Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Graag wil ik van ervaringsdeskundige weten of omscholing voor mij op dit moment de moeite waard is.
Ik ben 27, afgestudeerd aan een flut opleiding wat ik echt niet leuk vind (HRM) in Rotterdam. Daarnaast is er ook niet echt veel werkgelegenheid op dat gebied.

Nu zie ik online verschillende detacheringsbureau's omscholing traineeships aanbieden. Call2 bijvoorbeeld. Ik zie dat ze opleiden tot servicedeskmedewerker. Is dit wel de moeite waard? Bedrijven kunnen toch ook gewoon net afgestudeerde mbo'ers aannemen, veel jonger.

Wat mij aanspreekt is programmeren, ik kan wat websites in elkaar zetten. Dat zal zeker weten niet van het niveau zijn als de meeste hier, maar dat heeft wel mij voorkeur. Dit doe ik ongeveer 1 jaar als hobby voornamelijk door youtube.

In het kort. Als ik wil omscholen, op deze leeftijd, wat is het meest logische om te doen? En heb je eigenlijk mogelijkheden op de arbeidsmarkt via detachering en vooral daarna?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Verwijderd schreef op donderdag 1 december 2016 @ 15:09:
afgestudeerd aan een flut opleiding wat ik echt niet leuk vind (HRM) in Rotterdam.
Waarom heb je dan die opleiding gedaan als je het niets vond?
Nu zie ik online verschillende detacheringsbureau's omscholing traineeships aanbieden. Call2 bijvoorbeeld. Ik zie dat ze opleiden tot servicedeskmedewerker. Is dit wel de moeite waard? Bedrijven kunnen toch ook gewoon net afgestudeerde mbo'ers aannemen, veel jonger.

Wat mij aanspreekt is programmeren, ik kan wat websites in elkaar zetten. Dat zal zeker weten niet van het niveau zijn als de meeste hier, maar dat heeft wel mij voorkeur. Dit doe ik ongeveer 1 jaar als hobby voornamelijk door youtube.
Kies eerst een richting uit. Een toko als Call2 werkt met MBO'ers. Je doet dan het meeste eenvoudige IT werk. Hogere functies zijn allemaal voor HBO en WO opgeleide mensen. De MBO IT markt staat ook flink onder druk door outsourcing van deze functies naar lage lonen landen.

Voor wat betreft de websites, met wat YouTube en wat rammelen met Wordpress kom je er nog niets vrees ik. Dat is hooguit het hobby-bob circuit.

Je kan een gokje wagen en kijken of grote detacheerders als Atos, Ordina, CGI, Capgemini, Sogeti nog beginnersprogramma's hebben. Zij leiden je dan op tot een IT functie indien je voldoende potentie toont. Dat is denk ik nog de makkelijkste methode, de detacheerder zorgt dan ook voor die eerste paar opdrachten waarmee je de broodnodige praktijk ervaring op kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:14
Er zijn genoeg bedrijven die werknemers die op niveau zijn voor een functie, maar uit een andere tak van sport komen aannemen. Als je het abstract bekijkt bijvoorbeeld: Iemand die een hotel kan runnen, kan je ook projectmanagement laten doen. Dan kies ik liever voor de zeer enthousiaste leergierige Horeca HBO'er dan voor voor de verwende HBO bank projectmanager, die toevallig wat meer wil verdienen. Je moet daar een beetje geluk mee hebben en out-of-the-box denken bij je sollicitatie.

Kijk op inhoudelijke functies werkt dit minder goed, daar wil je gewoon meteen iemand die meters kan maken. Het ligt maar net aan de klus die de sollicitant moet klaren in de toekomst. Is er geen ruimte voor kleine fouten en tijd, dan moet je gewoon de sollicitant kiezen die de specs heeft die het dichtst op je werkzaamheden matcht.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:23

Basszje

Reisvaap!]

Je kan kijken of er niet ergens een groot bedrijf is wat traineeships e.d. aanbiedt. Vaak zoeken mensen met 'werk- en denkniveau' die ze vervolgens intern opleiden.

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
CMD-Snake schreef op donderdag 1 december 2016 @ 17:37:
[...]

Waarom heb je dan die opleiding gedaan als je het niets vond?

[...]

Kies eerst een richting uit. Een toko als Call2 werkt met MBO'ers. Je doet dan het meeste eenvoudige IT werk. Hogere functies zijn allemaal voor HBO en WO opgeleide mensen. De MBO IT markt staat ook flink onder druk door outsourcing van deze functies naar lage lonen landen.

