• Noximien
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 04-12-2018
Hallo Tweakers,

Ik ben een aspirant pc bouwer en vraag om een extra mening of twee over zijn eerste pc.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vooral gamen op (voor nu) 1080p. Deze pc bouw ik 'future proof' voor de komende jaren en ik blijf graag constant boven de 60fps, vandaar de gtx1070. Deze draait de zwaarste games nog redelijk dicht bij de 60 fps (crysis 3, the witcher 3).

Wat mag het systeem gaan kosten?
Liever niet hoger dan 1300. Ik zit helaas wel in Ierland en heb een ietswat beperkter aanbod hier, maar als ik componenten mis die ik echt nodig blijk te hebben, dan kan ik die wel uit Nederland halen.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
neen

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Hieronder een lijst van wat ik zelf gevonden heb (als iemand weet hoe ik er een nette tabel met links van kan maken of een link heeft naar de instructies, voel je vrij te reageren)

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6500 Boxed€ 209,90€ 209,90
1Gigabyte GA-B150-HD3P€ 85,95€ 85,95
1MSI GeForce GTX 1070 GAMING X 8G€ 499,-€ 499,-
1Nanoxia Deep Silence 3 Dark Black€ 74,-€ 74,-
1Kingston HyperX Fury HX421C14FBK2/16€ 101,95€ 101,95
1Corsair RM550x€ 95,95€ 95,95
1Crucial MX300 2,5" 525GB€ 123,-€ 123,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.189,75

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
neen

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De zwaarste spellen moeten speelbaar zijn op 1080p met ~60fps
Het liefst heb ik een kast waar voorin een eventuele DVD of blu-ray speler geinstalleerd kan worden.

Ga je overklokken?
Ben ik niet van plan

Wat verwacht je van ons?
Ik wil vooral mijn samenstelling na laten checken door mensen die zekerder zijn van hun zaak. Als beginner kan het natuurlijk zo zijn dat ik iets over het hoofd heb gekeken.
Hierbij denk ik vooral aan missende componenten, compatibiliteit, de juiste voeding en of de kast wel groot genoeg is, of misschien zelfs veel te groot.
Zou ik voor goed geluid ook een aparte geluidskaart moeten nemen?
Worden er ook componenten standaard geleverd met stroom en aansluitingskabels? Of ligt dit aan de uitgever of het merk ervan?

Ik sta open voor suggesties, aanpassingen en vragen!

[Voor 41% gewijzigd door Noximien op 03-12-2016 15:35]

• Jasper_S1985
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 12-01 19:10
Ik mis een moederbord in je lijstje

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:45
Maak even een lijstje zoals in Handleiding Pricewatch is beschreven. Dat is wat makkelijker om door te klikken en prijzen te vergelijken e.d. :)

Ik mis een nogal cruciaal onderdeel: het moederbord! Zonder dat heb je een mooie verzameling hardware waar je verlekkerd naar kan kijken ;)

SSD zou ik omwisselen voor de pricewatch: Crucial MX300 2,5" 525GB. Stuk goedkoper, meer opslag en het verschil ga je niet merken.

Processorkoeler is niet persé nodig. De stock koeler koelt goed, maar kan wel wat luidruchtig zijn. Voor stilte kan een custom koeler wel handig zijn.

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21-03 14:07
Op Full HD kan je ook een GTX1060 kopen. Binnen 2 jaar koop je dan eens een upgrade als je op een hogere resolutie wil gamen. Beter dan nu een erg dure kaart kopen die maar 50% belast wordt.

Je kiest voor duur geheugen, niet echt nodig imo.
pricewatch: Crucial CT2K8G4DFD8213 zeker zo goed.

Erg dure CPU koeler voor een niet overclockbaar geheel. Een modelletje van 25€ moet wel volstaan.
pricewatch: Arctic Freezer i32
De corsair CX lijn powersupplies is niet betrouwbaar. Nvidia raadt voor een gtx 1070 bovendien minimaal 500 watts aan voeding aan. De gaming x versie van msi is factory overclocked en zal dus net iets meer trekken dan de founders edition. ik denk dat dit een betere optie is als voeding:
pricewatch: Corsair RM550x

ik snap dat dubbel de prijs betalen ten opzichte van de cx450m niet erg aantrekkelijk klinkt, maar als je even googled kom je erachter dat de cx450m het niet lang uit gaat zingen. Voorbeeld uit mijn ervaring: een vriend van mij had een cx600M en die heeft het drie weken volgehouden in een 6600K + r9 390 systeem. Dat systeem trok minder dan het maximaal continu wattage van de voeding, maar deed hem toch vrij snel de das om
Inrage schreef op donderdag 1 december 2016 @ 15:44:
Op Full HD kan je ook een GTX1060 kopen. Binnen 2 jaar koop je dan eens een upgrade als je op een hogere resolutie wil gamen. Beter dan nu een erg dure kaart kopen die maar 50% belast wordt.

Je kiest voor duur geheugen, niet echt nodig imo.
pricewatch: Crucial CT2K8G4DFD8213 zeker zo goed.

