Grub rescue in Windows 10

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeerDitch
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08-09 07:55
Hoi,

Gisteren iets frapants meegemaakt op m'n game PC. De nieuwe GTA IV update was automatisch geïnstalleerd in de nacht van dinsdag op woensdag. Mooi dat ze aan de PC gamer denken, maar ik was dus wel al m'n saves kwijt. Dan maar weer opnieuw beginnen met de 100% complete poging.
Blijkbaar was er ook een Win10 update gedownload/geïnstalleerd in dezelfde nacht, maar daar had ik niks van gezien.
Nou ja, ik liep op een gegeven moment met Niko een winkel uit en bammm... vast. Alles geprobeerd, maar hij wilde niks meer doen. Dan maar een koude herstart met de reset knop.

En toen kwam ik dus in de grub rescue mode (unknown file system). Ik dacht toen al gelijk, hè Grub? Ik heb op deze machine geen Linux geïnstalleerd, dus waar komt dit vandaan. Via de telefoon even geGoogled maar alle resultaten gaan uit van een dual Win10/Linux installatie.

Ik zag de bui dus al hangen en heb m'n Windows 7 exemplaar maar weer opgedoken (ja Win 7! Ik heb de gratis update gedaan). Eerst nog gekeken of het met systeemherstel lukte (uiteraard niet). Wat verder gezocht en uiteindelijk kwam ik erachter dat mijn complete windows partitie "kwijt" was.

Ik heb 2 SSD's. De 1e heb ik opgedeeld in 75GB Windows partitie en de rest voor games (175GB). Maar zoals gezegd, die Windows partitie werd niet eens gezien vanaf de Win7 DVD(ook niet met 'ls' in grub trouwens).

Met de handen in het (weinige) haar heb ik daarna als laatste redmiddel de pc uitgezet en weer aan (want met Ctrl+Alt+Del kreeg ik elke keer weer de Grub rescue, dus dan verwacht je niet dat uit en weer aanzetten wel werkt). En zie daar, Windows wordt weer geladen en een update wordt uitgevoerd...

Iemand enig idee hoe die Windows update werkt? Blijkbaar wordt Grub gebruikt om alleen de Windows update te booten? Heb daarna niet meer gekeken of Grub nog aanwezig was.

f251a3362191f14872ff368789dd3c1a220782a1c582fbb31fec609763dd2cef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrTre
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18-09 12:27
Klinkt als een vreemd verhaal!
Als ik zoek op internet kan ik er niets over vinden, anders dan dat mensen die wel een dual-boot systeem met linux hebben waarbij de Windows Anniversary Update o.a. de opstartvolgorde stukmaakt. (wat opzich wel te verklaren gedrag is, het is in feite een nieuwe installatie, windows 10 weet niets van het bestaan van grub, maakt die stuk, probeert zichzelf als default boot in te stellen etc etc etc waardoor het uiteindelijk in de soep loopt)

Anyway, ik heb nog nooit gehoord dat windows (update) grub gebruikt om tijdelijk van te booten, ofzo.
Lijkt me eerder dat er ergens op je ssd/hdd nog ergens iets achtergebleven is van een linux installatie.

Het zou goed kunnen dat je windows7 dvd de windows 10 installatie niet kent, dat is meestal normaal.
Ik verwacht (lees: hoop) dat als je een windows10 dvd/usb gebruikt het wel gaat. Je kan nog proberen om met een windows10 dvd/usb te starten en dan 'repair-my-pc' te kiezen en dan /fixboot en /fixmbr enzo te doen.
Mocht je geen windows10 dvd hebben kan ik je wel een windows10 iso geven via een filesharing ding ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online

DataGhost

iPL dev

Waarschijnlijk staat grub op je 2e SSD en is je 1e SSD stuk aan het gaan (of de kabel/controller) en daardoor "disconnected". Deze werd niet opnieuw gedetecteerd totdat je je pc power-cyclede, dus vandaar dat het daarna wel werkte. Ik zou eens gaan kijken hoe het met de health van dat ding staat, zorgen dat je backups in orde zijn en een nieuwe SSD regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Je kan ook de windows repair proberen.
Download met de media creation tool de meest recente windows op een usb stick en boot ervan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeerDitch
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08-09 07:55
MrTre schreef op donderdag 1 december 2016 @ 13:20:

Anyway, ik heb nog nooit gehoord dat windows (update) grub gebruikt om tijdelijk van te booten, ofzo.
Lijkt me eerder dat er ergens op je ssd/hdd nog ergens iets achtergebleven is van een linux installatie.
DataGhost schreef op donderdag 1 december 2016 @ 13:26:
Waarschijnlijk staat grub op je 2e SSD en is je 1e SSD stuk aan het gaan (of de kabel/controller) en daardoor "disconnected". Deze werd niet opnieuw gedetecteerd totdat je je pc power-cyclede, dus vandaar dat het daarna wel werkte. Ik zou eens gaan kijken hoe het met de health van dat ding staat, zorgen dat je backups in orde zijn en een nieuwe SSD regelen.
Heb nog eens even m'n PC goed onder de loep genomen. Ik heb er 3 SSD's inzitten:
  1. Samsung EVO 840 120GB (hier staat Win10 op)
  2. Crucial BX100 250GB (games)
  3. Samsung EVO 850 500GB (nog meer games)
Die EVO 840 heb ik inderdaad ooit een keer gebruikt om een dual Win7/Linux op te zetten! (maar die "zag" ik niet met grub > ls of met de Win7 DVD geladen) De verwarring ontstond doordat ik dacht dat de Crucial de Win10 partitie bevatte en van die SSD weet ik zeker dat ik daar nog nooit Linux op heb gezet. Gevalletje korte neus en niet verder kijken dus...

Afijn, zoals gezegd werkt alles weer gewoon. Zal nog eens Samsung Magician starten om die EVO840 te testen.

f251a3362191f14872ff368789dd3c1a220782a1c582fbb31fec609763dd2cef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:25
Kleine tip: je kan gewoon Windows 10 direct installeren en bij setup aangeven dat je geen productkey heb. Als Windows start zal deze zichzelf her-activeren met je oude licentie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pasarica
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-09 20:32
Supergrub to the rescue!

Niet gehinderd door enige kennis van zaken...

Pagina: 1