Vermoeden slecht 1155 moederbord, wat te vervangen?

Pagina: 1
Acties:

• zzattack
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 14:40
Ik zit al een tijd lang (~6 maanden) met irritante BSoDs waarbij de minidump nogal weinig informatie bevat. Offending driver verschilt telkens, en ook een vrijwel bare systeem bleef crashen. Na reinstall geen verschil. Memtest voor 24u heeft geen fouten gevonden, en de GPU/PSU zijn inmiddels ook vervangen.

Vermoeden is dus dat het moederbord slecht is. Daarom in de UEFI geen overclocks, alles op failsafe defaults, virtualization zaken uit, en zoveel mogelijk kleine features (audio/netwerk/serial port etc.) uit gezet, maar nog altijd regelmatig BSoD's. Denk bij regelmatig aan ong. eens per dag, bij intensief gebruik 3x op een avond.
Het RAM heb ik eveneens uitgewisseld, dus eigenlijk resteren alleen CPU en moederbord nog. Dit stelt mij voor een dilemma. Waar ik de meeste recentelijk aangeschafte componenten nog eens mee zou kunnen verhuizen, zijn de 1155 socket mobo en cpu (3770k) niet gangbaar meer.

Dit stelt mij voor een dilemma. Qua performance voldoet het systeem nog ruimschoots, dus upgraden is niet nodig. Indien ik overweeg dit 4 jaar oude systeem toch te upgraden lijkt een nieuw high-end systeem met bijv. 4790k nauwelijks een stap vooruit, tegen toch wel een erg forse prijs. Nog een tandje zwaarder, naar 2011-3 met een 6-core is dan wellicht interessanter. Of toch een vervangend 1155 bord proberen, met als risico dat toch de 3770k aan z'n eind is gekomen? Ik vraag veel van m'n pc dus terug naar een oud H61 bord zie ik niet echt zitten. Helaas staan er al een tijd geen Z77 borden meer in de pricewatch..

Wat lijkt jullie wijsheid?

• UltiemePCNerd
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 30-11-2025

UltiemePCNerd

Banaan.

Een 3770k lijkt mij nog prima. CPU performance gain is de laatste tijd nogal weinig vooruit gegaan.
Het is beter als je iemand in de V&A even kan vragen of je zn bordje even kan gebruiken om te testen.