Investeren van extra geld in huis

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• marshallq
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Alle reacties

• BvZwolle
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:19
(behalve je eigen bankrekening ;)).
Doe dan maar op de bankrekening van mijn vrouw ;-)

Geen nuttige tips verder... :/

• stefanstiens
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 03-02 08:01
Misschien is het eens handig om een afspraak te maken met een beleggingsadviseur bij je bank? Kunnen je vaak veel goeie tips geven. :)

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 00:01
Hypotheek is 25 * 12 = 600 euro op jaarbasis, ongeveer 8 jaar dus voordat je dat eruit hebt.

Voor Isolatie moet je uitrekenen wat je nu op jaarbasis aan kosten voor stoken hebt. Dat moet je weer terugrekenen naar mogelijke besparing en hoelang je nog in het huis wil blijven wonen.

Zonnepanelen idem. Je niet rijk rekenen en bekijken hoelang je nog in het huis wil blijven wonen en wat voor opbrengst je kan verwachten.

3 totaal verschillende berekeningen

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Doe eens navraag bij een gelicenseerde goudhandelaar; de prijs is aanzienlijk gedaald recentelijk dus mogelijk kan je op korte termijn 5K naar 6K tillen.

Aan de andere kant; eerder aflossen levert meer voordelen op op lange termijn. En als je nou na 1 jan aflost, maak je nog wel gebruik van de hogere aftrek 2016 op je rente.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
De besparing op je hypotheek is een zeker gegeven dat je het met 8 jaar er uit hebt.
Dat is 12,5% rendement op jaarbasis, dat zie je niet vaak meer.
berekening klopt blijkbaar niet

Isoleren van het huis is natuurlijk ook leuk, maar als je niet weet hoe lang je daar blijft wonen en of het je huis meer waard maakt, lijkt mij dat een beetje zonde.

PS, als je veel meer risico wilt hebben en kans op erg leuke rendementen zou je eens naar bitcoin kunnen kijken, helemaal compleet op eigen risico. :)

[ Voor 22% gewijzigd door Ernemmer op 01-12-2016 22:57 ]

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

D-dark schreef op donderdag 1 december 2016 @ 21:13:
Hypotheek is 25 * 12 = 600 euro op jaarbasis, ongeveer 8 jaar dus voordat je dat eruit hept
:? Bij mij is dat maar 300 euro op jaarbasis >:)

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:53
Aflossen hyptheek kost natuurlijk niets want het blijft van jou in de vorm van een lagere lening. De reacties hierboven met "eruit halen" snijden dus ook geen hout.

Vloer en dakisolatie kosten elk typisch een paar honderd euro als je het zelf doet en dan heb je dus nog een bak met geld over.

Vloerisolatie biedt inderdaad comfort. Zie het relevante topic in DED hoe je het aanpakt.

Zonnepanelen kun je mooi doen met het geld dat over is van de vloer en dakisolatie :)

Energiebesparende maatregelen leveren normaalgesproken meer op dan aflossen op de hypotheek of beleggen, zeker wanneer het wordt afgezet tegen risico. Het schaalt alleen niet oneindig want na een paar (tien)duizend(en) euro ben je wel klaar ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Rukapul op 01-12-2016 22:02 ]

• bvbal79
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 23:40
Hypotheek is 25 * 12 = 600 euro op jaarbasis, ongeveer 8 jaar dus voordat je dat eruit hebt.

Voor Isolatie moet je uitrekenen wat je nu op jaarbasis aan kosten voor stoken hebt. Dat moet je weer terugrekenen naar mogelijke besparing en hoelang je nog in het huis wil blijven wonen.

Zonnepanelen idem. Je niet rijk rekenen en bekijken hoelang je nog in het huis wil blijven wonen en wat voor opbrengst je kan verwachten.

3 totaal verschillende berekeningen
Uhm 25x12 is geen 600 euro. Daarnaast is dat de winst...dus snap niet waarom je iets er weer uit wilt hebben. Ik zou lekker aflossen levert je per jaar 300 euro op...dat is meer dan een spaarrekening.

