Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Huis Tuin Keuken PC €350 (excl randapparatuur)

Pagina: 1
Acties:

• _WouterB
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 27-11 21:55
Hallo,
Na de goede hulp met de samenstelling van computers voor mijn ouders en broertje hoop ik ook deze keer feedback te krijgen op de componenten voor een computer voor mijn oom. (Hopelijk kan ik binnenkort ook eens iets voor mezelf gaan bouwen... :) )

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Mijn oom is landbouwer en gebruikte tot vorige week een computer van 10 jaar oud. Deze is stuk gegaan (ik vermoed de voeding, maar ben momenteel niet in de buurt dus ik kan het niet onderzoeken). Nadat XP niet meer ondersteund werd heb ik er Lubuntu op gezet.
De eisen zijn vrij laag: Hij moet kunnen internetten, bankzaken en administratie kunnen doen, en filmpjes op Youtube bekijken. Vaak staan er behoorlijk veel tabbladen open. Hij heeft mij gezegd dat hij zijn computer graag nog eens 10 jaar zou kunnen gebruiken.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Er is geen budget afgesproken, maar het lijkt mij duidelijk dat er met bovenstaande eisen geen i7 in moet gaan zitten. Het budget heb ik (vooral voor mezelf) gesteld op €350 (incl verzending liefst) voor de computer. Hij wil graag ook nog een nieuw scherm, toetsenbord en printer, ook daar is geen budget voor vastgesteld, maar zou ik graag in de buurt blijven van wat hieronder in het wenslijstje staat.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Enkel een muis (recent gekocht) en luidsprekers.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zoals gezegd geen te zware processor. Ik denk dat enkel een SSD voldoende is voor hem. Hij maakt wel af en toe wat foto's van zijn gebouwen en dieren enzo, maar dit neemt niet zo heel veel plek in.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet echt. Het moet wel mee zijn met zijn tijd en ook in de toekomst nog uitbreidbaar. Daarom misschien een lichte voorkeur voor Intel.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Stiller en zuiniger is altijd beter maar maakt niet zo heel veel uit in dit geval.

Ga je overklokken?
Neen.

Wat verwacht je van ons?
Is het lijstje hieronder een goede combinatie? Zijn er betere componenten?
Kies ik voor 4GB of 8GB ram geheugen?
Ben ik iets belangrijks vergeten?
Alle opmerkingen zijn welkom!

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G3900 Boxed€ 37,-€ 37,-
1MSI H110M ECO€ 50,99€ 50,99
1Fractal Design Core 1100€ 40,95€ 40,95
1Microsoft Windows 10 Pro NL 64bit OEM€ 19,95€ 19,95
1be quiet! Pure Wings 2 PWM, 92mm€ 9,75€ 9,75
1Crucial CT2K4G4DFS8213€ 48,95€ 48,95
1LG GH24NSD1 Zwart€ 12,21€ 12,21
1be quiet! System Power B8 300W€ 33,95€ 33,95
1Crucial MX300 2,5" 275GB€ 75,23€ 75,23
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 328,98

Zoals eerder gezegd moet ik ook nog een scherm, toetsenbord en printer (en nog een tablet ook...) vinden. Ik weet niet of dit helemaal in dit topic past maar zet het lijstje toch maar hieronder voor het geval iemand mij hier kan in helpen. In het lijstje staan ook nog een usbstick (voor installatie windows en dan aan hem te geven als mobiele opslag) en een harde schijf voor backups.
Printer: moet kunnen faxen, printen, scannen en kopieren. Liefst ook foto's uitprinten op een ietwat deftige kwaliteit.
Tablet: Hier ken ik (bijna) niets van, maar mijn broertje heeft deze en is er vrij tevreden van.

