Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Advies samengestelde pc

Pagina: 1
Acties:

• Pont Max
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 29-09 17:31
Ik heb op Ebay een enkele samengestelde PC's zien staan waarvan ik er een overweeg om aan te schaffen ter vervangen van mijn huidige verouderde PC. Op zich heb ik weinige hoge eisen aan de PC behalve dat hij mijn rekening niet moet plunderen. Wat ik bovenal verwacht van een PC is dat hij betrouwbaar is en dus ook uit deugdelijke onderdelen bestaat.

De reden dat ik een (min of meer half afgebouwde) samengestelde pc wil kopen is omdat me dat leuk lijkt om een keer te proberen en het er nu op lijkt dat dit voor niet al teveel kosten kan.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Normaal huis tuin en keuken gebruik met enkele bewerkingsprogramma's voor studiewerkzaamheden (Adobe CS7 etc)

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
ATI Radeon HD6450 videokaart
Drie oudere harde schijven met data en een nog te kopen nieuwe

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Nog een extra SSD om het ding lekker snel te laten lopen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Op internet een samengestelde PC gezien die ik overweeg te kopen en verder aan te vullen met wat ik nog in huis heb.

De PC is momenteel voorzien van:
Processor:
AMD Bulldozer FX-4100 Quad-Core / 4x3,6GHz / 95W
L1 - 192 KB - 4 x 48 KB
L2 - 4 MB - 4 x 1 MB
L3 - 8 MB
Videokaart:
ATI Radeon HD3000 On Board
RAM 1GB
VGA
Supports RGB with max. resolution 2048 x 1536 @ 75 Hz
Supports DirectX 10
Geheugen:
8 GB DDR3 (1333 MHz) Kingston of Samsung
Voeding:
Corsair CX430W
Moederbord:
Merk - Asus
System Level Energy Saving
Anti – surge - Full-time Power Guardian-Make System Free From Risk
Turbo key - Touch-n-Boost!
Core Unlocker - Unleash True Core Performance Intelligently
1 x PCIe x16, 2 x PCIe x1, 1 x PCI
6 x SATA 3Gb/s port(s)
Chipset: AMD 760G (780L)/SB710
Aansluitingen achterzijde:
1 x PS/2 keyboard (purple)
1 x PS/2 mouse (green)
1 x D-Sub
1 x LAN (RJ45) port(s)
4 x USB 2.0
1 x COM port(s)
1 x Parallel port(s)
3 x Audio jack(s)

Alles zit in de behuizing incl usb aansluitingen en het verdere wat je mag verwachten. Er zit alleen geen HDD of SSD in, die wil ik zelf nog aanschaffen en er zitten ook geen cd drives in. Deze wil ik van mijn oude pc overzetten aangezien ik er daar nog twee in heb zitten die amper gebruikt zijn.

Dit alles voor de prijs van €260. De kosten van een SSD komen daar nog bij maar verder moet ik volgens mij compleet zijn. Hoor het graag als ik iets vergeten ben.

Dan de hamvraag. Wat denken jullie hiervan? Prijs kwaliteit oké of kan ik beter voor een completer nieuwer systeem gaan? Alle opmerkingen zijn welkom.

• Wolvganger
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 26-11 16:49

Wolvganger

Do not eat the yellow snow.

Is wel wat aan de oude kant, de processor is van 2011. Technologisch wel achterhaalt, is dat de investering wel waard? Ik zou eerder een nieuwe budgetbak bouwen met bijvoorbeeld een leuke Skylake i3 erin, een H110 en DDR4 geheugen. Dat moet voor 400 euro aan hardware wel lukken, dan heb je alles nieuw.

Maar je zou dan ook nog kunnen wachten op de nieuwe generatie processoren en moederborden.

"Hoe meer het kan, hoe sneller het stuk is."

• deepvreezo
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 04:50

deepvreezo

Redacteur
Niet veel soeps. Tweedehands zijn aantrekkelijker systemen verkrijgbaar, ik zou eens rondkijken in de V&A. Nieuw kan natuurlijk ook, zoals hierboven ook al opgemerkt, dan kom je op zoiets uit:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-6100 Boxed€ 117,45€ 117,45
1MSI B150M PRO-VD€ 61,99€ 61,99
1Cooler Master N200 Closed€ 39,75€ 39,75
1Crucial CT8G4DFD8213€ 44,95€ 44,95
1Seasonic G-series 360 watt€ 63,95€ 63,95
1Crucial MX300 2,5" 275GB€ 73,99€ 73,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 402,08

Een stuk duurder dan €260, maar hier zit wel al een ssd in. Plus recente onderdelen die krachtiger zijn, en een betere voeding. Met deze pc kun je die HD6450 er eigenlijk ook wel uitlaten. De HD530 die op de processor zit is waarschijnlijk al sneller. Het moederbord kan ook nog een tientje goedkoper, als 4 SATA-aansluitingen voldoende zouden zijn (maar als je 3 harde schijven, 1 ssd en 1 dvd-speler wil inbouwen dus niet).

• Pont Max
Bedankt voor de reactie mannen. Dan ga ik toch ook liever voor iets nieuws. Mij was alleen verteld dat zelfbouw altijd duurder was als je from scrap ging starten.

@deepvreezo: Ziet er wel goed uit zo. Heb je trouwens voor dat geld ook niet een goede qaudcore of maakt dat weinig verschil met deze dual core processor?

Is het overigens in dit geval wel een goed idee om de twee oude disk drives over te zetten of ook daar nieuwe voor aan te schaffen? (zoals gezegd amper gebruikt)

• Pont Max
Overigens kreeg ik van een collega het advies om bij zelf samenstellen altijd te kiezen voor Intel (zoals deepvreezo al aangaf) of AMD processoren met idem chipset en Moederbord altijd van ASUS of AMD. Dit zou kwalitatief vele malen beter zijn.
Wat vinden jullie hier van?