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:38

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Heb je bij het berekenen van het aflossen ook gekeken of je in een lagere risicoklasse terecht komt en dat effect meegenomen in je maandelijkse besparing :) ?

• marshallq
  • Niet online
We Are Borg schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 08:03:
Heb je bij het berekenen van het aflossen ook gekeken of je in een lagere risicoklasse terecht komt en dat effect meegenomen in je maandelijkse besparing :) ?
Als ik me niet vergis is de risicoklasse al nul gezien de NHG.

Ik ga eens met mijn hypotheek adviseur bellen en waarschijnlijk het geld gebruiken als extra aflossing voor mijn hypotheek. Even kijken of er nog een verschil is tussen dit en a.s. jaar (zag hier ook een comment over). Verder zal ik eens kijken wat een vloerisolatie precies kost en aan werk met zich mee brengt (o.a. in DED topic).

Iedereen bedankt voor al het advies.

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Je hebt het er gelijk 'uit', want je lost simpelweg je schuld deels af. Die 25 euro klinkt als peanuts, maar je hebt wel 30 jaar lang (maximaal) 25 euro per maand minder kosten. Een hele goede optie dus, misschien wel de beste.

Tja, TS zal toch zelf moeten nadenken wat hij wil. Heb je koude voeten? Dan vloerisolatie nemen ongeacht het rendement. Zonnepanelen is ook geen slecht idee, maar het ligt er ook aan hoe de salderingsregels blijven. Hoe eerder hoe beter wat dat betreft.

Je kan ook een potje maken voor later in de vorm van beleggingen of pensioen-iets. Er zijn zoveel mogelijkheden, maar 5.000 is niet een dermate groot bedrag dat het echt zoden aan de dijk zet. Stiekem denk ik dat het wellicht beter is om het (deels) aan te houden als buffer, puur een onderbuikgevoel ik ken de situatie natuurlijk niet.

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Wat houdt 5.000 euro over in?
Kom je nu boven de VRH uit met 5.000 euro en heb je daarom 5.000 euro over? Of heb je jezelf een bepaald (minimum) spaartegoed opgelegd en heb je daar nu 5.000 euro op over?

Indien het eerste, dan is het inderdaad wellicht verstandig om er "iets" mee te doen, waardoor je onder de VRH uit komt en staks daar niet 1,2% belasting over hoeft te betalen. Waarin je het vervolgens investeert maakt (voor de VRH) niet zo veel uit, zolang je het geld maar niet meer tot je beschikking hebt (beleggen is hierdoor dus ook geen optie).

Indien het tweede, vraag jezelf dan nog eens goed af of je geen grote kostenposten verwacht binnen een bepaalde periode of dat je nog bepaalde "wensen" hebt? Wil je bijv. binnenkort een auto aanschaffen of nog een leuke reis maken? Dan is die 5.000 euro toch wel fijn om achter de hand te houden. Eenmaal geïnvesteerd ben je het bedrag kwijt (ook al kan je er periodiek lagere lasten / meer comfort voor terug krijgen).

En je zegt dat je 25 euro op je hypotheek per maand kan besparen? Is dat 25 euro bruto of netto? Dat scheelt namelijk nogal.
En als je besluit af te lossen, houd er dan rekening mee dat het geld vast zit in je stenen en je het er pas uit kan halen, wanneer je geen volgend huis meer koopt. Als je besluit te verhuizen, dien je de overwaarde in je nieuwe huis te steken en krijg je geen HRA meer over dat bedrag.

En voor de rest, 5.000 euro is niet een heel schokkend bedrag waarmee je jezelf OF veel lagere lasten op de korte of lange termijn mee bespaard OF waarmee je jezelf heel veel meer comfort kan geven. En wie weet wat de aantrekkende economie doet. De hypotheekrente schijnt langzaam aan te stijgen, wie weet wat de rente op een spaarrekening over 5 jaar doet (eerder dan dat zie ik het eerlijk gezegd niet heel extreem stijgen).