Voor wat betreft de websites, met wat YouTube en wat rammelen met Wordpress kom je er nog niets vrees ik. Dat is hooguit het hobby-bob circuit.

Je kan een gokje wagen en kijken of grote detacheerders als Atos, Ordina, CGI, Capgemini, Sogeti nog beginnersprogramma's hebben. Zij leiden je dan op tot een IT functie indien je voldoende potentie toont. Dat is denk ik nog de makkelijkste methode, de detacheerder zorgt dan ook voor die eerste paar opdrachten waarmee je de broodnodige praktijk ervaring op kan doen.
Bedankt voor je reactie. Inderdaad Call2 lijkt voornamelijk te werken met MBO'ers. Ik heb over een paar dagen een kennismaking met ze. Ik denk eraan om dan toch maar het simpele IT werk uit te voeren. Dan leer ik tenminste de basis. Volgens het functieprofiel is het mogelijk om daarna de vervolgstap naar Tester te kunnen maken. Ik heb geen idee of die switch reëel is, maar dat komt dan dichterbij het programmeren. Daarnaast kan ik altijd zelf blijven hameren en oefenen met youtube tutorials. Dit topic heb ik aangemaakt om advies in te winnen dus als bovenstaande kansloos is dan hoor ik het graag. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMD-Snake
Verwijderd schreef op donderdag 1 december 2016 @ 19:41:
Volgens het functieprofiel is het mogelijk om daarna de vervolgstap naar Tester te kunnen maken.
Kan je dan niet beter meteen solliciteren op een functie als young professional tester? Genoeg grote detacheerders leiden daarvoor mensen op. Werk je ook meteen op HBO niveau. Scheelt je denk ik een paar jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 1 december 2016 @ 19:41:
Bedankt voor je reactie. Inderdaad Call2 lijkt voornamelijk te werken met MBO'ers. Ik heb over een paar dagen een kennismaking met ze. Ik denk eraan om dan toch maar het simpele IT werk uit te voeren. Dan leer ik tenminste de basis.
De basis leren is ook zelf eindeloos klooien met alles wat je maar in je handen kunt krijgen. Code, hardware, logica - noem maar op. Met goede wil en inzet kan je veel meer leren dan je aangeboden wordt. Van die ervaringen profiteer je later continu.

De beste IT'ers zijn toch de mensen die het zelfs als ze het zouden willen niet kunnen laten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19:53
Je hoeft niet per se naar een MBO plek als Call2 te kijken. Toen ik nog bij Sogeti zat werkte er mensen met HBO leraren opleidingen of WO Filosofie. Beetje apart maarja als jij goed je motivatie kan onderbouwen en dat je echt heel graag de IT kan op wil, is er vast wel een detacheerder die je wil helpen met om-/bijscholen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Piet_Piraat7 schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 09:16:
Beetje apart maarja als jij goed je motivatie kan onderbouwen en dat je echt heel graag de IT kan op wil, is er vast wel een detacheerder die je wil helpen met om-/bijscholen
Ik ken inderdaad een partij met een kweektraject voor mensen die niet veel onderwerpkennis hebben, maar wel graag willen en kunnen. Als je daarna een beetje weet wat je ligt kan je die kant op doorstromen en hangt waar je eindigt vooral van jezelf af. Met een HBO-denkniveau en frisse moed is veel mogelijk.

Bij serieuze interesse zijn berichtjes welkom :)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 02-12-2016 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt iedereen voor de suggesties. Op hoop van zege had ik vanochtend een open sollicitatie gestuurd met de vraag of er een mogelijkheid is voor een Junior Tester traineeship. Onverwachts werd ik vanmiddag gebeld voor een kennismakingsgesprek, maar dan niet voor Junior Tester, maar Junior Java Developer. Ik had er duidelijk bij gezegd dat ik niet veel kennis heb van Java, maar dat was blijkbaar geen probleem. Ben benieuwd.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 02-12-2016 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
CMD-Snake schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 06:51:
[...]

Kan je dan niet beter meteen solliciteren op een functie als young professional tester? Genoeg grote detacheerders leiden daarvoor mensen op. Werk je ook meteen op HBO niveau. Scheelt je denk ik een paar jaar.
Bedankt. Ik heb je advies opgevolgd en het heeft meteen tot een kennismakingsgesprek geleid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
Verwijderd schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 18:20:
Bedankt. Ik heb je advies opgevolgd en het heeft meteen tot een kennismakingsgesprek geleid.
Veel succes! Hopelijk is er een match.
Pagina: 1