#ProductPrijsSubtotaal
1Sandisk Ultra USB 3.0 Flash Drive 32GB Zwart€ 9,15€ 9,15
1WD Elements Portable Storage 1TB Zwart€ 60,-€ 60,-
1BenQ GW2270H Zwart€ 98,90€ 98,90
1Microsoft Wired Keyboard 600€ 13,56€ 13,56
1Lenovo Tab 2 A10-70F 32GB Blauw€ 0,-€ 0,-
1Canon Pixma MX925 (6992B009)€ 115,95€ 115,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 297,56

Alvast bedankt! :)

Verwijderd

10 jaar gaat een B8 300 niet halen. Met 5-6 jaar houdt het wel op. Een pricewatch: Seasonic G-series 360 watt heeft wel een verwachte levensduur van minimaal 10 jaar maar kost dan ook bijna 2x zoveel.

Voor de behuizing adviseer ik een betere waar je geen extra fan in hoeft te plaatsen. Een pricewatch: Cooler Master N200 Closed of een iets betere met een wat stillere fan pricewatch: Thermaltake Versa H15 Closed. Wil je een srieuze sprong in kwaliteit maken dan zou je de pricewatch: Fractal Design Core 1500 kunnen nemen.

De backup zou je op een interne hdd kunnen zetten pricewatch: WD Blue WD10EZRZ, 1TB of pricewatch: Toshiba DT01ACA100, 1TB

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17-10 17:25
Die extra fan is zowiezo niet nodig, niet dat het systeem warm gaat worden van een beetje administratie en wat filmpjes... Onlangs ook een huis tuin keuken systeempje gemaakt in een pricewatch: Cooler Master Elite 110 en dat draait als een zonnetje. Je moet dan wel een mini ITX mobo nemen en geen DVD (wordt die nog wel gebruikt?)

Als de PC eens een uurtje per dag gebruikt wordt moet je je ook geen zorgen maken dat de voeding het snel zou begeven.

Van printers weet ik niet veel, maar iedere cheapo printer die ik ooit al gehad heb koste achteraf gezien een fortuin aan inktpatronen en gaf het na enkele jaren op (zowel HP als Canon gehad en verschillende modellen daarvan).

• _WouterB
Verwijderd schreef op donderdag 1 december 2016 @ 12:37:
10 jaar gaat een B8 300 niet halen. Met 5-6 jaar houdt het wel op. Een pricewatch: Seasonic G-series 360 watt heeft wel een verwachte levensduur van minimaal 10 jaar maar kost dan ook bijna 2x zoveel.
Volgens de website van Be Quiet is de average lifetime 100 000 uur. Lijkt mij eerlijk gezegd wel meer dan voldoende? Of is het zo dat Seasonic 10 jaar garantie heeft? :)
Voor de behuizing adviseer ik een betere waar je geen extra fan in hoeft te plaatsen. Een pricewatch: Cooler Master N200 Closed of een iets betere met een wat stillere fan pricewatch: Thermaltake Versa H15 Closed. Wil je een srieuze sprong in kwaliteit maken dan zou je de pricewatch: Fractal Design Core 1500 kunnen nemen.
Al die behuizingen hebben vanboven een rooster zitten (voor extra ventilatoren). Ik wou er speciaal eentje zonder zodat er geen stof of andere dingen kunnen invallen. Bij de Core 1100 is dit niet zo, zitten alle knopjes vooraan en wordt ook al een fan meegeleverd. Ik heb die extra fan er bij gezet voor wat meer luchtdoorstroming aangezien hij het huis vaak nogal hoog opstookt (met een kolenkachel). Als er later dan wat meer stof in het systeem hangt is de koeling nog altijd ok (dat was toch mijn redenering achter de keuze :) )
De backup zou je op een interne hdd kunnen zetten pricewatch: WD Blue WD10EZRZ, 1TB of pricewatch: Toshiba DT01ACA100, 1TB
Liever een externe HDD... Bij bvb brand of overstroming zal hij waarschijnlijk niet de kans hebben even zijn computer mee naar buiten te nemen. En dan nog, een interne hdd blijft aangesloten, dus bij een stroompiek kan deze dan ook stuk gaan.