• marshallq
  • Niet online
@BastaRhymez Die 5.000 euro is gewoon over. Budget voor onvoorziene uitgaven, reizen etc. is er en daar maak ik me niet druk om. Ik heb overigens zelf 30% van mijn huis aanbetaald toen ik het 2 jaar geleden gekocht heb.

Ik ga nog berekenen wat een lagere rente mij kost (bemiddeling of boete). Nu zit ik op 3.15% met nog 8 jaar te gaan. Een lagere rente heeft namelijk geen impact op mijn HRA, iets wat bij direct aflossen wel is (inclusief toekomstige andere woning aangezien de overwaarde dan mee gaat in de nieuwe aankoop).

• Edgarz
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18:58

Edgarz

Tweako-active since1986

Twee weken strand en golf in Mauritius.
Prima investering in de geestelijke gezondheid.

• marshallq
  • Niet online
Edgarz schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 16:57:
Twee weken strand en golf in Mauritius.
Prima investering in de geestelijke gezondheid.
Haha bedankt voor de suggestie maar aan vakantie heb ik dit jaar geen gebrek gehad.

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
Bekijk wat de investeringen doen voor je energielabel. Veel mensen kijken daar nog wel eens naar en het is een argument als je gaat verkopen. En je kan ongeveer narekenen hoeveel je per maand bespaart met extra isolatie maar dat is altijd beetje gokwerk ( niemand gaat je garanderen welke temperatuur het gaat zijn de komende paar jaar en hoe zonnig enzo )

Aflossen betekend gewoon dat je het geld ergens anders neerzet, alleen tegen een vast rendement en zonder VRH. Er is geen terugverdientijd er is namelijk geen investering, je krijgt het geld gewoon terug bij verkoop huis. Eigenlijk verplaats je dingen op je persoonlijke balans en veranderd er niets.
Het heeft wel klein effect op HRA maar bedenk je wel dat daar ook gewoon een drempel bedrag voor staat als je al veel afgelost hebt ( of een lage hypotheek ) kan het zijn dat aflossen helemaal geen effect heeft omdat je al geen HRA meer krijgt.

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-02 20:28

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Heb je al eens gekeken naar de combinatie zonnepanelen / groen dak?

Wat ik er van begrijp zorgt een groen dak er voor dat je zonnepanelen fors in rendement toe nemen, terwijl tegelijkertijd het groene dak zorgt voor extra isolatie. (Met als bonus dat het ook nog eens beter is voor het milieu, het vangt fijnstof af en zorgt voor een betere water huishouding.)

Als je een plat dak hebt (dus bitumen), zou de levensduur hiervan ook nog eens moeten verdubbelen als deze beschermd word door een groen dak, waarmee je de investering er direct uit haalt.

Wij hebben ook een rijtjeshuis (2 jaar geleden gekocht) en vanwegen bovengenoemde redenen zitten we hard na te denken om dicht in de buurt van het moment dat de dakbedekking vervangen moet worden, een sedum dak met zonnepanelen (electriciteit en/of warm water) op het dak te leggen met op de uitbouw een grasdak. (Uitbouw zie je vanaf de slaapkamer en de tuin, daar een gras dak vinden we mooier dan sedum. Sedum is praktisch en beter geschikt voor op de 3e woonlaag.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23:16
Voor 5000 euro ga je toch niet moeilijk doen ivm lage rente op een bankrekening?
Dat wordt pas echt de moeite om over na te denken als je het 50 voudige op je rekening hebt staan.

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Isoleren , kopers kijken echt wel naar de energiekosten van een huis. Lagere energiekosten is hogere huiswaarde.

Verder dalen je energiekosten en gaat je wooncomfort omhoog.

u can fool all people some time and fool some people alltime

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 00:02
Bij mij niet, ja ze willen het wel, maar ze betalen er niet graag voor. Wij hebben een Energie nul woning en mensen willen daarvoor niet extra betalen is mijn ervaring.
Pagina: 1