Toon posts:

Ik wil een nieuw SSD schijf kopen, waar moet ik op letten?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Mijn SSD schijf is veeeeeeeel te klein voor mijn verbruik. Ik heb een 80GB SSD en wil nu graag een grotere SSD schijf kopen. Nu weet ik niet of ik elke interne SSD schijf zomaar kan kopen. Ik heb de volgende in gedachte: Samsung 850 EVO 500GB 2.5-inch SATA III Internal SSD (MZ-75E500B/AM)

Mijn moederbord is: asustek computer inc. p6t (lga1366)
En ik heb 12 RAM geheugen..

Graag jullie advies...

Alvast bedankt! _/-\o_

Beste antwoord (via Verwijderd op 01-12-2016 18:36)

• Gillded
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 10-02 12:22
Je p6t moederbord heeft een sata aansluiting, en je ssd ook. Ja gaat passen.

offtopic: volgende keer misschien iets andere titel of zelf snel even googelen.

Alle reacties

Verwijderd

Wat is je budget? Handig om te weten. :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil gewoon weten of Samsung 850 EVO 500GB 2.5-inch SATA III Internal SSD (MZ-75E500B/AM) kan. Budget is dan toch niet aan de orde?

Verwijderd

Topicstarter
Maar btw.. budget is niet zo aan de orde. Ben best bereid wat dieper in de buidel te tasten. Maar Samsung 850 EVO 500GB 2.5-inch SATA III Internal SSD (MZ-75E500B/AM) lijkt me wel wat! ;)

Acties:
  • Beste antwoord

• Gillded
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 10-02 12:22
Je p6t moederbord heeft een sata aansluiting, en je ssd ook. Ja gaat passen.

offtopic: volgende keer misschien iets andere titel of zelf snel even googelen.

Verwijderd

Topicstarter
Perfect.. !

Thankies..

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Ik kan het niet laten, toch even consumentenvoorlichting.

pricewatch: Samsung 850 EVO 500GB kost je 165 euro.

De opvolger van deze ssd, pricewatch: Samsung 750 EVO (retail) 500GB is met 141 euro toch al snel 25 euro goedkoper.

Maar het beste ben je af met de pricewatch: Crucial MX300 2,5" 525GB voor 129 euro. Weer 12 euro goedkoper en ook nog eens 25 GB meer opslag.

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:51
Endat moederbord heeft alleen maar s-ata 2 aansluitngen dus bijna elke ssd is prima daarvoor. Ik heb zelf nu een mx300 crucial en die bevalt me meer dan prima.

Let wel,je ssd zal niet de snelheid halen, die deze maximaal kan geven. Daar moet je echt een S-ATA 3 aansluiting voor hebben..

En zet er voordat je schijf erin zet,de nieuwste bios erop,indien je dat nog niet,anders zou je kans kunnen hebben dat die niet herkend word.

[ Voor 49% gewijzigd door freaky35 op 01-12-2016 18:49 ]

• Isniedood
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 09-02 09:32

Isniedood

nee, echt niet!

Verwijderd schreef op donderdag 1 december 2016 @ 18:21:
Mijn SSD schijf is veeeeeeeel te klein voor mijn verbruik. Ik heb een 80GB SSD en wil nu graag een grotere SSD schijf kopen. Nu weet ik niet of ik elke interne SSD schijf zomaar kan kopen. Ik heb de volgende in gedachte: Samsung 850 EVO 500GB 2.5-inch SATA III Internal SSD (MZ-75E500B/AM)

Mijn moederbord is: asustek computer inc. p6t (lga1366)
En ik heb 12 RAM geheugen..

Graag jullie advies...

Alvast bedankt! _/-\o_
De 1 TB Samsung is in de aanbieding voor minder dan 200€ bij amazon

Mijn foto's met mijn lieve Pentax K200d

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:59
Isniedood schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 07:37:
De 1 TB Samsung is in de aanbieding voor minder dan 200€ bij amazon
Zet er dan ook een linkje bij :P
pricewatch: Sandisk Ultra II SSD 960GB -> Amazon.de

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• Isniedood
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 09-02 09:32

Isniedood

nee, echt niet!

Ik bedoelde de sandisk inderdaad. Loop te klooien op mobiel ;)

Mijn foto's met mijn lieve Pentax K200d

• Veritas
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15-12-2025

Veritas

concedo nulli

Reepje schreef op donderdag 1 december 2016 @ 18:43:
Ik kan het niet laten, toch even consumentenvoorlichting.

pricewatch: Samsung 850 EVO 500GB kost je 165 euro.