Ik wil minimaal 6 jaar probleemloos met een systeem kunnen doen.

[ Voor 11% gewijzigd door Pont Max op 04-12-2016 16:03 ]

• lactaxative
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 03-11 00:25
Tweedehands heeft een kortere levensduur en vaak betaal je voor een heel aantal onderdelen die je toch vervangt. Als je geen moeite hebt met een kernreactor als voeding en een schoenendoos als kast, kan het natuurlijk op de korte termijn goedkoper zijn. Dat advies zal je hier in ieder geval niet krijgen.

Intel is op het moment op alle fronten beter dan AMD. Moederborden van Gigabyte/MSI/Asus zijn over het algemeen van de zelfde goede kwaliteit (ik vergeet vast nog een merk).

Een quad core heb je vanaf ~190 euro. pricewatch: Intel Core i5-6400 Boxed Of dit nodig is hangt er vanaf hoe vaak je Adobe CS7 oid gebruikt, en of je hier hoge eisen aanstelt.

Oude DVD spelers kun je overzetten, mits ze een Sata aansluiting hebben. IDE aansluitingen zou ik vervangen, gezien je voor het verloopje al meer kwijt bent dan voor een nieuwe speler. Bedenk wel eerst even of je de DVD speler uberhaupt gaat gebruiken. Die dingen zijn inmiddels eigenlijk net zo overbodig als een floppydrive, maar misschien heb jij toevallig een collectie van 1000 dvd's.

• Pont Max
Klopt inderdaad. Dvd drive heb ik volgens mij alleen nodig om een nieuw OS te installeren dus is wel handig. Zit trouwens een sata aansluiting op.

Tweedehands was ik ook niet van plan. Heb heel even naar een goede ex-lease pc gekeken maar snel van af gezien.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Pont Max schreef op zondag 4 december 2016 @ 16:35:
Klopt inderdaad. Dvd drive heb ik volgens mij alleen nodig om een nieuw OS te installeren
Tegenwoordig doet men dat liever met een usb stick. Veel sneller, minder foutgevoelig, en een nieuwe stick maken is ook een fluitje van een cent.

• lactaxative
Er zijn tegenwoordig ook USB sticks waar je 4 GB op kunt zetten. Je hebt er vast een aantal liggen ;).

Maar goed, als je al een sata dvd drive hebt, past deze gewoon in de n200 in het bovenstaande lijstje.

edit: ik geloof dat iemand net iets eerder was...

[ Voor 11% gewijzigd door lactaxative op 04-12-2016 16:43 ]

• Pont Max
Check. Dan moet ik dus nog eens even uitzoeken hoe ik een stick maken zonder dat MS hier lastig over gaat doen ivm kopieën etc. ;)

Maar als een I3 dual core voldoende moet zijn denk ik dat ik daar maar voor ga.

Moet ik nog ergens rekening mee houden mbt compatibiliteit van de verschillende onderdelen? Of werkt alles altijd vlekkeloos met elkaar samen?

• lactaxative
Alles past vlekkeloos.

Verwijderd

Een Windows 10 boot USB maak je via https://www.microsoft.com...are-download/windows10ISO

• Reepje
  • Niet online
Pont Max schreef op zondag 4 december 2016 @ 16:47:
Check. Dan moet ik dus nog eens even uitzoeken hoe ik een stick maken zonder dat MS hier lastig over gaat doen ivm kopieën etc. ;)
Sterker nog, MS bied dit gewoon aan, het heet de media creation tool. Voor velen de methode om een bootable stick met het gewenste besturingssysteem te maken.

• Pont Max
Ah... in dat geval moet ik even een nieuwe licentie aanschaffen. Ook niet zo'n punt.

Nog even een hele domme vraag. Waar komen alle aansluitingen vandaan die ik nog nodig heb? (extra usb poorten, VGA, DVI, HDMI, geluid, sd kaart etc etc
Sommige daarvan zitten al op de videokaart maar moet ik daar nog iets extra's voor hebben?

• Tweakmans
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 30-11 12:09
Pont Max schreef op zondag 4 december 2016 @ 17:01:
Ah... in dat geval moet ik even een nieuwe licentie aanschaffen. Ook niet zo'n punt.

Nog even een hele domme vraag. Waar komen alle aansluitingen vandaan die ik nog nodig heb? (extra usb poorten, VGA, DVI, HDMI, geluid, sd kaart etc etc
Sommige daarvan zitten al op de videokaart maar moet ik daar nog iets extra's voor hebben?
Die zitten op je moederbord. Zie plaatjes op pricewatch: MSI B150M PRO-VD

Je beeldscherm sluit je inderdaad aan op de poorten op je videokaart. Of, als je die niet nodig hebt, rechtstreeks op je moederbord.

[ Voor 19% gewijzigd door Tweakmans op 04-12-2016 17:10 ]

• Reepje
  • Niet online
Als je extra usb poorten nodig hebt, moet je een usb hub kopen, maar er zitten er al 12 op het mobo, waarvan 6 op de achterkant.
De rest zit al op je mobo behalve sd slot.

[ Voor 4% gewijzigd door Reepje op 04-12-2016 17:08 ]

• Pont Max
ah dank. Niet gezien. Dan hoeft er voor mij niets extra's bij want die sd kaarten kan ik ook op een andere manier uitlezen.
Toch nog even de vraag of er ook nog andere duurzame mobo's zijn. Of is die MSI gewoon helemaal the shizzle?

Zoals gezegd... moet zeker 6 jaar storingsvrij mee gaan

[ Voor 11% gewijzigd door Pont Max op 04-12-2016 17:34 ]

Pagina: 1