Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Audioinstallatie in mijn auto

Pagina: 1
Acties:

• Knamix
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:47
Hallo allemaal!

sinds vorige week in bezit van een goed uitziende Fiat Stilo Abarth 5M uit 2004. Nu zijn de standaardspeakers gewoon prut en wil ik nieuwe speakers + radio installeren.

Nu ben ik zelf niet thuis in auto audio (kwa merk etc) en dus heb ik een offerte gevraagd voor om en nabij de 400 euro bij twee auto speciaal winkels.

Zie volgende:

Winkel één:

Wij kunnen leveren :

Radio inbouwpaneel 1-din Fiat Stilo
Radio Pioneer MVH-390BT
Speakerringen voorzijde
Speakers MTX TRS654 composet
Speakerringen achterzijde
Speakers achterzijde
Speakers MTX TR654 coax
Montage ca. 4 a 5 uur

Setprijs incl. montage en btw € 450,00

Winkel twee:

** Pioneer DEH-2900UI radio / CD / USB / 2 versterkeruitgangen en instelbare verlichting om het netjes één geheel te maken met je dashboardverlichting.

** Rockford Fosgate R1675-S composet ( tweeters in de A-stijl / midbass-speakers in de deuren )

** speakers achterin.. afhankelijk of het een 3-deurs of 5 deurs is: Rockford Fosgate R1525X2 of R165X3

montage ongeveer 3 á 4 uur á € 52,- ex = € 208,- ex. BTW = € 251,68 incl. ---> speciale prijs bij afname bovenstaande producten = € 173,00

Wat zeggen jullie van bovenstaande offertes? Of is er iemand die in de buurt van Dordrecht woont om mij eventueel te kunnen helpen als ik het zelf in de winkel haal? :9

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16:22
wat zit er nu in?

rockford en MTX beide prima merken, vooral belangrijk: welke radio vindt je het meest interessant/leuk/functioneel?

• Knamix
Reloader schreef op donderdag 1 december 2016 @ 15:35:
wat zit er nu in?

rockford en MTX beide prima merken, vooral belangrijk: welke radio vindt je het meest interessant/leuk/functioneel?
Er zitten nu standaard speakers in met standaard radio. Er komt geluid uit, maar het lijkt net alsof ik in de jaren 70 ben :) (dof geluid etc).

In principe vind ik beide prima, maar ik zag dat de mtx speakertjes,maar 39 euro waren en die van rockford 99...

Zit er een verschil in kwaliteit tussen beide merken? En als belangrijkste... Wat is meer "bang for the buck"

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16:22
Ik zou zelf kiezen voor rockford. heb overigens zelf een MTX subwoofer (op de plank staan, want vindt het niet nodig in mijn huidige auto) maar ben daar altijd zeer tevreden overgeweest.. alleen rockford lijkt me beter.

heb je ook gekeken naar groundzero? dat was in de tijd dat ik audio interessant vond echt top spul

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12:25
Als je toch een losse 1din radio in gaat bouwen, kijk dan eens naar een DAB+ radio, m'n pa heeft er laatst 1 in z'n camper gezet, en is toch echt wel een enorm verschil met analoge radio. Ook de USB functie werkte goed en snel. weet het typenummer niet, maar ook een Pioneer.

Ik vind de inbouwprijs ook zeer schappelijk ; is toch een hoop werk om het netjes te doen. Ook alle materialen heb je vaak niet voorhanden. (Kabelschoentjes, klemmetjes ; tooltje om je oude radio uit te bouwen, noem maar op)

[ Voor 29% gewijzigd door MEN-O op 01-12-2016 18:21 ]

• JdBn
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 23-04 14:29
MEN-O schreef op donderdag 1 december 2016 @ 18:19:
Als je toch een losse 1din radio in gaat bouwen, kijk dan eens naar een DAB+ radio, m'n pa heeft er laatst 1 in z'n camper gezet, en is toch echt wel een enorm verschil met analoge radio. Ook de USB functie werkte goed en snel. weet het typenummer niet, maar ook een Pioneer.

