Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

NUC samenstellen, advies gevraagd!

Pagina: 1
Acties:

• Verona27
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 30-11 17:36
Beste Tweakers,

ik wil voor wat huis, tuin en keuken gebruik een kleine NUC samenstellen. Dat betekent vooral veel mailen, word ed. Het meest buitengewone dat ik doe is het gebruik van vrij uitgebreide excel bestanden, waar echter geen hele ingewikkelde formules in zitten. Het is vooral data overzichtelijk maken. Daarnaast run ik regelmatig het elsevier aangefite programma.

Omdat het systeem in de woonkamer moet komen en ik het graag klein houd heb ik het volgende systeempje samengesteld. Mijn budget is ongeveer 500-600 euro alles inclusief. Qua componenten neem ik een SSD van 128GB mee, maar die is te klein, vandaar de 275GB m.2 drive. Ook heb ik al windows 10 aangeschaft. Daarnaast heb ik al een soort gelijk Dell scherm (wil graag dual set-up), vandaar de keuze voor dit scherm.

Mijn verwachting van jullie is met name een second opinion of het onderstaande systeem geschikt is voor mijn gebruik.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel NUC NUC6i3SYH€ 292,51€ 292,51
1Dell SE2216H Zwart€ 106,79€ 106,79
1Crucial CT8G4SFS8213€ 49,-€ 49,-
1Crucial MX300 m.2 275GB€ 75,64€ 75,64
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 523,94

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-11 17:49

RvL

Ik zie hier geen vreemde dingen in. Heb je al een Windows licentie?

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

• Verona27
RvL schreef op donderdag 1 december 2016 @ 13:34:
Ik zie hier geen vreemde dingen in. Heb je al een Windows licentie?
Ik maakte mij vooral een beetje zorgen over of het werkgeheugen wel zou samengaan met de NUC. Een windowslicencie heb ik al ja, via surfspot.

• QErikNL
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 30-11 11:07
Als je enkel internet en office gaat gebruiken kan je nog ruim 100 euro besparen door een Pentium processor te nemen. pricewatch: Intel NUC NUC5PPYH.
Vergeet trouwens geen werkgeheugen te kopen.

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-11 17:49

RvL

Verona27 schreef op donderdag 1 december 2016 @ 13:36:
[...]

Ik maakte mij vooral een beetje zorgen over of het werkgeheugen wel zou samengaan met de NUC. Een windowslicencie heb ik al ja, via surfspot.
Ik verwacht wel dat dat gaat werken. Echter, pricewatch: Crucial CT8G4SFD8213 is net zo snel, net zo goed en is succesvol getest in combinatie met de NUC die je wil volgens deze site.

Het verschil tussen de CT8G4SFS die jij geselecteerd hebt en deze CT8G4SFD is dat de S Single ranked is en de D Dual ranked (zie wikipedia voor wat meer info hierover). Volgens Crucial zijn ze beide compatible met de NUC6i3SYH overigens.

Overigens de NUC5PPYH zou inderdaad ook voldoende zijn. Let wel, hier moet DDR3L geheugen in!

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

• Verona27
Thanks voor de hulp! Ik had nu voor de i3 gekozen omdat het wel wat meer oplevert op de lange termijn, dus dat ik niet snel tegen traag wordend systeem aan zal lopen als de software wat zwaarder wordt. Ik zal nog even kijken naar dat werkgeheugen dat jij voorstelde, RvL.

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 30-11 11:48

psy

Ik gebruik dit setje voor mijn NUC6i3SYK:

8GB DDR4 (SODIMM) (kit van 2) @ 2.133Mhz
pricewatch: Crucial CT2K4G4SFS8213

Zo te zien is dat het setje uit je topicstart :)

Wat is dat RAM duur geworden zeg. Ik heb dat gekocht voor 37, en nu is alweer 58 (bij Coolblue)

[ Voor 38% gewijzigd door psy op 01-12-2016 14:55 ]

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• Verona27
Ja, dat is vrijwel hetzelfde setje dus dat moet goedkomen, goed om te weten. Ik vind het ook vrij prijzig, helaas weinig keuze..

