Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kewl_one
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16-10-2023
Ik zoek een? Router Liefst met 3 WAN mogelijkheden (ADSL,USB en Ethernet) en beslist met 2 aparte DHCP pools en (W)LAN mogelijkheden

Wat is je budget?, Liefst zo economisch mogelijk maar gebruiksgemak (configureren) is belangrijker dan de prijs. Liefst onder de 300 Euro.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb op dit moment een Draytek Vigor 2830 Nplus. deze voldoet weliswaar goed maar... Bij onweer zijn er inmiddels 2 van de 4 Lan uitgangen defect geraakt. Ook vind ik deze router wat te uitgebreid; je kan er veel meer mee dan voor mij nodig.

De router wordt gebruikt in een bedrijf aan huis situatie. Het bedrijf en en woonhuis zijn beiden op een aparte LAN poort aangesloten zodat de zaken goed gescheiden kunnen blijven.
Op het Thuis Lan zitten veel media apparaten aangesloten en 2 NAS servers 3 consoles 4 accespoints 2 switches en 4 smartphones en 4 tablets en de nodige desktops en laptops
Op het werk Lan zitten eigenlijk maar 2 desktops, 1 NAS, 1 accespoint, 2 laptops en de nodige smartphones.

De Draytek kan het allemaal makkelijk aan en heeft ook een goed "BIND" en VLAN beheer wat handig is voor de multimedia toepassingen. Ik heb geen idee waarom juist de LAN poort van de draytek overljdt in plaats van de ADSL poort maar ik heb nu nog maar 2 van de 4 Lan poorten over en dat is maar net genoeg.. Volgende onweer en ik moet wat gaan doen. Het lijkt me dus beter om pro actief te werk te gaan.

Ik heb geen idee of er veel routers zijn die de meerdere LAN poorten apart kunnen houden en hoop op wat input wat zal leiden tot een aankoop..

Lijnsnelheid is helaas nog maar ADSL 12 MB bekabeling intern is CAT6
Graag wat suggesties en eventueel discussie over reparatie van de draytek....

[ Voor 0% gewijzigd door Kewl_one op 01-12-2016 11:57 . Reden: foutje ]

It is never to early to start RTFM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gusto
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 29-04-2021
Bedoel je niet de DrayTek Vigor2830?
Zo ja, garantie claimen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kewl_one
Ja inderdaad, text aangepast bedankt!
Garantie... Nooit aan gedacht... maar apparaat is 5 jaar oud en gekocht in het buitenland.. Heb de bon vast niet meer...
Zit er misschien levenslang garantie op?

[ Voor 0% gewijzigd door Kewl_one op 11-12-2016 21:40 . Reden: taalfout ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Nu online
Ik kan niet echt volgen met die wan-poorten. Bedoel je met adsl-wan dat je direct je inkomende adsl-lijn wil inpluggen? Dat heb je niet een zuivere router nodig, maar eentje waar ook een modem is ingebouwd.
Bij de routers die ik ken met meerdere wan-poorten, zijn de wan-poorten aangesloten aan meerdere modems, als fail-over. (Denk aan een glasvezelverbinding en een xDSL als er problemen zijn op de fiber bv)

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kewl_one
@Arator:
De Draytek 2830 heeft drie "ingangsmogelijkheden" die zij voor het overzicht/gemak WAN poorten noemen
1: Een ingebouwd ADSL2+ modem
2: Een Gigabit LAN aansluiting waarop je een Ethernet link kan aansluiten
3: Een USB poort die gebruikt kan worden om een 4G dongle op aan te sluiten

Inderdaad kan je in het modem load balancing en fail-over instellen.
Wat belangrijker is voor mij is eigenlijk de V-Lan mogelijkheid om op ieder van de 4 Gigabit Lan poorten een eigen DHCP server te draaien waarbij eigenlijk de draytek 4 onafhankelijke en als het moet volledig gescheiden netwerken kan realiseren..

Hoop dat het zo wat duidelijker wordt.. Waar ik tegenaan gelopen ben was dat ik bijvoorbeeld te weinig kennis had van de Vlan mogelijkheden en dus diverse instellingen die helaas "all over the menu zitten" niet correct had ingesteld.
Ik zou graag een modem kopen die dat soort dingen automatisch volledig laat instelen... (Met een wizard oid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-09 20:46
Kleine pc met pfsense erop kan dit, pfsense kan dit ook goed gescheiden houden, als je meerdere netwerk kaarten in je router inbouwd.

Maar je komt wel veel in te stellen, en veel te leren, en dit is niet gemakkelijk(als je het ook veilig wilt doen) , en je hebt de onderhoud die je moet doen, zoals updates bijhouden.

Je zou ook kunnen kijken naar "3 dumb routers", alleen hoe veilig dit is? Maar dan heb je minder werk om in te stellen,
https://www.pcper.com/rev...r-Solution-IOT-Insecurity
https://twitter.com/sggrc/status/694636249789759488

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TVH7
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09-09 00:29

TVH7

Tango Victor Hotel Seven

Denk dat je heel tevreden zal zijn met Ubiquiti. Aangezien je throughput niet heel erg hoog (Extreem laag.. ) is kan je voor een X gaan: https://www.ubnt.com/edgemax/edgerouter-x/

Wanneer je toch meer performance zoekt (> 300K PPS of > 250 Mbit) of denkt in de toekomst nodig te gaan hebben kan je ook kijken naar een edgerouter of de edgerouter pro: https://www.ubnt.com/edgemax/edgerouter/

Pricewatch:

pricewatch: Ubiquiti EdgeRouter X
pricewatch: Ubiquiti EdgeRouter ER-8, 8 Ports, Gigabit Ethernet met Rack Mount

Update: Wat betreft USB poorten zou je even moeten kijken of hier al een package voor gemaakt is, EdgeOS heeft hier naar mijn weten geen standaard support voor.

[ Voor 149% gewijzigd door TVH7 op 04-12-2016 00:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kewl_one
@jan9... Thanks voor de links, zeer leerzaam. Hoewel ik hier nog geen IOT apparaten heb (of vallen smartphones en tablets daar ook onder?? Zou gebruiks mogelijkheden aardig beperken..) Is dit zeker wel iets om rekening mee te houden voor de toekomst.

@TVH7 Thanks voor de info! Ik denk dat de Ubiquiti wel een mooie mogelijkheid is. Misschien kan ik die ook afleren om de DNS naar de Provider router door te linken zoals de Draytek na een dag of drie doet. Mogelijk dat de provider hier (Land = Portugal) er iets mee te maken heeft.

Ik zou de Ubiquiti achter het simpele modem van de Provider kunnen zetten en dan i.d.d. een scheiding tussen Werk/Prive en later IOT kunnen gaan maken...

[ Voor 1% gewijzigd door Kewl_one op 11-12-2016 21:47 . Reden: iets vergeten ]

Pagina: 1