Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Acces point of losse WiFi?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• tapetv
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21-09 11:29
Eerste post, dus uitkijken hier... _/-\o_
Ik ben een geluidsman, niet bang van techniek, maar netwerken gaan me al snel boven de pet.

Ik heb een standaard Ziggo modem (is wifi-netwerk 1), bekabeld naar een PowerLine AV. In de woonkamer 1 iMac (bedraad) en via een 4-poorts wifi router de home-cinema zooi (wifi netwerk 2).
Slaapkamer is idem: 4-poorts wifi router met home-cinema (is wifi netwerk 3). Op de overloop hangt nog een range-extender voor wifi 3.

Nou weet ik dat het reuze handig is als alles één netwerk is, waarbij de andere wifi-punten dan... ehm.. 'acces points' zijn?
Hart van de kwestie: als ik van beneden naar boven loop schakelt mijn (whatever) device natuurlijk nooit soepeltjes van het ene naar het andere netwerk. Dat verandert toch niet als ik er één netwerk van maak?
Behalve misschien dat ze niet hoeven te concurreren om vrije kanalen? Of is dat weer iets anders?!

Nu kan ik tenminste nog zien of ik op het juiste netwerk zit. Of is dat nou eens echt heel dom?
#durftevragen

Beste antwoord (via tapetv op 04-12-2016 13:53)

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:51
Om nog even aan te sluiten op wat al een aantal voorgangers gezegd hebben.
Een netwerk maken van je ziggo router.
Eventueel de andere routers als accesspoint gebruiken.
wifi extenders en powerline adapter in de kliko gooien

Als je met twee wifi AP (de router van ziggo en de randere router als AP) dan koop je er een AP bij, bijvoorbeeld een van deze twee, minstens zo goed als die Ubiquiti en veel goedkoper.

Ziggo "Extra wifi-punt" - TP-Link Archer C7
KPN WiFi Versterker DualBand - Arcadyan WA9117AAC23-99
DIe laatste kost momenteel maar 49 euro.
https://apparatuurvoorthu...&utm_campaign=wifiservice

Paar aandachtspunten als je goed wilt roamen.
  • Zet de AP's op verschillende kanalen.
  • Gebruik overal hetzelfde SSID en WPA key. Eventueel twee SSID een voor de2,4Ghz en een voor de 5Ghz zodat je device die 5Ghz aankunnen ook kunt dwingen die te gebruiken.
  • Zorg dat het bereik van de AP's elkaar maar net overlappen anders roamen je devices niet
Vooral dat laatste is belangrijk, als je bijvoorbeeld beneden bent en het AP dat boven staat zend heel sterk uit, dan kan je telefoon wel een connectie maken (of houden) met dat AP, maar aangezien je telefoon veel minder sterk terug kan zenden is wel connectie maar geen data overdracht.
Je telefoon roamed dan niet naar een dichterbij gelegen AP want hij ziet nog voldoende signaal van het andere AP.

[ Voor 6% gewijzigd door Ben(V) op 03-12-2016 17:32 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Alle reacties

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:52
Dit zou je kunnen oplossen met Accespoints, bijvoorbeeld die van Ubiquiti die hebben Zero handoff waardoor je door het hele huis kan lopen zonder je wifi verbindig te verliezen aangezien hij zelf hopt tussen de accespoints

Cloud ☁️

• tapetv
Ok... Maar die kost zo te zien net zoveel als al mijn netwerk-gear bij elkaar? Maar dat even terzijde.
'Zero handoff' tussen de wifi-punten die ik al in gebruik heb? Die verander ik in accespoints en hang zo'n ding in huis die het verkeer regelt? Bedoel je dat?
Zoals gezegd: go slow on me...

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:52
Nope, je zal al je Wifi punten moeten vervangen door Accespoints van bijvoorbeeld ubiquiti (ja ze zijn prijzig maar als je goed wifi wil dan moet je ook inverteren ) Hier hang je er 1 of twee van op en je bent klaar

Cloud ☁️

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:16
Nou gok ik dat je zonder al teveel nadenken (niet als belediging bedoeld!) de routers hebt aangesloten en daardoor daadwerkelijk gescheiden netwerken hebt. Wellicht dat het beter is om met [HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point te beginnen: her-configureer de routers door DHCP uit te schakelen, ze in de juiste IP-range te zetten en enkel de LAN poorten te gebruiken. Je kan de WIFI netwerknamen & wachtwoorden dan ook gelijk maken.

