Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09:50

Esumontere

Floep, banaan.

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik heb, zoals in het onderstaande lijstje te zien is, een systeem met een AMD HD7970. Nu begin ik de laatste tijd (zeker met bijvoorbeeld Planet Coaster) te merken dat mijn videokaart niet helemaal meer mee kan met de huidige games. Omdat hij inmiddels ook alweer zo'n 3 jaar oud is, zit ik erover te twijfelen om te updaten. Ik wil graag bij AMD blijven, omdat ik erg goede ervaringen heb met mijn HD7970 en omdat ik de bedrijfsstrategie van AMD beter vind dan die van nVidia. Nou heb ik de Nitro-versie van Sapphire zien staan, en die lijkt behoorlijk aantrekkelijk geprijsd.

Nou is mijn vraag dus: is het de moeite om te updaten (significante performance increase) naar een Fury, of kan ik beter een RX480 kopen (of wachten op de RX490?). Mijn budget zal niet veranderen over de tijd, ik vind het onzin om 400+ euro uit te geven aan zo'n ding.

De games die ik momenteel speel zijn:
- Planet Coaster
- The Witcher 3
- GTA 5
- Rise of the Tomb Raider

Ik zoek een?
Videokaart

Wat is je budget?
~350 euro

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
AMD, want meer bang4buck en goede ervaringen

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4670 Boxed€ 234,-€ 234,-
1Gigabyte G1.Sniper B5€ 136,-€ 136,-
1Club3D Radeon HD 7970 royalAce Tahiti XT2€ 0,-€ 0,-
1Western Digital Blue WD10EZEX, 1TB€ 49,95€ 49,95
1Antec Three Hundred Two€ 71,95€ 71,95
1Samsung S24D590PL Zwart€ 179,90€ 179,90
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 38,99€ 38,99
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 56,-€ 56,-
1Seasonic M12II 520W€ 0,-€ 0,-
1Samsung 840 EVO 120GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 843,04

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-09 19:27

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Ik zou heel even wachten op Vega en dan een keuze maken.

Op dit moment is veel onzeker, zeker op het gebied van prijzen.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twam
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 01:21
Als je nu een kaart wilt, is de Fury Nitro een prima keuze. Mooie undervolt erop en hij verbruikt hetzelfde als een custom RX 480, terwijl ie wel iets krachtiger is. Of hou undervolt 'm niet en overclock 'm nog wat, voor nog meer oomph.

Als je geen haast hebt kan je idd ook wachten, maar dat is eigenlijk altijd zo. Als Vega gepresenteerd wordt, wil je eigenlijk wachten op de customs. Als de customs uit zijn, wil je eigenlijk wachten tot de prijzen wat normaliseren. Als dat gebeurd is, wil je eigenlijk nog even aankijken wat de volgende kaarten gaan doen. In die cyclus heb ik zelf anderhalf jaar vastgezeten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Druhin
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 10-03 09:51
Als stroomverbruik je niets uitmaakt is de Fury een uitstekende upgrade over de 7970.

de Fury is sneller dan de rx480.
de rx490 lijkt niet echt een optie sinds het lijkt te gaan om een dual gpu (rx480x2) crossfire dus
waneer Vega gpu's komen is nog niet eens bekend dus daarop wachten kan nog wel even duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

Topicstarter
Een crossfire-kaart gaan we inderdaad niet aan beginnen, levert meer problemen op dan dat 't oplost en hoewel stroomverbruik me niet heel veel boeit, is een verdubbeling ook niet wat ik wil bereiken.

Ik zal eens goed de Fury in de gaten houden, wellicht een vroeg kerstkadootje O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Als je hem wil zou ik hem overigens gewoon kopen, want het aanbod ervan wordt wel steeds kleiner, ik neem aan enkel nog oude voorraad die verkocht wordt.

Wachten op Vega zou ik zelf niet doen, tenzij je een half jaar geen probleem vindt, of op zijn minst 4 maanden. Er is nog niks aangekondigd van, dus dat duurt nog wel een tijd voor release. En alle recente releases van elke high-end GPU is gepaard gegaan met tekorten waardoor ze niet bepaald goedkoper werden dan de advies prijs.

Zelf heb ik dus ook gekozen voor een R9 Fury, verbruikt flinke hoeveelheid, en het is echt fysiek een beest van een kaart. Maar door dat formaat is hij ondanks zijn verbruik goed stil, en ook semi-passief (dus fans uit als je zit te internetten).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16-09 10:15
Zou ook niet wachten op Vega. De beste Vega 10 gaat zeker buiten je budget vallen. Het kan wel dat de iets bijgeknipte variant €350-400 gaat kosten, maar het is niet omdat AMD dat kunstje het laatst gedaan heeft met de R9 290, dat het dat nog eens gaat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toine1
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-09 10:37
Waarom niet die HD7970 overklokken? Ik heb zelf ook een HD7970 en ik zit gewoon op 1100/1500 (GPU/Vram). ik wacht trouwens ook op de Vega zodat Nvidia ook moet reageren.
Zie wel dat de Fury (nu € 310,-) goedkoper is geworden en de X versie nu 410,- euro kost.

