2 SSD's of 1 SSD + HDD

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Arjendc
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 12-03-2024
Hoi Tweakers,

Tijdens de black friday sale heb ik een Crucial MX300 van 750 GB gekocht, met de intentie om het als opslagschijf te gebruiken voor games en applicaties die ik veel gebruik.

Dit in combinatie met een Crucial M4 die ik al sinds begin 2012 in gebruik heb als boot drive.

Nou begint de M4 kuren te vertonen, waarschijnlijk wegens de leeftijd van de schijf. Mijn vraag is als volgt:

Koop ik een nieuwe SSD (120 GB bijv.) om als boot drive te gebruiken, in combinatie met de 750 GB MX300 voor opslag? Of win ik daar niets mee en kan ik net zo goed de MX300 als boot drive gebruiken met reguliere HDD's als opslagruimte.

Ik neig zelf naar 2 SSD's, en geen enkele HDD, maar vraag me simpelweg af of ik daar veel mee win en tevens welke SSD ik erbij zou kunnen kopen.

Beste antwoord (via Arjendc op 01-12-2016 15:02)

• mstx
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Qua snelheid win je er alleen wat op als die kleine SSD een hele snelle M.2 NVMe schijf is (en zelfs dan merk je het waarschijnlijk niet). Als je een SSD uit dezelfde serie koopt geldt meestal dat kleiner = langzamer. Dan kun je beter gewoon de MX300 750GB als bootdrive houden.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• mstx
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Qua snelheid win je er alleen wat op als die kleine SSD een hele snelle M.2 NVMe schijf is (en zelfs dan merk je het waarschijnlijk niet). Als je een SSD uit dezelfde serie koopt geldt meestal dat kleiner = langzamer. Dan kun je beter gewoon de MX300 750GB als bootdrive houden.

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Mijn hdd's liggen allemaal te verstoffen. Ikzelf zou alleen nog maar voor SSD's gaan want:
-Snelheid
-Geluid (geratel en spin-up)
-Verbruik

Je moet er inderdaad wel het geld voor over hebben. Ikzelf zou de mx300 als boot gebruiken en de m4 voor games/niet belangrijke data. Wanneer die echt kapot is zou ik die weer vervangen door een 1 a 2 TB exemplaar en zodoende steeds upgraden kwa grootte. Snelheidverschil tussen standaard sata en nvme vind ik voor niet power-users nauwelijks relevant.

Ikzelf heb een mx200 van 500GB en een m4 liggen die stof hapt, de m4 wil ik binnenkort aansluiten voor alle niet steam-games. Vergelijkbare situatie :p

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-01 21:36

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Ik heb dezelfde 750GB binnengekregen, deze ter vervanging van mijn laatste 1TB HDD, dan ben ik volledig SSD geworden.

An sich maakt marginaal nog uit of je je boot/OS nog op een aparte SSD zet, of dezelfde SSD gebruikt voor games etc, misschien enkel merkbaar als je swapfile veel aangepast moet worden.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Nu online
Gewoon de crucial als bootschijf gebruiken,er is weinig tot geen voordeel in snelheid als je deze gebruik voor alleen opstarten ect.

Ik heb zelf ook toevallig 2x 750gb tijdens de black friday gekocht,ze werken prima als bootschijf.

En als je er wat bijzet,dan zeker een SSD,geen HDD(mits je het wil voor veel opslag,dan wel een HDD),het verschil is duidelijk merkbaar,ik heb er ook last van dat mijn hdd's liggen te verstoffen :o :) .

[ Voor 57% gewijzigd door freaky35 op 01-12-2016 13:28 ]

• Arjendc
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 12-03-2024
Ik denk dat ik inderdaad het eerst maar op één SSD (MX300 750 GB) houd, en de M4 gaat dan met pensioen in een oude laptop.

Wellicht later een grotere SSD erbij. Bedankt voor de reacties!
Pagina: 1