*Mijn* ervaring is dat ik dan eigenlijk geen last heb van overschakelen van het ene naar andere access point. Wellicht dat je er soms alsnog tegenaan loopt - en dan lijkt het mij vroeg genoeg om in Ubiquiti te investeren.

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:31

Nox

Noxiuz

Dit is ook sterk afhankelijk van je whatever device. Normaal neemt een whatever device aan dat met dezelfde ssid ook hetzelfde password hoort. En dan scannen ze continu en roamen ze zelf naar een ander netwerk.

Sommige whatever devices doen dit niet, dan worden ze sticky. Je hebt met een laag budget de beste kans met dezelfde SSID op ieder AP en dan verschillende kanalen gebruiken.

Wat je met 'een netwerk' bedoeld snap ik niet. Laat je modem routeren en dhcp spelen. Alle andere AP's, routers, whatever devices moeten geen NAT gaan doen ofzo, beslist niet.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• Kartmaster93
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 17:21
Ik zou inderdaad ook wat Downloader_NL zegt zorgen dat je een het modem van ziggo als router gebruikt, daar de wifi indien beschikbaar uitschakkeld en 2 accespoints van Ubiquiti uit de unifi lijn aanschaffen, dan heb je alles goed dekkend, zero handoff, gasten wifi die goed gescheiden is, en verkoop je de powerline e.d. die je dan niet meer nodig hebt, het kost wel iets maar werkt super goed, en tevens kun je met de gratis controller software real-time zien wat er in je netwerk gebeurd.

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Je hebt helemaal gelijk. Je kunt nu goed zien of je met het juiste netwerk verbonden bent. Als je die twee netwerken in elkaar schuift, is dat een stuk moeilijker om te achterhalen.

't Punt is alleen dat de meeste tweakers geen twee netwerken hebben. Want dan kun je namelijk probleemloos een connectie maken van het ene netwerk gedeelte naar het andere netwerk gedeelte. Dus stel in je woonkamer staat een printer, dan kun je van uit de slaapkamer toch printen, ook al ben je verbonden met het slaapkamer netwerk.

Ik schat zo dat jij dat niet kunt. Maar het kan heel goed zijn dat 't totaal niet belangrijk is voor jou. Wie print er nog tegenwoordig; da's alleen maar slecht voor het mieljeu ;o)

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• tapetv
Ik begin het *geloof ik* te snappen. Doordat elk netwerk zijn eigen adres heeft (inclusief alle bedraadde dozen) wordt er heel wat afgezocht door de Whatever-devices: iPhone 5 en 5s, Macbook, iPad etc..
Dus als ik @vanaalten goed begrijp is het beter alles binnen een eigen... (oei) IP-range te brengen? Is dat (ai ai) hetzelfde als een gesloten netwerk aanleggen?
Het is overigens allemaal niet zo'n drama, maar als het makkelijker kan...

Erger zijn de Powerline adapters die af en toe in slaap lijken te vallen als je lekker aan het streamen bent. Helaas is de fix daarvoor PC only (Power Save Switch Tool).

Tot slot: ik leef misschien nog in de ouderwetse veronderstelling dat bedraad sneller is dan wifi: is dat inmiddels achterhaald?

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 21:43
tapetv schreef op zaterdag 3 december 2016 @ 13:52:

Tot slot: ik leef misschien nog in de ouderwetse veronderstelling dat bedraad sneller is dan wifi: is dat inmiddels achterhaald?
In de meeste gevallen is bedraad inderdaad altijd nog sneller dan via WiFi.
Dat komt omdat je als alles goed is bedraad en aangesloten je 0,0 last hebt van invloeden van buitenaf, terwijl je met WiFi altijd afhankelijk bent van omgevingsvariabelen.

Dus waar je de mogelijkheid hebt bij voorkeur bedraden, en WiFi voor je telefoons/tablets, etc. gebruiken en evt. je laptop als je alleen beetje zit te internetten.
Zodra je flink wat bestanden wilt gaan overzetten en/of wilt gaan gamen ook een laptop aan de kabel ;)

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:16
tapetv schreef op zaterdag 3 december 2016 @ 13:52:
Dus als ik @vanaalten goed begrijp is het beter alles binnen een eigen... (oei) IP-range te brengen? Is dat (ai ai) hetzelfde als een gesloten netwerk aanleggen?
Geen idee of dat hetzelfde is, want weet niet precies wat jij bedoeld met 'gesloten netwerk'. Maar dat eerste klopt wel: alles binnen 1 IP range. Het punt van binnenkomst, de Ziggo modem/router, is dan als het goed is de baas in je netwerk: *hij* bepaald de IP-range en de bijpassende range voor automatisch uitgedeelde IP-adressen. Daar hoef je niets speciaals voor te doen, die dingen worden al zo uitgeleverd door Ziggo.

