Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Externe HDD aan ASUS N66U (i.c.m. Raspberry PI/KODI)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• BlisterAMG
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10:02
Sinds kort heb ik een Raspberry Pi 3 in bezit waarop ik LibreElec als OS heb gezet om gebruik te gaan maken van KODI, in dit geval door middel van LibreElec als OS. Aangezien ik geen NAS of iets dergelijks thuis heb, maar wel een 1,5TB externe HDD, heb ik deze in eerste instantie direct aan de Raspberry Pi gehangen. Daarmee kon ik moeiteloos de media die daarop staat tevoorschijn halen binnen Kodi.

Echter, ik wil graag een andere oplossing en dacht daarmee eraan om de externe HDD aan de router te hangen, een Asus N66U. Door die als netwerkschijf beschikbaar te maken, dacht ik een stap verder te komen. Ruime opslag op die externe HDD en vanaf mijn laptop kan ik ook direct mijn bestanden er op plaatsen. Eventueel zou ik zelfs rechtsstreeks ernaar toe kunnen downloaden, via de download manager van de Asus router. Eerste prio is echter het uberhaupt zichtbaar krijgen van de schijf op mijn laptop binnen hetzelfde netwerk. Dit krijg ik maar niet voor elkaar.

Wat heb ik gedaan? Binnen de router heb ik in ieder geval onder "Media Services and Servers" en daar vervolgens onder "Network Place (Samba) Share / Cloud Disk" de share "ge-enabled".

Op de laptop (Windows 10) heb ik vervolgens geprobeerd een netwerkverbinding te maken. Enige optie die er dan verschijnt is de keuze "Netwerk", die niet te kiezen is. Echter, geen verwijzing naar de schijf zelf.

Kies ik echter voor Media Openen (de verbinding met een mediaserver maken), dan krijg ik wel de router/schrijf te zien binnen Deze Computer. Probleem is echter dat ik dan geen bestanden kan verplaatsen naar de schijf.

Wat doe ik verkeerd? Of vraag ik iets wat niet kan? Of kan ik hetgeen wat ik probeer op een andere manier voor elkaar krijgen?

Afbeeldingslocatie: https://s18.postimg.org/6a13idxyh/Knipsel.jpg
Afbeeldingslocatie: https://s16.postimg.org/vy36565xh/Knipsel2.jpg

Beste antwoord (via BlisterAMG op 01-12-2016 22:32)

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Type eens in je Windows Explorer in: \\asusrouter

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• MAX3400

MAX3400

Type eens in je Windows Explorer in: \\asusrouter

• BlisterAMG
Pff, hoe simpel kan het zijn.
Via snelkoppeling naar dat pad kan ik de schijf vinden. Het toevoegen als netwerkschijf binnen Deze PC lukt nog niet, maar dat is geen probleem.

Waar ik niet aan had gedacht is dat het slechts een USB 2.0 poort is. 12GB overzetten van de laptop naar de externe HDD duurt dus een eeuwigheid. De Pi beschikt ook over 2.0 poorten, dus dat is ook geen oplossing.

De verbinding is er, maar het is toch niet zo praktisch is als wat ik gehoopt had.

• MAX3400

MAX3400

USB2.0 kan theoretisch 60MB/s aan, oftewel 480Mbps. Alleen ik weet niet precies hoe jij verbonden bent met de router (wired / wireless) en wat voor HDD het is.

Sowieso is het mogelijk eens de moeite waard om de HDD helemaal leeg te maken door te formatteren en dan eens te kijken wat voor gemiddelde snelheid je haalt als je 1 groooot bestand kopieert bijvoorbeeld een file van 20GB.

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13:43
De beperking is niet de USB2-poort, maar de MIPS-processor van de router. Rond de 10MB/s kun je verwachten.

• BlisterAMG
MAX3400 schreef op donderdag 1 december 2016 @ 22:34:
USB2.0 kan theoretisch 60MB/s aan, oftewel 480Mbps. Alleen ik weet niet precies hoe jij verbonden bent met de router (wired / wireless) en wat voor HDD het is.

Sowieso is het mogelijk eens de moeite waard om de HDD helemaal leeg te maken door te formatteren en dan eens te kijken wat voor gemiddelde snelheid je haalt als je 1 groooot bestand kopieert bijvoorbeeld een file van 20GB.
Ben draadloos verbonden en aan de router hangt een Seagate HDD:
http://www.seagate.com/ww...table-ds1762-5-1306us.pdf

Overigens is het een 2TB USB 3.0 schijf, waar nu 1,5TB aan data op staat. Om die nu te gaan formatteren...
Maar ik snap je redenatie.
hcQd schreef op donderdag 1 december 2016 @ 22:37:
De beperking is niet de USB2-poort, maar de MIPS-processor van de router. Rond de 10MB/s kun je verwachten.
Dit bedacht ik me ook net idd, dat de beperking ook daar kan liggen. En 10MB/s max is nog altijd niet voldoende in dat geval en daarmee heeft het formatteren ook geen zin meer.
Pagina: 1