De opvolger van deze ssd, pricewatch: Samsung 750 EVO (retail) 500GB is met 141 euro toch al snel 25 euro goedkoper.

Maar het beste ben je af met de pricewatch: Crucial MX300 2,5" 525GB voor 129 euro. Weer 12 euro goedkoper en ook nog eens 25 GB meer opslag.
Alhoewel je gelijkt hebt, is de performance van die SSD's die jij als alternatief op werkt wel minder dan die van de 850. Maar of TS dat in de praktijk zal merken, is natuurlijk vers 2.

• Reepje
  • Niet online
Veritas schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 08:14:
[...]

Alhoewel je gelijkt hebt, is de performance van die SSD's die jij als alternatief op werkt wel minder dan die van de 850. Maar of TS dat in de praktijk zal merken, is natuurlijk vers 2.
Hoe bedoel je precies?

• freaky35
Veritas schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 08:14:
[...]

Verschil zal je niet merken, dat zie je al met die m2 schijven, met benchmarks is er een verschil, maar in praktijk merkt het merendeel van de gebruikers er niks van.

Grootste verschil merk je als je van HDD naar SSD gaat.
Dat verschil is wel erg groot en is zeer duidelijk merkbaar

[ Voor 27% gewijzigd door freaky35 op 02-12-2016 08:41 ]

• Veritas
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15-12-2025

Veritas

concedo nulli

Wat Freaky35 zegt, de performance van die 850 is beter in de benchmarks dan die andere SSD's. Maar de kans is klein dat je dat in praktijk echt merkt als huis, tuin en keukengebruiker.

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:59
...vooral om het moederbord van TS alleen maar 3 Gb/s SATA-poorten heeft :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• Reepje
  • Niet online
Veritas schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 08:59:
[...]

Wat Freaky35 zegt, de performance van die 850 is beter in de benchmarks dan die andere SSD's. Maar de kans is klein dat je dat in praktijk echt merkt als huis, tuin en keukengebruiker.
Even kijken dan. seq lezen en schrijven zijn ze alle drie gelijk.
iops 4k lezen (mate van toegangstijd), meest belangrijk;
de 850 evo 94.000
de 750 evo 98.000
de crucial inderdaad iets minder 92.000

Maar als we naar tbw kijken heeft de crucial 160 TBW en de samsungs resp 150 en 100 TBW. Welke is nu superieur?

Kijken we naar stroomverbruik, dan wil ik 850 evo ook niet.
Over stroomverlies bescherming zullen we het dan niet hebben, is immers niet te benchmarken

Kijken we naar real world benchmarks, dus de tijd nodig om op te starten, een film te laden etc etc, scoren ze veelal gelijk. Tot op een tiende van de seconde.

Dus waar jullie die superioriteit van de 850 evo vandaan halen....

• freaky35
de 850 evo staat er om bekend veel meer writes aan te kunnen als aangegeven staat

http://www.anandtech.com/...sung-ssd-850-evo-review/4

• Reepje
  • Niet online
freaky35 schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 09:30:
de 850 evo staat er om bekend veel meer writes aan te kunnen als aangegeven staat

http://www.anandtech.com/...sung-ssd-850-evo-review/4
Dat klopt, maar het is nu nog de vraag hoe de schijf presteerd onder normale omstandigheden. Het is onderhand bekend dat een ssd na verloop van jaren slijt, ongeacht de writes.Een reden dat dergelijke endurance testen eigenlijk al niet meer worden uitgevoerd. Voor consumenten toepassingen ook onzinnig, zou dit betekenen: ipv 90 jaar gaat die 210 jaar mee.....
En om eerlijk te vergelijken zou ik dan ook de 750evo en crucial willen zien, want nu is het eenzijdig. Maar ach, wat maakt het uit

Zo kom ik veel ssd's tegen, 3 jaar oud 2 TB written. Volgende service beurt over 100 jaar.

Wat dan wel belangrijk is, en wat een schijf superieur zou maken, is dat die het doet, en blijft doen. Van de 850 evo komen er inderdaad bijna geen terug voor de garantie, maar hetzelfde kunnen we zeggen voor alle andere SSD's

• freaky35
Ze hebben de naam betrouwbaar te zijn,Samsungs,wat je zegt er komen weinig van terug in verhouding dat zorgt voor een goede naam.

Dat laatste zal het verschil maken,ik heb er toevallig 4 van samsungs,ook nooit problemen mee gehad,werken allemaal prima,terwijl er een paar tussen zitten die ook al wel wat ouder zijn en al best wat writes hebben gehad

Maar de mx300 bevalt me ook meer dan prima,kan ik ook zeker aanbevelen, zeker omdat de prijs gewoon lager is.