Bijvoorbeeld dat de LAN IP range 192.168,178.0...192.168.178.255 is, het modem zichzelf dan 192.168.178.1 als adres geeft en bij automatisch vragende devices (bijvoorbeeld je mobiele telefoons) krijgen ze een adres tussen 192.168.178.100 en 192.168.178.200. Die '178' kan makkelijk wat anders zijn, 192.168.x.y is een vrij gebruikelijke keuze. Maar, zoals gezegd, daar hoef je verder niets aan te doen.

Dan is het vervolgens handig om alle apparaten met router-functie onder handen te nemen, ze te configureren als access point: DHCP uit, liefst een vast IP adres binnen de IP-range (maar buiten de DHCP range) en wifi configureren zoals je wilt. Daarna de WAN-poort niet meer gebruiken en alles op een LAN poort van dat 'access point' te zetten.

Daarmee wordt alles dus 1 lokaal netwerk met 1 IP-range en 1 device die de baas mag zijn.

Overigens is niet elke router even ideaal om als wireless access point te gebruiken. Sommige merken/types zijn wat minder goed bruikbaar. Zo heb ik een TP-Link Archer C2 die nu ligt te stofhappen omdat de verbinding niet boven de 10MBit uitkwam.
Over het algemeen is bedraad sneller, maar het kan natuurlijk zijn dat je een wat ouder 100Mbit bedraad netwerk hebt en een moderne wifi router die sneller kan dan dat. Maar meestal is bedraad sneller - en eigenlijk altijd ook betrouwbaarder. Als het bedraad kan, dan bedraad doen.

[ Voor 6% gewijzigd door vanaalten op 03-12-2016 16:43 ]

Acties:
  • Beste antwoord

• Ben(V)
Om nog even aan te sluiten op wat al een aantal voorgangers gezegd hebben.
Een netwerk maken van je ziggo router.
Eventueel de andere routers als accesspoint gebruiken.
wifi extenders en powerline adapter in de kliko gooien

Als je met twee wifi AP (de router van ziggo en de randere router als AP) dan koop je er een AP bij, bijvoorbeeld een van deze twee, minstens zo goed als die Ubiquiti en veel goedkoper.

Ziggo "Extra wifi-punt" - TP-Link Archer C7
KPN WiFi Versterker DualBand - Arcadyan WA9117AAC23-99
DIe laatste kost momenteel maar 49 euro.
https://apparatuurvoorthu...&utm_campaign=wifiservice

Paar aandachtspunten als je goed wilt roamen.
  • Zet de AP's op verschillende kanalen.
  • Gebruik overal hetzelfde SSID en WPA key. Eventueel twee SSID een voor de2,4Ghz en een voor de 5Ghz zodat je device die 5Ghz aankunnen ook kunt dwingen die te gebruiken.
  • Zorg dat het bereik van de AP's elkaar maar net overlappen anders roamen je devices niet
Vooral dat laatste is belangrijk, als je bijvoorbeeld beneden bent en het AP dat boven staat zend heel sterk uit, dan kan je telefoon wel een connectie maken (of houden) met dat AP, maar aangezien je telefoon veel minder sterk terug kan zenden is wel connectie maar geen data overdracht.
Je telefoon roamed dan niet naar een dichterbij gelegen AP want hij ziet nog voldoende signaal van het andere AP.

[ Voor 6% gewijzigd door Ben(V) op 03-12-2016 17:32 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• tapetv
Ik moet het nog even processen allemaal, maar ik zie de logica. Dus zo'n extra Ziggo-ding zou voldoende WiFideeel zijn, ook voor de tweede verdieping
Powerline eruit doen wordt lastig in een Vinex huis met stugge betonnen wanden en 3 verdiepingen: bekabelen wordt dan een enorme klus.

• Ben(V)
In dat geval ga je voor nog een AP.
Powerlines zijn lapmiddelen en geven op onverwachte momenten problemen.

Pagina: 1