[ Voor 29% gewijzigd door Toine1 op 04-12-2016 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freaky Maus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01-09 06:01
Wat MacPoedel zegt ben ik het mee eens, Vega duurt nog wel even voor deze in de winkels ligt en als deze kaarten er wel zijn is de prijs boven jouw budget. Het is ook niet zo dat de Fury opeens een stuk goedkoper gaan worden want deze kaarten zijn nu al een tijdje in de uitverkoop, de prijs is al niet hoog meer relatief gezien.

Dus als je nu sneller wilt zou ik kiezen voor een Fury (heb 'm zelf ook! :+) of een RX470/480 als je liever nieuwere kaarten wilt. Zoals gezegd heb ik zelf ook een Fury gekocht komend van een GTX970 puur om de tijd tot Vega te overbruggen. Maargoed ik speel op 1440p en niet op 1080p, als ik jou was zou ik misschien toch wel kiezen voor een RX470:
pricewatch: MSI Radeon RX 470 GAMING X 4G

Alleen weet ik niet hoe deze zich verhoudt tot jouw 7970, want dit is ook al geen trage kaart?

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adamvansanten
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-07 16:38

adamvansanten

Appletje voor de dorst

Niet om te zeuren hoor (upgraden is ieders keuze), maar ik heb nagenoeg hetzelfde systeem (R9 280X, maar dat is praktisch gelijk aan een 7970) en bij mij draaien alle games nog perfect 60fps op high/ultra op 1080p (ook GTA5 en Rise of the Tomb Raider). Wil je echt alles op ultra kunnen zetten?

Verder is de Fury een erg mooie kaart voor een schappelijke prijs, alleen het verbruik is wat minder gunstig. Ik denk dat een upgrade naar een RX 470 tegen gaat vallen, aangezien deze niet extreem veel sneller is (20-40% ofzo max).

Battle.net: adamvsan#2784 | Steam: adamvansanten | PSN: adamvansanten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

Topicstarter
adamvansanten schreef op woensdag 7 december 2016 @ 16:46:
Niet om te zeuren hoor (upgraden is ieders keuze), maar ik heb nagenoeg hetzelfde systeem (R9 280X, maar dat is praktisch gelijk aan een 7970) en bij mij draaien alle games nog perfect 60fps op high/ultra op 1080p (ook GTA5 en Rise of the Tomb Raider). Wil je echt alles op ultra kunnen zetten?

Verder is de Fury een erg mooie kaart voor een schappelijke prijs, alleen het verbruik is wat minder gunstig. Ik denk dat een upgrade naar een RX 470 tegen gaat vallen, aangezien deze niet extreem veel sneller is (20-40% ofzo max).
Het klopt dat de HD7970 (die identiek is aan de 280X) nog de meeste dingen goed draait, maar mijn redenatie is ook kosteneffectief; videokaarten blijven ongeveer even duur (~400 euro voor een beetje fatsoenlijke), en mijn HD7970 wordt steeds minder waard. Effectief, als ik mijn oude kaart wil doorverkopen, wordt upgraden dus steeds duurder. Vandaar dat ik 3 jaar een mooie leeftijd vind, ook omdat ik toch bij games als Planet Coaster en The Witcher 3 merk dat hij moeite begint te krijgen met het grafische geweld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adamvansanten
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-07 16:38

adamvansanten

Appletje voor de dorst

Esumontere schreef op woensdag 7 december 2016 @ 23:15:
[...]

Het klopt dat de HD7970 (die identiek is aan de 280X) nog de meeste dingen goed draait, maar mijn redenatie is ook kosteneffectief; videokaarten blijven ongeveer even duur (~400 euro voor een beetje fatsoenlijke), en mijn HD7970 wordt steeds minder waard. Effectief, als ik mijn oude kaart wil doorverkopen, wordt upgraden dus steeds duurder. Vandaar dat ik 3 jaar een mooie leeftijd vind, ook omdat ik toch bij games als Planet Coaster en The Witcher 3 merk dat hij moeite begint te krijgen met het grafische geweld.
Prima argumentatie. Dan zou ik inderdaad kijken naar of een Fury of een RX 480. Een 1060 6GB is ook een goede optie, al heb ik het idee dat je dan geen gigantische upgrade hebt. Bij de RX 480 is dit in mindere mate ook het geval. Enige nadelen aan de Fury zijn dat je in feite "oude" techniek koopt en dat de kaart veel verbruikt, maar snel is hij zeker.

Battle.net: adamvsan#2784 | Steam: adamvansanten | PSN: adamvansanten

Pagina: 1