen

Als iemand iets kan bevestigen of meer kan vertellen hoor ik het natuurlijk graag! _/-\o_

[ Voor 13% gewijzigd door Huug Brinkers op 18-12-2016 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huug Brinkers
Niemand?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Je zit goed warm. Coil whine kan ontstaan omdat een spoel gaat resoneren op zijn resonantiefrequentie. Als een andere voeding een net wat andere PWM frequentie heeft, niet rond de resonantiefrequentie van een spoel op de videokaart kan de coil whine afwezig zijn.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huug Brinkers
Dank voor je antwoord! Maar is dat niet veel meer afhankelijk van de schakelfrequentie van de buck converter op de kaart zelf?. Daar zit immers pas de spoel die zou moeten 'trillen' en een bepaalde frequentie voor de voeten krijgt en in resonantie gaat?
Pagina: 1