Ik vind de inbouwprijs ook zeer schappelijk ; is toch een hoop werk om het netjes te doen. Ook alle materialen heb je vaak niet voorhanden. (Kabelschoentjes, klemmetjes ; tooltje om je oude radio uit te bouwen, noem maar op)
Een radio inbouwen is anders wel heel makkelijk zelf te doen hoor.. Oude eruit (ok, je moet inderdaad even het tooltje vinden, maar meer dan een tientje gaat die je niet kosten) dan de oude isostekker eraf trekken, nieuwe erop, klik in de radio, radio erin en klaar. Er zal allicht iets minder soepel gaan, eventueel nieuw inbouwframe erin zetten en ruziën met de bedrading achter het dashboard maar meer dan een uur of twee ben je waarschijnlijk niet bezig. Speakers (goed) inbouwen is dan eigenlijk wel lastiger, je zou inderdaad specifieke ringen kunnen gebruiken of je kunt aan de slag gaan met MDF en in het geval van een compo (weet niet of je losse tweeters hebt?) zal ook de deurbekleding eraf moeten om het filter een plek te geven en de bedrading aan te sluiten. Deuren dempen is eigenlijk ook wel een must, maar daar ben ik zelf ook nog niet aan toe gekomen door gebrek aan een ruimte om dat te doen.

Qua radio zou ik zeker kijken naar een Alpine trouwens, erg goede ervaringen mee :) Alpine heeft ook een versterker trouwens die je tussen de speakerdraden zet (voor zover ik gezien heb géén knipwerk benodigd in je bedrading in combi met een Alpine radio), die betere speakers zullen blij zijn met dat beetje extra vermogen ;) Pioneer heeft overigens ook een vergelijkbaar systeem dacht ik.

• geenwindows
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
prijzen zijn wel erg netjes, maar verwacht geen super kwaliteit met €40,- speakertjes...
Ook zijn beide radio nou niet echt heel nieuw meer, beter ga je direct voor ééntje met DAB+ (Ik heb bijv. de Kentwood KMM-BT502DAB is compleet met DAB antenne)
Inbouwen van de radio is ook easy, mits je natuurlijk geen 2 linkerhanden hebt ;)

Betreft speakers, iedereen heeft zijn eigen ervaring met bepaalde type speakers, Ik zou zeggen loop de winkel in vraag om een demo, vaak is er wel een muur die ermee vol hangt..

Voor de rest zijn speakers inbouwen helemaal niet moeilijk, het enigste wat je zeker moet weten is de maat en inbouwdiepte.

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

• Knamix
Bedankt voor de feedback!

Ik ga maar inderdaad eens een offerte aanvragen voor een radio met DAB+ (soms is radio538 ook fijn :) ).

Radio inbouwen is inderdaad makkelijk te doen, maar de tweeters (zitten in de lijsten bij me deur) en speakers voor/achter gaan wat lastiger. Ook moet ik zelf dan heel het paneel weghalen. tot slot weet ik ook niet hoeveel cm de speakers moeten zijn. De vorige eigenaar had een ground zero setje, maar daarvan weet ik de diameter niet.

Denk ook dat als ik het laat inbouwen dat ze dat net wat beter kunnen dan mij. Bij mij willen plastic delen wel eens kapot gaan :( (clips etc).

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06:35
moeten er achterin ook nieuwe speakers?
Zo nee, liever iets betere speakers voorin en dan actief (losse versterker) aan sturen. Zal veel beter gaan klinken.
qua radio, clarion, alpine, pioneer oid zit je goed!

• JdBn
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 23-04 14:29
The Fatal schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 03:36:
moeten er achterin ook nieuwe speakers?
Zo nee, liever iets betere speakers voorin en dan actief (losse versterker) aan sturen. Zal veel beter gaan klinken.
qua radio, clarion, alpine, pioneer oid zit je goed!
Met het budget, inclusief inbouwen, wordt dat lastig en zelf inbouwen is met zoiets ook niet heel makkelijk. Vandaar dat ik over die kleine versterker van Alpine begon die tussen de ISO stekker gezet wordt, dat is een stuk makkelijker (aansluiten gewoon met stekkers als ik me niet vergis) ook omdat dat een vrij klein ding is.

• Knamix
Graag wil ik dat alles inderdaad compleet is (eventueel kan ik later dan nog een versterker er tussen laten zetten).

Met de beste man gemaild en we zijn tot het volgende gekomen:

Aangezien je graag Bluetooth én DAB wilt ( verstandige keuze trouwens.. want naar schatting binnen een jaar of drie is er weinig meer op FM te beleven ) heb ik even een overschakeling gemaakt van Pioneer naar Kenwood. Bij Kenwood krijg je namelijk gratis een on-glass DAB-antenne.
Om in je nieuw gestelde budget te benaderen heb ik gekozen voor een toestel zonder CD-loopwerk; dus wel met AUX / USB / Bluetooth bellen en audiostreamen / FM / MW én DAB+.