• Katsunami
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Behalve als het zo goedkoop mogelijk moet, kun je beter kijken naar een scherm dat niet op een TN-paneel is gebaseerd. Dan heb je veel mooiere kleuren en betere kijkhoeken. Eigenlijk is alles beter dan TN. (Alle IPS-varianten, SPVA, MVA...)

Deze bijvoorbeeld, voor 219 euro

IPS, in hoogte verstelbaar, en een USB-hub voor toetsenbord en muis.

[ Voor 36% gewijzigd door Katsunami op 01-12-2016 15:58 ]

• Verona27
Katsunami schreef op donderdag 1 december 2016 @ 15:55:
Behalve als het zo goedkoop mogelijk moet, kun je beter kijken naar een scherm dat niet op een TN-paneel is gebaseerd. Dan heb je veel mooiere kleuren en betere kijkhoeken. Eigenlijk is alles beter dan TN. (Alle IPS-varianten, SPVA, MVA...)

Deze bijvoorbeeld, voor 219 euro

IPS, in hoogte verstelbaar, en een USB-hub voor toetsenbord en muis.
Ja, ik wilde het wel zo goedkoop mogelijk. Misschien dat ik nog overweeg voor een tweedehands scherm te gaan. Het andere Dell scherm dat ik heb is een https://tweakers.net/pric...asharp-u2312hm-zwart.html zal dat een groot verschil zijn tussen beiden?

• Katsunami
  • Niet online
Als je alleen Office-werkzaamheden gaat doen, dan zou ik de eerder genoemde goedkopere NUC nemen (zie even dat het geheugen past, want ze gebruiken niet allemaal hetzelfde), en het betere scherm.

Het scherm dat je in je vorige bericht noemt, heeft een IPS-scherm. Als je dit scherm al hebt, dan hoef je geen monitor te kopen.

[ Voor 25% gewijzigd door Katsunami op 01-12-2016 15:59 ]

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 29-11 16:40

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Mogelijk ter overweging; future-proof? Zeker als je over een tijd op hogere resoluties wil werken of over een tijdje bijvoorbeeld 4K films/series wil zien.

#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte GB-BKi3HA-7100 (rev. 1.0)€ 362,73€ 362,73
1Kingston HyperX Impact HX421S13IBK2/8€ 66,59€ 66,59
1Intel 600p 256GB€ 93,95€ 93,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 523,27

Het komt wel wat duurder uit en er zit nog geen scherm bij. De grote afweging in dit lijstje is "heb je de komende jaren 4K nodig op meer dan 30 frames per seconde".

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Katsunami
  • Niet online
Trouwens, het laatste scherm dat je noemt heeft geen HDMI, alleen DVI.

Dat maakt niet uit, maar dan moet je wel een HDMI->DVI-kabel gebruiken. Dan heb je niet eens een verloopstuk nodig.

Edit: een Mini-displayport -> Displayport-kabel werkt ook, van de NUC in je startpost, naar je laatstgenoemde scherm.

[ Voor 24% gewijzigd door Katsunami op 01-12-2016 16:04 ]

• Verona27
Nee, die vereisten heb ik zeker niet, dus voorlopig zit ik met de door mij genoemde samenstelling wel goed denk ik.
Katsunami schreef op donderdag 1 december 2016 @ 15:58:
Als je alleen Office-werkzaamheden gaat doen, dan zou ik de eerder genoemde goedkopere NUC nemen (zie even dat het geheugen past, want ze gebruiken niet allemaal hetzelfde), en het betere scherm.

Het scherm dat je in je vorige bericht noemt, heeft een IPS-scherm. Als je dit scherm al hebt, dan hoef je geen monitor te kopen.
Zoals ik al in de startpost noemde wil ik graag met twee schermen werken, dus er komt sowieso een scherm bij. Waar ik bang voor ben bij de Celeron (was het toch?) versie van de NUC is dat de CPU dan een bottleneck gaat worden over zeg 5 jaar. En ik wil wel een tijd met het systeem vooruit.
Katsunami schreef op donderdag 1 december 2016 @ 16:01:
Trouwens, het laatste scherm dat je noemt heeft geen HDMI, alleen DVI.