Erg dure CPU koeler voor een niet overclockbaar geheel. Een modelletje van 25€ moet wel volstaan.
GTA V draait bij mij op 90FPS met de settings cranked in 1080p en dan hebben we het over een pc met een 6700K op 4,6 GHz en een GTX 1080. GTA V is misschien een extreem geval, aangezien de advanced graphcis opties nogal een dreun kunnen uitdelen, maar 50% belasting is gewoon niet reëel.

• Inrage
youridv1 schreef op donderdag 1 december 2016 @ 17:57:
[...]

GTA V draait bij mij op 90FPS met de settings cranked in 1080p en dan hebben we het over een pc met een 6700K op 4,6 GHz en een GTX 1080. GTA V is misschien een extreem geval, aangezien de advanced graphcis opties nogal een dreun kunnen uitdelen, maar 50% belasting is gewoon niet reëel.
Mja net het voorbeeld van een matige console port...

• Noximien
@RvL Bedankt voor je link, dat is precies waar ik naar zocht! Ik heb ook je suggestie voor de SSD gevolgd en ga voor de MX300. Ook heb ik een moederbord toegevoegd waarvan ik denk dat hij compatabiel is. Ik heb hiermee alleen 1 probleem:
Hoe weet ik welk geheugen in welk moederbord past? Ik heb gelet op het aantal pinnen, het geheugen type en het module type. Maar blijkbaar kunnen er nog altijd 2 geheugenblokjes zijn die al de drie dingen hetzelfde hebben maar nog altijd verschillende aansluitingen hebben.

@Inrage Helaas zijn goedkopere versies in Ierland schaars. Maar sinds ik niet ga overklokken houd ik het waarschijnlijk bij de koeler die er bij komt.

Tot zo ver goeie (en snelle) reacties! Bedankt!

• Inrage
Noximien schreef op donderdag 1 december 2016 @ 18:05:
@RvL Bedankt voor je link, dat is precies waar ik naar zocht! Ik heb ook je suggestie voor de SSD gevolgd en ga voor de MX300. Ook heb ik een moederbord toegevoegd waarvan ik denk dat hij compatabiel is. Ik heb hiermee alleen 1 probleem:
Hoe weet ik welk geheugen in welk moederbord past? Ik heb gelet op het aantal pinnen, het geheugen type en het module type. Maar blijkbaar kunnen er nog altijd 2 geheugenblokjes zijn die al de drie dingen hetzelfde hebben maar nog altijd verschillende aansluitingen hebben.

@Inrage Helaas zijn goedkopere versies in Ierland schaars. Maar sinds ik niet ga overklokken houd ik het waarschijnlijk bij de koeler die er bij komt.

Tot zo ver goeie (en snelle) reacties! Bedankt!
Tis een goede keuze kwa mobo hoor. Het gekozen RAM past er ook perfect in. Je hebt dan nog 2 slots over voor een toekomstige upgrade al verwacht ik niet dat die nodig is. Gewoon in de manual van het mobo kijken in welke slots je het geheugen moet stoppen als je 2 latjes gebruikt.

Leuke build waar je lang mee verder kan, de 1070 is een beest voor Full HD gaming, hopelijk komt Witcher 4 dan nog eens uit om de kaart echt te testen ;)

Normaal verkopen ze in ieder land wel: (in oplopende volgorde kwa prijs
pricewatch: Cooler Master Hyper 212 EVO
pricewatch: Scythe Mugen 4 PCGH Edition
Inrage schreef op donderdag 1 december 2016 @ 18:04:
[...]

Mja net het voorbeeld van een matige console port...
GTA V is juist geen voorbeeld van een matige console port. Het was een van de eerste games die succesvol kon scalen over meer dan 4 threads en is ook tot op de dag van vandaag een van de best sli en crossfire scalende games. De multi gpu scaling is in gta v over het algemeen hoger dan 75%. Een matige console port is het antwoord dus niet

Anoniem: 660294

Met een budget van €1200,- zijn de voeding en vooral de behuizing kwalitatief aan de magere kant. Alternatieven voor de voeding pricewatch: Corsair Vengeance 400W, pricewatch: BitFenix Whisper BWG450M en pricewatch: Enermax Revolution X't II 450W.

In plaats van de N300 een pricewatch: Thermaltake Versa U21 als je een raam wil of een pricewatch: Nanoxia Deep Silence 3 Dark Black als het een gesloten behuizing mag zijn.