Hieronder het aangepaste voorstel:

** Kenwood KMM-BT502DAB € 169,00

** Fiat Stilo radiopaneel € 24,50

** Rockford Fosgate R1675-S composet ( tweeters in de A-stijl / midbass-speakers in de deuren ) = € 99,00

** Rockford Fosgate R165X3 € 79,00 speakers achter

montage ongeveer 3 á 4 uur á € 52,- ex = € 208,- ex. BTW = € 251,68 incl. ---> speciale prijs bij afname bovenstaande producten = € 173,00 ...... montageprijs hou ik hetzelfde als in de eerste offerte, ondanks dat het plaatsen van microfoon en DAB-antenne meer tijd in beslag nemen.

Totaal inclusief BTW en montage = € 544,50

................ Mocht het écht onder de € 500,- moeten blijven dan kunnen we kiezen voor MTX speakers in plaats van Rockford .. maar daar is dan ook de kwaliteit dan ook naar óf je zult DAB of Bluetooth moeten opgeven.

Dit is denk ik wel een prima lijstje? Geen idee wat het verschil tussen MTX en Rockford Fosgate is (ik ken Rockford Fosgate van de leuke 30.000 watt subwoofer filmpjes, maar thats it).

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 19:26
Leuk zo'n composetje, maar een composet komt pas echt toch leven met een versterker erbij

Zo'n composet is zo'n 50 watt RMS, terwijl een radio zo'n 11 Watt RMS kan leveren, dus dan klinkt het nog niet erg strak
Daarnaast mis ik een subwoofer, dat is eigenlijk het beginsel (samen met een goede headunit) van de auto, de sub kan dan de lage tonen overnemen zodat de normale speakers minder snel zullen kraken
De subwoofer hoeft niet groot te zijn, je hebt tegenwoordig van die mooie space saving subwoofer waar prima geluid in zit

En last but nog least, demping..
Al heb je de duurste speakers, zonder goede demping krijg je geen mooi geluid
Demping hoeft niet veel te kosten

• Knamix
FabianGTI schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 09:25:
Leuk zo'n composetje, maar een composet komt pas echt toch leven met een versterker erbij

Zo'n composet is zo'n 50 watt RMS, terwijl een radio zo'n 11 Watt RMS kan leveren, dus dan klinkt het nog niet erg strak
Daarnaast mis ik een subwoofer, dat is eigenlijk het beginsel (samen met een goede headunit) van de auto, de sub kan dan de lage tonen overnemen zodat de normale speakers minder snel zullen kraken
De subwoofer hoeft niet groot te zijn, je hebt tegenwoordig van die mooie space saving subwoofer waar prima geluid in zit

En last but nog least, demping..
Al heb je de duurste speakers, zonder goede demping krijg je geen mooi geluid
Demping hoeft niet veel te kosten
Zojuist navraag gedaan over het dempen van de deuren en de extra kosten worden dan 150 euro (tegen de 700 euro). Meneer kan het ook alleen rondom de speakers doen en dan wordt het 620 euro.

Vind dit zelf prima, maar de auto heeft me zelf 2000 euro gekost :+ Aan de andere kant vind ik het zonde, maar ik heb het nog nooit ervaren wat dempen met het geluid kan doen.

Is het aan te raden?

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16:19

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Goed geluid in de auto kost, net als thuis, veel geld. Er is een punt waarbij je zegt "ik wil het beste dat er te koop is.... voor max X euro!". Ga voor jezelf na of dit afhankelijk moet zijn van de waarde van de auto. Het meeste kan mee naar je volgende auto natuurlijk, maar niet alles. En inbouwen moet dan ook weer gebeuren.

Rockford Fosgate is een goed merk, maar maakt ook 'goedkoop' spul. Net als Pioneer, Kenwood, Alpine, JVC, etc. etc. Wil je écht goed geluid moet je naar de duurdere merken en alles via versterkers aansluiten, deuren en vloer dempen, goede bekabeling gebruiken en alles optimaal laten afstellen. Dat gaat flink in de papieren lopen kan ik je -uit eigen ervaring- melden.

Tegenwoordig heb ik in mijn auto de standaard autoradio (Renault Cabasse auditorium, wel een 'upgrade' tov standaard om eerlijk te zijn) aangesloten op mijn Audio System 13 cm composetje (voor) en 2-weg speakers (achter). Dat klinkt nog redelijk, maar haalt het niet bij versterkt spul en gedempte deuren. Een subwoofer mis is in principe niet, ik houd niet zo van dat harde gedreun.
Pagina: 1