Aanschaf router

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luckysle7en
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 29-07 14:06
Hoi,

Ik ben opzoek naar een nieuwe router voor thuis.
Op het moment heb ik een Asus RT-N56U maar deze begint het helaas te begeven.
Deze dient op het moment als router en hangt achter een ziggo modem die in bridged modus staat.

De eisen:
Minimaal 3 lan poorten op 1.000 Mbit/s
WiFi met 2,4GHz en 5Ghz wat beiden een eigen SSID kan hebben.
Sterk WiFi wat het op kan tegen alle anderen 15+ WiFi netwerken om zich heen op 2,4GHz. (5Ghz is bijna leeg)
Het budget is maximaal 175$.
Gebruikers vriendelijke interface.
Poort forwarding, UPnP en DHCP natuurlijk.

Belasting:
2 game systemen die beiden tegelijk moeten kunnen gamen en streamen.
1 Normale desktop die alleen wat op het internet hangt en soms wat download
1 Laptop die via wifi regelmatig RPD sessie open heeft staan naar de boven genoemde desktop (2,4GHz)
1 laptop die via wifi alleen wat op het internet hangt en wat mail binnen haalt (5ghz)
4 Telefoons (allemaal 5ghz)
1 Ipad
1 TV die regelmatig tijdens het streamen van de game systemen ook nog eens netflix aan heeft staan.

Deze belasting is meestal in de avond allemaal tegelijk.
Ik zag positieve reacties op bijv, R7000 Nighthawk of de RT-AC68U Black
Wat zouden jullie aanraden?

Beste antwoord (via luckysle7en op 02-12-2016 09:30)

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:37
Wat Hermanh zegt maar dan mesh.
Eigenlijk is het raar dat we repeaters en APs gebruiken die elkaar niet volledig aanvullen maar ook de bandbreedte halveren. Met een meshnetwerk heb je dat niet. Netgear ("Orbi"), Sitecom en Ubiquiti ("Amplifi") bieden dit voor consumenten. Die van Ubiquiti zou ik preferen maar is nog niet te koop in NL:
https://www.amplifi.com/

Maar als je het echt heel simpel en conventioneel wil houden heb ik 2 aanbevelingen:
1. de €100 optie, voordelige goede keus: Netgear 6250
Dit is echt een verassend goede router, enorm onderschat. Lijkt sprekend op je AC56u maar is echt veel beter, zowel qua bereik 10x beter en ook snelheid en stabiliteit (ik heb de AC56u altijd heel kut gevonden).

2. de ~€150 optie: Asus of Netgear. Bij Asus inderdaad de AC68u of 1 stapje hoger als je MU-MIMO wil. Bij Netgear weet ik de modelnrs niet.

Meer dan €150 zou ik niet betalen, kies dan voor de mesh achtige oplossingen of doe wat hermanh zegt.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik belast mijn Synology Router ongeveer net zo zwaar als jij wil en loop helemaal weg met dat ding. Zeker als je een goede interface zoekt met een top update beleid is deze het helemaal. Hier gezin met 2 kinderen en er wordt nogal wat gestreamed. Nooit, maar dan ook nooit hickups. Dek met dat ding heel het huis met wifi.

pricewatch: Synology RT1900ac

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacecowboy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:08

Spacecowboy

XBL: Biggmans

Verwijderd schreef op donderdag 1 december 2016 @ 10:12:
Ik belast mijn Synology Router ongeveer net zo zwaar als jij wil en loop helemaal weg met dat ding. Zeker als je een goede interface zoekt met een top update beleid is deze het helemaal. Hier gezin met 2 kinderen en er wordt nogal wat gestreamed. Nooit, maar dan ook nooit hickups. Dek met dat ding heel het huis met wifi.

pricewatch: Synology RT1900ac
Absoluut mee eens. Die Synolgy is zeker qua beheerinterface een van de fijnste routers die ik tot nu toe gehad heb. Zeker een aanrader.

Hier in appartement met heel veel verschillende wifi netwerken om me heen nooit problemen.

[ Voor 7% gewijzigd door Spacecowboy op 01-12-2016 10:18 ]

HENG HENG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hermanh
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 05-09 21:25
Persoonlijk ben ik meer van een dedicated router en los Accesspoint. Als je naar een gemiddelde woning kijkt dan is het eigenlijk van den zotte dat we een router inclusief WiFi in de meterkast hangen.

Die meterkast is ligt nooit centraal in de woning, je hebt nooit een open Line of sight. Daarnaast geven al die stroomkabels ook nog interferentie af.

Even afhankelijk van het budget wat je wil inzetten zou het een optie kunnen zijn om een goede losse AP in je woonkamer op te hangen. Dan kun je je ASUS nog steeds gebruiken als router en WiFi daarop uitschakelen.