Dat maakt niet uit, maar dan moet je wel een HDMI->DVI-kabel gebruiken. Dan heb je niet eens een verloopstuk nodig.
Dat laatste scherm heb ik dus al en is ook al in gebruik, dus dat zit wel goed.

[ Voor 16% gewijzigd door Verona27 op 01-12-2016 16:04 ]

• Katsunami
  • Niet online
Veel NUC's kunnen niet met twee schermen overweg, zover ik weet; maar hier kan ik het mis hebben. In het verleden hadden NUC's en vergelijkbaren bijvoorbeeld wel eens twee poorten, zoals HDMI én displayport, maar die waren effectief dezelfde poort en je kon er maar één tegelijk gebruiken. Ik weet niet of dit nog steeds het geval is.

De CPU is maar heel zelden een bottleneck als het op het aantal schermen aankomt. Dat geldt meestal alleen voor een grafische kaart waar je spellen mee speelt. 15 jaar terug waren er al zat systemen met twee en zelfs drie schermen.

[ Voor 27% gewijzigd door Katsunami op 01-12-2016 16:09 ]

• nocalimero
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20:40
Mijn vrouw heeft voor haar werk ervaring met de Intel NUC NUC5PPYH, met 8GB RAM en 275 GB SSD,

Het is de volgende setup:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel NUC NUC5PPYH€ 167,-€ 167,-
1Microsoft Windows 10 Pro NL 64bit OEM€ 19,93€ 19,93
1Crucial CT102464BF160B€ 44,65€ 44,65
1Crucial MX300 2,5" 275GB€ 73,99€ 73,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 305,57

Die bevalt meer dan prima voor internet en office taken.
Ik heb wel in de Bios een kleine aanpassing gedaan voor de fan. Die staat standaard ingesteld op een veel te hoog aantal toeren. Maar nu is het een lekker stil systeempje.

Ze heeft 1 beeldscherm aangesloten. Dus over een dual scherm setup kan ik niets melden.

"There's a man up in a mirrored building and he just bought the world"

• Verona27
Katsunami schreef op donderdag 1 december 2016 @ 16:07:
Veel NUC's kunnen niet met twee schermen overweg, zover ik weet; maar hier kan ik het mis hebben. In het verleden hadden NUC's en vergelijkbaren bijvoorbeeld wel eens twee poorten, zoals HDMI én displayport, maar die waren effectief dezelfde poort en je kon er maar één tegelijk gebruiken. Ik weet niet of dit nog steeds het geval is.

De CPU is maar heel zelden een bottleneck als het op het aantal schermen aankomt. Dat geldt meestal alleen voor een grafische kaart waar je spellen mee speelt. 15 jaar terug waren er al zat systemen met twee en zelfs drie schermen.
Ik heb het even opgezocht maar het door mij gekozen model ondersteunt in ieder geval wel multiple displays. Dus dat is het gevaar niet. De bottleneck zit em inderdaad niet in de displays maar wel in de taken die ik ermee ga doen; daarvan wil ik graag dat ie langer meegaat dan 5 jaar bv.

• Katsunami
  • Niet online
Het zijn Office-taken. Met een SSD en 8GB RAM ga je daar wel 5 jaar mee vooruit komen denk ik, zeker met die i3. Mijn oude laptop (ook met 8GB en SSD) is ondertussen 8 jaar oud, half zo snel als die i3 NUC, en die trekt Office op Windows 10 gewoon. (Al is hij wel ondertussen vervangen.)

Die NUC met de Pentium N3700 zou ik dan niet nemen, want die is maar een fractie sneller dan die oude laptop van mij, en die zou ik nog nóg 5 jaar willen gebruiken eigenlijk. Qua toekomst is die i3 NUC de betere keuze.

[ Voor 33% gewijzigd door Katsunami op 01-12-2016 16:24 ]

• crypt0rr
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 28-11 21:50
Katsunami schreef op donderdag 1 december 2016 @ 16:07:

Draait hier prima, 2x Dell U2515H op de NUC5i3RYH. Zowel in Windows als in macOS heb ik geen problemen met de aansturing van deze schermen op 2560x1440(x2)

AdGuard Home

Pagina: 1