[ Voor 19% gewijzigd door freaky35 op 02-12-2016 10:04 ]

• speed112
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22-05-2021
hmmm.... samsung evo is zeer goed... heb zelf hier de 850 evo en de 850 pro (2x), en de 950 pro m.2.. heel snel komt de 960 evo en pro uit!! als je ff kunt wachten zou ik in jou geval dan voor de 960 evo gaan!! en als het alleen maar voor het OS en programma's is dan zou ik niet groter gaan dan de 256GB versie.. misschien handig om dan ook ff een sata controller erin plaatsen welke 6GB/s aankan ipv sata 300 welke je nu gebruikt! ;)

[ Voor 16% gewijzigd door speed112 op 02-12-2016 11:46 ]

• Chaosstorm
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08-11-2025
freaky35 schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 10:01:
Ze hebben de naam betrouwbaar te zijn,Samsungs,wat je zegt er komen weinig van terug in verhouding dat zorgt voor een goede naam.
Op de firmware issues na dan zoals de 840 evo serie dat had? Bij mijn mijn broer zijn pc duurde het opstarten op een gegeven moment 2x langer dan zijn oude hdd's. Het is uiteindelijk wel opgelost met een firmware update, maar trad dit probleem pas na langere tijd van ingebruikname op.

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11-02 14:40
Reepje schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 09:16:
[...]

Even kijken dan. seq lezen en schrijven zijn ze alle drie gelijk.
iops 4k lezen (mate van toegangstijd), meest belangrijk;
de 850 evo 94.000
de 750 evo 98.000
de crucial inderdaad iets minder 92.000

Maar als we naar tbw kijken heeft de crucial 160 TBW en de samsungs resp 150 en 100 TBW. Welke is nu superieur?Afbeeldingslocatie: http://images.anandtech.com/graphs/graph10274/82065.png

Kijken we naar stroomverbruik, dan wil ik 850 evo ook niet.
Over stroomverlies bescherming zullen we het dan niet hebben, is immers niet te benchmarken

Kijken we naar real world benchmarks, dus de tijd nodig om op te starten, een film te laden etc etc, scoren ze veelal gelijk. Tot op een tiende van de seconde.

Dus waar jullie die superioriteit van de 850 evo vandaan halen....
Als fervent bezoeker van het ssd topic zou jij toch beter moeten weten? Of zijn er meerdere reepjes?

In ieder geval hebben we tegenwoordig gewoon realtime traces:
Afbeeldingslocatie: http://images.anandtech.com/graphs/graph10274/82040.png
AnandTech Storage Bench - The Destroyer
Workload Description Applications Used
Photo Sync/Editing Import images, edit, export Adobe Photoshop CS6, Adobe Lightroom 4, Dropbox
Gaming Download/install games, play games Steam, Deus Ex, Skyrim, Starcraft 2, BioShock Infinite
Virtualization Run/manage VM, use general apps inside VM VirtualBox
General Productivity Browse the web, manage local email, copy files, encrypt/decrypt files, backup system, download content, virus/malware scan Chrome, IE10, Outlook, Windows 8, AxCrypt, uTorrent, AdAware
Video Playback Copy and watch movies Windows 8
Application Development Compile projects, check out code, download code samples Visual Studio 2012
Afbeeldingslocatie: http://images.anandtech.com/graphs/graph10274/82061.png
AnandTech Storage Bench - Heavy
Workload Description Applications Used
Photo Editing Import images, edit, export Adobe Photoshop
Gaming Pllay games, load levels Starcraft II, World of Warcraft
Content Creation HTML editing Dreamweaver
General Productivity Browse the web, manage local email, document creation, application install, virus/malware scan Chrome, IE10, Outlook, Windows 8, AxCrypt, uTorrent, AdAware
Application Development Compile Chromium Visual Studio 2008
Afbeeldingslocatie: http://images.anandtech.com/graphs/graph10274/82065.png

Let op: het 525 GB model zal slechter presteren dan het 750 GB model ivm het lagere aantal chips.

Het power protection verhaal is overigens ook al 100x ontkracht, de Crucial MX serie heeft alleen data-at-rest protection en dat hebben de concurenten ook (al dan niet via journaling). Sommige (meestal enterprise) ssd's hebben on-the-fly bescherming, dat is wel een meerwaarde.

[ Voor 47% gewijzigd door sdk1985 op 02-12-2016 14:20 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Pagina: 1