• McFastFood
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21:35
youridv1 schreef op donderdag 1 december 2016 @ 17:53:
De corsair CX lijn powersupplies is niet betrouwbaar. Nvidia raadt voor een gtx 1070 bovendien minimaal 500 watts aan voeding aan. De gaming x versie van msi is factory overclocked en zal dus net iets meer trekken dan de founders edition. ik denk dat dit een betere optie is als voeding:
pricewatch: Corsair RM550x

ik snap dat dubbel de prijs betalen ten opzichte van de cx450m niet erg aantrekkelijk klinkt, maar als je even googled kom je erachter dat de cx450m het niet lang uit gaat zingen. Voorbeeld uit mijn ervaring: een vriend van mij had een cx600M en die heeft het drie weken volgehouden in een 6600K + r9 390 systeem. Dat systeem trok minder dan het maximaal continu wattage van de voeding, maar deed hem toch vrij snel de das om
Dit advies klopt niet.
De cx600m is een verouderde serie ten opzichte van de cx450m.
De cx450m heeft een verwachte levensduur van 7 jaar en is een prima presterende voeding die erg veel wordt aangeraden en gebruikt ook in de reviews: Desktop Best Buy Guide - November 2016 . overigens met zo'n budget is ben ik het met je eens dat er een betere voeding in kan maar een corsair cx450m is ook een aanrader zie dit topic: Voeding advies en informatie topic - Deel 33
'pricewatch: Corsair CX450M en pricewatch: Corsair CX550M zijn sinds lange tijd weer voedingen van Corsair waarmee ze de concurrentie kunnen aan gaan met andere fabrikanten in dit segment. Corsair heeft in dit prijssegment een aantal jaar gewoon niks interessants gehad, CX400, VX450, VX550 en HX450 waren de laatste echt goede voedingen. Nu met deze serie hebben ze eindelijk weer iets interessants, maar dan vooral de 450W versie, de 550W versie is twee tientjes duurder en dat is nogal een groot, onverklaarbaar verschil. Hoe dan ook, deze voedingen hebben een semi-modulair design en alle kabels zijn zwart, dus in een behuizing met venster zouden ze niet misstaan. Kwaliteit en prestaties zijn prima voor de prijs en de voedingen worden geleverd met 5 jaar garantie, een realistische levensduur is weer zo'n 7 jaar. '.
productreview: Corsair CX450M review door -The_Mask-
Waarschijnlijk heeft je vriend met die psu gewoon pech gehad ;)
McFastFood schreef op donderdag 1 december 2016 @ 20:55:
[...]

Dit advies klopt niet.
De cx600m is een verouderde serie ten opzichte van de cx450m.
De cx450m heeft een verwachte levensduur van 7 jaar en is een prima presterende voeding die erg veel wordt aangeraden en gebruikt ook in de reviews: Desktop Best Buy Guide - November 2016 . overigens met zo'n budget is ben ik het met je eens dat er een betere voeding in kan maar een corsair cx450m is ook een aanrader zie dit topic: Voeding advies en informatie topic - Deel 33
'pricewatch: Corsair CX450M en pricewatch: Corsair CX550M zijn sinds lange tijd weer voedingen van Corsair waarmee ze de concurrentie kunnen aan gaan met andere fabrikanten in dit segment. Corsair heeft in dit prijssegment een aantal jaar gewoon niks interessants gehad, CX400, VX450, VX550 en HX450 waren de laatste echt goede voedingen. Nu met deze serie hebben ze eindelijk weer iets interessants, maar dan vooral de 450W versie, de 550W versie is twee tientjes duurder en dat is nogal een groot, onverklaarbaar verschil. Hoe dan ook, deze voedingen hebben een semi-modulair design en alle kabels zijn zwart, dus in een behuizing met venster zouden ze niet misstaan. Kwaliteit en prestaties zijn prima voor de prijs en de voedingen worden geleverd met 5 jaar garantie, een realistische levensduur is weer zo'n 7 jaar. '.
productreview: Corsair CX450M review door -The_Mask-
Waarschijnlijk heeft je vriend met die psu gewoon pech gehad ;)
ik wist niet van dit generatieverschil, dankjewel voor dit advies

• Noximien
Bedankt iedereen voor het reageren! Dankzij jullie is mijn zoektocht een stuk sneller gegaan. mijn lijst is nu als volgt:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6500 Boxed€ 209,90€ 209,90
1Gigabyte GA-B150-HD3P€ 85,95€ 85,95
1MSI GeForce GTX 1070 GAMING X 8G€ 499,-€ 499,-
1Nanoxia Deep Silence 3 Dark Black€ 74,-€ 74,-
1Kingston HyperX Fury HX421C14FBK2/16€ 101,95€ 101,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.189,75

Een goeie en betrouwbare HDD zoeken bleek toch ook lastiger dan verwacht, maar misschien kan ik daar ook wel €150 voor neertellen.
Als iemand nog op- of aanmerkingen heeft, dan hoor ik het graag. Maar zoals het nu staat is mijn lijstje wel compleet.

Nogmaals heel erg bedankt!

Anoniem: 34124

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-6700K Boxed€ 365,-€ 365,-
1Asus Z170 PRO GAMING€ 148,95€ 148,95
1Gigabyte GeForce GTX 1060 G1 Gaming 6G€ 310,95€ 310,95
1Fractal Design Define S€ 69,95€ 69,95
1Scythe Mugen 4 PCGH Edition€ 42,95€ 42,95
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 100,95€ 100,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.257,70

Beter lijstje...kan je nog overclocken later
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee