carputer (stroom enzo) vraagjes

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
ik wil in een auto een caputer bouwen ..

Ik ben beetje huiverig om litium ion wegens ontbrandings gevaar in de auto te mikken zodat de carputer netjes afsluit . Beter veilig dan huilen..

Welke veilige alternatieven heb ik om een pc/android device van stroom te voorzien (tijdelijk) zonder dat ik de accu in deze koude dagen leegtrek. (lees netjes opstarten en afsluiten .. zeg 10 minuten "resttijd"
liefst klein en fijn+veilig .. voor een complete auto accu heb ik wel een idee :)

en is het handig om een stepup 12v naar 24 te installeren (wat speelgoed op basis van 24 liggen) oftewel welke redenen zijn er om dit juist niet te doen.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:59
Een extra sealed loodaccu en een diode.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 04-10 17:40

SA007

Moderator Tweaking
Een tijdrelais die na 10 minuten de stroom eraf gooit?

Overigens is een normale li-ion 18650 cel erg betrouwbaar, het zijn de lipo's (van die platte die o.a. in telefoons en rc autotjes zitten) die onbetrouwbaar zijn.

Verder is er lijkt me geen reden om geen step-up te plaatsen, houdt alleen rekening met de efficientie en vermogen van die dingen, dat kan nog wel 's tegenvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 24-09 14:16

psy

Een (gebruikte) laptop is ook een handige optie in een auto als carpc, als je het formaat kwijt kunt. Zit meteen de accu in, en je kan hem makkelijk instellen dat hij op een gegeven moment uitgaat als hij op de eigen accu draait.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:58
[verwijderd]

[ Voor 90% gewijzigd door Mar.tin op 28-07-2022 12:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bd-casemod
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 03-10 19:24
Ik heb ook al ondertussen 7 jaar lang een carpc in de auto.

Gewoon een simpel mini atx pctje pakken met een picoPSU (https://azerty.nl/8-5170-...opsu-120-voeding-int.html)

Je versterkers bijv sluit je weer aan aan je 5V rail van je voeding, zodat deze mee schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piepersnijder
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
jeroen3 schreef op donderdag 1 december 2016 @ 07:50:
Een extra sealed loodaccu en een diode.
Je zult de PC na verloop van tijd toch uit moeten schakelen anders trek je deze accu ook leeg.
Daar houden loodaccu's niet van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:59
Wellicht een pico-ups erbij?
http://www.mini-box.com/p...tem-battery-backup-system

Alleen moet je nog een signaal hebben dat de pc moet afsluiten. Wat je zou kunnen doen is een puls geven op de aan/uit schakelaar zodra het contact uitgaat. (dat is heel simpel te doen met een transistor)
Of softwarematig kijken naar een van de COM poort handshake signalen.

[ Voor 6% gewijzigd door jeroen3 op 01-12-2016 13:19 ]

Pagina: 1