MacOs installeeren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvinvermeij1
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 28-08-2024
Hallo Tweakers,

Ik heb even een vraagje. Ik heb een MacBook Pro waar ik op het moment alleen windows op draait.
Is het mogelijk om naast de windows macos opnieuw te installeeren? Ik heb er helemaal niks van macos
meer opstaan. Ik wil dit wel graag doen zonder mijn windows te verwijderen aangezien ik dat ook voor mijn
werk gebruik.
Alvast bedankt!

Groeten Marvin! :)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

https://www.apple.com/nl/support/bootcamp/ ?
https://support.apple.com/nl-nl/HT204904 ?

Ik geloof dat je daar voorlopig wel even mee uit de voeten kan?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BillSpaarbank
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Wat een slechte tip. Hij wil Windows behouden en jij adviseert hem een stappenplan om de harde schijf of ssd volledig te wissen.

Dan is hij volgens mij verder van huis.

Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BillSpaarbank
  • Niet online
Dubbel

[ Voor 96% gewijzigd door BillSpaarbank op 01-12-2016 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xleeuwx
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01-10 12:38

xleeuwx

developer Tweakers Elect
BillSpaarbank schreef op donderdag 1 december 2016 @ 12:59:
[...]

Wat een slechte tip. Hij wil Windows behouden en jij adviseert hem een stappenplan om de harde schijf of ssd volledig te wissen.

Met het eerste linkje (bootcamp) kan je gewoon windows naast MacOS draaien... Dus helemaal geen slecht advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuBBaSS
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:34

SuBBaSS

-has Ryzen

BillSpaarbank schreef op donderdag 1 december 2016 @ 12:59:
[...]

Op zich wel maar dat is feitelijk wel de "keuze" waar TO voor staat sinds hij windows als primair OS heeft geinstalleerd op apple hardware.
Zou hij niets hoeven/willen wissen dan kan hij een externe hd aan de macbook koppelen en daarop macos installeren. Daarna kan hij (mits de hdd is aangesloten) kiezen vanuit wel OS hij wil booten.
Da's natuurlijk niet echt een oplossing.

Als je het inricht hoe apple het ondersteunt, zul je op de interne hdd eerst macos moeten installeren en dan vervolgens via bootcamp windows installeren. Niet andersom dus.

Ik zou, voor wat er aan belangrijke gegevens in de windows installatie zit backuppen, dan de schijf wissen (osx journaled/extended/gui partition table) en met een schone start beginnen via isntallatie macos>bootcamp assistant> installatie windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BillSpaarbank
  • Niet online
xleeuwx schreef op donderdag 1 december 2016 @ 13:02:
[...]

Met het eerste linkje (bootcamp) kan je gewoon windows naast MacOS draaien... Dus helemaal geen slecht advies.
Klopt. Maar die link gaat ervan uit dat je Mac OS geïnstalleerd hebt en dat heeft TS niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eitot
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
Het zou in principe mogelijk moeten zijn als de schijf als GUID Partition Table is opgezet. Wat je moet doen is kijken dat je de Windows-partitie kleiner maakt en dan via Internet Recovery of de installatie-DVD een nieuwe ‘Mac OS Extended (Journaled)’-schijf toevoegt.

Ik zou vooraf wel een backup én een reparatiemedium maken via het controlepaneel van Windows.

[ Voor 16% gewijzigd door Eitot op 01-12-2016 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:51

nelizmastr

Goed wies kapot

Om welke Macbook Pro gaat het? De wat oudere modellen kunnen nog in legacy modus opstarten. Met een beetje pech is dat hier het geval en heb je een MBR partitietabel. Dan kan je Windows uitzwaaien omdat je eerst naar GPT moet en dan weer opnieuw moet partitioneren voor Windhoos.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvinvermeij1
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 28-08-2024
nelizmastr schreef op donderdag 1 december 2016 @ 14:28:
Om welke Macbook Pro gaat het? De wat oudere modellen kunnen nog in legacy modus opstarten. Met een beetje pech is dat hier het geval en heb je een MBR partitietabel. Dan kan je Windows uitzwaaien omdat je eerst naar GPT moet en dan weer opnieuw moet partitioneren voor Windhoos.
Het gaat om een MacBook Pro late 2011 het 13 inch model
Pagina: 1