Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magatsu
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20-08 20:23
Ik zoek een?
Nieuwe router als basis voor een thuisnetwerk, met goede wifi voor (laptops, telefoons, tablet) in combinatie met een bestaande kabelaansluiting van Telenet. (Fiber 200). Zie bij systeem voor omschrijving van de setup.
Ik zoek een router die goed te configureren is en mijn NAS makkelijk kan herkennen.

Wat is je budget?
Rond de 150€. Maar liefst eronder.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Synology Router (reden: NAS van Synology), Linksys, Netgear

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Op dit moment heb ik een kabelaansluiting bij Telenet. Ik gebruik momenteel de modem/router van Telenet maar deze is eigenlijk defect en komen ze binnenkort vervangen. Op die moment vraag ik een switch aan van de HGW naar een modem-only.

Ik heb volgende apparaten die moeten aangesloten zijn via UTP:
  • NAS
  • TV
  • PS4
  • Vaste PC
  • Digicorder (via switch naar modem)
Ik gebruik een Synology 216+ als NAS en wil die vanbuitenaf kunnen bereiken (iets dat nu praktisch onmogelijk is met de Telenet HGW).
De TV is interactief en gebruik ik om mijn video's en series te bekijken via de NAS. Iets wat misschien ook kan via WiFi? Maar ik gebruik liever een kabel. Is in mijn ogen iets performanter.
De PS4 staat momenteel in DMZ bij de Telenet router omdat deze anders in een NAT type closed komt en ik eigenlijk niets online kan spelen. Als ik een nieuwe router heb wil ik bepaalde poorten voor de PS4 kunnen openzetten.
De vaste PC heeft momenteel (door gebrek aan poorten) geen vaste bekabeling maar gebruikt een WiFi dongle. Dit kan ook zo blijven, ik gebruik amper de PC om te gamen.
De Digicorder is verbonden op de HGW van Telenet maar wil ik van de interactiviteit kunnen genieten moet ik tijdens de switch naar een modem-only ook een switch kopen zodat die toch nog connecteert naar het Telenet netwerk via de model-only.

De NAS en PS4 hebben een statisch IP gekregen. De rest is dynamisch.

De fysieke setup is als volgt:
Modem/router in de woonkamer. UTP kabels naar de apparaten en WiFi voor de mobiele apparaten. Alles via kabelgootjes aan de muur (appartement)

Al uitgezocht:
Ooit eens naar 802.11ac-routers gekeken en ik kwam op deze drie:
1. Netgear Nighthawk R7000 - AC1900
2. Synology RT1900ac
3. Linksys WRT1200AC Ultra Smart Wi-Fi Router AC1200

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:09

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Heb je verder nog wensen/voorkeuren? Met deze vraagstelling voldoet zo'n beetje elke router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magatsu
MikeyMan schreef op donderdag 1 december 2016 @ 11:58:
Heb je verder nog wensen/voorkeuren? Met deze vraagstelling voldoet zo'n beetje elke router.
Liefst een goedkopere dan die 150€ maar ik wil naar later toe ook wat futureproof zijn als ik een huis zou kopen.
Vooral omdat ik dan binnenkort mijn eigen netwerk manage en niet afhang van Telenet hun modem/router. Ik weet dat de modem-only van telenet geen ingebouwde firewall heeft en wil me daar ook tegen wapenen. En ik wil een performant toestel dat zowel de UTP als WiFi regelt.

Als dit meer duidelijkheid kan bieden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonthouse
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Van de drie heb ik er twee gehad, de RT1900AC en de R7000 en beide zijn perfect voor wat je wil.
Het voordeel van twee Synology producten producten binnen het genoemde scenario zie ik niet in en als je pure router performance en wifi wil, raad ik je de R7000 aan.

Beest van een router, snel en betrouwbaar wifi en kan heel veel.
De RT1900AC is eigenlijk alleen interessant als je ook gebruik wil gaan maken van de extra functionaliteit, maar die heb je al in 216+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:09

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Definieer 'performance'. Ik zie nog niets staan wat een router van vijf tientjes niet af kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magatsu
MikeyMan schreef op donderdag 1 december 2016 @ 12:20:
Definieer 'performance'. Ik zie nog niets staan wat een router van vijf tientjes niet af kan.
Ik wil simultaan gamen op mijn PS4 terwijl mijn vriendin UHD op netflix kijkt en ik tegelijkertijd nog een serie of images binnenhaal op mijn NAS.
Zo iets van performance. Dat is niet alleen op de lijn te kijken want die zou dat aankunnen, dat is meer welke QoS ik kan instellen voor het gebruik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Punkbuster
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 12-09 14:44
edge router x halen met een unify accesspoint . ;)

automation fanboy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magatsu
Punkbuster schreef op donderdag 1 december 2016 @ 12:23:
edge router x halen met een unify accesspoint . ;)
Enige uitleg? Waarom juist dit van Ubiquiti ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkbuster
De access points van Ubiquiti komen erg goed uit de testen. En door de apparaten te scheiden van elkaar krijg je in je netwerk meer performance. De router is echt alleen router/firewall en je accesspoint doet alleen Wifi.

extra:
Je kan met deze setup ook een betere locatie voor je wifi punt kiezen. ( power over ethernet PoE )
Router staat vaak in meterkast, dat is een slechte plek voor je wifi

[ Voor 29% gewijzigd door Punkbuster op 01-12-2016 12:42 ]

automation fanboy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magatsu
Mijn router staat bij het binnenkomen in de woonkamer (appartement) en dus is de meterkast voor ons niet van toepassing.
De setup klinkt leuk maar kost mij toch wel meer dan mijn 150€ budget...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inbedrijf
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12-09 15:39
Ik zat met het zelfde dilemma toen ik vorige jaar een huis had gekocht, ik kwam niet weg met 1 wifi punt, dus een gecombineerde router+wifi werd het niet. Uiteindelijk twee ubiquiti AP AC Lite gekocht. Nog wel aan een switch en KPN glasvezel router. (waarvan ik de wifi heb uitgeschakeld) Sinds vorige week weer terug naar ziggo. En toen modem van ziggo in bridge modus gezet en er een edgerouter X van ubiquiti er achter geplaats. Alles werkt nu als een trein. Echt super tevreden over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Punkbuster
pricewatch: Ubiquiti EdgeRouter X 55,-
pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack) 90,-

is nog geen 150.

En dan is het ook echt goed

automation fanboy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domino
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 22:13
Dat dus, heb hier een usg (fancy edgerouter x) draaien met een uap lite. Ding staat met twee vingers in zijn neus 500/500 te routeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• magatsu
Ok, ik zat naar de SPF te kijken, maar dat is niet nodig :D *lomp*
Ik zal het is bestuderen :) thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkbuster
Heb je qua poorten nu wel genoeg trouwens? Anders misschien een simpele non-managed switch er tussen.

automation fanboy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magatsu
Ik zal sowieso een switch nodig hebben (de digicorder moet met de modem connecteren) dus is een switch aan te raden. Ik denk de meest basic switch met gigabit poorten.
Pagina: 1