• _WouterB
Inrage schreef op donderdag 1 december 2016 @ 13:19:
Die extra fan is zowiezo niet nodig, niet dat het systeem warm gaat worden van een beetje administratie en wat filmpjes... Onlangs ook een huis tuin keuken systeempje gemaakt in een pricewatch: Cooler Master Elite 110 en dat draait als een zonnetje. Je moet dan wel een mini ITX mobo nemen en geen DVD (wordt die nog wel gebruikt?)
Die fan is meer om een goeie luchtstroom te garanderen als er later wat meer stof in het systeem hangt (zie hierboven). Over de DVD heb ik niet echt een idee... Het kost niet zoveel en het lijkt mij wel handig. In mijn eigen pc heb ik er geen meer, maar ik kan me zo voorstellen dat als ik het er bij hem niet in stop, hij me na twee weken opbelt om te vragen wat hij nu moet doen.
Als de PC eens een uurtje per dag gebruikt wordt moet je je ook geen zorgen maken dat de voeding het snel zou begeven.
Mee eens (hoewel hij zijn pc wel soms veel langer laat aan staan).
Van printers weet ik niet veel, maar iedere cheapo printer die ik ooit al gehad heb koste achteraf gezien een fortuin aan inktpatronen en gaf het na enkele jaren op (zowel HP als Canon gehad en verschillende modellen daarvan).
Ja...Moeilijk verhaal om uit te gaan leggen en wel om twee redenen:
- "Mijn vorige printer was maar €60 en ging heel lang mee" (samen aangekocht met de computer, dus beide 10 jaar, en beide nu tegelijk stuk).
- "Een duurdere printer heeft dan goedkopere inktpatronen ofzo??"

Verwijderd

_WouterB schreef op donderdag 1 december 2016 @ 18:02:
[...]

Volgens de website van Be Quiet is de average lifetime 100 000 uur. Lijkt mij eerlijk gezegd wel meer dan voldoende? Of is het zo dat Seasonic 10 jaar garantie heeft? :)
Be quiet! zegt ook dat C6/C7 ondersteunt wordt wat ook niet waar is. Het is de kwaliteit van de interne componenten die de levensduur bepaalt en dan houdt de betrouwbaarheid na 6 jaar wel op.

• colvano
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09-10 17:52
Samen met Baloes heb ik enkele dagen geleden dit systeem voor mijn ouders samengesteld en inmiddels besteld:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4500 Boxed€ 70,95€ 70,95
1ASRock H110M-ITX€ 68,95€ 68,95
1Cooler Master Elite 110€ 40,95€ 40,95
1Crucial CT2K4G4DFS8213€ 48,95€ 48,95
1Seasonic G-series 360 watt€ 63,95€ 63,95
1Crucial MX300 2,5" 525GB€ 124,-€ 124,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 417,75

Ik denk dat dit voor jullie ook zeker een goed systeem zou zijn. Wellicht kan je nog wat besparen op de voeding of iets goedkopere CPU.

pricewatch: LG DVD RW 8x Slimline black USB 2.0 (GP57EB40.AUAE10B) Zwart
Zou je kunnen toevoegen om een optische drive te hebben extern.

Wellicht geeft dit een idee :)

• _WouterB
Verwijderd schreef op donderdag 1 december 2016 @ 18:10:
[...]

Be quiet! zegt ook dat C6/C7 ondersteunt wordt wat ook niet waar is. Het is de kwaliteit van de interne componenten die de levensduur bepaalt en dan houdt de betrouwbaarheid na 6 jaar wel op.
Echt? Heb je daar bronnen van? Ik heb even gegoogled maar vind er niet direct iets over.
Ik had er hem eigenlijk speciaal op geselecteerd: support voor C6/C7 en toch niet te duur.

Verwijderd

Voor goede C6/C7 heeft de voeding DC-DC, gescheiden spanningsregeling, nodig. Dat heeft de B8 niet. De goedkoopste be quiet! voeding die dat wel heeft is de pricewatch: be quiet! Straight Power 10 400W
Pagina: 1