Een greep uit goede APs.
TP-Link EAP330-AC1900
TP-Link AP500

Of iets meer in de prosumer hoek
Ubiquiti UniFi AP AC LR (1-Pack)
Ubiquiti UniFi AP AC PRO (1-Pack)

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:37
Wat Hermanh zegt maar dan mesh.
Eigenlijk is het raar dat we repeaters en APs gebruiken die elkaar niet volledig aanvullen maar ook de bandbreedte halveren. Met een meshnetwerk heb je dat niet. Netgear ("Orbi"), Sitecom en Ubiquiti ("Amplifi") bieden dit voor consumenten. Die van Ubiquiti zou ik preferen maar is nog niet te koop in NL:
https://www.amplifi.com/

Maar als je het echt heel simpel en conventioneel wil houden heb ik 2 aanbevelingen:
1. de €100 optie, voordelige goede keus: Netgear 6250
Dit is echt een verassend goede router, enorm onderschat. Lijkt sprekend op je AC56u maar is echt veel beter, zowel qua bereik 10x beter en ook snelheid en stabiliteit (ik heb de AC56u altijd heel kut gevonden).

2. de ~€150 optie: Asus of Netgear. Bij Asus inderdaad de AC68u of 1 stapje hoger als je MU-MIMO wil. Bij Netgear weet ik de modelnrs niet.

Meer dan €150 zou ik niet betalen, kies dan voor de mesh achtige oplossingen of doe wat hermanh zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:26
hermanh schreef op donderdag 1 december 2016 @ 10:19:
Persoonlijk ben ik meer van een dedicated router en los Accesspoint. Als je naar een gemiddelde woning kijkt dan is het eigenlijk van den zotte dat we een router inclusief WiFi in de meterkast hangen.

Die meterkast is ligt nooit centraal in de woning, je hebt nooit een open Line of sight. Daarnaast geven al die stroomkabels ook nog interferentie af.

Even afhankelijk van het budget wat je wil inzetten zou het een optie kunnen zijn om een goede losse AP in je woonkamer op te hangen. Dan kun je je ASUS nog steeds gebruiken als router en WiFi daarop uitschakelen.

Een greep uit goede APs.
TP-Link EAP330-AC1900
TP-Link AP500

Of iets meer in de prosumer hoek
Ubiquiti UniFi AP AC LR (1-Pack)
Ubiquiti UniFi AP AC PRO (1-Pack)
Alternatief voor een los AP is om een router om te bouwen tot accesspoint. Dit is wat Ziggo bijvoorbeeld doet met hun extra AP, dat is een TP Link Archer C7 waarbij ze de firmware hebben laten aanpassen. Losse accesspoints zijn vaak relatief duur in vergelijking met een router.

Ik heb zelf een TP-Link 1043NDv2 in de meterkast hangen, een Archer C7 ligt al klaar, maar heb nog geen zin gehad om die in te stellen. Achteraf heeft dat ook geen enkel nut, de 1043NDv2 is bekabeld en op 2.4GHz net zo snel als de Archer C7. Ik verwacht dat de C7 zelfs slechter presteert op 2.4GHz aangezien de antennes daar bestaan uit 3 gebogen metalen plaatjes in de behuizing, de 1043NDv2/3 heeft externe antennes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hermanh
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 05-09 21:25
Het is maar net wat je duur vind. Over het algemeen zijn alle consumenten routers en AP's 'prut'.

Daarom ben ik zelf overstag gegaan voor Ubiquiti spullekes. Heb mijn Accesspoint centraal opgehangen en heb nu uitstekend ontvangst door mijn hele woning. Inclusief de zolder verdieping (twee dikke betonnen vloeren). Het ding is niet stuk te krijgen ook al verbind je tientallen clients.

Maar even los van waar je wel of niet je geld aan uit wil geven, het meest belangrijke wat je WiFi signaal beinvloed is de locatie van de zender. Zet die zo optimaal mogelijk neer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luckysle7en
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 29-07 14:06
Bedankt allemaal voor de tips!
Het meterkast probleem heb ik gelukkig niet sinds alles binnenkomt in de woonkamer (als nog de grote hoeveelheid apparatuur die daar staat zal ook wel voor de broodnodige storing zorgen). Dus het idee om een los accesspoint te gebruiken is inderdaad een slim idee.

Van wegen het budget zou het dan een slimme keuzen zijn om eerst in zee te gaan met een Asus AC68u?
Met dit merk en interface zijn we natuurlijk al redelijk gewent van de versie die we nu hebben.

En daarna later gewoon 1 a 2 Ubiquiti punten te plaatsen als er meer budget is?
(Er is namelijk al wel een test gedaan met de oude Ubiquiti UniFi AP LR punten (de gene met de groene ring) alleen hier was 1 niet genoeg om alles te dekken. Geen idee of de nieuwere variant wel genoeg range hebben om het met 1 punt te kunnen doen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:26
Ubuquiti is vrij goedkoop voor wat je krijgt. Ik heb het bij een klant draaien, ik vind het prachtig. Voor een netwerk met meerdere accesspoints is het geweldig. Voor 1 accesspoint vind ik ze overpriced, de hardware is verder niet veel meer dan wat je in een consumentenrouter aantreft.

Voordeel van Ubiquiti is dat het er ook een beetje normaal uitziet. Je kunt gewoon zo'n ding aan het plafond hangen zonder dat iemand het lelijk vindt. Ik zie een zwarte router met externe antennes nog niet aan het plafond in de woonkamer hangen bijvoorbeeld.
Pagina: 1